Nem újdonság egy légitársaságnál, hogy okostelefonra szánt programot mutat be, amelyen keresztül jegyet lehet foglalni, vagy megtaláljuk a légitársaság menetrendjét. Szintén nem meglepő ma már, hogy a telefonunk jócskán megkönnyítheti a repülőtéren a check-in procedúra folyamatát, így kíváncsian vártuk az AirFrance sajtótájékoztatóját, ahol bemutatták legújabb mobilos fejlesztéseiket.
A sajtótájékoztatót Párizs egyik legszebb épületében, a Grand Palaisban, pontosabban annak éttermében tartották, igen impozáns díszletek között. Az első meglepetés a helyszín berendezése volt, ugyanis nem a szokásos projektoros széksoros elrendezés fogadott, hanem ötfős asztaloknál kaptunk helyet, minden asztalon egy óriási monitorral és két-két okostelefonnal. Már tudtuk, ez érdekes lesz!

A bemutatkozás utáni felvezetőből kiderült, hogy igazából két termékről lesz szó, amit egyszerre fejlesztettek ki az AirFrance és a KLM számára, és nem titkolt célja a légitársaságnak az ügyfeleikkel való még szorosabb kapcsolattartás és a gyors tájékoztatás.
A gyors statisztikai áttekintésből kiderült, hogy az AirFrance utasainak 99%-a rendelkezik mobiltelefonnal, és közülük 75%-uknak van ún. okostelefonja, nagyjából egyenlő elosztásban a különböző operációs rendszerek között. Ezért rögtön világossá vált a fejlesztési irány, illetve az iránytalanság, hiszen nem egy speciális platformra készült alkalmazást kellett készíteni, hanem egy platformfüggetlen professzionális mobilos weboldalt, ami biztosan ugyanúgy működik iPhone-ról, androidos vagy Blackberry készülékről is.

A mobile.airfrance.com vagy mobile.klm.com oldalakon a szokásos, már meglévő foglalásunk ellenőrzése mellett lehetőség nyílik új jegyet keresni, és vásárolni, meglévő foglalásunkat módosítani, illetve minden olyan egyéb funkciót is megtalálhatunk telefonunkra optimalizálva, ami a légitársaságok klasszikus honlapján is fellehető.
A mobiloldalak igazi újdonsága az az intelligens kereső, amit a FAQ (gyakran ismételt kérdések) részbe építettek. Ha nem találnák meg egy keresett információt, itt a szabadszavas keresőbe beírva nagy eséllyel kapunk rá választ. Jelenleg 5-600 alapkérdés szerepel a rendszerben, és a beérkező kérdések alapján folyamatosan frissítik ezeket.
Az oldal bemutatása után következett a nagyobb dobás, amit egyszerűen csak AirFrance Connect (KLM Connect) névre kereszteltek. A „connect” szó itt valóban kapcsolatot jelent, hiszen a rendszer lényege az utasok folyamatos és zökkenőmentes tájékoztatása az indulástól az érkezésig. A rendszer egyelőre csak a rendkívüli helyzetekben küld tájékoztatást, de a szeptember környékére ígért fejlesztések már sokkal bővebb információközlést ígérnek.

Most, ha a foglalásnál megadtuk e-mail címünket és/vagy mobiltelefonszámunkat, a Connect rendszer automatikusan figyelmeztetést küld, ha járatunk késik, esetleg törlik azt, valamint azonnali információt szolgáltat, ha lekésnénk csatlakozó járatunkat, hogy hogyan alakul a további utunk. Emellett jelenleg a Worldtracer nevű poggyászkereső rendszerrel kötötték össze, így már akkor tudhatjuk, hogy csomagunk lemaradt az átszállásnál, amikor gépünk földet ér, és természetesen arról is SMS-t vagy e-mailt kapunk, hogy mikor és hogyan küldik utánunk elveszett poggyászunkat.
A jövőbeni fejlesztések része lesz a figyelmeztetés a beszállás kezdetére, illetve a rendszer automatikusan értesítést küld azoknak az utasoknak az utolsó híváskor, akik még nem szálltak fel a repülőgépre. A jelenlegi 8 támogatott nyelvet szintén bővíteni szeretnék további 22-vel, valamint a rendszert – wifi hálózat segítségével – a repülőgépek fedélzetén is elérhetővé szeretnék tenni. Emellett a GPS rendszert is használó telefonokhoz szeretnének egy, az átszállásokat megkönnyítő térképet is fejleszteni, ami a legrövidebb utat mutatva navigálja el a felhasználót a kiszállás helyétől a csatlakozó járat kapujáig.
A sajtótájékoztatón tartott demonstráció szerint a Connect rendszer kiválóan működik, és ha a foglaláskor megadjuk a mobiltelefonszámunkat, roaming helyzetben sem kerül egyetlen fillérünkbe sem a szolgáltatás, hiszen a fogadott SMS-ekért ekkor sem kell fizetni.
A közel egyórás bemutató végére kiderült számunkra, hogy az AirFrance-KLM által fejlesztett rendszer nagysága nem abban rejlik, hogy az okostelefon-tulajdonosoknak kínálnak egy újabb applikációt, hanem egy olyan, eddig egyedülálló mobil szolgáltatást mutattak be, ami egyaránt valódi segítséget nyújt az „okos- és butatelefonos” ügyfeleknek is.
Úgy gondoljuk, az AirFrance-KLM nagyon jó nyomon indult el a 21. századi kommunikációban, és az egyéb kényelmi és környezetvédelmi fejlesztések mellett óriási hangsúlyt fektet az ügyfélbarát kommunikációra, és a kapcsolattartásra is. Ezek után érdeklődve várjuk a versenytársak reakcióját és a további fejlesztéseket!