szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy olyan "vagyonosodási kiskapu" bemutatását ígéri egy facebookos hirdetésben terjedő cikk, mellyel az a néhány magyar állampolgár, aki eddig tudott róla, már több millió forintot gereblyézett össze. Természetesen átverés.

Amikor a Facebook-hírfolyamban feltűnik, az Index által közölt cikk megosztásának látszik a bejegyzés, melyhez terjesztői annyit írtak kísérőszövegként: "A magyarok mindössze 2,7%-a tudott гóla, mоѕt már nyilvánоѕ". A megosztásban a cím arra hívja fel a facebookozók figyelmét, hogy nem érdemes kihagyni a lehetőséget, amelynek végén "nemzetközi siker" és "Hollywood" áll. (Azt még nem sikerült megfejtenünk, hogy egy befektetés sikerességével hogyan függ össze a színészi pálya, de a csalók vélhetően a siker-pénz-csillogás hármasra akarták felfűzni üzenetüket.)

A megosztásnál látható képen egy OTP-bankfiók és egy útlevél látható.

hvg.hu

A facebookos bejegyzés lekattintása után megnyíló oldalon az olvasható, hogy "Palvin Barbara megjelent egy új titkos befektetéssel, ami több száz magyar állampolgárt tesz nagyon gazdaggá".

hvg.hu

Az írásban a Hír Tv és a Bayer Show című műsorának nevével is visszaélnek, a fáma szerint Palvin Barbara "múlt héten a Hír Tv Bayer showjában tűnt fel, ahol bemutatott egy új vagyonosodási kiskaput, ami szerinte 3-4 hónap alatt bárkiből milliomost hozhat létre." Ehhez egy megtévesztő számlakivonatot is csatolnak.

hvg.hu

A szöveg írói azt a szöveget adják a modell szájába, hogy "gondolkodás nélkül" kipróbálta a Bitcoin Code kriptovaluta-kereskedelmi programot, és mindenkit biztat is a kipróbálására, "mielőtt a bankok lekapcsolnák". Hogy az olvasó minél több biztatást, azonnali impulzust kapjon, a képernyő bal alsó sarkában néhány másodpercenként ugranak fel az értesítések arról, hogy az ország különböző városaiban élő állítólagos magyar felhasználók éppen most jutottak több tízezer forintnyi nyereséghez.

A hitelesség érzetét növelendő az írás később azt is közli, hogy "a Bitcoin Code programot a valaha volt legnagyobb techzsenik támogatják. Richard Branson, Elon Musk és Bill Gates, csak hogy párat megnevezzünk".

[Az MNB nem vizsgálja a bitcoinos csalókat, pedig Csányi Sándorral is reklámoznak]

A hosszú írás végén pedig a csalók által írt hozzászólások láthatók.

A cikk minden elemében átverés. Ne dőljön be neki!

A cikkbéli linkek lekattintása után a Bitcoin Code oldalára jut a látogató. Ott pedig személyes adatok megadásával indítható a regisztráció – innen semmiképpen nem szabad továbblépni.

Ebből a facebookos-indexes átverésből a következő tanulságokat érdemes megjegyeznie, hogy legközelebb pár pillanat után ki tudja szűrni a hasonló átveréseket:

  • A Facebookon látható hirdetés feladójaként egy bizonyos Danza Khmer nevű Facebook-oldal jelenik meg. Annak nevére kattintva ellenőrizhető, hogy az oldalt november 5-én hozták létre, 20 követője van. Ez gyanúra adhat okot.
  • A facebookos hirdetés által ígért lehetőség elsőre hihetetlennek hangzik. A cikk maga is olyan kiskaput ígér, melyre csoda, hogy még nem jött rá senki más. Jegyezze meg: ami elsőre hihetetlennek hangzik, azt legtöbbször valóban nem érdemes elhinnie. Főleg egy hirdetésben. És főleg a Facebookon.
  • Bár a facebookos bejegyzés az Indexet ígéri (az index.hu webcím látható), kattintás után nem az Index jelenik meg. Már a böngésző címsorában sem az látható. Ráadásul a kamu cikkoldal nem is az Index, hanem a Világgazdaság dizájnját kapta.
  • Gyanúsan sok márka van beemelve egyetlen témához. Egy módszer, amiről állítólag senki sem tud, de azért az Index, a Népszava, a Magyar Nemzet, a Blikk írt már róla, a Hír Tv-ben bemutatták, Palvin Barbara mellett Richard Branson, Elon Musk és Bill Gates is nyilatkozgat róla. Ehhez képest még mindig alig tudja valaki? Több mint gyanús.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

Erőre kapott a nyilvános megszégyenítés a Facebookon a koronavírus miatt

A koronavírus-járvány miatt egyre több a vásárlók jóhiszeműségét kihasználó hirdetés, melyekről a közösségi médiában is hírt adnak – gyakran arccal és névvel megszégyenítve a csalókat. Viszont az utóbbi kategóriába soroltak között olyanok is akadnak, akik semmi rosszat nem követtek el.