A brit óriás, aki a nagyszínpadról küldte el a fenébe Boris Johnsont

Itt volt tavaly a Szigeten, Ed Sheeran egyik legjobb cimborája, Banksy tervezi a fellépőruháit, az Adidas reklámarca, a Föld legszexibb férfijával forgat klipeket, de ön jó eséllyel még nem hallott róla. Stormzy hátára vette a brit Grime műfaját, közben menővé tette a vallást és a politikai szerepvállalást a modern zenében.

  • Nagy Iván László Nagy Iván László
 A brit óriás, aki a nagyszínpadról küldte el a fenébe Boris Johnsont

Előfordulhat, hogy egy skandináv keresztrejtvényben lát egy ilyet: fiatal brit előadó, hét betű. Gondolkodik, majd beírja: S-h-e-e-r-a-n, vagy D-u-a-L-i-p-a, esetleg C-a-p-a-l-d-i. Aztán feltűnik, hogy így semmi értelme a merőleges szavaknak. Töri kicsit tovább a fejét, aztán inkább megtippeli a poént, vagy átlapoz a receptre a következő oldalon. A helyes válasz ugyanis Stormzy volt.

Duplán veszít azzal, hogy nem ismeri.

Michael Owuo Jr., művésznevén Stormzy a brit zeneipar egyik, ha nem a legfelkapottabb előadója napjainkban. Ugyanakkor nem ciki nem ismerni: alkotói műfaja, a Grime London balhés negyedeiből egy évtized alatt csak a brit szigeten terjedt el. Mostanában azonban elindult világhódító útjára, és ebben Stormzynak is nagy szerepe van: hogyan viszi tehát a hátán a műfajt a 26 éves előadó, aki képes a világ legnagyobb zenei fesztiválján Istenről énekelni, majd a következő slágerében, idézem, elküldeni a p*csába Boris Johnsont?

This is London city, we’re the hottest in the world

A brit Grime a 2000-es években született meg London balhésabb, keleti és déli kerületeiben. A ’garage’ műfajból továbblépve a fő cél az volt, hogy legyen egy olyan klubzene, amelyre bár lehet nyomni a szövegeket a buliban, mégse törik meg a flow-t. Ennek eredménye egy gyors, lüktető, nyers energiájú hangvilág lett, aminek a 140 ütem per perces tempójához nem volt megfelelő az addig ismert hip-hopos hangzás. Olyanokra volt szükség, akikből árad egyfajta, akár agresszívnak is érezhető erő. Először született meg tehát a ritmus, ehhez pedig felnőttek a sztárok, akik egészen máshogy rappeltek, mint azelőtt szokás volt.

A műfaj keresztapjának tartott Wiley, az azóta Drake-kel rendszeresen együtt fellépő és alkotó Skepta, illetve öccse JME, D Double E, vagy az első, Top40-es albummal debütáló Grime-előadó, Dizzee Rascal voltak az úttörők a műfajban, de az igazi áttörést a YouTube megjelenése, és a Grime-előadókat felemelő csatornák, például a GRM Daily hozták. Így jutunk el Stormzy-hoz is, aki nem került be a fentiek közé, így egyénileg szállt be a műfajba a videómegosztóról.

A Grime világából (sokszor erőszakba torkollottak a bulik) kiindulva nem meglepő, hogy a magát Big Mike-nak becéző előadó „rapcsatákkal” kezdte zenei karrierjét a dél-londoni Croydonben. Az úgynevezett „roadman-kultúra” arról szól, hogy az ilyen, balhésabb kerületekben élő, általában színesbőrű fiatalok bandákban járták az utcákat – ezt a világot jelenítette meg Stormzy korai videóiban, amikben ismert alapokra freestlye-ozott. Ennek remeke volt a WickedSkengMan szériája, amiből négy részt készített.

