Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3d97187c-c57a-4fbf-b1b6-c1d415263e3a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Habony Árpád egyik vagyonkezelő cége továbbra is veszteséges, a másik nyeresége egy év alatt a tizedére esett. A nagy profit, a 7 milliárdos osztalék máshonnan, a kaszinóbizniszből folyt be. Habony brit cégének tavalyi gazdálkodása egyelőre nem ismert.","shortLead":"Habony Árpád egyik vagyonkezelő cége továbbra is veszteséges, a másik nyeresége egy év alatt a tizedére esett. A nagy...","id":"20250602_Hiaba-van-ket-vagyonkezelo-cege-Habony-Arpadnak-tavaly-egyikre-sem-lehetett-buszke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d97187c-c57a-4fbf-b1b6-c1d415263e3a.jpg","index":0,"item":"d5084b56-35e7-4765-a5d9-5690d565da5e","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_Hiaba-van-ket-vagyonkezelo-cege-Habony-Arpadnak-tavaly-egyikre-sem-lehetett-buszke","timestamp":"2025. június. 02. 12:01","title":"Hiába van két vagyonkezelő cége Habony Árpádnak, most egyikre sem lehet túl büszke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"543d39b0-4791-4b43-b132-50eeee849a92","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Nagyon távoli, de nem teljesen lehetetlen opcióként számolnak azzal a Fidesz belső köreiben, hogy Orbán Viktor helyett valaki mással fussanak neki a választásnak – állítja a VSquare.","shortLead":"Nagyon távoli, de nem teljesen lehetetlen opcióként számolnak azzal a Fidesz belső köreiben, hogy Orbán Viktor helyett...","id":"20250601_VSquare-orban-fidesz-miniszterelnok-valasztas-jelolt-2026","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/543d39b0-4791-4b43-b132-50eeee849a92.jpg","index":0,"item":"f8f6709b-c8b9-42d3-8a88-9684a3b58d39","keywords":null,"link":"/itthon/20250601_VSquare-orban-fidesz-miniszterelnok-valasztas-jelolt-2026","timestamp":"2025. június. 01. 17:54","title":"VSquare: Létezik egy olyan forgatókönyv, hogy ne Orbán legyen a Fidesz miniszterelnök-jelöltje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ac2f4a7-abad-4a72-89cb-54e90b4e06c2","c_author":"Ballai Vince","category":"gazdasag","description":"Minden szabálynak megfelelnek, átláthatóságot biztosítanak és egy fillér állami pénzt sem kérnek, csak bizalmat a helyiektől. Ezt mondják a Vésztőn akkumulátoripari hulladékot feldolgozó üzemet tervező beruházók. És bizony jobb ha hozzászokunk, hogy a gombamód szaporodó hatalmas akkugyárak mellé fel kell nőnie az országban a hulladékfeldolgozásnak is.","shortLead":"Minden szabálynak megfelelnek, átláthatóságot biztosítanak és egy fillér állami pénzt sem kérnek, csak bizalmat...","id":"20250601_akku-akkumulator-hulladek-feldolgozas-nt-recycling-veszto-akkugyar-veszely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ac2f4a7-abad-4a72-89cb-54e90b4e06c2.jpg","index":0,"item":"a08298be-f564-475a-be45-05622ad2098e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_akku-akkumulator-hulladek-feldolgozas-nt-recycling-veszto-akkugyar-veszely","timestamp":"2025. június. 01. 17:30","title":"Komoly tervekkel érkezik az akkugyári hulladékot feldolgozó cég Vésztőre, a CATL, a BYD és az EVE akkumaradékára utazik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d80440d3-c365-4301-8232-58449b907f01","c_author":"MOHU","category":"brandcontent","description":"Az italcsomagolások kötelező visszaváltási rendszere 2024 júliusában élesedett Magyarországon, és elképesztő gyorsasággal futott fel. Rengeteg helyen találkozhatunk a REpont automatákkal. A 400 négyzetméternél kisebb boltokban önkéntes ezeknek a visszaváltó automatáknak az üzemeltetése. A legkisebbek pedig – szintén önkéntesen – kézi visszaváltóhelyekké válhatnak: a boltosok egy okostelefonos alkalmazás segítségével manuálisan vehetik vissza az italcsomagolásokat. Vecsésen egy ilyen kisboltban néztük meg, hogyan működik a kézi visszaváltós REpont. Bíró Márióval, a bolt tulajdonosával és a szállításért is felelős Returmatic Zrt. munkatársával, Szunyog Józseffel beszélgettünk a tapasztalatokról. ","shortLead":"Az italcsomagolások kötelező visszaváltási rendszere 2024 júliusában élesedett Magyarországon, és elképesztő...","id":"20250428_Akar-naponta-elviszik-a-palackokat-mohu-kezi-visszavaltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d80440d3-c365-4301-8232-58449b907f01.jpg","index":0,"item":"9332499b-7eac-430d-a1f1-ce8a767d05cd","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250428_Akar-naponta-elviszik-a-palackokat-mohu-kezi-visszavaltas","timestamp":"2025. június. 