Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"68406ce3-7685-4323-bd85-3304e97c8751","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Vélhetően a többség elhúzza az utolsó pillanatokig. ","shortLead":"Vélhetően a többség elhúzza az utolsó pillanatokig. ","id":"20250428_kivarnak-a-plugin-hibridesek-a-zold-rendszam-leadasaval","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68406ce3-7685-4323-bd85-3304e97c8751.jpg","index":0,"item":"fcf49c82-d9b6-48d7-a96e-861a119aa7a1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250428_kivarnak-a-plugin-hibridesek-a-zold-rendszam-leadasaval","timestamp":"2025. április. 28. 07:41","title":"Ingyen parkolás és spórolás: kivárnak a plugin hibridesek a zöld rendszám leadásával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ab3ceb6c-5bbd-479d-b267-9606f89f0691","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Legutóbb 12 éve történt ilyen.","shortLead":"Legutóbb 12 éve történt ilyen.","id":"20250428_tigriskolykok-szulettek-a-budapesti-allatkertben-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ab3ceb6c-5bbd-479d-b267-9606f89f0691.jpg","index":0,"item":"965ea2b4-f02f-4ead-be28-4df99fa556d8","keywords":null,"link":"/elet/20250428_tigriskolykok-szulettek-a-budapesti-allatkertben-video","timestamp":"2025. április. 28. 13:23","title":"Szibériaitigris-kölykök születtek a budapesti állatkertben – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"968f6b11-9470-4e20-99ef-57219a76278d","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A Barcelona nyerte a labdarúgó Spanyol Király Kupáját, amelynek szombati döntőjében hosszabbítás után 3-2-re legyőzte a Real Madridot. A katalánok a 32. alkalommal hódították el a trófeát.","shortLead":"A Barcelona nyerte a labdarúgó Spanyol Király Kupáját, amelynek szombati döntőjében hosszabbítás után 3-2-re legyőzte...","id":"20250427_Dramai-Hosszabbitas-utan-gyozte-le-a-Barcelona-a-Real-Madridot-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/968f6b11-9470-4e20-99ef-57219a76278d.jpg","index":0,"item":"3ed174be-2788-4dd8-9cfc-7e2456ae0898","keywords":null,"link":"/sport/20250427_Dramai-Hosszabbitas-utan-gyozte-le-a-Barcelona-a-Real-Madridot-ebx","timestamp":"2025. április. 27. 08:27","title":"Drámai hosszabbítás után kupagyőztes a Barcelona, le kellett fogni a dühöngő Real-sztárt – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ddbb278-284e-42b3-9fb5-54dd0d87e763","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Duna Furnace Dunai Vasmű Kft. felszámolás alatt áll, az április 7-én kiírt nyilvános részvételi felhívásra pedig nem érkezett be ajánlat.","shortLead":"A Duna Furnace Dunai Vasmű Kft. felszámolás alatt áll, az április 7-én kiírt nyilvános részvételi felhívásra pedig nem...","id":"20250428_Dunaferr-utodceg-Duna-Furnace-Dunai-Vasmu-Kft-felszamolasi-eljaras-nincs-vevo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ddbb278-284e-42b3-9fb5-54dd0d87e763.jpg","index":0,"item":"ba3f02b6-6732-4f60-b662-7d70b28894aa","keywords":null,"link":"/kkv/20250428_Dunaferr-utodceg-Duna-Furnace-Dunai-Vasmu-Kft-felszamolasi-eljaras-nincs-vevo","timestamp":"2025. április. 28. 15:05","title":"Senkinek sem kell a Dunaferr-utódcég","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: Ferenc, és ami utána jön. ","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250427_Bucsu-Elvitelre-podcast-Ferenc-papa-papavalasztas-halal-nekrolog","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"1557ca78-e1de-41ba-b28f-8c6af2f5b31c","keywords":null,"link":"/itthon/20250427_Bucsu-Elvitelre-podcast-Ferenc-papa-papavalasztas-halal-nekrolog","timestamp":"2025. április. 27. 06:00","title":"Búcsú │ Elvitelre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"516fa1c1-a1e2-4897-8331-fc0d8ec85e01","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"16 millió éves, borostyánba zárt ősi rovart találtak a Dominikai Köztársaságban – a tudósok úgy vélik, egy, a karibi térségből származó hangyafaj első felfedezett fosszíliája lehet.","shortLead":"16 millió éves, borostyánba zárt ősi rovart találtak a Dominikai Köztársaságban – a tudósok úgy vélik, egy, a karibi...","id":"20250427_basiceros-enana-hangyafaj-felfedezes-borostyan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/516fa1c1-a1e2-4897-8331-fc0d8ec85e01.jpg","index":0,"item":"c8feb829-f421-420e-8a83-2f2ddacdd2fc","keywords":null,"link":"/tudomany/20250427_basiceros-enana-hangyafaj-felfedezes-borostyan","timestamp":"2025. április. 