szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Gramofon című zenei szaklap - amelynek kritikai műhelye rendszeresen publikál a hvg.hu-n - klasszikus zenei és jazz produkciókat díjazott. Az év, lemezen megjelent magyar klasszikus zenei produkciója Kurtág György: Játékok II. című albuma lett, a legjobb jazz lemeznek járó díjat Oláh Kálmán kapta.

Kurtág György
A szerző is játszott a fődíjas lemezen
Idén nyolcadik alkalommal rendezi meg a Gramofon zenei magazin szerkesztősége a Gramofon Díjak átadását. A díjazás célja, hogy hozzájáruljon a magyar zenei élet, ezen belül is a klasszikus zene és a jazz társadalmi megbecsülésének megszilárdításához, a zeneművészek presztízsének megteremtéséhez.

Az év magyar klasszikus zenei produkciója hanglemezen: Kurtág György: Játékok II.
Csalog Gábor, Kemenes András, Kurtág György és Kurtág Márta – zongora (BMC Records)

Az év külföldi klasszikus zenei produkciója hanglemezen: J.S. Bach: Christus, der ist mein Leben (kantáták BWV 27, 84, 95, 161)  Dorothee Mields, Matthew White, Hans Jörg Mammel, Thomas Bauer – ének; Collegium Vocale Gent, vezényel: Philippe Herreweghe (Harmonia mundi – Karsay és Társa Kft.)

Az év klasszikus zenei produkciója DVD-n: Őszi utazás (Portréfilm Dietrich Fischer-Dieskauról); rendezte: Bruno Monsaingeon (Warner Classics)

Az év magyar jazz produkciója hanglemezen: Oláh Kálmán Trio: Always (Memphis Records)

Az év külföldi jazz produkciója hanglemezen: Lionel Loueke: Karibu (Blue Note /EMI)

A lap fődíjait idén a következő művészeknek ítélték oda a Gramofon Zenekritikai Műhely tagjai:

Gramofon Magyar Klasszikus Zenei Díj – 2008: Szilasi Alex zongoraművész
Sokoldalú zongoraművészi és zenei ismeretterjesztő tevékenységéért, Frederyk Chopin műveinek újszerű értelmezéséért, a francia Édition Fuzeau felkérésére végzett, jelentős kotta-közreadói munkájáért, valamint hangszertörténeti kutatásaiért

Gramofon Magyar Jazz Díj – 2008: Szabados György zongoraművész-zeneszerző
Kiemelkedően jelentős alkotóművészi és előadói életművéért, a kortárs improvizatív zene fejlődésében játszott szerepéért, a MAKUZ (Magyar Királyi Udvari Zenekar) több évtizedes tevékenységéért, illetve Boldogasszony földje (Harangok) című szólólemezéért.

A lapban rendszeresen publikáló kritikusok három jelöltet állítottak azon lemezek közül, amelyekről öt pontos, illetve a korszakalkotónak minősített öt csillagos méltatás jelent meg a lapban 2007 decembere és 2008 szeptembere között. A jelöltek közül a legtöbb kritikusi szavazattal rendelkező kapja a legjobb lemezfelvételnek járó kategóriadíjat.

A két fődíj sorsáról idén is a Gramofon Zenekritikai Műhely tagjai (Albert Mária, Bércesi Barbara, H. Magyar Kornél, Retkes Attila és Várkonyi Tamás) döntöttek. A Gramofon Zenekritikai Műhely a HVG internetes oldalának Kultúra rovatában vezeti zenekritikai rovatát, amelyben évente mintegy nyolcvan zenei beszámolót jelentet meg a hazai koncertélet jelentős eseményire összpontosítva.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Gramofon

Operaverseny – fesztivál nélkül

Pironkodásra okot adó gálaesttel fejeződött be az első Operaverseny és Fesztivál a Mezzo Televízióval című eseménysorozat. A kéthetes szegedi döntőt – öt operaelőadás bemutatásával – fesztiválként hirdették, a városban azonban minden volt, csak fesztiválhangulat nem.

