Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5e6c85e5-e875-4893-8010-55bf7bfa4f11","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egy rábapordányi állattartó telepen jelent meg a ragadós száj- és körömfájás betegség vírusa, a marhaállományt felszámolják és elkezdték a kontaktkutatást.","shortLead":"Egy rábapordányi állattartó telepen jelent meg a ragadós száj- és körömfájás betegség vírusa, a marhaállományt...","id":"20250417_rabapordany-ragados-szaj-es-koromfajas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e6c85e5-e875-4893-8010-55bf7bfa4f11.jpg","index":0,"item":"2ca9ee50-7b84-4dfd-a372-17b9d585ae7b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_rabapordany-ragados-szaj-es-koromfajas-ebx","timestamp":"2025. április. 17. 17:49","title":"Újabb marhatelepen jelent meg a ragadós száj- és körömfájás, leölnek 600 szarvasmarhát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03217527-4825-48bf-be7a-15eaea85bb0b","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"A Revolut magyarországi ügyfelei sokan vannak, és többségük aktív, egyáltalán nem csak nyaralásokra tartogatja a kártyáját. Mégsem valószínű, hogy különösebb igényük lenne ATM-ekre. A hagyományos bankok ügyfélkörében is minden bizonnyal jelentős különbségek vannak, kérdés, hogyan osztják le egymás közt a kellemetlen kötelezettségeket. És egyáltalán: pontosan hova fogják tenni a legkisebb falvakban is a gépeket?","shortLead":"A Revolut magyarországi ügyfelei sokan vannak, és többségük aktív, egyáltalán nem csak nyaralásokra tartogatja...","id":"20250417_atm-kotelezo-telepites-revolut-bankok-takarek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03217527-4825-48bf-be7a-15eaea85bb0b.jpg","index":0,"item":"9b940bc7-9e4f-48a1-bc96-76967c5dad44","keywords":null,"link":"/360/20250417_atm-kotelezo-telepites-revolut-bankok-takarek","timestamp":"2025. április. 17. 13:00","title":"Revoluttal vagy nélküle, jó kis fejtörő a bankoknak a falvak ATM-esítése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"33903eab-00fc-4f38-8f54-d3bb0d965461","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy igencsak bizarr ötlettel állt elő a Meta vezérigazgatója pár éve: az ismerősök évenkénti törlésével rázta volna fel a Facebookot. És nem ez lett volna az egyetlen érdekes gondolata.","shortLead":"Egy igencsak bizarr ötlettel állt elő a Meta vezérigazgatója pár éve: az ismerősök évenkénti törlésével rázta volna fel...","id":"20250416_mark-zuckerberg-meta-targyalas-facebook-ismerosok-torlese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33903eab-00fc-4f38-8f54-d3bb0d965461.jpg","index":0,"item":"e3de4b31-c0b9-4730-a832-71027d89310b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250416_mark-zuckerberg-meta-targyalas-facebook-ismerosok-torlese","timestamp":"2025. április. 16. 19:03","title":"Mark Zuckerberg komolyan felvetette, hogy évi egyszer mindenki ismerőseit törölni kéne a Facebookon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69a937e9-d9d5-485a-837c-5d8dfa67e676","c_author":"HVG","category":"360","description":"Korántsem okoznak annyi súlyos agykárosodást a sorozatos traumák és sérülések, amelyek a kontaktsportokban a játékosok fejét érik, mint ahogy az az utóbbi évek híradásai alapján tűnik – állítja egy brit biomatematikus.","shortLead":"Korántsem okoznak annyi súlyos agykárosodást a sorozatos traumák és sérülések, amelyek a kontaktsportokban a játékosok...","id":"20250417_hvg-kontaktsport-fej-agykarosodas-kutatasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69a937e9-d9d5-485a-837c-5d8dfa67e676.jpg","index":0,"item":"730425cf-2cad-4a72-9d53-79571e0982d6","keywords":null,"link":"/360/20250417_hvg-kontaktsport-fej-agykarosodas-kutatasok","timestamp":"2025. április. 17. 