A Star Wars VIII. epizódja, vagyis Az utolsó Jedik 2017-es bemutatója után rengeteg, a filmet kritizáló poszt jelent meg a közösségi médiában, egy friss tanulmány azonban arra jutott, hogy ezeknek valamivel több, mint a fele nem is volt valódi kritika - írja az IndieWire.
A dél-kaliforniai egyetem egyik kutatója, Morten Bay azt vizsgálta meg, hogy hogyan alakult a bemutató után a Twitter-vita a filmről, amely alapján úgy tűnhetett, hogy többségben vannak azok, akiknek nem tetszett a film, de Bay kutatásaiból kiderült, hogy a valós számuk jóval kisebb, mint ahogy a Twitter alapján tűnhetett.
Arra jutott ugyanis, hogy a Rian Johnson rendezőt közvetlenül megszólító, kritikus üzeneteknél a "felhasználóknak" tulajdonképpen 50,9 százaléka nem valós felhasználó volt: botok, trollok, és aktivisták posztolgattak a filmről, de olyan is volt, hogy egy felhasználó üzemeltetett több fiókot, hogy a közösségi médiában egyre eszkalálódó vitát kihasználja politikai üzenetek terjesztésére is, például szélsőjobboldali ügyekért álljanak ki, vagy a nemi, szexuális és faji diszkrimináció gondolatát propagálják.
A tanulmány hozzáteszi, hogy a közösségi médiában meglévő vitákat ilyen módon kihasználni általában a jobboldali - például az alt-right - mozgalmak, valamint Oroszország sajátja, és nagyon úgy tűnik, hogy a Star Wars-filmet lehúzók egy része is orosz troll volt, akik a filmről szóló vitát akarták gerjeszteni a Twitteren, hogy aztán a vitán keresztül másfajta üzeneteket terjesszenek, valós negatív kritikát pedig jóval kevesebbet kapott a film.
Nagy publicitást kapott az orosz beavatkozás az amerikai elnökválasztási kampányba a közösségi médián keresztül, Bay kutatása pedig most azt bizonyítja, hogy a közösségi médián keresztüli manipuláció már nem korlátozódik a politikai vitákra, hanem a popkultúrával kapcsolatos vitákban is megjelenik, egyesek ezeket is szándékosan arra próbálják felhasználni, hogy bizonyos nézeteket propagáljanak.