szerző:
Gergely Zsófia

Megtapasztaltuk, milyen lesz az elsősök erkölcstanórája, ami – a hittan alternatívájaként – a diákok „erkölcsi érzékét” pallérozná idén szeptembertől. A mintaórába belefért az ógörög filozófia és Makk manó egyaránt, de ízelítőt kaphattunk abból is, hogyan kell tanórán elsajátítani „a társadalmi élet örömeit és bánatait”. Az oktatók értékelni fogják a diákok teljesítményét.

Hét, a felhajtás miatt zavartan mosolygó, de érdeklődő alsós, és annál több újságíró vett részt azon a mintaórán a pesti Csanádi Árpád Általános Iskolában, amelyben szemléltetik, hogyan fog kinézni a szeptembertől bevezetendő erkölcstanóra. Igaz, az esemény inkább hasonlított egy sajtótájékoztatóra, mint egy tanórára. Habár az újságírókat is beültették a padokba, és még egy Erkölcstan címkével ellátott füzetet is kaptak.

Azért mutatóba voltak gyerekek is a "mintaórán", elvégre az 1. és az 5. évfolyamokon, felmenő rendszerben bevezetett új tantárgy őket akarja „folyamatos gondolkodásra" és "önmaguk megismerésére” serkenteni, miközben „észrevétlenül” elsajátítják a társadalomba való beilleszkedés alapjait – derült ki a beharangozóból. Már persze, ha a szüleik nem döntöttek úgy, hogy helyette inkább a hittanórára íratják be őket. A beiratkozási időszak zárulta után egyelőre annyit lehet tudni, hogy az első osztályosok 52 százalékának órarendjében inkább a hittan szerepel majd.

Mint arról az eheti HVG számában beszámolt, a választható hittan- és erkölcstanóra bevezetése kaotikus, amiért még a történelmi egyházak is kifejezték nemtetszésüket. Legutóbb Erdő Péter bíboros jelezte, hogy számos kérdésre az eddig megjelent jogszabályok továbbra sem adnak megnyugtató választ, holott a gyerekek beíratása már lezárult. (Az egyházaknak március közepéig kellett jelezniük, hogy vállalják az oktatást, de a kormány hit- és erkölcstant szabályozó végrehajtási rendelete csak március közepére készült el.)

"Nagyon élvezik"

„Azért jó, hogy létrejött ez a tantárgy, mert a gyerekeknek így van egy beszélgetős órájuk, amit nem lehet elvenni tőlük. Itt kipróbálhatják a társadalmi élet örömeit és bánatait” – mondta még az elején a bemutatóórát tartó Hajduné Tölgyesi Lívia etikapedagógus-tankönyvíró. A frissen bevezetett tantárgyat többek közt azért kritizálják, mert még nincs kellő számú egyetemi ember- és erkölcstan szakon végzett szaktanár, így a legtöbb pedagógus jelenleg gyorstalpaló továbbképzéseken tanulja az új tanítanivalót.

©

A médiának szánt tanórát tartó Hajduné Tölgyesi Lívia viszont mindenkit biztosított, hogy a magyar szak után ő egyetemen tanulta a „gyerekfilozófiai ismereteket”, sőt, saját tanulói számára már a kormányt beelőzve bevezette a beszélgetős tantárgyat, ahol „fejlődhetett a vitakultúrájuk”, és ezt a tanulók „nagyon élvezik”. Nem mellesleg Hogyan legyek jó? című első gyermekregénye több iskolában kötelező olvasmány, és közben már a Magyar Olimpiai Bizottság megkeresésére a sportiskoláknak szánt sporterkölcstan kerettantervén dolgozik – igyekezett megnyugtatni az új tantárgy bevezetése körüli káosszal korábban sokat foglalkozó sajtómunkásokat..

A Mozaik Kiadó mindenesetre őt bízta meg, hogy „írja meg gyorsan” az első tankönyvet – ezzel egyben cáfolta, hogy az új tantárgy rapid bevezetése miatt gond lenne az erkölcstananyag kidolgozottságával. Hogy végül ebből fognak-e tanítani majd, az a tájékoztatón nem derült ki.