16:15","title":"Félreértés is lehet, mennyire veszélyesek a fejet igénybe vevő sportok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fd049432-8c6d-4190-92c2-fce8124cd4cc","c_author":"Csizmadia Ervin","category":"360","description":"Deák Ferenc Húsvéti cikke volt a kiegyezés nyitánya, százhatvan évvel a megjelenése után a mai magyar politika viszonyaira is érvényes, amit akkor a “haza bölcse” az együttműködés esélyeiről mond. Vélemény.","shortLead":"Deák Ferenc Húsvéti cikke volt a kiegyezés nyitánya, százhatvan évvel a megjelenése után a mai magyar politika...","id":"20250416_Deak-Ferenc-husveti-cikk-kiegyezes-csizmadia-ervin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd049432-8c6d-4190-92c2-fce8124cd4cc.jpg","index":0,"item":"1c076ab6-20b7-40e5-98d6-9477223019a2","keywords":null,"link":"/360/20250416_Deak-Ferenc-husveti-cikk-kiegyezes-csizmadia-ervin","timestamp":"2025. április. 16. 16:00","title":"Deák Ferenc, a régi és a mai magyar politika: aktuális-e ma a Húsvéti cikk, és ha igen, hogyan?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eebbc3e1-ede1-48d5-8893-a983dc2685dd","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Akkorát nőttek a fizetések és olyan sok állampapír utáni kifizetés került az emberekhez, hogy őrület van a lakáspiacon, készpénzzel fizetnek, mindenki csap le a lakásokra – magyarázta a nemzetgazdasági miniszter.","shortLead":"Akkorát nőttek a fizetések és olyan sok állampapír utáni kifizetés került az emberekhez, hogy őrület van a lakáspiacon...","id":"20250417_Nagy-Marton-lakas-aremelkedes-kamatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eebbc3e1-ede1-48d5-8893-a983dc2685dd.jpg","index":0,"item":"b6405956-bfd7-4798-bd12-86cb2946adb6","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250417_Nagy-Marton-lakas-aremelkedes-kamatok","timestamp":"2025. április. 17. 17:30","title":"Nagy Márton: Sajnos lakásár-emelkedést okozott a kamateső és a béremelések","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a490a90a-d688-4de9-9982-3f1da1a2bab7","c_author":"Fetter Dóra - Szentirmai Áron - Tornyos Kata ","category":"elet","description":"A HVG három, eltérő edzettségi szinten lévő újságírója néhány héttel ezelőtt úgy döntött, hogy futni megy, és különböző távokon benevez a Telekom Vivicittára. Felkészültek, majd hétvégén teljesítették is az általuk vállalt távot, teljesítményüket, fizikális állapotukat pedig a Telekom Egészség szolgáltatása segített kielemezni.","shortLead":"A HVG három, eltérő edzettségi szinten lévő újságírója néhány héttel ezelőtt úgy döntött, hogy futni megy, és különböző...","id":"20250417_telekom-vivicitta-futas-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a490a90a-d688-4de9-9982-3f1da1a2bab7.jpg","index":0,"item":"a9ddecc1-7669-4966-acb0-93c9904c3557","keywords":null,"link":"/elet/20250417_telekom-vivicitta-futas-beszamolo","timestamp":"2025. április. 17. 11:00","title":"Felfedeztük Budapest rejtett gyöngyszemeit, aztán lekopiztuk Szoboszlait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"555af14f-3f5c-4f53-8b97-a46918f8d88b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Közösségi összefogás segített majdnem tízezer kötet áttelepítésében.","shortLead":"Közösségi összefogás segített majdnem tízezer kötet áttelepítésében.","id":"20250417_konyvesbolt-koltoztetes-elolanc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/555af14f-3f5c-4f53-8b97-a46918f8d88b.jpg","index":0,"item":"1aea1ef0-8e93-4bfd-aa2f-ea67d209be87","keywords":null,"link":"/elet/20250417_konyvesbolt-koltoztetes-elolanc","timestamp":"2025. április. 17. 10:30","title":"A világ legmenőbb könyvesbolt-költöztetése történt egy michigani kisvárosban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Támogatható lenne a pályázati rendszer olyan leegyszerűsítése, melynek következtében eltűnne a pályázatíró cégek fele, azonban az állami ingyenes pályázatírás ötlete csak megterhelné a pályázókat, szaporítaná a bürokráciát és gátolná az uniós források lehívását.
