„Ebbe a tükörbe nehéz belenézni” – unokájuk fotózta végig Marika és Sándor tízéves búcsúját
Szajki Bálint fotóriporter éveken át dokumentálta, ahogy nagymamája otthon ápolja súlyos beteg nagypapáját.
Az elmúlt években úgy érezhettük, hogy az előző válság távozásával szinte egy pillanatban a következő már türelmesen nyomta a bejárati csengőt. Kiszámíthatatlan és egymást érő globális krízisek miatt sokszor kellett mélyebben a zsebünkbe nyúlni, most viszont úgy látszik, az inga az üzleti világban is kezd visszalengeni a költséghatékonyság irányába. A Boston Consulting Group (BCG) elemzői viszont a Harvard Business Review számára írt cikkükben azt mondják: ne várjunk a költségcsökkentéssel addig, amíg újra meg nem halljuk a csengőt.
Sok vállalat csupán válságok idején hajt végre költségcsökkentéseket, holott a proaktív költségkezelés lehetővé tenné a versenyképesség és az operatív hatékonyság fenntartását – tanácsolják a Boston Consulting Group szakértői, akik azt is elmondják, hogyan válhat a költségkezelés a vállalati siker egyik alappillérévé.
Mivel nem az a kérdés, lesz-e következő válság, hanem az, hogy amikor jön, felkészültünk-e rá.
A globális gazdasági ingadozások és a piaci változások hatására a vállalatok időről időre kénytelenek kiadásaikat növelni, de gyakran csak akkor kezdenek el foglalkozni a költségcsökkentéssel, amikor már nyakig ülnek az aktuális slamasztikában. Ez a követő megközelítés gyakran drasztikus és rövidlátó, tartós eredményekkel nem kecsegtető intézkedésekhez vezet. A BCG által végzett felmérés szerint a vállalatok többsége csak átmeneti megoldásokat alkalmaz, mikor költségcsökkentésről van szó.
A BCG 2024 elején, összesen hatszáz felsővezető megkérdezésével készített globális kutatásában megkérdezettek többsége azt mondta, hogy sikeresen hajtottak végre költségcsökkenést. Viszont az is kiderült, hogy az esetek 35 százalékában a megszüntetett költségek 1-1,5 éven belül visszatértek, így esetükben a költségcsökkentés pont úgy ment végbe, mint egy elhibázott fogyókúra: ami lement, az vissza is jött.
A vállalati költségkezelés hatékony megközelítéséhez a vezetőknek be kell azonosítaniuk és kezelniük kell azokat a szervezeti dinamikákat, amelyek akadályozzák a költségverseny fenntartását és a tartós hatás elérését.
1: A nem motivált vezető nem boldog vezető
Sok esetben az egyik legnagyobb kihívás a vezetői motiváció hiánya, ami a személyes okok mellett sokszor annak tudható be, hogy a rövid távú célok hajlamosak átírni a hosszú távú stratégiai szempontokat. Ennek kezelésére a vállalatoknak olyan vezetői ösztönzőket kell kialakítaniuk, amelyek nem csak az azonnali eredményeket jutalmazzák, hanem összhangban állnak a hosszú távú költségkezelési célokkal.
2: Még egy bizottság? Nem kell
Szintén gyakori probléma, hogy a többletköltség többletköltséget generál. A vezetők gyakran új pozíciók létrehozásával, szervezeti rétegek és ilyen-olyan bizottságok hozzáadásával reagálnak az üzleti kihívásokra. Ezek viszont csak növelik a költségeket és tovább bonyolítják a vállalati struktúrákat.
3: Beerőltetett puzzle-darabok
A harmadik probléma, hogy sokan hajlamosak új erőforrásokat bevonni a friss prioritások kezelésére anélkül, hogy alaposan átgondolnák, hogy ezek a lépések hogyan illeszkednek a már létező szervezethez. Ez gyakran azzal jár, hogy a tehetségeket nem optimálisan csoportosítják át, vagy hogy a kevésbé kritikus területekre túlzottan nagy erőforrásokat fordítanak.
4: Ne vesszen el, alakuljon át
Végül a vállalatok gyakran küzdenek azzal, hogy kiaknázzák a technológiai befektetéseiket, miközben valójában nem változtatnak a folyamataikon. Például egy cég elkezd AI-t használni az önéletrajzok szűrésére. Ha a HR osztály ezután ugyanannyi szakemberrel és ugyanúgy működik tovább, valami nem stimmel. Vagy csökkenteni kell az osztály létszámát vagy átképezni és átcsoportosítani a szakembereket, például a tehetségmenedzsment területére.
Öt kulcsfontosságú vezetői lépés
A BCG szakértői öt alapvető lépést fogalmaztak meg, amelyek nélkülözhetetlenek a vezérigazgatók és a többi vezető számára, hogy a költségkezelés hatékony legyen.
1: A szervezeti áttekintést nem lehet megúszni
Fontos, hogy a vezetők megvizsgálják, ki miért és hogyan felelős. Hatékony mérési és irányítási folyamatokat kell használni ahhoz, hogy minden kulcsfontosságú kolléga munkavégzését követni lehessen, ne csak azokét, akik közvetlenül felelősek a P&L-ért (Profit & Loss, vagyis nyereség és veszteség). Például egy gyártó cég úgy növelte a profitabilitását, hogy a P&L felelősséget kiterjesztette, és rugalmasabbá tette a befektetések allokációját az AI, a digitalizáció vagy más szükséges rendszerekbe. Így könnyebben és gyorsabban tudta a piaci változások miatt szükséges termékfejlesztéseket meglépni, a mérnökeit és a beruházásokat átcsoportosítani – tehát megragadta az új piaci lehetőségeket, miközben a költségeit egyáltalán nem növelte.
