Izrael háborúban
A Hamász 2023 őszi brutális támadása óta Izrael előbb Gázában, majd Libanonban kezdett ellenoffenzívát, hogy megtörje az Irán által támogatott szélsőségesek állandó fenyegetését és kiszorítsa szomszédságából a terroristákat. Az eszkalálódó háború legfontosabb fejleményeiről folyamatosan beszámolunk.
Az izraeli-palesztin háború néhány héttel ezelőtti kitörésével párhuzamosan az X-en (korábbi nevén Twitteren) is elszaporodtak az álhírek és az illegális tartalmak. A helyzet odáig fajult, hogy az Európai Unió már nyílt levélben is figyelmeztette az Elon Musk tulajdonába tartozó platformot, belebegtetve az esetleges uniós betiltást is – de állítólag már maga Musk is fontolgatja, hogy kivonul Európából, mert attól fél, hogy ha a DSA (a digitális szolgáltatásokról szóló törvény) miatt megbüntetik a cégét.
Most a Washingtoni Egyetem friss elemzése világít rá: egy „új elit” alakult ki a platformon, és a szűk kör tagjai kulcsszerepet töltenek be az izraeli-palesztin konfliktus híreinek megosztásában. Gondolhatnánk, hogy ezek ismert, jelentős médiumok, mint mondjuk a BBC, de nem: hét felhasználóról van szó, melyek a klasszikus értelemben véve nem híroldalak.
Állítása szerint eleget tett a palesztin zászlós Ronaldóhoz hasonló posztok miatt küldött EU-s ultimátumnak Elon Musk vállalata
A X-re átnevezett Twitter több száz „Hamászhoz kötődő fiókot" távolított el, és több tízezer poszt eltávolítására vagy megjelölésére tett intézkedéseket az Izrael elleni támadás óta - közölte korábban a portál vezérigazgatója, Linda Yaccarino csütörtökön.
Mint a tanulmány rávilágít, a konfliktus első három napja során ezek a felhasználók 1,6 milliárd megtekintést tudtak elérni, lényegesen megelőzve például a The New York Times-t, CNN-t, vagy a már említett BBC-t. Egyik-másik ilyen profilt maga Elon Musk is népszerűsítette korábban.
Mint a kutatást összegezve a Gizmodo írja, az „új elit” közül mind ellenőrzött („kék pipával” rendelkező) felhasználó, és némelyikük korábban már igazoltan közölt valótlanságot. Ilyen például a @sentdefender, a @spectatorindex és a @WarMonitors.

A Washingtoni Egyetem kutatása szerint az „új elit” olyan stílusban hoz létre bejegyzéseket az X-en, melyben figyelmen kívül hagyják a kontextust, felkavaró képeket terjesztenek, és a gázai helyzettel kapcsolatban is úgy posztolnak, hogy fokozzák az erős érzelmi töltetű diskurzusokat.
„Itt nem a valótlan információ a kérdés, még ha az is szóba jöhet. A probléma, hogy miként néz ki a hírkörnyezet” – fogalmaz a kutatás vezető szerzője, Mike Caulfield. A nagy kérdés, hogy a modern, közösségi médiás környezetben mi számít hírnek.
Visegrád 24
Feltűnhet a listán a egyik legjobban teljesítő ilyen oldal, a @Visegrad24, mely mögött 12 személy áll, és Lengyelországban van a központjuk. Ez a több platformon – Facebookon, Instagramon és TikTokon – is működtetett csatorna az ukrajnai háborúról szóló tudósításokkal szerzett ismertséget magának. Még 2020-ban indította a testvérével Stefan Tompson. Ő úgy véli, az a probléma, hogy „a mainstream média abszolút kontrollt gyakorol bizonyos narratívák felett”. Ahogy januárban írtuk, a Visegrád 24 két év alatt az egyik legnagyobb elérésű közép-kelet-európai lappá nőtte ki magát a közösségi médiában.

Az anonimitásra kínosan ügyelnek a csatorna(-hálózat) fenntartói, de oknyomozó újságírók több szálon is bizonyították a – választásokon minap veszítő – lengyel kormányhoz való kötődésüket.
Az ilyen, a kormányhoz sok szálon kötődő sajtóorgánumok létezése nem újdonság a magyar olvasóknak, a Visegrád 24 azonban szinte tökéletes mása két magyar, de a nemzetközi piacra szánt hírportálnak: a Habony Árpád tulajdonában álló, angol nyelvű magyar hírügynökséggel, a V4NA-ként ismert Visegrád 4 News Agencyvel; valamint a Hungary Today nevű, kizárólag angol nyelvű weboldal, amelyet a Magyarország Barátai Alapítvány üzemeltet.
Hatalmas elérés
Dacára annak, hogy a hagyományos médiumok követőszáma lényegesen nagyobb, mint az „új elitnek”, mégis utóbbi produkálta a nagyobb elérést az izraeli-palesztin konfliktus első három napján. A hat legnagyobb médium 112 milliós elérést produkált az X-en, míg az „új elit” 1,6 milliárdot. Ebből a @Visegrad24 egymaga 370 milliót ért el.

Hogy miért tudnak ilyen népszerűségre szert tenni az X-en ezek a fiókok, az a @MarioNawfal szerint abban keresendő, hogy a hagyományos médiumok nem tudták a tartalmaikat a platformhoz igazítani. Az „új elit” tagjai könnyebben csinálnak ilyesmit, ám ennek árnyoldala, hogy gyakran úgy osztanak meg friss híreket a történésekről, hogy nem ellenőrzik azokat.
Egyik-másik oldal népszerűsége fakadhat abból is, hogy maga Elon Musk is javasolta már például a @sentdefender és a @warmonitors nevű oldalak követését, dacára annak, hogy mindkettő osztott már meg valótlanságot.
Szintet lépett a helyzet: lekapcsolták Gázában és Izraelben a Google Térkép valós idejű forgalmi adatait
Az izraeli hadsereg kérésére deaktiválta a valós idejű forgalmat mutató információkat a Google Térkép és a Waze navigációs alkalmazásokban a Google - jelentette a Bloomberg.
Az „új elit” népszerűsége tehát több tényezőből fakadhat, és ebben magának Musknak is szerepe lehet. Mint ismert, az amerikai milliárdos nemrég a hírek előnézetét is eltávolította, így ha megosztunk egy hírre mutató hivatkozást, annak a címe sem fog látszani a hírfolyamban, csak a nyitóképe – többet csak kattintás után lehet megtudni.
Hogy ezek a változások milyen hatással lesznek az X-re és a hagyományos médiára, valamint a valótlanságok terjedésére, az a jövő zenéje.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.