Az utóbbi időben egyre többször hallható a fejlesztéspolitikai kormányzati kommunikátorok részéről az a gondolat, hogy az állam átvállalná bizonyos esetekben az uniós pályázatok elkészítését.
Elsőként érdemes megjegyeznünk, hogy a fejlesztési projektek generálásában, kidolgozásában az állami intézményrendszer részéről nyújtott segítség nem magyar találmány és akadnak rá működőképes, jó példák. Ugyanakkor nem véletlenül alakult ki a pályázatíró cégek piaca. Kialakulása a versenyszféra válasza volt arra, ha a tagállam képtelen volt a társadalom számára érthető, felfogható és könnyen kezelhető pályázati rendszert létrehozni. (Nem csak hazánkban, számos más országban sem.)
Ha a pályázók 70-80 százaléka képtelen szakértő segítség nélkül megírni egy pályázatot, akkor nem a pályázókkal van probléma. Ez azonban csak a felszín, érdemes mélyebbre tekintenünk.
5 alapvető szempont
1. A vállalkozók és egyéb pályázók számára a megbízásnál a szakértelem csak egy dolog, a külsős független céget, lényegében a megbízó érdekeit nézik. Ha pedig egy pályázatíró rosszul végzi a dolgát, kihullik fokozatosan a piacról. A pénzügyi, vállalkozási célok, a pályázó üzleti és egyéb körülményeinek ismerete olyan bizalmi viszonyt feltételez, mely soha nem alakulhat ki egy állam alkalmazásában álló, attól fizetést kapó személy és vállalkozások között. Gondoljunk csak bele, hogy a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarába befizetett éves regisztrációs díjért cserébe, ki vett már onnan igénybe könyvelőt, adótanácsadót, jogászt. Ezeket az ember bizalmi ismerősi körből választja. De érdemes áttekinteni ebben a témában a Széchenyi Programiroda, illetve a kistérségi koordinátori hálózat tapasztalatait és levonni a tanulságokat.
A pályázatírást ugyanis létező piaci igény hívta létre. Egy állami szervezet nem fog kijárni helyszínre a pályázóhoz, elkészíteni neki aláírásra minden dokumentumot, beszerezni a pályázó könyvelőjétől és ügyvédjétől a szükséges dokumentumokat, kigyűjteni a teljesen felesleges indikátorokat (vízfogyasztás a cégnél egy parkoló építési projektnél!) és így tovább. Ehelyett adatokat, dokumentumokat kér majd be a leendő pályázótól, mint egyfajta előközreműködő Szervezet. Ez csak szaporítja a bürokráciát és gátolja az uniós források lehívásáts
2. A pályázatírás során a problémák túlnyomó része nem a vállalkozó részről adódik. A problémák (határidők betartása vagy be nem tartása, felesleges hiánypótlások, hiánypótlásban nem említett dolgok bekérése a korrekcióban, stb.) elsődlegesen a pályázati intézményrendszer kiszámíthatatlanságából, a gyakran változó és nem egységes szabályokból, az intézményeken belüli nagy fluktuációból és bizonytalanságból erednek. A pályázatkészítés teljes folyamatának államon belülre helyezése, egyszerűen csak a problémákat változtatná belső problémává, azt külső kontroll nélkül internalizálná. Ily módon leginkább csak a postai kézbesítésekre szánt időt lehetne megspórolni. Még így is kérdéses ugyanakkor, hogy mennyivel lenne hatékonyabb, ha az állam egyes részei egymással vitatkozva próbálnák megoldani a problémákat, mint ha lenne legalább egy versenypiacon dolgozó szakértő, aki csak akkor jut pénzéhez, ha a projektproblémákat megoldották. Az állam szervei közötti egyeztetések gyorsaságára ijesztő példákat nyújt a szegedi lézerközpont előkészítése, vagy azok a pályázati projektek, ahol a magyar állam tulajdonában lévő ingatlanok érintettek.