27. 08:03","title":"„Mintha gyémántot találtunk volna” – 16 millió éves borostyánra bukkantak a tudósok, ez volt benne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b47d9a11-78a1-4a42-b0e3-3ad59a872ee0","c_author":"Cikatridina","category":"brandchannel","description":"Mi történik a testünkben, ha az ideális alak és testsúly elérése érdekében különböző diétákkal sanyargatjuk magunkat? Hogyan hat ez a női szervezetre, és milyen káros hatással lehet párkapcsolatunkra és szexuális életünkre?","shortLead":"Mi történik a testünkben, ha az ideális alak és testsúly elérése érdekében különböző diétákkal sanyargatjuk magunkat...","id":"20250324_Onsanyargatas-taplalkozas-huvelyszarazsag-cikatridina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b47d9a11-78a1-4a42-b0e3-3ad59a872ee0.jpg","index":0,"item":"5b038ed7-d203-4f9c-8b60-70d08be92d62","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250324_Onsanyargatas-taplalkozas-huvelyszarazsag-cikatridina","timestamp":"2025. április. 28. 07:30","title":"Önsanyargatás a tökéletes alakért? Mutatjuk, mi mindennek árthat, ha folytatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Cikatridina","c_partnerlogo":"4d2ec5e6-2050-4393-a8fc-55cabc0a743d","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"1bf0a7ca-b023-474b-8d6b-6b4a1b435e35","c_author":"Proktis-M ","category":"brandchannel","description":"Az aranyér egy kellemetlen, sokszor fájdalommal járó állapot, amely megkeserítheti a leghétköznapibb tevékenységeket is. Ahogy számos kórkép vagy megbetegedés esetében, itt is a megelőzés a legjobb út, de nem árt vigyázni, mert ha túlzásba esünk, akkor többet ártunk, mint használunk.","shortLead":"Az aranyér egy kellemetlen, sokszor fájdalommal járó állapot, amely megkeserítheti a leghétköznapibb tevékenységeket...","id":"20250228_Ferfiak-aranyer-sport-biztonsa-proktis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1bf0a7ca-b023-474b-8d6b-6b4a1b435e35.jpg","index":0,"item":"cc1d9662-df2f-4868-9ecf-183d48b06d7b","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250228_Ferfiak-aranyer-sport-biztonsa-proktis","timestamp":"2025. április. 27. 16:35","title":"Férfiak és az aranyér: így sportoljon biztonságosan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proktis-M","c_partnerlogo":"a0e2b63f-e8d5-4c40-b3e8-aaa57a007b03","c_partnertag":""}]
Budapesti titkok: Itt készítik a legmenőbb játékok animációit
szerző:
Földi Gábor - Bodnár Zsolt
Tetszett a cikk?
Call of Duty, Assassin’s Creed - a világ legfelkapottabb számítógépes játékai. Kevesen tudják, hogy ezek vizuális megjelenéséért egy budapesti cég felel. A Digic Pictures alkotásait az amerikai animációs filmeket megszégyenítő képi világ és hihetetlen élethűség jellemzi. Rabb Sándor Alex alapító-ügyvezető ráadásul Hollywoodban tanulhatta ki a szakmát: dolgozott a Titanic és a Terminátor 3 trükkjein is. A filmes háttérembereket bemutató cikksorozatunk második részében a digitális animáció világában merülünk el.
„Aláírtátok a titoktartási papírt is?” – ez a kérdés fogadott minket, nem sokkal azután, hogy beléptünk a Digic Pictures épületébe. Amint az később kiderült, a presztízsértékű intézkedés mögött nem fontoskodás, hanem valódi teljesítmény is áll – a nagyjából 150 főt foglalkoztató magyar animációs cég valamivel több mint 10 év alatt jutott el odáig, hogy a világ legnagyobb videojáték brandjeihez készíthet animációkat.
A gamer-szubkultúrán kívül mégsincs akkora hírük Magyarországon – leginkább az egyik alapító, Andy Vajna miatt szokták emlegetni a céget. Pedig korántsem arról van szó, hogy leosztottak egy bizniszt az ismerősnek: Rabb Sándor Alex, a Digic Pictures másik alapítója lassan 20 éve dolgozik a vizuális effekt-szakmában, hollywoodi karrierje során például a Titanic trükkjein is munkálkodott.
