Lassan már ujjgyakorlat: színészeket támaszt fel a mesterséges intelligencia Hollywoodban
Minden filmen nyomot hagyhat az eredménye a vitának, amelytől most egész Hollywood zeng: lassan már semmiség lesz egy elhunyt színészt megjeleníteni a vásznon. Ez viszont komoly etikai kérdéseket vet fel, miközben a jogalkotók próbálnak lépést tartani a technológia fejlődésével.
Augusztusban tűnt fel a magyar mozivásznakon Ian Holm karaktere: ő a Rook nevű humanoid robot az Alien: Romulus című filmben. Egy színésztől ez nem túl meglepő, elvégre „ezért kapja a fizetését”. Holm esetében azonban erről szó nincs: a sci-fit 2023-ban kezdték forgatni – egyébként Budapesten –, az angol színész viszont 2020-ban meghalt. Ebben a tálalásban már érezhető, miféle kérdéseket vet fel a generatív mesterséges intelligencia (MI) egyre gyakoribb filmipari alkalmazása.
Ian Holm esetében legalább az örökösök hozzájárulását sikerült megszerezni, ám ez sincs mindig így. Erről tanúskodik az az idei per, amely a Disney ellen indult a Zsivány Egyes – Egy Star Wars-történet című, 2016-os film miatt. Emlékezetes, hogy abban az akkor már 22 éve elhunyt Peter Cushing (képmása) tűnt fel Wilhuff Tarkin nagymoff (kormányzó-tábornok) szerepében. Azt könnyű belátni, hogy az eredeti, 1977-es Csillagok háborúja egyik ikonikus karakterét miért akarta visszahozni a Disney, az viszont nem érthető – állítja a felperes, Kevin Francis producer –, hogy miért tették meg ezt az 1994-ben, 81 évesen meghalt színésszel. Igen élethűen mozgó karakterét csak digitális trükkök sorával tudták megjeleníteni a vásznon, ami azért problémás, mert Peter Cushing a halála előtt megállapodást kötött arról, hogy képmása felhasználásának jogait Francis cége, a Tyburn Film Productions tulajdonolja. A Disney nem kért, így nem is kaphatott engedélyt a Zsivány Egyesben való felhasználáshoz. A szórakoztatóipari óriásvállalat ügyvédei azzal védekeznek, hogy az 1977-es film forgatásakor kötött szerződés alapján semmi ilyesmire nincs szükség ahhoz, hogy Cushingot újra vászonra vigyék. Ettől függetlenül a szerepért 36 ezer dollárt fizetett ki a Disney a Cushing-hagyaték kezelőinek, Kevin Francist pedig most azzal vádolja, hogy csak pénzt akar kicsikarni, ezért perel. Szeptemberi fejlemény, hogy a londoni legfelső bíróság elutasította a Disney panaszát, és tárgyalásra alkalmasként befogadta Francis keresetét.
Amiben a Disney 36 ezer dollárra gondolt, ott a producer 650 ezer dollárt lát. Mai értéken 13 millió forintnyi összeg áll szemben 235 millió forintnyival, és az egész iparág kíváncsi arra, hogy a bíróság alapvetően rendben találja-e a Disney eljárásmódját, vagy inkább a felperes beárazását látja reálisabbnak egy világszerte több mint egymilliárd dollárt hozó szuperprodukció esetében. Már a filmek közeljövőjét meghatározhatják a válaszok. Szükséges-e ilyen esetben bármilyen előzetes megállapodás, és ha igen, akkor pontosan milyen? Milyen gázsit fair fizetni annak, aki nem játssza el a szerepet, csak a képmását adja ahhoz, hogy az MI eljátszhassa?