01. 11:30","title":"Nem is kell automata a visszaváltáshoz?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az ukránok zseniális és merész húzásukkal épp átírják a háború szabályait. Oroszország pánikol. Mit kellene tennie Amerikának Ukrajnáért? Donald Trumpnak fogalma sincs, miként járjon el Kínával. Üresjáratban fut az USA Irán-politikája. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Az ukránok zseniális és merész húzásukkal épp átírják a háború szabályait. Oroszország pánikol. Mit kellene tennie...","id":"20250602_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"a4699cbd-dd1b-495a-aab3-494695e29251","keywords":null,"link":"/360/20250602_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. június. 02. 10:49","title":"Putyin Pearl Harbora – nyugati lapok az orosz bombázók elleni ukrán dróntámadásról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a80cfe4-d692-467d-8449-8231a582966a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Több mint 1300 ember dobta össze az ötmillió forintot. Magyar Péter is felajánlotta, hogy a Tisza Párt fedezi a költségeket, de az elegendő adományok miatt Törley Katalin arra kéri, hogy a pénzzel a Tanítanék Mozgalmat támogassa.","shortLead":"Több mint 1300 ember dobta össze az ötmillió forintot. Magyar Péter is felajánlotta, hogy a Tisza Párt fedezi...","id":"20250601_kirugott-kolcseys-tanarok-perkoltseg-adomanyok-Magyar-Peter-Tisza-Part-Torely-Katalin-Tanitanek-Mozgalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a80cfe4-d692-467d-8449-8231a582966a.jpg","index":0,"item":"de9c1b2a-bde6-478f-a36c-c8395ef156ae","keywords":null,"link":"/itthon/20250601_kirugott-kolcseys-tanarok-perkoltseg-adomanyok-Magyar-Peter-Tisza-Part-Torely-Katalin-Tanitanek-Mozgalom","timestamp":"2025. június. 01. 09:13","title":"24 órán belül összejött adományokból a kirúgott kölcseys tanárok perköltsége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"efaf8499-ca8a-41c3-9f7e-beb8f069ce37","c_author":"Kovács Bálint","category":"elet","description":"A Katona József Színház új bemutatója végre azt adja, ami egy autokrácia felé menetelő országban elvárható a színházaktól: mindenféle shakespeare-i metafora nélkül arról szól, milyen lesz az ország hat év múlva, ha akkor még mindig Orbán Viktor és a Fidesz lesz hatalmon.","shortLead":"A Katona József Színház új bemutatója végre azt adja, ami egy autokrácia felé menetelő országban elvárható...","id":"20250601_katona-jozsef-szinhaz-2031-kritika-biro-zsombor-aurel-dohy-balazs-orban-viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efaf8499-ca8a-41c3-9f7e-beb8f069ce37.jpg","index":0,"item":"012d8060-c575-4be4-903a-c5a18a9cc6a5","keywords":null,"link":"/elet/20250601_katona-jozsef-szinhaz-2031-kritika-biro-zsombor-aurel-dohy-balazs-orban-viktor","timestamp":"2025. június. 01. 20:00","title":"„Nem kellett volna annyi színdarabot csinálni a Viktorról!”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fdb3441b-a8e4-4924-9791-e79e8ec84a14","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Egy évvel korábban még a termelők 82 százaléka értékelte csapnivalónak a megelőző évet.","shortLead":"Egy évvel korábban még a termelők 82 százaléka értékelte csapnivalónak a megelőző évet.","id":"20250602_Agroinform-Agrofeeling-mezogazdasag-vesztesegek-felmeres-kihivasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fdb3441b-a8e4-4924-9791-e79e8ec84a14.jpg","index":0,"item":"81821d38-2dc5-496c-8f06-b1919f2652bb","keywords":null,"link":"/kkv/20250602_Agroinform-Agrofeeling-mezogazdasag-vesztesegek-felmeres-kihivasok","timestamp":"2025. június. 02. 13:09","title":"Óriási javulás: már csak a magyar gazdák 63 százaléka szerint volt pocsék az előző év","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Támogatható lenne a pályázati rendszer olyan leegyszerűsítése, melynek következtében eltűnne a pályázatíró cégek fele, azonban az állami ingyenes pályázatírás ötlete csak megterhelné a pályázókat, szaporítaná a bürokráciát és gátolná az uniós források lehívását.