Rabb Sándor Alex
Kiss-Kuntler Árpád
Rabb programozó-matematikus végzettségével döntött úgy, hogy Amerikában próbál szerencsét – James Cameron cégénél, a Digital Domainnél pedig épp adódott egy lehetőség. „Két héttel a munkába állásom után behívtak, hogy tessék, itt ez a film, ezen kéne majd dolgoznod. Elolvastam a forgatókönyvet, de nagyon nem tetszett, mert egy tipikus, kiszámítható szerelmi történet volt, én meg szerettem volna valami nagy, látványos filmen dolgozni. De gondoltam, az első munkát nem szabad kritizálni – ez volt a Titanic” – mesélte az ügyvezető.
Következő nagy projektje egy nem kevésbé ambiciózus vállalkozás volt – a rendkívül népszerű japán szerepjáték, a Final Fantasy animációs filmváltozatán dolgozott: „Ez akkoriban nagyon forradalminak számított abban, hogy a minél valósághűbb látványra törekedett”. A 2001-es Final Fantasy: A harc szelleme volt az első olyan nagyszabású mozifilm, ami használta a motion capture, vagyis a digitális mozgásrögzítés technikáját – azt az egyre nagyobb teret nyerő technikát, aminek köszönhetjük A Gyűrűk Ura Gollamját vagy mondjuk az új Majmok bolygója-filmek szereplőit.
Míg a valósághű animációk készítésének saját üzletben folytatásának ötlete a Final Fantasy idején vetődött fel Rabban, valósággá akkor vált, amikor a Terminátor 3-on dolgozott – ekkor győzte meg a producereket (köztük Vajnát is), hogy adjanak a Digic csapatának lehetőséget egy tesztre, amivel később éltek is. A Digic Pictures 2002-es alapítása után még egy játékfilmnek a trükkjein dolgozott (Szabadság, szerelem), aztán viszont az egyre bővülő cégnek el kellett döntenie, merre tovább.
Utána - előtte
Kiss-Kuntler Árpád
Hogy mi szólt az animáció mellett? „Nagyon egyszerű. Sosem akartam olyan céget, aminek az aljamunkát adják. Be kellett látnom, hogy nagyon nehéz összerakni itthon egy 4-500 fős csapatot, akinek van ambíciója, szaktudása és tapasztalata is a vizuális effektekben, kisebb csapatban pedig egyszerűen nem éri meg dolgozni” – mondta Rabb. Persze az animációban sem árt a szaktudás vagy a tapasztalat, de sokkal nagyobb értéke van a tehetségnek, a kreativitásnak ezen a területen. Nagy szerepet kap így az átképzés is: festőművészekből digitális háttérfestők, szobrászokból modellezők válhatnak, így a cégvezető szerint „kapnak itthon egy jövedelmező és érdekes munkát, nem kell kényszerből elmenniük külföldre”.
A használt technológiák rohamos fejlődésével azonban mára annyira elmosódtak a határvonalak az animáció és a filmes effektek között, hogy lassan visszatérhetnek a filmes munkákhoz is: „Gondoljunk csak bele, a Transformers-hez hasonló filmekben perceken keresztül látunk olyan jeleneteket, amiben semmi forgatott anyag nincsen, csakis digitálisan generált dolgok”.
Bár fogyasztói szempontból sokszor csak színes, szórakoztató extráknak tűnnek a videojátékokhoz kiadott kísérővideók, vagy a játékban helyet kapó átvezető animációk, a valóságban sokkal nagyobb jelentőséggel rendelkeznek. Sok esetben az ő videójuk az első, amivel a közönség találkozik egy videojátéknál, ami ekkor még hónapokra, évekre van a megjelenéstől. „A fejlesztők után mi vagyunk az elsők, akik egy új játék készüléséről értesülünk, tehát ha megbíznak egy új munkával, akkor konkrétan ránk bízzák a nagyon értékes brandjüket. Óriási felelősség és kihívás, hogy úgy kell eladnunk a leendő közönségnek valamit, 1-2 évig fenntartani az érdeklődésüket, hogy magából a játékból még semmit nem láttak, csak azt a pár perces kisfilmet, amit mi csináltunk hozzá” – mondta Rabb.
Kiss-Kuntler Árpád
A modellezők asztalán olyan bábuk sorakoznak, amik anatómiai pontossággal ábrázolják az emberi izomzatot – ez sem véletlen. Bár nagyon büszkék arra, hogy milyen élethű jeleneteket tudnak készíteni, a lényeg mégis azon van, hogy sikerül-e érzelmet kicsikarni a nézőből. “Egy számítógépes karaktert nehéz sajnálni, vagy félni tőle, mert tudod, hogy pixelekből áll. Nekünk mégis azt kell elérnünk, hogy ilyen rövid idő alatt is kialakuljon valamilyen érzelmi kötődés a szereplő felé. Ez a titka az egésznek."