2: A gazdasági Marie Kondo
Mindent érdemes lenyesni, ami felesleges. A vezetőknek proaktív módon kell beazonosítaniuk és csökkenteniük a szervezeten belüli felesleges rétegeket, bizottságokat és olyan párhuzamosságokat, amelyek csak növelik a költségeket, de nem képviselnek hozzáadott értéket. Kell minden hónapban részletes, szuperszínes PPT-jelentés, mikor az Excel tábla is megtenné?
Vezessünk be még egy Slacket? Érkezhet az új céges AI-chatbot, Vanda?
VR-trip az irodában ügyfeleknek? Szülinapjelző alcsoport a Facebookon? Egy másik cégnél arra jöttek rá, hogy felesleges a tervezési és elemzési részleg felének olyan túlságosan részletes teljesítményjelentéseket írnia, amelyek nem kellenek a vezetői döntésekhez. Ha a kétség felmerül, csoportosítsuk újra az erőforrásokat az értékteremtés érdekében, hogy csökkentsük a költségeket és növeljük a hatékonyságot!
3: Nem kell cipelni a múltat
A vezetőknek kiemelt figyelmet kell fordítaniuk a termék- és szolgáltatás-portfólió rendszeres felülvizsgálatára és ki kell szűrni azokat az elemeket, melyek nem teljesítenek az elvárások szerint. Életmódtanácsként sem utolsó: időről időre érdemes megnézni, hogy ami korábban jó ötletnek tűnt, még mindig annak tűnik-e. Ha van olyan termék vagy szolgáltatás, ami nem teljesít az elvárások szerint, érdemes kivezetni.
Vegyük például azt a helyzetet, amikor egy cég dollár tízmilliókat költött egy digitális programra, ami bár már két éve futott, párhuzamosan működött a manuális folyamatok mellett, amiket ki kellett volna váltania. Ez a fajta redundancia felismerése és a régi rendszer megszüntetése alapvető a források hatékony kihasználásához.
4: A kötött folyamatok helyett rugalmasak
Felül kell vizsgálni a működési folyamatokat, az infrastruktúrát és a technológiai eszközöket. A lean gyártási módszerek bevezetése és a rugalmas ellátási láncok kialakítása kritikus jelentőségű lehet, különösen mikor háborúk hatásaival is számolni kell. A merev just-in-time ellátási láncok már nem hatékonyak a többrétű bizonytalansági faktorok miatt.
5: Ha valami a válságokon kívül biztos, az az AI térnyerése
Nincs cég, amelyik megengedheti magának a hagyományos és generatív AI technológiák figyelmen kívül hagyását. Az AI-ra leginkább a növekedést elősegítő eszközként tekintenek és gyakran nem veszik észre a költségcsökkentő és termelékenyéget növelő lehetőséget benne. A szakértők szerint érdemes átnézni az összes belső és külső üzleti folyamatot, hogy a diszrupciót a cégvezetők vegyék észre. Nézzék meg, mit lehet automatizálni és csoportosítsák át a munkaerőt oda, ahol valóban szükség van rá.
A vezetőknek bátran és határozottan kell fellépniük, hogy elérjék azt a versenyképes költségpozíciót, ami lehetővé teszi a növekedést és gyors megtérülést biztosít a részvényesek számára. Az alábbi három alapelv segítségével pozícionálhatják szervezetüket a gyors és fenntartható hatás elérésére.
1: A jó embereken múlik
A kiemelkedően teljesítő munkavállalókóknak érdemes új lehetőségeket biztosítani, hogy tudásuknak és képességeiknek megfelelően mozoghassanak a szervezeten belül. Így a szervezet is képes alkalmazkodni és a jó munkaerő is a cégnél marad.
2: A nyugodt tervezés megtérül
Mielőtt minden cégvezető lecsapná a laptopot, hogy heuréka felkiáltással elkezdje visszavágni a költségeit, fontos megállni egy pillanatra és részletes tervet készíteni. Milyen rizikófaktorokkal kell számolni, mik az összefüggések, mennyire jó az a költségcsökkentési terv? A BCG kutatása szerint a szigorúan tesztelt költségátalakítások átlagosan a kitűzött megtakarítási cél 130 százalékát érik el – vagyis bevezető példát követve a tervezett tíz helyett tizenhárom kilót fogynak – míg a kevésbé tesztelt átalakítások kevesebb sikerrel járnak.
3: A példa ragadós
A vezetői példamutatás nem csak jól hangzó lózung. Ha szemmel látható módon jutalmazzák azokat, akik elősegítik a hatékony, megtérülés-alapú döntéshozatalt, a költségfegyelemvalóban a vállalati kultúra szerves részévé válhat.
Forrás: Harvard Business Review
Szajki Bálint fotóriporter éveken át dokumentálta, ahogy nagymamája otthon ápolja súlyos beteg nagypapáját.
A tanárok bérét meg kellene háromszorozni, de Mészáros Lőrinc vagyonát csak egyszet lehet elvenni.
Múktkor is megígérte, aztán változtak. Szavazzon, ön hisz-e a miniszternek.
Igyekeznek javítani a munkaerő-hatékonyságon.
Az ukránellenes felszólalásokban a Fidesz élen járt.
A veszteséges bababolt most a belvárosban próbál szerencsét.
A lap szerint a Fideszen belül is törésvonalakat okoz az egyre szélsőségesebb kormányzás.