Sörfőzdék szennyvizéből állítottak elő üzemanyagot, és ez nagy előrelépést jelenthet a repülésben
Amerikai kutatóknak sikerült megoldaniuk, hogy a tejsav az eddigiekhez képest kevésbé korlátozza az illékony zsírsavak előállítását a szennyvízből, ami fokozhatja a fenntartható repülőgép-üzemanyagok termelését.
HVG
A globális felmelegedés miatt minden eddiginél fontosabbá vált, hogy a közlekedés minden ágát kizöldítsék. Míg az utakon az elektromos autóké lehet a jövő, a hajózásba visszatérhetnek a vitorlák, a repülésnél pedig a fenntartható repülőgép-üzemanyagoké (SAF) lehet a jövő. Ez utóbbi téren értek el most újabb fontos eredményt az amerikai Argonne Nemzeti Laboratórium kutatói.
Az Interesting Engineering beszámolója szerint a tudósok a sörfőzdékből és a tejgazdaságokból származó, szénben gazdag szennyvizet használták az SAF előállításához ahelyett, hogy hagyományosabb erőforrásokra, például zsírra, olajra és zsírra támaszkodtak volna. A szakemberek szerint mivel mindkét szennyvíz szerves anyagokban gazdag, ezért alkalmasak lehetnek arra, hogy segítsék a légi közlekedés kizöldítését.
Jelenleg mintegy háromezer darab V2500-as hajtómű üzemel a világ repülőgépein. Ha mindegyiket átalakítják úgy, hogy csak fenntartható repülőgép-üzemanyagot (SAF) égessenek el, az nagy előrelépés lehet az iparág kizöldítése felé.
A használatuknak azonban eddig volt egy korlátja. A tejsavak ugyanis korlátozzák, hogy mennyi SAF-et lehet előállítani az illékony zsírsavakból. Az amerikai kutatóknak most sikerült leküzdeniük ezt a problémát, és növelni a termelés hatékonyságát. Haoran Wu a laboratórium kutatója úgy nyilatkozott, mindezt egy speciális membránnal ellátott bioreaktorral sikerült elérni. A szakemberek szerint mindez azért fontos, mert az illékony zsírsavak kritikus szerepet játszhatnak az iparág dekarbonizációjában.
Azzal, hogy növelni tudták az illékony zsírsavak termelődését – amit aztán az SAF előállítására lehet használni –, így összességében akár 70 százalékkal is csökkenthető az iparág szén-dioxid-kibocsátása.
Ha a repülőket a jövőben SAF-fal tankolják meg, az repülésenként 95 tonnával csökkentheti a légkörbe kerülő szén-dioxid mennyiségét. Jelenleg a repülés globális SAF-felhasználása nagyjából 0,1 százalékot tesz ki, az előírások szerint pedig az SAF-fel legfeljebb 50 százalékban lehet megtankolni a repülőgépeket.
Budapesten is kitart a jó minőség mellett Wolfgang Puck és fia, Byron Lazaroff-Puck – deklaráltan meg is kérik az árát. A világ egyik legismertebb séfje ma is töretlenül aktív a globális étteremhálózatának ügyeiben, de a Spago éttermeket már fiára bízza. Apát és fiát a menü összeállításáról, az öröklés terhéről, egymással való viszonyukról és arról is kérdeztük, milyen kést használnak. Arról is szó esett, hogy miben erősek a budapesti piacok.