Telekom
Telekom
Tetszett a cikk?

Habár manapság egyre elterjedtebb a felhőtechnológia alkalmazása a cégek és vállalkozások körében, még mindig sokan idegenkednek tőle. Összeszedtük, mire érdemes figyelni, miért érdemes mégis a felhőt választani, és milyen megoldások elérhetők manapság.

„A magyar felhőpiac közepesen érett állapotban van, a lehetőséget övező figyelem miatt mégis azt gondoljuk, hogy a következő öt évben megháromszorozódik” – mondja Dr. Vasvári Gábor, a T-Systems Magyarország stratégiai szakértője. A felhőtechnológia, persze, nem új keletű, már a kétezres években elkezdődött az ilyen jellegű megoldások alkalmazása; a „cloud computing”, azaz „felhőszámítások” fogalmat Eric Schmidt, a Google akkori vezérigazgatója használta először egy 2006-os ipari konferencián. Viszont az elmúlt időszak kellett ahhoz, hogy a felhőtechnológia előnyei széles körben elérhetővé váljanak. Mindenkinek érdemes megfontolnia a felhőbe költözést, de előtte azért jó néhány dolgot át kell gondolni, hiszen az eligazodás egyáltalán nem könnyű. Nézzük, melyik az a legfontosabb öt szempont, amit mérlegelni érdemes.

1. Felhővel a hatékony digitalizációért

A szakértő szerint egyértelműen kimutatható, hogy azok a cégek, amelyek felhőalapon működnek, és az üzleti modelljük szolgáltatásalapú, jóval eredményesebbek, hatékonyabbak, versenyelőnyben vannak. „A digitalizáció felgyorsulása, a koronavírus-járvány adta lökés elhozta azt, hogy a felhő már nemcsak egyes rétegek sajátossága, terméke, hanem tömegpiaci termék, gyakorlatilag senki nem tudja kikerülni. A T-Systems irányt tud mutatni az ügyfeleknek, hogy pontosan milyen felhőtechnológiára van szükségük, milyen megoldás illeszkedik legjobban adott igényre, ami bármilyen technológiai döntés esetén biztonságot jelent az üzleti, de a szakmai döntéshozó számára is – mondja Gábor.

2. A felhő mint üzleti modell

Érdemes látni, hogy a felhő emellett nemcsak technológia, hanem – a fentiek alapján is láthatóan – újfajta üzleti modellt teremtett: a szolgáltatásként igénybe vett megoldások általában használati alapon, havidíjjal működnek. Ezzel szemben a korábbi, helyi megoldásoknál egyszeri telepítési és folyamatos üzemelteltetési költségekkel kellett számolni. A felhős megoldások viszont sokkal jobban skálázhatók és sokkal jobban tervezhetőek a költségek, hiszen minden a használattól függ.

Az, persze, teljesen érthető, hogy a cégek nagy, régi, hagyományos IT-megoldásaikat nem akarják egyből a felhőbe költöztetni, de nincs is feltétlenül arra szükség, hogy egyből minden felhőbe kerüljön, mindenhol érdemes felmérni, mi az, amit érdemesebb helyi környezetben hagyni.

3. Élmény legyen az ügyfeleknek

„A cégeknek fontos szempont az ügyfélélmény – a végfelhasználók semmilyen kiesést nem szeretnek átélni. Egy nagy nemzetközi felhőszolgáltató rendszere tavaly egy hónap alatt háromszor is leállt, ami több millió végfelhasználót érintett” – mondja Gábor. Emiatt a cloud megoldást igényevevő cégeknek az is fontos lehet, hogy ne függjenek egyetlen szolgáltatótól: a T-Systems segítséget tud nyújtani abban is, hogy hogyan alakítsanak ki úgynevezett multicloud vagy hibridcloud környezetet, ahol egyszerre akár több felhő is igénybe vehető, és ahol akár a helyi megoldások képesek együttműködni a felhős szolgáltatásokkal.

A képletet tovább bonyolítja, hogy a felhőszolgáltatásokat manapság úgynevezett horizontális és vertikális felosztás szerint is szokás bontani. Horizontális alatt értjük a mára valamennyire megszokott és az üzletmenetben általánosan használt megoldásokat (levelezés, vállalatirányítási rendszerek, számlázó és különböző CRM megoldások) , míg az elmúlt években kezdtek el terjedni a vertikális megoldások, amikor egy-egy meghatározott funkciók kerül a felhőbe, pl. kereskedelmi webshop, vagy gyártásnál az Ipar 4.0 megoldások (gyártásmonitoring rendszerek).

4. Tudatos tervezés és stratégia

Ha egy cég úgy dönt, hogy felhő technológiát és modellt vesz igénybe, felméréssel és közös tervezéssel indul a felhőbe költözés – akkor is, ha valaki a meglévő rendszerét szeretné felhőre váltani, és akkor is, ha újként menne felhőbe. „A tervezés elképesztően hangsúlyos, mind munkaidőben mind anyagai erőforrásban is nagyon jelentős eleme a felhőbe való migrálásnak. Fontos, hogy az alapokat itt is jól le kell fektetni: fel kell mérni, milyen rendszereket futtat valaki, mit kell ott tartani helyi környezetben, de nem mindegy az átköltöztetés módja és a skálázás sem. Sokan abba a hibába esnek, hogy azt gondolják: a különböző publikus és félpublikus megoldások közül összekattintgathatják a megoldásukat. Ez adott pillanatban jó lehet, de a jövőtállóság és hosszú távon a költséghatékonyság sérül. A tudatos tervezés elkerülhetetlen” – mondja Gábor.

Tudatos tervezéssel viszont a felhő egyértelmű előnyöket hordoz a korábbi megoldásokkal szemben: jól skálázható; igény szerint rendelkezésre áll; költséghatékony, sőt, jól tervezve olcsóbb; és rugalmas, a cégek is gyorsabban tudnak alkalmazkodni bármihez.

5. Megkerülhetetlen eszköz

Azt sem érdemes elfelejteni, hogy maga a cloud mint technológia manapság gyakorlatilag megkerülhetetlen. Az összes disztruptív technológiának, egyfajta alapja, szükséges az 5G, Big Data, AI, IoT megoldásokhoz is, egyfajta összekötő kapocs. Azaz, aki hosszú távon tervez, mindenképpen szüksége lesz felhőre, és ez bőven nemcsak a startupokra igaz, hanem a hagyományos cégekre is.



Az oldalon elhelyezett tartalom a Magyar Telekom megbízásából készült, a cikket egy független szerkesztőség írta, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.