Az utóbbi időben egyre többször hallható a fejlesztéspolitikai kormányzati kommunikátorok részéről az a gondolat, hogy az állam átvállalná bizonyos esetekben az uniós pályázatok elkészítését.
Elsőként érdemes megjegyeznünk, hogy a fejlesztési projektek generálásában, kidolgozásában az állami intézményrendszer részéről nyújtott segítség nem magyar találmány és akadnak rá működőképes, jó példák. Ugyanakkor nem véletlenül alakult ki a pályázatíró cégek piaca. Kialakulása a versenyszféra válasza volt arra, ha a tagállam képtelen volt a társadalom számára érthető, felfogható és könnyen kezelhető pályázati rendszert létrehozni. (Nem csak hazánkban, számos más országban sem.)
Ha a pályázók 70-80 százaléka képtelen szakértő segítség nélkül megírni egy pályázatot, akkor nem a pályázókkal van probléma. Ez azonban csak a felszín, érdemes mélyebbre tekintenünk.
5 alapvető szempont
1. A vállalkozók és egyéb pályázók számára a megbízásnál a szakértelem csak egy dolog, a külsős független céget, lényegében a megbízó érdekeit nézik. Ha pedig egy pályázatíró rosszul végzi a dolgát, kihullik fokozatosan a piacról. A pénzügyi, vállalkozási célok, a pályázó üzleti és egyéb körülményeinek ismerete olyan bizalmi viszonyt feltételez, mely soha nem alakulhat ki egy állam alkalmazásában álló, attól fizetést kapó személy és vállalkozások között. Gondoljunk csak bele, hogy a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarába befizetett éves regisztrációs díjért cserébe, ki vett már onnan igénybe könyvelőt, adótanácsadót, jogászt. Ezeket az ember bizalmi ismerősi körből választja. De érdemes áttekinteni ebben a témában a Széchenyi Programiroda, illetve a kistérségi koordinátori hálózat tapasztalatait és levonni a tanulságokat.
A pályázatírást ugyanis létező piaci igény hívta létre. Egy állami szervezet nem fog kijárni helyszínre a pályázóhoz, elkészíteni neki aláírásra minden dokumentumot, beszerezni a pályázó könyvelőjétől és ügyvédjétől a szükséges dokumentumokat, kigyűjteni a teljesen felesleges indikátorokat (vízfogyasztás a cégnél egy parkoló építési projektnél!) és így tovább. Ehelyett adatokat, dokumentumokat kér majd be a leendő pályázótól, mint egyfajta előközreműködő Szervezet. Ez csak szaporítja a bürokráciát és gátolja az uniós források lehívásáts
2. A pályázatírás során a problémák túlnyomó része nem a vállalkozó részről adódik. A problémák (határidők betartása vagy be nem tartása, felesleges hiánypótlások, hiánypótlásban nem említett dolgok bekérése a korrekcióban, stb.) elsődlegesen a pályázati intézményrendszer kiszámíthatatlanságából, a gyakran változó és nem egységes szabályokból, az intézményeken belüli nagy fluktuációból és bizonytalanságból erednek. A pályázatkészítés teljes folyamatának államon belülre helyezése, egyszerűen csak a problémákat változtatná belső problémává, azt külső kontroll nélkül internalizálná. Ily módon leginkább csak a postai kézbesítésekre szánt időt lehetne megspórolni. Még így is kérdéses ugyanakkor, hogy mennyivel lenne hatékonyabb, ha az állam egyes részei egymással vitatkozva próbálnák megoldani a problémákat, mint ha lenne legalább egy versenypiacon dolgozó szakértő, aki csak akkor jut pénzéhez, ha a projektproblémákat megoldották. Az állam szervei közötti egyeztetések gyorsaságára ijesztő példákat nyújt a szegedi lézerközpont előkészítése, vagy azok a pályázati projektek, ahol a magyar állam tulajdonában lévő ingatlanok érintettek.
