szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A facebookos Metaverse mintájára Appleverse-ként emlegetik a cupertinói cég sajátos virtuálisvalóság-ökoszisztémáját. Az almás metaverzummal kapcsolatos álláshirdetésekből vont le következtetéseket egy ismert Apple-szakértő.

Az Apple köztudottan az egyik leginkább titkolódzó cég, így nehéz pontos értesüléseket szerezni a terveiről. Persze kiszivárogtatások mindig vannak, és olyan szakemberek is, akik kifejezetten az Apple ügyeinek szentelik az idejüket. Közéjük tartozik a Bloomberg neves publicistája, Mark Gurman is, aki legutóbb az Apple „metaverzumával” kapcsolatban osztott meg információkat.

Még januárban látott napvilágot egy olyan jelentés, amely szerint az Apple-t nem érdekli egy teljes virtuális világ felépítés VR/AR szemüvege köré, azaz még ha épít is valamilyen mixelt valóságú világot az Apple, az alapjaiban térhet el Mark Zuckerberg metaverzumától. A VR/AR szemüveg fejlesztése viszont már gőzerővel zajlik, és az első eszközök akár már a jövő év első negyedében debütálhatnak. Ezek persze egyelőre csak találgatások, azonban – írja Mark Gurman legutóbbi „Power On” hírlevelében – az aktuális álláshirdetések és a vállalatnál történt személyi változások sejtetnek néhány dolgot. De előbb nézzük, amit már eddig is tudunk.

A headset ára valószínűleg 2000 és 3000 dollár között lesz, mivel egy csúcskategóriás termékről van szó, amely egy Mac-szintű M2 chipet, több mint 10 kamerát tartalmaz az eszközön kívül és belül, és a legmagasabb felbontású kijelzőket, amelyek valaha is szerepeltek tömegpiaci headsetekben.

Azt is ismert, hogy a készülék egy új, realityOS névre keresztelt operációs rendszert fog futtatni, amely magában foglalja az alapvető Apple-alkalmazások, például a Messages, a FaceTime és a Maps vegyes valóságú verzióit. Az operációs rendszer első, Oak kódnevű verziója jövőre készül el az új hardverre. Egy másik kulcsfontosságú részlet a lehetséges név, amely megerősíti a headset csúcskategóriás jellegét. Augusztusban már írtunk arról, hogy az Apple áll a „Reality Pro” és a „Reality One” védjegybejelentések mögött, ami arra utal, hogy a vállalat e két márka között dönt az eszköz esetében. A „Reality” elnevezés logikus, az operációs rendszer neve és a már meglévő Apple AR fejlesztői eszközök, például a RealityKit miatt.

Mark Gurman további részleteket is összegyűjtött, az elmúlt hónapok során közzétett Apple álláshirdetésekre, valamint a jövőbeni headset mögött álló csapat – a Technology Development Group vagy a TDG – változásaira alapozva.

Az Apple levédetett egy nevet: ez a rejtélyes eszköz lenne az Apple mixelt valóságos szemüvege?

Számos régióban, több nevet is levédetett az Apple vegyes valóság (AR/VR) szemüvegét illetően, és a nevekből tsok mindenre lehet következtetni.

Néhány álláshirdetés azt jelzi, hogy az Apple fokozza azon munkáját, hogy tartalommal erősítse meg az eszközt. A cég vizuális effektusok és játékeszközök gyártásában tapasztalattal rendelkező szoftvergyártót keres, aki digitális tartalmakat tud létrehozni kiterjesztett és virtuális valóság környezetekben. A listák azt is jelzik, hogy az Apple egy olyan videoszolgáltatást szeretne építeni a headsethez, amely virtuális valóságban lejátszható 3D-s tartalmat tartalmaz.

Az Apple emellett olyan mérnököket is keres, akik a virtuális és kiterjesztett valóságot célzó fejlesztőeszközökön dolgozhatnak. Nem meglepő, hogy a vállalat azt szeretné, ha az új operációs rendszere az App Intents funkciót használná, amely lehetővé teszi, hogy az alkalmazások olyan funkciókkal működjenek együtt, mint a Siri és a Shortcuts.

„Olyan szoftvermérnököt keresünk, aki az App Intents keretrendszeren fog dolgozni, hogy segítsen megtervezni és megvalósítani a mély rendszerintelligenciát felszabadító megoldásokat, új fejlesztői eszközöket tesz lehetővé, és megkönnyíti az újszerű felhasználói interakciókat olyan alkalmazás-adatmodellekből, amelyeket számos rendszer hasznosít, beleértve az olyan szolgáltatásokat, mint a Shortcuts, Siri, Search és egyebek” – áll a TDG osztály egyik álláshirdetésében.

Felejtse el, amit az internetről eddig tudott - jönnek a webhárom királyok

A húszas években fókuszba kerül a virtuális valóság. Amennyire izgalmas technológiai paradigmaváltást ígér, annyira fontos társadalmi, etikai kérdéseket vet fel, hogy mit tartanak majd szem előtt az építői.

A legérdekesebb álláshirdetés az, amely kifejezetten a 3D-s, vegyes valóság világához kapcsolódik. A hirdetés leírja, hogyan kell együttműködni más fejlesztőkkel, hogy „eszközöket és keretrendszereket építsenek, amelyek lehetővé teszik az összekapcsolt élményeket egy 3D-s, vegyes valósággal rendelkező világban”. Ez így utalhat arra, hogy az Apple a metaverzumhoz hasonló virtuális környezeten dolgozik, bár az Apple sosem fogja elfogadja ezt a kifejezést. Marketingfőnöke egy közelmúltbeli rendezvényen azt mondta, hogy a metaverzum „olyan szó, amelyet soha nem fogok használni”.

Az Apple két kulcsfontosságú „kiegészítést” is adott az eszköz fejlesztését felügyelő menedzsment csapathoz: az önvezető autók stábjának egykori magas rangú vezetőjét és az egyik legrangosabb szoftvermérnöki vezetőt. Az Apple visszahozza önvezető autóinak egy korábbi fontos emberét, Dave Scottot. Scott 2021 elején hagyta el a céget, majd hamarosan a Hyperfine, egy mobil MRI-gépeket építő egészségügyi vállalat vezérigazgatója lett. Scott jól ismert az orvosi és robotikai iparban végzett munkájáról, és arról, hogy komplex termékeket készít szállításra. Az ő részvétele jelezhet néhány egészségügyi alkalmazást a headset számára.

Az Apple nemrégiben Yaniv Gur vezető mérnöki igazgatót is a headset csapatához vezényelte. Korábban Gur felügyelte az iWork alkalmazások (Pages, Keynote és Numbers), valamint a Books, Notes és News alkalmazások tervezését a vállalat platformjain. A headsetes csapatnak már van egy operációs rendszer-főnöke, Geoff Stahl, így Gur kinevezéséből Mark Gurman arra következtet, hogy a vállalat termelékenységnövelő alkalmazásokat is fejleszt a headsethez. A Meta és a Microsoft VR-világának megközelítésével is összhangban lenne néhány termelékenységi képesség beépítése. A termelékenység nyilvánvalóan nem volt nyerő eladási pont az Apple riválisai számára ezen a téren, de minden bizonnyal kulcsfontosságú eleme minden új AR/VR platformnak – mindaddig, amíg nem ez az egyedüli fókusz.

Magát a csoportot Mike Rockwell, az Apple AR/VR részlegének alelnöke, valamint Dan Riccio, a hardverek egykori vezetője irányítja. Riccio közvetlenül Tim Cook vezérigazgatónak számol be, hangsúlyozva a munka komolyságát.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!