szerző:
hvg.hu

A világ számos országa után a héten Magyarországon is elérhetővél vált a "Shopping-hirdetés", a Google új, termékalapú hirdetési megoldása. Egy hazai szakértő szerint fel fogja forgatni a piacot: élénkül a verseny, lesznek nyertesek és vesztesek, de a vevők mindenképpen jól járnak.

A Google termékkeresője nem várt ismertségre tett szert Unió-szerte, amikor két éve csaknem 750 milliárd (!) forintnyi bírságot szabott ki működése miatt az Európai Bizottság. A testület úgy találta, hogy a korábban Froogle néven futó Google Shoppingot (magyar felületen: Google Vásárlás) olyan erővel és formában jeleníti meg felhasználóinak a Google, hogy ezzel ellehetetleníti a többi árösszehasonlító weboldalt.

Ugyanebből a versenyjogi szempontból aggályosnak ítélt magatartásból következik a szolgáltatás előnye a felhasználók számára: nem kell továbbkattintani egy-egy árukereső weboldalra, hiszen már rögtön a Google keresőben összehasonlíthatóvá válnak a legjobb ajánlatok, mellyel a felhasználók könnyebben hozhatnak tudatosabb vásárlási döntéseket.

A Google változtatott gyakorlatán, elhárultak a jogi akadályok, így Magyarországon, Romániában és Szlovákiában is elindult a szolgáltatás, mely jelenleg mintegy 30 országban működik el világszerte. Bevezetése azt vonja maga után, hogy a termékeiket hirdető webshopok és a felhasználók is új hirdetésekkel találkozhatnak a Google-ben. A termékkeresőre épülő, de a hagyományos google-s keresés során is feltűnő új hirdetési megoldás abban tér a hagyományos szöveges Google hirdetéstől, hogy

a legjobb ajánlatokat mutatja a keresett termékre a kereső legfelső sorában, képpel, árral és a boltok nevével.

A legjobb ajánlat azt jelenti, hogy ha több bolt kínálja ugyanazt a terméket, nagy valószínűséggel annak a hirdetése fog megjelenni, amelyiknek jobb az ára – magyarázza Szabó László, a Growww Digital online növekedési szakértője. Ezáltal már nem csak az árukereső oldalakon, hanem rögtön a Google keresőben összehasonlíthatóvá válnak a legjobb ajánlatok, mellyel a felhasználók könnyebben hozhatnak tudatosabb vásárlási döntéseket.

Mindez nem csak a vásárlóknak lehet előnyös, hanem a vállalkozásoknak is, mert lehetővé teszi a hirdetések pontosabb célzását, nagyobb forgalmat, több vásárlást generál – mutat rá a Growww Digital szakértője. A tengerentúli adatok azt mutatják, hogy a Shopping-kampányok hatékonysága átlagosan 30 százalékkal jobb, mint a hagyományos keresőhirdetéseké. Ugyanakkor a magyar onlinemarketinges ügynökség nemzetközi piacokon szerzett tapasztalatai szerint a Google keresőből érkező forgalom akár 70-80 százaléka is származhat a Shopping-hirdetésekből.

Ebben a helyzetben felértékelődik a márka és a stratégia jelentősége. Mivel a Shopping-hirdetésekben könnyebben összehasonlíthatók az ajánlatok, minél erősebb egy márka, annál nagyobb valószínűséggel választják hasonló ajánlat esetén – mondja Szabó László. A nemzetközi gyakorlat azt mutatja, hogy a Shopping-hirdetés a tömegtermékek piacán a nagy e-commerce szereplőknek kedvez leginkább, akik kedvezőbb árakkal, erős márkával, fejlett stratégiával dominálni tudják ezt a felületet.

A kisebb vállalkozások olyan réspiacokon tudnak sikeresek lenni, ahol nem konkurálnak nagy versenytársakkal. Ezen a réspiacon aztán erős márkát építhetnek és idővel meghatározóvá, akár piacvezetővé válhatnak.

Szabó László szerint az új lehetőség sikeres kiaknázásához újra kell gondolni az online üzleti stratégiát, rendet kell tenni a termékkatalógusban – ami egy nagyobb webáruházban többezer terméket is jelenthet – valamint új, Shopping alapú kampányokat kell felállítani a Google hirdetési fiókokban. De fontos lehet a gyorsaság is: a tapasztalatok szerint, akik egy új technológia bevezetésénél időben belevágnak, lefölözik a piacot. Hónapokba, akár évekbe telhet amíg egy új formátum elterjed és aki gyorsan reagál, akár a piac élére ugorhat. Ez játszódott le a webshopok, a PPC kattintás alapú hirdetések és a közösségi média megjelenésekor is – emlékeztet a szakértő.

A bevezetés kezdeti időszakában a hirdetők egy kis százalékának elérhető a Shopping-hirdetés, de a közeljövőben minden hirdető számára hozzáférhetővé válik.

Hogy a rendszer hazai bevezetése pontosan mekkora hatással lesz a közismert árösszehasonlító oldalak – mint például az Árukereső és az Árgép – forgalmára, azt egyelőre nem lehet tudni. De az biztosnak látszik, hogy a hazai oldalak valamennyit veszítenek majd súlyukból.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Ez az első Einstein-kézirat, amit akkor írt, mikor még nem mindenki hitt neki

Ez az első Einstein-kézirat, amit akkor írt, mikor még nem mindenki hitt neki

Felsővezeték-szakadás miatt parlagfűben gyalogolt egy vonatnyi ember

Felsővezeték-szakadás miatt parlagfűben gyalogolt egy vonatnyi ember

A rendőrség cáfolta, hogy a Hableány az előírtnál lassabban haladt volna

A rendőrség cáfolta, hogy a Hableány az előírtnál lassabban haladt volna

Hamarosan az iPhone-osok is megkapják azt, amit eddig irigyeltek az androidosoktól

Hamarosan az iPhone-osok is megkapják azt, amit eddig irigyeltek az androidosoktól

Baleset egy balatoni építkezésen: két ember életveszélyesen megsérült

Baleset egy balatoni építkezésen: két ember életveszélyesen megsérült

Nem igaz, hogy az EU mindenkit befogad. Nem igaz, hogy mi nem fogadunk be senkit

Nem igaz, hogy az EU mindenkit befogad. Nem igaz, hogy mi nem fogadunk be senkit