Olyan technológiát szerezhetett volna meg az Orbán-kormány a spanyol vonatbiznisszel, amit túl nagy kockázatnak tartottak az oroszbarátság miatt
Speciális technológiával rendelkezik a Talgo vonatgyártó, olyannal, ami nagyban megkönnyíti az eltérő nyomtávú európai és ukrán vasút közötti átjárást. Ennek komoly jelentősége van az ukrajnai újjáépítésben is. A spanyolok állítólag nem szerették volna, hogy az oroszbarát Orbán-kormány rátegye a kezét a technológiára.
hvg.hu
Nem szerette volna a spanyol kormány, hogy Ukrajna számára is hasznos technológiához jusson Orbán Viktor oroszbarát kormánya, ezért blokkolták a Talgo vonatgyártó felvásárlását – írja a Financial Timesaz ügyre rálátó forrásaira hivatkozva.
A spanyol cég felvásárlására a Ganz-Mávag konzorcium adott 619 millió eurós ajánlatot, amit aztán a spanyol kormány nemzetbiztonsági kockázatra hivatkozva elutasított.
A spanyol kabinet nemzetbiztonsági kockázatra hivatkozva elutasította a magyar Ganz-Mávag konzorcium felvásárlási ajánlatát, így kútba esett a magyar kormány által dédelgetett terv.
A Financial Times által idézett forrás arról beszélt, hogy azért döntött így a spanyol vezetés, mert a vonatgyártó segítheti Ukrajna majdani újjáépítését azzal, hogy könnyebbé teszi a vasúti összeköttetést az Európai Unióval. A Talgo jelentőségét az adja, hogy automatikus nyomtávváltó technológiája révén könnyebben áthidalhatók az európai és ukrajnai vasúthálózat eltérő nyomtávjából fakadó nehézségek: a Talgo-vonatok zökkenőmentesen tudnának váltani a kettő között.
„Az ország újjáépítésének és uniós integrációjának ez az egyik legfontosabb része” – idézték a meg nem nevezett illetékest. Az európai vasúti nyomtáv 1435 milliméteres, az ukrajnai pedig 85 milliméterrel szélesebb, az egykori szovjet szabvány szerinti 1520 milliméteres. A Talgo viszont a spanyol helyi viszonyokra fejlesztett, ahol háromféle – 1668 és 1000 milliméteres, illetve az európai szabvány – nyomtáv is használatban van.
„A döntés előjoga az államé, és a Bizottságnak nem kell előzetesen jóváhagynia Spanyolország döntését, hogy megvétózza ezt a felvásárlást” – mondta az Európai Bizottság pénzügyi stabilitásért és tőkepiaci unióért felelős szóvivője.
Az Európából Ukrajnába tartó és onnan érkező vonatok – akár személy-, akár tehervonatról legyen is szó – jelenleg órákat kénytelenek várakozni a határon, amíg manuálisan átállítják a kocsik tengelyeit. Ez a kereskedelmi forgalmat is befolyásolja. A Talgo úttörő volt, és jelenleg is piacvezető az automata nyomtávváltási technológiában, jóllehet ezzel kapcsolatos szabadalmai már lejártak.
A Ganz-Mávag a maga részéről jogi lépéseket fontolgat a spanyol kormány lépés nyomán, és a lapnak adott válaszukban vitatták azt, hogy a nyomtávváltási technológia motiválta volna őket a cég megszerzésében. Szerintük a nagy sebességű vonatok gyártási kapacitásának bővítése volt a cél, a nyomtávváltás ügye pedig csak ürügy, amivel megpróbálják leplezni a valójában politikai alapon meghozott döntést.
Spanyolország a fentebb idézett szűkszavú indokon felül hivatalosan nem részletezte, miért mondott nemet a felvásárlásra, az ezzel kapcsolatos iratokat titkosították.
A spanyol kormány nemzetbiztonsági okokra hivatkozva – egy olyan jogszabály alapján, amilyen Magyarországon is létezik – nem engedi be a Magyar Vagont a Talgo vonatgyártóba. Az aggályok megalapozottak, a vállalatcsoport Fidesz-függése nyilvánvaló, orosz kapcsolata lehetséges, tulajdonosi hátterét magántőkealap homálya fedi.
Eddig 3,3 milliárd forintnyi európai uniós támogatást kellett visszafizetni, mert a magyar kormányzati szervek szabálytalanul szereztek be Microsoft-licenceket – tudta meg a HVG. Az ügyben a Központi Nyomozó Főügyészség is nyomoz, a hatóságok viszont hat év alatt nem jutottak el még a gyanúsításig sem.