Ez, a Grime-hagyományra épülő, szöveget tekintve keménykedő, az előadóról és barátairól előszeretettel nagypofájúskodó rétegzene viszont elért a nagyközönséghez.

Az áttörést 2015 hozta: ekkor kapták fel 2014-es kislemezét, a Dreamers Disease-t, illetve ebben az évben jelentek meg Know Me From és Shut Up című slágerei. Utóbbi a BBC Radio 1 „Fire in the Booth” című rapműsorának paródiájaként a „Fire in the Park” címet kapta, magyarul egy parkban rappelt a barátai társaságában, a dal stúdióverziója viszont felkerült a toplistákra, innen pedig rakétaszerűen indult meg Stormzy karrierje.

Look at what God did, on the main stage running around topless

2017-ben járunk: Stormzy ekkorra már fellépett Nagy-Britannia, illetve a világ legnagyobb közönségű fesztiválja, a Glastonbury egyik kisebb színpadán; bemutatta Paul Pogbát a Manchester Unitedban, és kijött első nagylemeze, a Gang Signs and Prayer.

Az album a brit toplisták élén debütált, a lemez zenei sokszínűsége pedig Stormzyból mainstream sztárt csinált. Nagyszabású klippel érkezett az első sláger, a Big For Your Boots soraiban már „új királyként” emlegette magát. Következő évben pedig a koronáját is megkapta.

2018-ban Stormzy lett az év brit előadója, a Gang Signs and Prayer pedig megkapta a legjobb albumnak járó díjat, mindezt akkor, amikor például Ed Sheeran a Divide című lemezzel és a Shape of You számmal volt a versenyben. Egyébként ez csak több tiszteletet vitt szürreálisnak tűnő barátságába Sheerannel.

Tavaly nyáron Magyarországra is eljött: a Sziget fesztivál nagyszínpadán lépett fel és hozta magával a megszokott energiáját a közönségünknek, bár leginkább a nálunk bulizó briteknek. Stormzy színpadi jelenléte egyébként megér egy misét: a 196 centi magas előadó rendszeresen félmeztelenül, bokáig izzadtan, vagy épp egy hatalmas zuhany alatt állva ad elő, és ha épp nem díjátadón játszik, akkor a pogózás és az ordibálás is elkerülhetetlen eleme a show-nak.

A tavalyi év fokozásaként megszervezte saját, Merky Festival című zenei hétvégéjét Ibizán, ráadásul megjelent első, saját kollekciója is az Adidas-szal:

Idén folytatódott a 2018-as lendület: Vossi Bop című slágere a toplisták első helyére került (melynek videóklipjében a világ legszexibb férfijának választott Idris Elba is szerepelt), a mainstream sikert pedig az koronázta meg, hogy pénteken a Glastonbury ikonikus, Pyramid nagyszínpadán adott koncertet.

Egy emberként énekelte a tömeg a Blinded By Your Grace gospel-szerű refrénjét; játszott vele a Coldplay énekese, Chris Martin; százezren kiabálták neki, hogy „fuck the government and fuck Boris [Johnson]”; így Adele vagy Jeremy Corbyn szerint is történelmet írt a fellépésével. Ő lett az első színesbőrű egyéni brit előadó, aki headlinerként kapott helyet a fesztivál repertoárjában.

Itt tartunk tehát most, közeleg a második nagylemez, a világsiker pedig nagyon úgy néz ki, hogy a küszöbön áll. Bár zenéjének nyelvezetéhez kell némi jártasság a londoni szlengben és a brit kultúrában, Stormzy az átlagosnál pattogósabb, változatosabb és szórakoztatóbb rapet játszik. Nem az a zene, amit reggeli rádiós műsorban hallunk majd, és abszolút nem is passzol ahhoz a hangulathoz, de munka után, edzés közben, vagy feszült hangulatban jól tud esni az az energia és indulat, ami - kellő hangerővel mindenképp - árad Stormzy zenéjéből.

