szerző:
Csurja Zsolt

Nagy reményekkel készültek a Szigetre a környék boltosai, kocsmárosai, gíroszosai. Volt, akinek bejött. És volt, akinek nem.

Először a fesztivál első napján kérdeztük meg a vállalkozókat arról, hogyan készülnek az előttük álló hétre. A zárónapon pedig visszamentünk, hogy megnézzük, kinek jött be a számítása (Az idei Szigetet összességében értékelő cikkünket itt találja). 

Kerítésen innen és túl 

Nem meglepő, hogy a főbejárat melletti benzinkúton főleg az alkoholos italok (leginkább a vodka) és a kapcsolódó (azokat higító) termékek fogytak. A fesztiválkedvenc finn vodkával szemben a kúton a kommersz röviditalok taroltak, a Sziget itt vásárló látogatói tudatosan keresték az olcsóbb termékeket. Ez nem magyar sajátosság, ugyanúgy jellemző volt a külföldiekre is. Menő volt még a chips és a szénsavmentes víz, de túl nagy meglepetést nem okoztak a fesztiválozó vásárlók. A töltőállomás munkatársai elmondták, hogy éjszakánként érkeztek hozzájuk a legtöbben, akkor pörgött a legjobban a shop. A tavaly megrendelt árukészletnél idén nagyjából tíz százalékkal több terméket hoztak, ami a Sziget utolsó előtti napján elfogyott, így rá kellett rendelniük. A növekedést egy elterelésnek is köszönhetik. A töltőállomás vezetője, Csernóczki Ádám a hvg.hu-nak elmondta, a szomszédos autószalon vezetőivel és a Sziget szervezőivel egyeztetve találták ki azt, hogy idén a hévtől érkező, befelé igyekvő emberáradatot (a tavalyi Rihanna koncert tömegjelenetei miatt) elválasztják a kifelé tartótól. Ez egy kis szakaszon járhatóvá teszi a taxitársaság, az autószalon, és a Sziget járműveinek is az úttestet. Egyúttal megkönnyíti a rendőrök mozgását. 

Ráadásul a kordon a városból érkező szigetelőket egyenesen a benzinkútra tereli, így szinte besétálnak a shopba. Csernóczki szerint ez a húzás egyértelműen hozzájárult ahhoz, hogy idén (tavalyhoz képest) legalább 30 százalékos forgalomnövekedéssel számolhatnak. A terelés délután háromkor kezdődött, és a kerítéseket hajnali 3-4 körül állították vissza úgy, hogy az érkezők és a távozók is a Mozaik utcában közlekedhettek. 

 Az újítás a szemben lévő egységnek valószínűleg forgalomkiesést jelenthetett, ezért kíváncsiak voltunk rá, hogy ment az üzlet a Mozaik utca túloldalán található Váróterem nevű egységnek (náluk szerepelt kürtőskalács is a kínálatban), amely idén először nyitott ki egy bérelt kertben. Őket is megkerestük, de a vállalkozás vezetőjét nem találtuk a helyszínen. Ha sikerül vele kapcsolatba lépnünk, beszámolunk az első szigetes tapasztalatairól. 

Pita igen, pia nem 

A Szentlélek téri HÉV-megállóban üzemelő kocsma pultosa arról beszélt, hogy nem volt akkora forgalmuk, mint az elmúlt években. Meglepődve tapasztalta, hogy a törzsvendégek mellett alig fordultak meg náluk külföldiek, és akik jöttek, azok sem a magyar söröket, hanem főleg a mellékhelyiséget keresték. A szomszédos pékség munkatársa azt mondta:

Az idei forgalom biztos, hogy nem volt olyan nagy, mint évekkel ezelőtt. Ez nekünk egy gyenge Sziget.

A gíroszos viszont nagyot hasított a fesztivállal: már délutántól rengetegen vásárolnak nála, és hajnal 5-6 óráig tartott a roham. Az itt dolgozók elmondták, hogy a vasárnap esti forgalom nagyon erős volt: az átlagos napokon megszokott 250 helyett 800 pitát adtak el. A legnagyobb rendelés egyébként egyszerre nyolc gírosztál volt. 

Mindent egyszerre, vagy jó helyen

A megkérdezett vállalkozók szerint tévhit, hogy a külföldiek nyakló nélkül költik a pénzt a Szigeten. Ezért ahelyett, hogy beülnének egy óbudai krimóba, a karszalagos zónán kívül is keresik az olcsóbb termékeket. Inkább a közeli Auchan-ban vásárolnak be, hogy aztán annak parkolójában, a füves területen készüljenek fel az esti koncertekre. Azok a kereskedők, akik rá tudták szervezni a tevékenységüket az átvonuló tömegre, jól járhattak. Akik nem fértek hozzá a „vonulási útvonal” forgalmához, ráfázhattak. Az a helyszíni beszámolókból kiderült, három nyertes biztosan van a környéken: a benzinkút, a gíroszos és a nagyáruház.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Bicsérdi Ádám-Németh Róbert Kult

Útelágazódás – ilyen volt az idei Sziget

Sok szempontból volt határvonal az idei Sziget, vagy pontosabban: az idei év a Sziget számára. Legalább három fontos ponton hozott változást 2017 a fesztivál, a fesztivált szervező cég és céget vezetők számára. Felmerültek bennünk mindenféle kérdések, egyáltalán nem költőiek. Elmondjuk, hogyan láttuk az idei Sziget Fesztivált, de megkérdeztük mindezekről a Sziget cégvezetőjét, Kádár Tamást is, akivel a Sziget Fesztivál utolsó estéjén, pillanatokkal az End Show előtt találkoztunk.