szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az orosz-ukrán gázvita nyomán Németország új szállítási útvonalakat keres. Csütörtöki értesülések szerint berlini politikai és gazdasági körökben egyaránt felerősödtek a tranzitútvonalak diverzifikálását célzó követelések, s a legfőbb nyertes a tervezett, s az elmúlt időszakban sokat vitatott Balti-tengeri földgázvezeték lehet.

A Balti-tenger mélyén, Viborgtól a német partokig húzódó gázvezeték tervében évekkel ezelőtt állapodott meg Gerhard Schröder akkori német kancellár és Vlagyimir Putyin volt orosz államfő. A vezetéken keresztül Oroszország - a Baltikumot és Lengyelországot kikerülve - szállítana gázt Németországba, illetve Nyugat-Európába, ami ellen mind a balti államok, mind Varsó az elmúlt időszakban hevesen tiltakozott. Mindennek ellenére a gázvezeték tervét a jelenlegi, Angela Merkel vezette német kormány is felkarolta, egyben igyekezve eloszlatni a baltiak és a lengyelek aggodalmát.

A vezeték megépítésére német-orosz vállalatot hoztak létre, s a felügyelő bizottság elnöke a korábbi német kancellár, Gerhard Schröder lett. A vállalatban a többségi részesedést élvező Gazpromon kívül a német E.ON Ruhrgas és a BASF vesz részt. Schröder és a jelenlegi orosz miniszterelnök Putyin "demonstratív módon" szerdán Szentpéterváron találkozott egymással, ismételten állást foglalva a vezeték mielőbbi megépítése mellett. "Az orosz-ukrán gázvita nyomán kialakult helyzet megerősíti más projektek, köztük a Balti-tengeri vezeték mielőbbi megvalósításának fontosságát" - nyilatkozta az orosz kormányfő szóvivője a Financial Times Deutschland című napilapnak.

A balti-tengeri vezeték jövője ugyanakkor elemzők szerint jelentős mértékben függ attól is, hogy az elmúlt napokban történtek, az Ukrajnán keresztüli  orosz szállítások leállítása nyomán Moszkvának sikerül-e visszaszerezni megbízható szállítói hitelét. Ez ugyanis a történtek kapcsán Németországban is megrendült, amire közvetve utalt Michael Glos gazdasági miniszter is egy csütörtök reggeli nyilatkozatában. A miniszter ugyanis megengedhetetlennek nevezte, hogy Moszkva és Kijev egy fennálló vita miatt - úgymond - túszként fogva tartsa az egész Európai Uniót.

Az idézett elemzők szerint amennyiben az a nézet kerekedik felül, hogy a jelenlegi válságért elsősorban Oroszországot terheli a felelősség, az Németországban is jelentősen alááshatja Moszkva megbízható szállítói hitelképességét. Ez pedig azokat a törekvéseket erősítené, amelyek középpontjában az orosz földgázimporttól való európai függőség mérséklése áll, mindez pedig egyértelműen a Nabucco-vezeték malmára hajthatná a vizet. Ebből a szempontból - mint a Financial Times Deutschland csütörtökön írta - különös jelentősége van a január 26-ra tervezett - budapesti - Nabucco-csúcstalálkozónak.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!