Úgy tűnhet, soha nem jut el mesés bónuszáig Váradi József, a Wizz Air alapító-vezérigazgatója. Az üzletember négy évvel ezelőtt, a Covid válság kellős közepén harcolt ki magának ajánlatot a légitársaság igazgatóságától, amely szerint ha 2026-ra sikerült 120 fontra felfuttatni a cég részvényárfolyamát az akkori 45 fontos szintről, 100 millió font egyszeri juttatást kaphat. Később kiderült, hogy a piaci zavarok nem értek véget a világjárvánnyal, a Váradinak szóló ajánlatot így 2028-ig meghosszabbították, tavaly pedig új ösztönzőcsomagot is kialakítottak a számára – ennek megfelelően korábbi 1,3 millió eurós fizetése több mint háromszorosát kapta meg a tavasszal zárult üzleti évben.
Mindezt úgy, hogy 2021 óta folyamatosan vergődik a Wizz Air részvényeinek árfolyama. “Nem túlzás ezt mélyrepülésnek nevezni” – mondta lapunknak Bukta Gábor, a Concorde Értékpapír Zrt. elemzési üzletágvezetője, miután a brókercég frissítette a légitársaságról készített modelljét annak lelombozó éves jelentése után.
A Wizz Air árfolyama az elmúlt egy hónapban több mint 30 százalékot esett, ebből a legnagyobb zuhanást épp az éves jelentés közlése után produkálta, ebből ugyanis kiderült: miközben jövedelmét mindössze négy százalékkal tudta növelni a cég, működési eredménye 62 százalékkal, nettó profitja pedig 42 százalékkal esett vissza. Mindezt leginkább a flotta nagy részét kitevő, új generációs Airbus hajtóművét érintő globális problémára vezették vissza.
Az elemző ennek ellenére úgy látja: továbbra is van potenciál a magyar kötődésű fapados értékpapírjaiban, a külső tényezőkön túl azonban egy súlyos belső problémával is szembe kell néznie:
a menedzsment elvesztette hitelességét a legnagyobb, amerikai és angol befektetők szemében.