 A holttér a felelős © daimlerchrysler |
A jelek szerint nagy a valószínűsége annak, hogy elfogadják az úgynevezett tükördirektívát, amely elrendeli, hogy a tízévesnél fiatalabb teherszállító járműveken ki kell cserélni a visszapillantó és az oldalsó tükröket olyan korszerű eszközökre, amelyek a jelenlegi nem látható holt területeket is „képbe hozzák”. Az EU-ban naponta többmillió ilyen jármű közlekedik az utakon.
Az év elején érvénybe lépett egy hasonló jogszabály, amely az új teherjárművek jobb látószöget biztosító tükrökkel és más berendezésekel való felszerelését írja elő, a szabályt 2007-től alkalmazzák. A Bizottság mostani javaslata szerint a biztonsági intézkedéseket visszamenőleg, a már forgalomban lévő járművek esetében is alkalmazni kellene. Hollandia, Belgium és Dánia egyébként már alkalmazza a jogszabályt.
A Bizottság által ismert számítások szerint az új tükrök felszerelése járművenként 100-150 euróba kerül, uniós szinten a költségeket 400-600 millió euróra becsülik.
A tükördirektíva része az EU közlekedésbiztonsági programjának, amelynek célja 2010-ig felére csökkenteni a közúti balesetek halálos áldozatainak számát. Becslések szerint az EU-ban évente 400-an halnak meg olyan közúti balesetekben, amikor a jobbra kanyarodó tehergépkocsi vezetője nem látja a jármű mellett közlekedő személyt vagy kerékpárost. Ilyen balesetek többnyire gyalogátkelőn, útkereszteződéseknél vagy körforgalomban történnek, az áldozatok a legtöbb esetben gyalogosok vagy kerékpárosok.