hvg.hu

Nagy port kavart a tudományos világban az európai és amerikai tudósok nagyjából egy időben tett közlése: úgy vélekednek, hogy most először ténylegesen sikerült megfigyelniük az általunk megtapasztalt világon túli negyedik, térbeli dimenziót. Hatalmas áttörésről van szó.

Jelentős felfedezésről számoltak be a napokban a Nature nevű tudományos folyóiratban publikált tanulmányokban dimenziókutatással foglalkozó tudósok, bizonyítva a negyedik térdimenzió létezését: laborkörülmények között sikerült reprezentálniuk a világunk egy új, ismeretlen "részét", ami alapjaiban változtathat meg mindent, amit eddig a négydimenziós valóságról tudni véltünk.

A jelenlegi ismeretek szerint az általunk ismert világegyetemet háromdimenziósnak tartjuk, amiben a tárgyaknak szélessége, hosszússága és magassága van. A negyedik dimenzió ezzel szemben a tárgyak kiterjedését írja le.

A szakemberek szerint a felfedezés a tudomány szempontjából is komoly hatással lehet az emberiségre: új határok nyílhatnak meg a területtel foglalkozó tudósok előtt, amelyek végső soron számos új ismerettel gazdagíthatják a téma iránt érdeklődőket. De a felfedezésnek fontos következményei lehetnek az alapvető tudományokra, így idővel mindennapi életünkre nézve is.

"Fizikai értelemben nem rendelkezünk olyan térbeli rendszerrel vagy eszközzel, amivel egyszerűen beléphetnénk ebbe az új világba" – magyarázta a felfedezés egyik leglényegesebb pontját Mikael Rechtsman, a Pennsylvaniai Egyetem professzora. (A vonatkozó tanulmányokat itt és itt találja.) Vagyis a kutatók a szó legszorosabb értelmében véve nem átléptek egy eddig, az emberiség előtt még ismeretlen térbe, csupán megtalálták azt az ajtót, azt a módot, ami szükséges a negyedik dimenzióban tapasztalható jelenségek alapvető megértéséhez, későbbi tanulmányozásához. Azt is elsősorban matematikai alapú áttörések révén.

A kísérletek egyik részében a tudósok a könnyű részecskék viselkedését tanulmányozták egy speciális üveg és fény segítségével: a fizikai bemenetek elektromos töltéssel való szimulálásával megfigyelték, hogyan viselkedett a fény, mely idő alatt egy sor szabálytalanságra lettek figyelmesek: például visszapattant a szélekről. A kutatás nagyszerűsége pedig épp ebben rejlik: ezen szabálytalanságok többsége "hivatalosan", az eddigi ismeretek birtokában nem lehetett volna megfigyelhető, hacsak nem a negyedik dimenzióra jellemző paraméterek dolgoznak a háttérben.

Mindez nehezen érthető lehet még annak is, aki értően tudja elolvasni a teljes tanulmányokat. A Gizmodónak jutott eszébe egy játék, amelynek rövid bemutatójából ha nem is fogja azonnal megérteni tudományosan a dolgot, kicsit talán érthetőbbé válik, hogy nagyjából miről is lehet szó. Íme tehát a videó, ezzel igyekszünk talán egy fokkal érthetőbb formában illusztrálni a felfedezés gyakorlati lényegét. Erről van szó:

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát. A témához itt szólhat hozzá.

Dzsudzsák most már Rossinál is kezdő