Eladósorban van a második legnagyobb kereskedelmi tévé, melyre úgy tudni, a médiabirodalmát évek óta építgető, Fidesz-közeli vállalkozónak elkönyvelt, korábban az RTL-lel is próbálkozó Nyerges Zsolt is szemet vetett. A TV2-t működtető cég pénzügyileg nem áll túl jól, ám befektetéseiért szeretne jó pénzt kapni.

Heteken belül eldőlhet a TV2 sorsa, közeledett a tévétársaság tulajdonosai és a Simicska Lajos–Nyerges Zsolt fémjelezte cégbirodalomhoz tartozó médiavállalkozás álláspontja – ez a hír röppent fel a magyarországi média éves seregszemléjén, a héten tartott Media Hungaryn az országos kereskedelmi tévétől származó forrásokból.

A négy magyar nyelvű csatornát magába foglaló TV2-csoport hazai vezetősége cáfolta, a német tulajdonos, a ProSiebenSat.1 (P7S1) a hvg.hu-nak nem akarta kommentálni, hogy már meg is állapodtak volna akár az Infocenter.hu Zrt.-vel, akár más befektetővel, azt viszont nem cáfolták, hogy folynak tárgyalások, és valóban eladósorban van a társaság (az ajánlatokra vonatkozó információinkat pedig nem kívánták kommentálni). A hvg.hu több piaci és tévés forrásból úgy értesült, korábban több vevő is érdeklődött, mára viszont két komolyan vehető ajánlattevő maradt: az egyik a Nyerges Zsolt többségi tulajdonában álló Infocenter.hu, a másik a Viasatot is működtető Modern Times Group (MTG).

Nagyra nőtt a kisgömböc

„A kialkudható összegtől függ, hogyan dönt az Infocenter” – mondta el egy, a cég létrehozásában egykor közreműködő, ma már máshol dolgozó és névtelenséget kérő üzletember, mi az az egyetlen szempont, ami a magyar médiavállalkozást vezérli. Forrásunk úgy véli, a veszteséges, az RTL Klub mögé a második helyre szorult tévé megvásárlása pusztán piaci szempontból nem lenne logikus a kormánypárt gazdasági holdudvarába sorolt Infocenter.hu számára. Viszont kulcskérdés, hogy mennyit kér a tévéért a tulajdonos, és ezt az összeget elő tudja-e teremteni Nyerges cége. Forrásunk megjegyezte, most már Nyergeséknek jóval több pénzük van, mint amikor az RTL-t akarták megvenni (lásd kerestes írásunkat).

Nyerges Zsolt - az épülő médiabirodalom feje
©

„Látják a vissza nem térő alkalmat. Ha valaki más veszi meg, és a tévés piac kimászik a válságból, akkor jó ideig nem lesz lehetőségük kereskedelmi tévét venni” – mondta a hvg.hu-nak az említett forrás. Az üzletember úgy vélte, az a gazdasági érdekkör, amelybe az Infocenter is tartozik, egyfajta „privatizációként” fogja fel az egyes médiacégek felvásárlását, azaz előbb házon belülre akarnak kerülni, piacot akarnak szerezni, utána a cégbirodalmukba illesztve kitalálják, hogyan tehető nyereségessé a vállalkozás. (A Marketing & Média szaklap legbefolyásosabb médiavállalkozókat tartalmazó listáján Simicska a tavalyi hetedik helyről idén a harmadik helyre ugrott előre.)

A Nyerges Zsolt érdekeltségébe tartozó médiabirodalom az utóbbi években megállás nélkül terjeszkedik. Az Infocenter.hu az egyik tulajdonosa az utóbbi években hat vidéki frekvenciát is elnyerő Lánchíd Rádió Kft.-nek, illetve a Heti Választ kiadó vállalkozásnak. Az Infocenter mellett szintén Nyerges többségi tulajdonába tartozik az Advenio Zrt., az egyetlen országos kereskedelmi rádió – a Danubius egykori sávján hallható – a Class FM működtetője. Továbbá egy Nyergessel üzleti kapcsolatban álló tulajdonosa van a Juventus sávját 2011 decemberében elnyerő rádiónak, a Music FM-nek is.

Egy jól felépített birodalom

Mint a hvg.hu korábban megírta, az állami vállalatok – különösen a Szerencsejáték Zrt. – rendszerint előnyben részesítik a Nyerges és a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó médiaportfóliót, illetve hirdetőcégeket. A Kreatív médiaszaklap tavaly év végi összegzése szerint a kormányváltás óta a Class FM vitte a rádiós piac állami hirdetéseinek 66 százalékát, a Music FM pedig tavaly márciusi indulása után négy hónap alatt a második helyre kúszott fel 2012-ben a legtöbb állami hirdetést kapó rádiók sorában.

