szerző:
HVG

Az okostelefonok felhasználóiról, sőt azok ismerőseiről is személyes, köztük érzékeny adatokat is átadott a Facebook több tucat telefongyártó és más eszközöket készítő cégnek. Ráadásul ezt nem a Facebook hozta nyilvánosságra, hanem újságírók derítették ki.

Miközben sok cég számára az új uniós adatvédelmi irányelvnek való megfelelés okoz gondokat, a legnagyobb közösségi oldal szekrényéből sorban esnek ki az adatvédelemmel kapcsolatos csontvázak. A Cambridge Analytica facebookos adatgyűjtési ügye ugyan csillapodott, de az általa vert hullámok még kitartanak. Mark Zuckerberg vezérigazgatót néhány hete idézték az Európai Parlement vezető képviselői elé, és a meghallgatáson több olyan szabályozói ötlet is előkerült, amely véget vetne a Facebook eddigi teljes szabadságának.

Az adatkezelési botrány nem csak a szabályozói oldalon, hanem a felhasználók egy részében is felerősítette az aggodalmakat: biztosan jó helyen vannak a személyes adatai a Facebooknál? A The New York Times által kiásott legújabb információk a „nem" válasz jogosságát erősítik.

Mit gyűjtöttek?

A közösségi oldal legalább 60 mobilgyártóval kötött adatmegosztási megállapodást az elmúlt években. A vállalatok között minden nagyobb szereplő megtalálható – aki számít és olyan is, aki már nem annyira –, az Apple, az Amazon, a BlackBerry, a HTC, a Microsoft vagy például a Samsung is. Hogy születtek ilyen megállapodások, azt eddig is tudni lehetett, az viszont eddig nem derült ki, hogy egészen pontosan milyen mélységűek voltak.

Egy mém a Cambridge Analytica-ügy kirobbanásának idejéből
©

A The New York Times jelentése szerint van miért aggódnunk. A Facebook ugyanis nem csak az adatgyűjtésbe beleegyező felhasználókról, hanem azok ismerőseiről is adott át információkat. A lap a vizsgálódás során arra jutott: még azokról is kikerültek más cégekhez személyes információk, akik beállításaik szerint semmit nem kívántak barátaikon túl másnak elérhetővé tenni. Az amerikai napilap szerint a gyártók információkat kaptak a készülék felhasználójának ismerőseiről: többek között kapcsolati státuszukról, vallási és politikai preferenciájukról, valamint az általuk meglátogatni tervezett események listájáról.

Elfelejtettek szólni

Az adatmegosztás ráadásul az után is folytatódott, hogy a Facebooknál azt kommunikálták, már nem osztanak meg harmadik féllel semmilyen ilyen jellegű adatot. Azt még 2014-ben jelentette be a Facebook, hogy a külsős fejlesztők 2015-től nem férhetnek hozzá a felhasználók ismerőseinek adataihoz. Csak éppen azt nem mondták el mellé, hogy saját hatáskörben kivételt tesznek az okostelefonok és néhány más eszköz gyártóival.

A közösségi oldal üzemeltetői csak idén áprilisban kezdték el felszámolni a megállapodásokat, miután a Cambridge Analytica miatt célkeresztbe került a vállalat.

Reklámszöveg a Cambridge Analytics weboldalán.
©

A Facebook blogján reagált a The New York Times riportjának megállapításaira. A vállalat szerint ezeket a megállapodásokat még akkor kötötték meg, amikor az alkalmazásboltok nem voltak a maihoz mérhetően hangsúlyosak az okostelefonokon. A Facebook szerint a külsős vállalatok csak olyan adatokra láthattak rá, melyeket az ismerőseik megosztottak a felhasználókkal.

Mi ezzel a probléma?

A helyzet két szempontból is aggályos. Elméleti síkon nézve nem tűnik túl elegánsnak, hogy a Facebook a beleegyezésünk nélkül adja át (adja el) másnak személyes adatainkat. Azt gondolhatjuk, hogy a nagy mobilgyártók mindegyike megbízható – amit egyébként a telefongyártók (Apple, BlackBerry, Microsoft, Samsung) lapnak nyilatkozó szóvivői is hangsúlyoztak. Gyakorlati síkon nézve mégis felmerül egy probléma. "Az, hogy egyre több és több személyes adatunk gyűlik össze a készüléken, komoly adatvédelmi és biztonsági kockázattal jár akkor, ha az adatokhoz az eszközön lévő más alkalmazások is hozzáférhetnek" – hangsúlyozta az amerikai napilap által megkérdezett Serge Egelman, a Kaliforniai Egyetem mobilos appokat tanulmányozó adatvédelmi szakembere.

Mint kiderült, a készülékgyártókkal kötött megállapodások a Facebookon belül sem arattak osztatlan sikert. Sandy Parakilas 2012-ben a vállalat vezető adatvédelmi szakembere volt, és már akkor felmerültek a szerződésekkel kapcsolatban adatvédelmi aggályok. "Sokkoló, hogy ez a gyakorlat még hat évvel azután is folytatódik. Ez ellentmondani látszik a [Mark Zuckerberg által a] kongresszusi meghallgatáson vallottaknak, miszerint a Facebook lezárt minden olyan lehetőséget, amellyel hozzáférést engedtek a felhasználók ismerőseinek adataihoz" – mondta a The New York Times-nak a szakember, aki még 2012-ben távozott a Facebooktól, és azóta hangos kritikusa a vállalat adatkezelésének.

Ha tudni szeretne az ügy fejleményeiről, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!