Tízmillió áldozatnál tart a világméretű járvány

Már tízmilliónál is több előfizetője van a világ legnagyobb online játékának, a World of Warcraft-nak. Az alig több mint három éve debütáló játék mára a popkultúra egyik szerves elemévé vált.

  • hvg.hu hvg.hu
Tízmillió áldozatnál tart a világméretű járvány


Tegnap jelentette be a World of Warcraft mögött álló Blizzard Entertainment, Inc., hogy hivatalosan már több mint tízmillió előfizető alkotja játékának táborát. A játék jelenleg a világ legnépszerűbb MMORPG-je (lásd keretes magyarázatunkat), Európában több mint kétmillió, Észak-Amerikában több mint 2.5 millió, az ázsiai kontinensen pedig körülbelül 5.5 millió játékost tartanak számon.

A program 2005-ben és 2006-ban a legjobb eladásokat generáló PC-játéka volt, 2007-ben pedig csak azért került a második helyre, mert saját kiegészítője, a The Burning Crusade tolta le a trónról. A szóbanforgó, új tartalmi, grafikai és játékelemeket tartalmazó programbővítés a világ leggyorsabban elkapkodott játéka titulust is méltán viselheti: kiadásától számított 24 órán belül 2.4 millió példányt adtak el belőle, az első hónapban ez a szám 3.5 millióra nőtt.  A WoW következő kiegészítője, a Wrath of the Lich King várhatóan idén jelenik meg.

MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game)

A számítógépes játékipar jelenleg egyik legerősebb trendjének számít az online szerepjáték. Az ilyen programokban a játékosok elképzelt (leggyakrabban fantasy) világokban alakítanak fiktív hősöket, a világ pedig egyfelől a többi játékos cselekedetei, másfelől a fejlesztők által elképzeltek szerint folyamatosan változik. A játékok célja egyfelől a fiktív karakter fejlesztése (ez számszerűsíthető), másfelől a szociális kapcsolatok kialakítása (bár ez nem feltétlenül szükséges a szórakoztató játékélményhez).
A legtöbb MMORPG ugyan fantasztikus-mesés világokban játszódik (így a második legkedveltebb játék, a Guild Wars is), de számos science-fiction, illetve kevert műfajú világ is létezik - kapott már MMORPG-platformot a Mátrix, a Csillagok Háborúja és a Gyűrűk Ura világa is.

A főként havi előfizetéses szisztémával működő játékok főként Koreában és Kínában, illetve az amerikai kontinensen rendelkeznek igen homogén tömegbázissal - a felmérések szerint 2006-ban a nyugati bevételek egymilliárd dollárnál is többre rúgtak.

Beszűkült tudatállapot, negatív spirál – a bullyinghoz hasonlít, amit a Coldplay-kivetítőn lebukott igazgató átél

Beszűkült tudatállapot, negatív spirál – a bullyinghoz hasonlít, amit a Coldplay-kivetítőn lebukott igazgató átél

Felvesz a kamera, amikor valami kínos dolgot művelük, majd még fel is kap az internet. A Coldplay-koncerten lebukó vezérigazgató története jól példázza, hogyan változhat meg valakinek egyik napról a másikra az élete a kéretlen nyilvánosság hatására. Milyen nagy lebukásokról tudunk még? Mit tehet az ember, ha lebénítja a jumbo screen, még akkor is, ha nem jár tilosban?