3. Az összes problémának csak egy kisebb halmaza merül fel a pályázatírás szakaszában. Az igazi bonyodalom sok esetben a megvalósítás „adminisztrációja alatt adódik”. Erre pedig az állami pályázatírásnak kevés hatása lesz. Figyelembe véve, hogy a tapasztalatok szerint kevesebb nehézség adódik, ha ugyanaz a megbízott pályázatíró, mint aki később a megvalósítás adminisztrációját végzi, magától adódik a következtetés, hogy az egész projekt megvalósítás pályázó oldali adminisztrációját is az új állami intézményrendszernek kellene átvennie. Ez azonban azt jelentené, hogy a teljesítésigazolást, a számlamásolgatást, hitelesítést, számos nyilatkozatot, kifizetési kérelmet, időszakos beszámolót az intézményrendszernek kéne megírnia, elküldenie a pályázónak, aláíratnia és visszaküldetnie a Közreműködő Szervezeteknek. Hova illeszthető be ekkora kapacitás az állami intézményrendszerbe? A pályázati intézményrendszer jelenlegi feladataival sem tud megbirkózni csúszás nélkül. Egy ilyen lépés rendkívüli kockázatokat jelentene a források lehívása szempontjából.
4. Ki dolgozna ebben az új intézményben? A pályázati intézményrendszeren belül egyébként is elég nagy a fluktuáció, jellemző, hogy néhány év munka után, a jobb fizetés miatt a munkatársak a versenyszféra pályázatíró cégeihez mennek át dolgozni, akik szívesen fogadják őket intézményoldali tapasztalataik és megmaradó kapcsolataik miatt. Mivel nem látszik a személyi kapacitás ezért valószínűsíthető, hogy az új állami szerv is versenypiaci alvállalkozóknak szervezné ki a feladatot, mint ez történik például sokszor az uniós projektek közbeszerzéseinek véleményezésénél.
5. Bármely pályázati anyag előkészítésében való aktív állami részvétel a korrupció melegágya, és mint ilyen, az eredeti nemzetgazdasági célokkal ellentétben kárt okozhat. A fokozott állami közreműködést feltételező rendszerek működhetnek például a mai Ausztriában, de történelmi tapasztalatok szerint nem működnek azokban a régiós országokban, amelyek a mai napig nem tudták levetkőzni az erősen korrupt Osztrák-Magyar Monarchia örökségét.
De akkor mi legyen?
Nem vagyok nagy pártolója a pályázatírásnak jelenlegi formájában, ennek oka, hogy az energia nagy része nem az alkotó munkára, hanem formai-adminisztratív abszurditásokra fordítódik. Rendkívüli pazarlás, hogy jól képzett, intelligens emberek akár az intézményrendszer, akár a pályázatírói oldalról azzal foglalkoznak, hogy a harmadik ugyanolyan pecsét is rajta van-e ugyanazon a dokumentumom és az milyen szögben áll, illetve hogy teljességgel megbecsülhetetlen indikátorokat hasra ütve próbáljanak meghatározni.
A pályázati rendszer örökre elveszett munkaórákban, úti-, papír-, posta- és egyéb költségekben már mérhető kárt okoz a nemzetgazdaságnak, melyet még soha nem számszerűsítettek. Meglepőek lennének a számok, ha a Technikai Segítségnyújtás OP-ból kellene ezt megtéríteni a pályázói oldal számára is.
A megoldás egy átfogó egyszerűsítés lenne, amelynek következtében megszűnhetne a pályázatíró cégek fele. A jelenlegi javaslat azonban nem visz közelebb a társadalmi optimumhoz, hanem éppen ellenkezőleg, távolabb visz tőle. Ez pedig nem lehet sem a fejlesztéspolitikusok, sem pedig a pályázók érdeke.
A szerző a Budapesti Corvinus Egyetem gazdaságpolitika oktatója és uniós fejlesztési projektekben érdekelt cégek vezetője.