Megkárosította ügyfeleit a T-Mobile és a Vodafone?

2 perc

2005.02.11. 08:43

Erőfölénnyel való visszaéléssel, az ügyfelek megkárosításával vádolja az Európai Bizottság (EB) a T-Mobile és a Vodafone mobilszolgáltatókat. A vád: a két társaság túl magas tarifákat állapított meg német ügyfelei külföldön kezdeményezett hívásaira (roaming).

Mint a Der Spiegel német magazin online kiadásából kiderül: Neelie Kroes versenyügyi biztos már kiküldte a vonatkozó panaszlevelet a két társaságnak, s egyben elindította a versenyjogi eljárást, amely – ha végül a két céget tényleg „elmeszelik” – több milliárd eurós büntetést is eredményezhet. Az uniós versenyjog szerint ugyanis minősített esetben a bűnösnek talált társaságra akár éves árbevételének a tíz százaléka is kiszabható büntetésként. Ez a Vodafone esetében mintegy 3,4 milliárd fontot, a T-Mobile-nál pedig 2,5 milliárd eurót jelentene.

A bizottság állításai szerint a két vállalat aránytalanul magas tarifákat alkalmazott a saját hálózatok közötti roaming hívásoknál: a díjakon elért nyereségráta többszörösen meghaladta a versenytársakét. A vád szerint ráadásul különbséget tett a saját és az idegen ügyfelek között: előbbiek többet fizettek azonos szolgáltatásért. Ezt a gyakorlatot az EB szerint a T-Mobile 1997 és 2003, a Vodafone pedig 2000 és 2003 között folytatta – írja a Der Spiegel online.

Egy példával mindez jobban megérthető. Ha például a T-Mobile német ügyfele Magyarországról telefonált haza mobilján, s a T-Mobile akkor még Westel néven futó leányának hálózatát használta (amire jó esély volt és van, hiszen kevesen állnak át manuálisan a mobiltelefonjuk által külföldön automatikusan behozott hálózatról egy másikra), akkor az EB állításai szerint többet fizetett, mint azok a németek, akik más szolgáltatónak voltak az ügyfelei, s nem a Westel hálózatát használták. De többet fizetett azoknál is, aki bár más szolgáltatónak voltak az ügyfelei, ám a Westel hálózatát használták.

Az EB a vádakat a Der Spiegel online szerint azoknak a razziáknak az eredményeire alapozza, amelyeket nemzeti és uniós versenyhatóságok hajtottak végre a mobilcégek németországi és nagy-britanniai telephelyein.

„Alaptalanok és érthetetlenek” – utasította vissza az állításokat a Der Spiegel online kérdésére a T-Mobile egyik sajtószóvivője, aki szerint a társaság bizonyos abban, hogy képes lesz cáfolni a vádakat. A szóvivő utalt arra, hogy az elmúlt hónapokban és években a vállalat felére csökkentette roaming tarifáit. A Vodafone németországi képviselői nem kívántak nyilatkozni, azt ugyanakkor elmondták, hogy írásban fognak a brüsszeli állításokra válaszolni.