szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Amerikai kutatóknak sikerült megoldaniuk, hogy a tejsav az eddigiekhez képest kevésbé korlátozza az illékony zsírsavak előállítását a szennyvízből, ami fokozhatja a fenntartható repülőgép-üzemanyagok termelését.

A globális felmelegedés miatt minden eddiginél fontosabbá vált, hogy a közlekedés minden ágát kizöldítsék. Míg az utakon az elektromos autóké lehet a jövő, a hajózásba visszatérhetnek a vitorlák, a repülésnél pedig a fenntartható repülőgép-üzemanyagoké (SAF) lehet a jövő. Ez utóbbi téren értek el most újabb fontos eredményt az amerikai Argonne Nemzeti Laboratórium kutatói.

Az Interesting Engineering beszámolója szerint a tudósok a sörfőzdékből és a tejgazdaságokból származó, szénben gazdag szennyvizet használták az SAF előállításához ahelyett, hogy hagyományosabb erőforrásokra, például zsírra, olajra és zsírra támaszkodtak volna. A szakemberek szerint mivel mindkét szennyvíz szerves anyagokban gazdag, ezért alkalmasak lehetnek arra, hogy segítsék a légi közlekedés kizöldítését.

100% lett, maradhat? Átment a teszten a hajtómű, ami átírhatja a repülés legrosszabb hatását

Jelenleg mintegy háromezer darab V2500-as hajtómű üzemel a világ repülőgépein. Ha mindegyiket átalakítják úgy, hogy csak fenntartható repülőgép-üzemanyagot (SAF) égessenek el, az nagy előrelépés lehet az iparág kizöldítése felé.

A használatuknak azonban eddig volt egy korlátja. A tejsavak ugyanis korlátozzák, hogy mennyi SAF-et lehet előállítani az illékony zsírsavakból. Az amerikai kutatóknak most sikerült leküzdeniük ezt a problémát, és növelni a termelés hatékonyságát. Haoran Wu a laboratórium kutatója úgy nyilatkozott, mindezt egy speciális membránnal ellátott bioreaktorral sikerült elérni. A szakemberek szerint mindez azért fontos, mert az illékony zsírsavak kritikus szerepet játszhatnak az iparág dekarbonizációjában.

Azzal, hogy növelni tudták az illékony zsírsavak termelődését – amit aztán az SAF előállítására lehet használni –, így összességében akár 70 százalékkal is csökkenthető az iparág szén-dioxid-kibocsátása.

Ha a repülőket a jövőben SAF-fal tankolják meg, az repülésenként 95 tonnával csökkentheti a légkörbe kerülő szén-dioxid mennyiségét. Jelenleg a repülés globális SAF-felhasználása nagyjából 0,1 százalékot tesz ki, az előírások szerint pedig az SAF-fel legfeljebb 50 százalékban lehet megtankolni a repülőgépeket.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos felfedezésekről is hírt adó Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!