„Yo, Theresa May, where’s the money from Grenfell? You criminals!”

Míg egyes rapperek megelégszenek a pénzzel, a nőkkel és a csillogással, Stormzy a sikert társadalmi és politikai szerepvállalásra használta.

2017 júniusában égett le a Grenfell Tower névre hallgató, huszonnégy emeletes londoni toronyház. A balesetben több mint hetvenen meghaltak, a kormány pedig komoly szankciókat és kártérítést ígért a katasztrófa kapcsán, de a gyakorlatban nem tett szinte semmit. Stormzy korábban említett kormánykritikájának kulcseleme a tragédia: a 2018-as brit zenei díjátadóra külön dalt írt, ami ennek adott hangot:

Mondd, Theresa May, hol van a pénz Grenfelltől?

Azt hittétek, csak úgy elfeledkeztünk Grenfellről?

Bűnözők vagytok, de minket hívtok barbárnak,

Nektek kéne börtönben ülni, nektek kéne fizetni,

Gyújtsuk fel a házatokat, és lássuk, azt megoldjátok-e?

Szintén politikailag vállalt szerepet azzal, hogy múlt heti Glastonburys fellépésén Stormzy szavaival élve „korunk legtehetségesebb művészének”, Banksynek viselte egy alkotását: egy késsel áthatolhatatlan, brit zászló mintázatú mellényt. Ezzel a Londonban, illetve az egész királyságban megszaporodott késeléses támadásokra és az ezeket megfékező intézkedések hiányára hívta fel a figyelmet.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

@stormzy által megosztott bejegyzés,

Politikán kívül komoly társadalmi kérdésekbe is belenyúlt. Rendszeresen énekel és posztol istenhívőségéről, vallásosságáról, a Blinded By Your Grace pt.2. című dala konkrétan Istennel való kapcsolatáról szól. A hozzá tartozó videoklip ezen is túlhalad: muzulmánokat és keresztényeket együtt jelenít meg, rávilágítva a vallási előítéletességre.

2018-ban megalapította saját ösztöndíját a Cambridge-i egyetemmel együttműködésben: hátrányos helyzetű színesbőrű fiatalokat támogat meg, hogy a legyen esélyük Anglia legjobb intézményébe bejutni. Mint mondja, kisebb korában megvolt a képessége és az ambíciója, hogy ilyen akadémiai magasságokban gondolkodjon, és meg akar óvni másokat attól, hogy ne sikerüljenek az ilyen céljaik.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

@stormzy által megosztott bejegyzés,

This is Stormzy, aka. Big Mike, aka. Put My Phone On Charge So I Can Text Your Girl

Stormzy tehát sokkal több, mint a következő rap-sztár. Egy olyan előadóról beszélünk, aki kihozott egy underground műfajt London utcáiról, miközben a hírnevet jóra használta.

Annyi biztos, hogy Ed Sheeran várva-várt új albumán közreműködőként rajta lesz, de a közelgő nagylemezének sikerét is szinte borítékolhatjuk. Ha akarjuk még látni a Szigeten, valószínűleg jobban a zsebükbe kell majd nyúljanak a szervezők.

„A továbbtanulás lenne a legfontosabb, de ez olyan kilátástalan, hogy meg se próbálom” – a Lázár Jánossal vitába keveredő fiatalt kérdeztük

„A továbbtanulás lenne a legfontosabb, de ez olyan kilátástalan, hogy meg se próbálom” – a Lázár Jánossal vitába keveredő fiatalt kérdeztük

Mintha személyes történetében mondaná fel a kormánypolitika kritikáját, olyanok Füle Zsigmond első tapasztalatai a munka világában. Ő az a 18 éves, bácsborsódi fiatal, aki keresztkérdéseket tett fel Lázár Jánosnak bajai fórumán, és panaszára, miszerint keveset keres, a miniszter úgy válaszolt: rossz helyen dolgozik.