A Tv2 stúdiója - sok pénzt öltek bele
©

Mint azt a hvg.hu megírta, jelentős összegeket költ ezeknél a lapoknál, rádióknál a kormányzati kommunikációra kiírt pályázatokat sorozatosan elnyerő, de jelentős piaci, nem állami megrendelőkkel is bíró Inter Média Group (IMG) nevű médiaügynökség, melynek tulajdonosa az első Orbán-kabinet idején Simicska Lajos főnöke volt a Magyar Fejlesztési Banknál. Az IMG a kormányváltás óta – részben az állami megbízásoknak köszönhetően – egy kisvállalkozásból a piac meghatározó szereplőjévé lépett elő, amely most már piaci részesedéséből adódóan hatással tud lenni a cégekre, hogy hol költsék el a reklámra szánt pénzüket. „Ha megveszik a TV2 csatornáit, akkor az azt jelenti, hogy az Infocenter tulajdonosai bíznak benne, hogy a Fidesz megnyeri a 2014-es választásokat” – mondta egy, a piaci folyamatokat jól ismerő forrás.

Ugyanakkor piaci forrásaink szerint sokat lehet nyerni a műsorgyártással is, főleg, ha a szórakoztató műsorokhoz nem külföldi licenceket vásárolnak. A Simicska nevéhez köthető cégbirodalomban van is egy műsorgyártó cég, a Hungister Zrt. Ez a társaság az egyik gyártója többek között a köztévén futó Maradj Talpon! című műsornak is. A cég az Átlátszó.hu oknyomozó portál birtokába került táblázat szerint több százmilliót keresett a közmédia fenntartójával kötött szerződéseken.

Felülreprezentált a Fidesz

Piaci forrásaink ugyanakkor úgy vélik, az Infocenter.hu nem „politikai műsoridőt” akar venni a TV2-vel. Erre a hvg.hu-nak név nélkül nyilatkozó szakemberek szerint nincs is különösebben szükségük, mert a TV2-nél jelentős változások történtek a 2010-es kormányváltás óta.

Simon Zsolt vezérigazgató – megvannak a kapcsolatai
©

A tévét működtető MTM-SBS Zrt. 2010 októberében visszahívta a vezérigazgatói posztról Várdy Zoltánt, a helyébe pedig Simon Zsolt került. A Magyar Narancs 2011 augusztusában arról számolt be, hogy a Simon és felesége által közösen tulajdonolt könyvesbolt Budakeszin hivatalos kopogtatócédula-gyűjtőhelye volt a pártnak a 2010-es választások előtt, a vezérigazgató feleségét pedig az önkormányzat közművelődési és jogi bizottságának külső bizottsági tagjává választották. Alig egy évvel a választások után további változások történtek a TV2-nél: a társaság leigazolta hírpolitikai tanácsadónak a korábban a Hír Tv-nél dolgozó Pindroch Ferencet.

A televízió hírműsorait – a naponta jelentkező Tényeket és a vasárnap sugárzott Naplót – a 19. héten közel egy-egy millió ember nézte, az RTL hasonló műsorait pár tízezerrel nézik többen. A közszolgálati tévé híradója nem is tudott bejutni a legnézettebb 20 műsor közé. A médiahatóság április végi mérése szerint a Tényekben 74 százalékban felülreprezentált a Fidesz, illetve a kormány, az RTL Híradójában ez az arány 64 százalék.

Nagy fa, kis fejsze

A tévétársaság legnézettebb műsora jelenleg Az ének iskolája című tehetségkutató, melyet 1,3 millió néző követ az AGB Nielsen közönségfelmérése szerint. A teljes lakosság körében fej-fej mellett halad az RTL-lel, amely a 19. héten 1,6 százalékponttal járt a TV2 előtt.

Ennek ellenére a piacon úgy tartják, hogy a TV2 nem lenne olyan jó befektetés, mint a Class FM volt, amely az állami hirdetésektől fokozatosan eleső – tavaly nyárig egy volt SZDSZ-es üzletember tulajdonában álló – Neo FM kimúlásával egyeduralkodó lett. Ugyanis az AGB Nielsen legfrissebb mérése szerint a reklámozók számára fontos 18-49 éves korosztályban a TV2-csoport 16,4 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik, ezzel szemben az RTL csatornái meghaladják a 31 százalékot.

