szerző:
Gyarmathy Éva

A gyerekek nem várhatnak, amíg a tudósok elbabrálgatnak a legjobb NAT kidolgozásával. Vélemény.

Már hivatalos szinten is elismert, hogy a jelenlegi magyar oktatás ártalmas a gyerekek számára. Az illetékes miniszteri biztos asszony is megerősítette, amit már évekkel ezelőtt jeleztek a pedagógusok, és minthogy nem hallgattak rájuk, még utcára is mentek. Oktatáskutatók és egy egész civil platform, több mint félszáz szervezet együttese, évek óta küzd a jövőt romboló oktatás megállításáért. Úgy tűnhet, nem hiába, hiszen végre észrevették a problémát ott is, ahol létrehozták.

Tehát jön a változtatás. Vagy mégsem. Kiderült, hogy először is alapítani fognak egy kutatóintézetet a probléma megoldására. Majd kutatni fognak, hogy mi a probléma és annak megoldása. Igen, ez szuper, de közben mi lesz a gyerekekkel, akiket nap mint nap az ártalmas oktatásba kényszerít a rendszer? Ezt ugyanis minden kutatás nélkül is megállapíthattuk.

Hoffman Rózsa oktatásirányítói ámokfutása milyen kutatási eredményeken alapult? A Klikk és a 2012-es rossz NAT létrehozása helyett még lett volna értelme kutatóintézetet alapítani. Az oktatás megújítására küldött EU milliárdokat elherdálta a rendszer, és most, amikor nemzetünk elbutítását és a gyerekeinkre kényszerített napi szenvedést kellene megállítani, akkor akarunk kutatgatni? Nincs mire várni, a meglévő tudásból azonnal kell változtatni.

Ha egy tápszerről kiderül, hogy mérgező, azt továbbra is adjuk a gyerekeknek, amíg valami újat ki nem találunk? Nem, azonnal kidobjuk, mert bármi más, korábban használt vagy máshol bevált megoldás jobb, mint amiről tudjuk, hogy rossz. És ha egy oktatási rendszerről van szó? A gyerekek nem várhatnak, amíg a tudósok elbabrálgatnak a legjobb NAT kidolgozásával. A csoda megtörténtéig használjuk, ami már megvan!

Szintén tudósok hozták létre, nemzetközi és hazai kutatásokon alapuló kész megoldás például a Kockás könyv és összefoglalása, a Kockás füzet. A Civil Közoktatási Platform, hogy az oktatásirányítás is megértse, összefoglalta és egyszerű pontokba szedte az azonnali lépéseket is, amelyek a további bajokat megelőzhetik. Tehát létezik az „A terv”, és közkincs.

Csapó Benő, Fóti Péter, Lannert Judit, Nahalka István, Radó Péter és még számos nemzetközi szinten is neves oktatási szakértő évekkel ezelőtt leírta és mantrázza még mindig a megoldásokat. Igaz, mindez nem hungarikum, mert más országok már használják, jól működik és eredményes, de arra így is jó, hogy mentsük, ami még menthető.

©

Mert hogy vannak gyerekek, akik évek óta egy lebutított rendszerben kell, hogy tanuljanak, és így sokan annyit tanultak meg, hogy tanulni rossz. Ők már biztosan a jövő vesztesei. És annál többen lesznek, minél tovább tesszük ki a gyerekeinket az ártalmas közoktatásnak. A látlelet és a vádirat a kormány oktatáspolitikája ellen már megszületett, de a büntetést továbbra is a pedagógusok és a diákok szenvedik el.

Pedig tűpontos, azonnal végrehajtható megoldás van az ártalom megszüntetésére:

Hagyjátok békén a gyerekeinket és a pedagógusokat.

Ha semmi mást nem tenne ez a rendszer, csak visszafogná magát, és engedné, hogy a pedagógusok a gyerekekkel foglalkozhassanak, rövidtávon rögtön jelentősen javulna a helyzet. A pedagógusok többsége rendelkezik megfelelő szakértelemmel, hogy a gyerekekhez igazítsa a tanítását, és így hatékonnyá tegye. Az egymást segítő, autonóm, értelmiségi pedagógus társadalomban megvan a gyerekek tanításához szükséges tudás, és meg tudnák oldani a feladatot, ha nem lennének oly mértékben megkötve, hogy gondolkodni se tudjanak már. Ha pedig az oktatásirányítás nem segít megfelelő képzéssel, önképzéssel fejlődik a pedagógus.Csak hagyjátok végre békén őket!

A miniszteri biztos asszony szeretné, hogy mire az unokái iskolába kerülnek, legyen nekik jó oktatás. Dicséretes törekvés. Csakhogy sokaknak már most az iskolában ülnek az unokái/gyermekei, és ők nem várhatnak az új kutatási eredményeken alapuló, tudományosan is tökéletes oktatásra. Őket most kell menteni az ártalmas oktatásból, amit nem hogy tudományos alapot, de minden józan emberi megfontolást is nélkülöző módon hozott létre egy ostoba rendszer.

Javaslatom: hirdessünk moratóriumot. Amíg nincsen hivatalosan, széles körben és tudományosan elfogadott közoktatási rendszerünk, addig a 2010 óta meghozott elhibázott törvények helyett a pedagógusok saját tudásuk és lelkiismeretük szerint tanítsanak. Ezzel a lépéssel azonnal szabadabbá és vidámabbá válna az iskola valamint a benne tanuló gyerekek. És általuk a jövőnk is.