Tévécsatorna csecsemőknek - videók
Nemzetközivé válik az első kisbabáknak sugárzott televíziós műsor, akkora az igény rá.
Miközben számos gyerekekkel foglalkozó szakértő folyamatosan hangoztatja a televízió káros hatásait, Amerikában sikeres első évet zárt a kifejezetten három év alatti kisbabáknak sugárzott tévécsatorna.
A morális ellenérvek mellett pusztán gazdasági szempontok alapján sem sokan hittek a BabyFirstTV létjogosultságában, amikor szűk egy éve elindult. Az elmúlt hónapok előfizetési számai alapján azonban a szülőknek tetszik a program, a szolgáltatás kiléphet a nemzetközi piacra is, nemrég elindultak Nagy-Britanniában, Mexikóban és Puerto Ricoban is. De a legnagyobb fogás a Showtime Arabiaval kötött megállapodás lehet, amelynek segítségével "az egész arab világba" eljuthat a csatorna, mondta Sharon Rechter, a BabyFirstTV marketingvezetője. Rechter további terjeszkedéssel számol, szerinte az év végéig akár tíz további nemzetközi terjesztővel juthatnak megállapodásra, akkora az érdeklődés a csecsemő tévécsatorna iránt. Sharon Rechter, aki maga is rendelkezik egy célcsoportos gyermekkel, a siker titkát a televíziós program tartalmában látja. "Korai fejlesztő és szórakoztató műsorokat készítünk, amelyekben megtanítjuk a kisbabákat szavakra, színekre, zenére, számukra érdekes módon előadva." - nyilatkozta a marketing vezető.
A három év alatti gyerekeknek készülő tévéműsorok ötlete nem újdonság. A britek már 1998-ban kijöttek a szakértők segítségével kifejlesztett Teletubbies című sorozattal, amely ugyan a felnőttekre kifejezetten agysejt gyilkoló hatással van, de mivel a gyerekek szerették és amíg a négy primitív figura énekelt, csendben voltak, a szülők elviselték. Fénykorában napi 2 millió nézője volt hazájában és a sorozathoz kapcsolódó termékek eladásából 50 millió dolláros bevételre tettek szert a jogtulajdonosok.
A sikert látva természetesen a Disney sem maradhatott ki a bizniszből, miután beszállt a Baby Einstein nevű vállalatba, a cég 25 milliós dolláros bevétele a tízszeresére emelkedett. Manapság már komoly választék van csecsemők számára készült számítógépes és videójátékokból is, amelyeket hat hónapos kortól ajánlanak. A gyártók ígérete szerint termékeik stimulálják a gyermek kognitív agyközpontját, ezáltal fejlesztő hatásúak, ugyanúgy, mint az oktató tévéműsorok.
Számos kutató úgy véli azonban, a képernyő nézése már önmagában rossz hatással van a három év alatti gyerekekre, bár a tévézés negatív következményei általában csak később jelentkeznek. A Seattle Gyermekkórház 2004-es jelentése szerint a korai képernyőhasználat 7 éves kor körül figyelési és koncentrációs zavarokat okoz a gyerekeknél, és ez a kockázat minden, a tévé előtt töltött órával növekszik.
Magyarországon Ranschburg Jenő pszichológus külön könyvben foglalkozott a televízió gyerekekre gyakorolt hatásával, Áldás vagy átok - Gyerekek a képernyő előtt címmel. Ranschburg doktor szerint a tévé nem feltétlenül az ördög maga, de a szülő segítsége és felügyelete nélkül lehet káros hatása. A megengedő nemzetközi szakemberek ugyanezt javasolják, ha már képernyő elé ül a gyerek, ne hagyjuk ott magára. Az alábbi, a BabyFirstTV-ből adásából származó videórészlet alapján azonban igen nehéz elképzelni, hogy ezt bármely átlagos intelligenciájú, tudatmódosító szer hatása alatt nem álló felnőtt képes legyen tartósan elviselni.
Ezért jóval valószínűbb az a feltételezés, hogy sok gyereknek a szülők csak bekapcsolják a csecsemő-csatornát havi 10 dollárért, mert az még mindig kevésbé káros, mint a "normális" tévéműsorok, ezzel nyugalmat és némi feloldozást vásárolnak maguknak. Az arab szolgáltatóknak azonban nem ártana elgondolkodni, amikor egy képregény feldolgozásban képesek iszlámellenes amerikai propagandát felfedezni, lehet, hogy egy amerikai baba-adás sugárzása a muszlim csecsemőknek nem feltétlenül a legjobb megoldás.