Az RTL-csatornák győzelme a nézettségversenyben kihat a TV2 bevételeire is. Miközben az MTM-SBS árbevétele 2010 óta csökken, vesztesége nőtt: 2011-ben közel 9 milliárdos mínuszban volt az adózás utáni eredménye. Ezzel szemben a magyar RTL cége két évvel ezelőtt 29,2 milliárd árbevétel mellett 2,6 milliárdos adózott eredményt realizált. Ez piaci források szerint akár kedvezhet is az esetlegesen ajánlatot tevő Infocenter.hu-nak, hiszen kisebb árat tudna bemondani a tárgyalásokon.

Óriási pénzek

A német tulajdonos ugyanakkor az elmúlt hónapokban jelentős pénzeket fektetett a tévé technikai fejlesztésébe, illetve a Voice című műsor felfuttatásába, legyártásába. A P7S1 igyekezett ellensúlyozni a veszteségeket is. Amikor tavaly ősszel az MTM-SBS tőkéje negatívba fordult, a cégbírósági jegyzőkönyvek szerint a P7S1 19,9 milliárd értékű saját váltót bocsátott ki. Az MTM-SBS tulajdonosai a 2013. március 27-i közgyűlésen pedig úgy döntöttek, törzsrészvényt bocsátanak ki, melyért három részletben összesen 3 milliárd forintot készült átutalni a P7S1. A jegyzőkönyv szerint az utolsó részletet július 31-ig kell átutalni, piaci forrásaink éppen ezért azt valószínűsítették, hogy addig nem történik meg az adásvétel.

Készül a Voice – értékes műsorok
©

Az utóbbi három évben többször felmerült piaci berkekben, hogy a TV2 eladó, és a vevő Nyerges cége lehet. Információink szerint viszont az anyacéget tulajdonló amerikai és brit befektetési társaságok sokáig reménykedtek benne, hogy 2006–2007-es befektetéseiknek (ekkor vették meg a TV2 anyacégét) legalább egy töredékét visszakaphatják, ezért mindenképpen csomagban akarták értékesíteni a csatornáikat, és ehhez nagy nemzetközi befektetőt kerestek.

A P7S1 honlapja szerint a cég 13 európai országban 26 kereskedelmi televíziót, 24 prémium csatornát működtet, idén áprilisban viszont már adtak el a skandináv csatornáikból. Ez is azt mutatja, hogy a tévék mögött álló médiaház hozzáállása – a növekvő veszteségek miatt is – megváltozott, készek megbontani a csomagot, igaz, forrásaink szerint az utóbbi időben befektetett pénz legalább egy részét szeretnék visszakapni.

Ezért a tévés piacon azt sem tartják kizártnak, hogy végül egy jobb ajánlatot tevő multinacionális cég lesz a befutó. Ilyennek tartják a Viasatot működtető MTG-t, amelynek az utóbbi években jelentős befektetései voltak a kelet-európai piacon, viszont egyelőre Magyarországon nem tudott feltörni, így szakmai befektetőként jól illenének a portfóliójába a TV2 csatornái, különösen egy országos kereskedelmi tévé.

Az RTL-es kaland

A 2010-es országgyűlési választások második fordulója előtt pár nappal jelentették be, hogy a Közgép vezérigazgatója, Nyerges Zsolt az Infocenteren keresztül felvásárolja az IKO Holdingot, és így az RTL Klub 31 százalékos tulajdonosa lesz. Végül az ügyből nem lett semmi, az IKO tévés részesedését az anyacég, az RTL Group vette meg. Részben a vételárnak köszönhető, hogy az IKO tulajdonosa, Rákosi Tamás 75 milliárdos vagyonával felkerült a 100 leggazdagabb magyar 2013-as listájára, rögtön a 9. helyre.

Mint a hvg.hu korábban – több forrásból származó információk alapján – megírta, a két fél egyszerre ismerte fel, hogy nem igazán járna jól az üzlettel. Nyerges Zsolt belátta, hogy a kisebbségi tulajdonrésszel érdemi befolyást nem tud szerezni a műsorpolitikára, de 2011 végéig az igazgatótanács tagja maradhatott annak ellenére, hogy az üzlet nem jött létre. Így szerteágazó kapcsolatrendszerre tett szert, belelátott a kereskedelmi televíziózás boszorkánykonyhájába. (Az RTL-es kalandról, az ügylet hátteréről itt olvashat részletesebben.)

Cikk megosztása
Címkék