3. Az összes problémának csak egy kisebb halmaza merül fel a pályázatírás szakaszában. Az igazi bonyodalom sok esetben a megvalósítás „adminisztrációja alatt adódik”. Erre pedig az állami pályázatírásnak kevés hatása lesz. Figyelembe véve, hogy a tapasztalatok szerint kevesebb nehézség adódik, ha ugyanaz a megbízott pályázatíró, mint aki később a megvalósítás adminisztrációját végzi, magától adódik a következtetés, hogy az egész projekt megvalósítás pályázó oldali adminisztrációját is az új állami intézményrendszernek kellene átvennie. Ez azonban azt jelentené, hogy a teljesítésigazolást, a számlamásolgatást, hitelesítést, számos nyilatkozatot, kifizetési kérelmet, időszakos beszámolót az intézményrendszernek kéne megírnia, elküldenie a pályázónak, aláíratnia és visszaküldetnie a Közreműködő Szervezeteknek. Hova illeszthető be ekkora kapacitás az állami intézményrendszerbe? A pályázati intézményrendszer jelenlegi feladataival sem tud megbirkózni csúszás nélkül. Egy ilyen lépés rendkívüli kockázatokat jelentene a források lehívása szempontjából.
4. Ki dolgozna ebben az új intézményben? A pályázati intézményrendszeren belül egyébként is elég nagy a fluktuáció, jellemző, hogy néhány év munka után, a jobb fizetés miatt a munkatársak a versenyszféra pályázatíró cégeihez mennek át dolgozni, akik szívesen fogadják őket intézményoldali tapasztalataik és megmaradó kapcsolataik miatt. Mivel nem látszik a személyi kapacitás ezért valószínűsíthető, hogy az új állami szerv is versenypiaci alvállalkozóknak szervezné ki a feladatot, mint ez történik például sokszor az uniós projektek közbeszerzéseinek véleményezésénél.
5. Bármely pályázati anyag előkészítésében való aktív állami részvétel a korrupció melegágya, és mint ilyen, az eredeti nemzetgazdasági célokkal ellentétben kárt okozhat. A fokozott állami közreműködést feltételező rendszerek működhetnek például a mai Ausztriában, de történelmi tapasztalatok szerint nem működnek azokban a régiós országokban, amelyek a mai napig nem tudták levetkőzni az erősen korrupt Osztrák-Magyar Monarchia örökségét.
De akkor mi legyen?
Nem vagyok nagy pártolója a pályázatírásnak jelenlegi formájában, ennek oka, hogy az energia nagy része nem az alkotó munkára, hanem formai-adminisztratív abszurditásokra fordítódik. Rendkívüli pazarlás, hogy jól képzett, intelligens emberek akár az intézményrendszer, akár a pályázatírói oldalról azzal foglalkoznak, hogy a harmadik ugyanolyan pecsét is rajta van-e ugyanazon a dokumentumom és az milyen szögben áll, illetve hogy teljességgel megbecsülhetetlen indikátorokat hasra ütve próbáljanak meghatározni.
A pályázati rendszer örökre elveszett munkaórákban, úti-, papír-, posta- és egyéb költségekben már mérhető kárt okoz a nemzetgazdaságnak, melyet még soha nem számszerűsítettek. Meglepőek lennének a számok, ha a Technikai Segítségnyújtás OP-ból kellene ezt megtéríteni a pályázói oldal számára is.
A megoldás egy átfogó egyszerűsítés lenne, amelynek következtében megszűnhetne a pályázatíró cégek fele. A jelenlegi javaslat azonban nem visz közelebb a társadalmi optimumhoz, hanem éppen ellenkezőleg, távolabb visz tőle. Ez pedig nem lehet sem a fejlesztéspolitikusok, sem pedig a pályázók érdeke.
A szerző a Budapesti Corvinus Egyetem gazdaságpolitika oktatója és uniós fejlesztési projektekben érdekelt cégek vezetője.