Egy animáció – vagy, ahogy Rabb szívesebben hívja őket: a játék világában játszódó rövidfilm – elkészítése nagyjából 8-10 ezer „feladatból” áll, külön feladat lehet mondjuk egy karakter hajának létrehozása, és a haj mozgásának animálása. Így nem csoda, hogy hosszú hónapokig dolgoznak egy néhány perces filmen – átlagosan 30 perc kész anyagot tudnak le egy évben.
Az áttörést a Digicnek 2006-ban a Warhammer Mark Of Chaos című játékhoz készített videó hozta meg. “Ezzel második alkalommal kerültünk be a SIGGRAPH (az egyik legrangosabb, évente megrendezésre kerülő számítógépes grafikai konferencia - a szerk.) válogatásai közé, ahol játékanimációval a Digic előtt csak a Blizzard tudott labdába rúgni“. Ez már előrejelzett valamit a későbbi sikerekből, de addig több év kemény munka volt még hátra. 2008-ban állapodtak meg a Ubisofttal arról, hogy ők készítik az Assassin’s Creed-játékok előzeteseit.
“Ez egy hatalmas lehetőség volt, a játék a második részétől lett igazán sikeres. Nagyon fontos volt, hogy tudtunk élni a lehetőséggel és így elmondhatjuk, hogy kezdettől fogva dolgozunk napjaink egyik legnagyobb franchise-án. Ezután jött a HALO, ami szintén hatalmas lehetőség volt, hiszen a Microsoft egyik legfontosabb brandje és fontos szerepünk volt az újraindításában. A csúcsot pedig az jelentette, mikor megállapodtunk a Call Of Duty-ról az Activision kiadóval. Ebből a játékból adták el a tavalyi évben a legtöbbet, de már egy ideje minden évben letarolja a piacot.”
A Call Of Duty lehetőséget adott, hogy eddig nem látott körülmények között dolgozzanak: “Ennél a játéknál nem nekünk kellett kitalálni és megvalósítani a karaktereket, hanem beszkenneltünk élő színészeket és őket kellett a lehető legvalósághűbben modelleznünk. Ez egy új megközelítés volt”. A Call Of Duty legújabb részének a főgonoszát maga Kevin Spacey alakította, így egy néhány napos forgatás keretében vele is együtt dolgozhattak. Rabb nagyon jó véleménnyel volt a színészről, aki komolyan vette a munkát és még akkor is tovább csiszolta volna az alakítását, mikor ők már elégedettek voltak vele.
36 kamera egyszerre történő exponálásával zajlik a 3D-s karaktermodellezés
Kiss-Kuntler Árpád
A Digic Pictures abban is egyedülálló a szakmában, hogy egy-két kivételtől eltekintve csak magyar animátorokkal dolgozik. A cég folyamatosan növekszik, 2012 óta 70 főről 150-re nőtt az alkalmazottak száma – bár Rabb úgy érzi, hogy még mindig van hely új munkatársaknak, ezt a cég honlapján található álláslehetőségek is alátámasztják. Itthon azonban még kevesen vannak, akik az animációra építik fel a karrierjüket, pedig a Digic régebbi dolgozói már úgy vélik, érdemes erre alapozni, mert biztos a munkahely. Az ügyvezető szerint nyitniuk kell a pályakezdők felé, nemrégiben például a MOME-ről vettek fel tehetséges végzősőket. A hangsúly a “tehetség” szón van - mivel Magyarországon kevés konkurens cég van, ahonnan munkaerőt toborozhatnának, muszáj olyanokat keresniük, akik tehetségesek, de nem ezen a pályán vannak jelenleg.
Rabbnak tíz éve az az álma, hogy saját egész estés animációs filmmel jöjjenek elő, de ez még mindig odébb van. Szeretnének kicsit távolabb kerülni a komfortzónájuktól, ami jelenleg ezeket a 2-3 perces bevezető videókat és 10-15 perces átvezető animációkat jelenti. “Az elmúlt jó néhány évben létrejöttek olyan digitális platformok, mint a Netflix vagy a Youtube, amiken keresztül a hagyományos csatornákon kívül is el lehet juttatni emberekhez komoly tartalmat, nem szükséges többé a hagyományos filmes-tévés modell. Ha nem is lesz egyhamar egész estés filmünk, simán elképzelhető, hogy csinálunk egy félórás filmet, egy háttértörténetet, amit pár dollárért megnézhet, akit érdekel”.