Világra segítik a gyerek gondolatait

Az új tantárgy bevezetésének célja, hogy az embert és kapcsolatait helyezze a középpontba, gondolkodásra biztassa a gyerekeket, és segítse az önkifejezésüket és általában önmaguk megismerését. Kérdés, hogy ezt a gyakorlatban hogyan fogják megvalósítani. A mai mintaórából kiindulva a diákok már hétévesen találkozni fognak az arisztotelészi „az ember társas élőlény” tanítással, vagy a „döntés felelősség” jellegű közhelyekkel. Deklarált cél a diákok bevonása, és a vitakultúra fejlesztése is, de a csütörtöki szemléltetésen a tankönyvíró jobb híján maga definiálta az erkölcsöt, az erkölcsös magatartást, illetve specifikálni az erényt és a bűnre való hajlamot, mert a néha megszeppent, máskor kissé unatkozó tanulókat kevéssé sikerült bevonni.

©

A jövőben az 1. és 5. osztályosok megtanulják majd, hogy a jó és a rossz, a szép és a csúnya viszonylagos, az erkölcsös pedig nem ugyanaz, mint a morális. Az eszes vagy okos dilemmába még az újságírók is belezavarodtak, hiába próbált alkalmi etikatanárunk mankót dobni azzal, hogy „gondoljunk csak az aranyszőrű bárány meséjére”, mert hogy ennek a tanmesének mi a tanulsága, nem derült ki. Ráadásul a részt vevő felnőttek többsége arra sem emlékezett, mi volt a jele az oviban, pedig ennek az önazonosságunk szempontjából nagy jelentősége lenne – derült ki a mintaórán.

Azzal is foglalkoznak majd a tanórán, hogy magukkal szemben kell elsősorban etikusnak lenniük, de úgy, hogy ne essenek a nárcizmus bűnébe, viszont a saját értékeiket se becsüljék alá. A kérdés persze itt is a módszer lesz, amiről csak annyit tudtunk meg, hogy a szókratészi „bábáskodó módszert” követik majd: a tanár „csak irányítva a gyereket, világra segíti a gondolatokat, de úgy, hogy közben véletlenül se alkosson véleményt”. „Az is fontos, hogy arra sarkalljuk a gyerekeket: akarjanak okossá válni” – jelentette ki Hajduné Tölgyesi Lívia, aki egy alkalommal a „jó-e játszani” kérdéssel próbálta felébreszteni a hét próbadiákot.

Banya-példázat és szarvast hozó férfi

A tanulságok egy részét meseolvasáson keresztül szűrhetik majd le a diákok, a mintaórán a zöld sapkát viselő Makk, a manó sztoriján keresztül okulhattunk, akinek a napot lesodró sárkánytól kell megmentenie az erdőt. Bár sem a gyerekek, sem az újságírók nem jöttek rá, mit kellene mondania a manónak, mikor rajtakapják kezében más macskájával, végül kiderült, hogy ő mentette meg az állatot, ami ráadásul a boszorkányé. Aki viszont cserébe segített elűzni a sárkányt – és már el is jutottunk az etikatanár által úgy sommázott lényeghez: „aki gonosznak tűnik, még lehet jó, de semmiképp ne mások véleménye alapján döntsünk”. A legfontosabb persze, hogy „egyszeri és megismételhetetlennek” vagyunk, de be kell illeszkednünk a társadalomba. „Valamilyen szinten” – tette hozzá.

©

A diákok erkölcstanórai teljesítményét egyébként muszáj lesz értékelni, hiszen ez is egy kerettantervben szereplő készségtárgy, mint a rajz vagy a testnevelés, ugyanakkor ez lehet érdemjegy vagy szöveges értékelés is. Az etikapedagógus felvetésünkre azt mondta, senkinek nem adna egyest erkölcstanból, az a lényeg, hogy a gyerek fejlődést tudjon felmutatni ezen a területen. Szerinte ennek fokmérője például, hogy az első év végére meg kell érteniük, hogy mi a különbség a fiú és a lány között a társadalomban betöltött szerepe alapján, vagyis hogy a férfi „családot alapít, ő hozza és teszi le a szarvast az asztalra”.

A sokat támadott erkölcstan-oktatás hasznosságát a mintaóra alapján sem lehet előre megjósolni, a bemutatón asszisztáló gyerekek várakozásai mindenesetre nagyok. „Okosok leszünk tőle” – mondta egyikük, míg társa lelkesen kiegészítette: „és máshogy fogjuk látni a világot”.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!