szerző:
hvg.hu

A médiatanács nem tartotta kirekesztőnek, ezért jogsértés hiányában megszüntette a hatósági eljárást a Magyar Hírlapban még tavaly megjelent Boross Péter-interjú ügyében - áll a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) közleményében. A TV2-t és s Duna TV-t viszont megbüntették olyan társadalmi célú kormányhirdetések miatt, amelyeket nem az azokra érvényes szabályok szerint sugároztak.

A Médiatanács nem minősítette kirekesztőnek Boross Péter volt miniszterelnöknek a Magyar Hírlapban és online oldalán "Nem kulturális, hanem etnikai konfliktus a bevándorlás" címmel megjelent interjúját, ezért jogsértés hiányában megszüntette a hatósági eljárást. A politikus még tavaly augusztusban a bevándorlással kapcsolatban beszélt a lapnak arról, hogy szerinte az érkezőknek nemcsak kultúrájuk más, hanem az ösztönrendszerük, biológiai, genetikai adottságaik is.  

Az NMHH szerint ez az érintett közösségre nézve kétségtelenül sértő, de a médiaszabályozási előírások érvényesítése során az ilyen vélemény nem zárható ki a nyilvánosságból, a szólás- és sajtószabadságot csak akkor korlátozhatja, ha azok egyértelműen megsértik a gyűlöletkeltés, a kirekesztés tilalmára vagy az emberi méltóság védelmében hozott rendelkezéseket.

A reformok működnek! kampány plakátváltozata
©

A Médiatanács a Mérték Médiaelemző Műhely politikai reklámokat kifogásoló beadványa nyomán megállapította, hogy A magyar reformok működnek! című szpotok sugárzásával a TV2 Média Csoport Kft. és a Duna Médiaszolgáltató Zrt. megsértette a társadalmi célú reklámok közzétételére vonatkozó törvényi rendelkezéseket, ezért a TV2 médiaszolgáltatóját 856 ezer forintra, a Duna Médiaszolgáltató Zrt.-t 832 ezer forintra bírságolta a fokozatosság és arányosság elvét itt is alkalmazva.  

A Mérték Médiaelemző Műhely azért tett panaszt a szpotok miatt, mert szerinte azok a hatályos médiaszabályozás szerint ebben a formában legfeljebb választási kampány idején jelenhetnének meg a rádióban és a televízióban, merthogy politikai reklámnak minősülnek, és "a kormány intézkedéseinek fényezésén túl az égvilágon semmilyen konkrét, közérdekű információt nem tartalmaznak, egyetlen céljuk van: meghatározott kormányzati döntések sikerként való felmutatása, ezáltal a kormány támogatásának növelése. Vagyis a propaganda." A Mérték szerint a közreadók a politikai reklámok közlésére vonatkozó tilalmat azzal kerülik meg, hogy a kampány spotjait társadalmi célú reklámként vagy egyszerűen kereskedelmi közleményként címkézik, amelyekre ez a tilalom nem vonatkozik.

A Médiatanács mostani ítélete azonban nem azt jelenti, hogy elfogadta volna a Mérték érveit. Mint a testület lapunkkal közölte, döntése nem azt mondta ki, hogy a szóban forgó szpotok politikai reklámok, hanem a vélelmezett jogsértés helyett egy másikat állapított meg, hogy a szpotot, amely amely a Médiatanács szerint igenis társadalmi célú reklám, nem az azokat érintő szabályozásnak megfelelően sugározták a tévék, ezért bírságolták meg azokat.

A Médiatanács egy másik döntésében hozzájárult a Favorit Masters Kft. kérelméhez, amelyben nevét a MaRock FM Rádió – Budapest 95,8 MHz-ről Rock Rádióra kívánja változtatni.     

Cikk megosztása
Címkék