Gramofon

Eklektikus world-operett: sikerült a műfajteremtés?

Szakcsi Lakatos Béla és alkotótársainak művét, a Szentivánéji álom című zenés játékot „műfajteremtő worldmusicalként” hirdeti a Budapesti Operettszínház. Nos, a darab valóban műfajteremtő, de inkább nevezhető eklektikus operácskának, azaz operettnek. Ez cseppet sem von le értékeiből. Ellenkezőleg: sajátos közép-európai hagyományokat folytatja, s közben mégis egyéni hangvételű.

Gramofon

Másfajta játékkultúra Szegeden

Az Operaverseny és Fesztivál a Mezzo Televízióval című kulturális újdonság a finisbe ért – csaknem kétéves előkészítés után. A házigazda, a Szegedi Nemzeti Színház rukkolt elő az első versenyprodukcióval. Nem is akármilyennel: egy ritkán hallható operát, Francesco Cilea Adriana Lecouvreur című művét mutatták be.

Gramofon

Pomádé: gyerekeknek a legjobbat?

Gyerekeknek mindenből a legjobbat! Ezzel az erős felütéssel indította 125. évadját a Magyar Állami Operaház. Az első premiert annak a nemzedéknek szánták, amelytől elvárják, hogy néhány év múlva tagjai alkossák a dalszínház új közönségbázisának jelentős részét. Ránki György groteszk ifjúsági operája, a Pomádé király új ruhája sikeres első lépésnek bizonyult.

Gramofon

Miért lötyög a régi köntös?

November végén, a Puccini-évforduló alkalmából a hét és fél évvel korábban (2001 tavaszán), az Erkel Színházban bemutatott Manon Lescaut-előadást újították föl. A bezárt népoperából mindenképp át kellett hozni az Ybl-palotába a darabot, hogy (majdnem) teljes legyen a Puccini-repertoár. Az új főszereplők – Lukács Gyöngyi és Sümegi Eszter, illetve Kiss B. Atilla és Fekete Attila – nem varázsolták sokkal vonzóbbá Valló Péter rendezését.

Gramofon

Instant Carmen: könnyen oldódó dráma

Igazán nem meglepő, hogy az egyadagos porlevesek, anyatej-pótló tápszerek, kávé- és teagranulátumok, liofilizált kutya- és macskaeledelek, kanálnyi vízzel hígítható szószalapok és egyéb gyorsító eljárások korában elkészült Bizet négyfelvonásos opéra-comique-jának, a Carmennek másfél órás, instant változata. A sűrítés azonban még nem konyhakész.

Gramofon

Közéleti zenélés

Amikor legutóbb ehelyütt Kocsis Zoltán karmesteri teljesítményét dicsértük, egy jelentős mű (Rahmanyinov: II. szimfónia) magyarországi interpretációtörténetének csúcsára ismerhettünk rá. Most egy olyan remekművet értelmezett újra, melynek sok katartikus előadása él az emlékezetünkben. Így viszont még nem hallottuk.

Gramofon

Minimálból köbgyököt: Nyman Budapesten

Steve Reich kontra Richard Clayderman. Ez így nagyon viccesen hangzik, de a jelek szerint van olyan művész, aki zenei koncepciónak tekinti ezt a stilisztikai gubancot. Michael Nyman bizonyítványa hangszeres tudásból és színpadi kvalitásokból is lázas magyarázatra szorul. Minapi MüPa-beli koncertjének további szomorú tanulsága: ami tökéletesen passzol egy-egy kultuszfilm zseniálisan megálmodott rendezői elképzeléséhez, azzal a koncertszínpadon kár próbálkozni.

Gramofon

Levegőtlen magaslatok

Dukay Barnabás a magyar zenei élet remetéje. Eldugott kunyhójához ma már megbízható előadók vezetnek bennünket, kíváncsi zeneturistákat – kacskaringós, meredek, szűk ösvényeken. Nem kérdés, érdemes felcaplatni, és megcsodálni ezt a tüneményt. De sok időt nem lehet fent eltölteni: fojtogat a levegőtlenség.