Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"322c9c71-c41f-4d1f-b7c2-5ca18e3a2805","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Ők így látják.","shortLead":"Ők így látják.","id":"20250409_franciaorszag-rexhino-abazaj-atadas-elutasitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/322c9c71-c41f-4d1f-b7c2-5ca18e3a2805.jpg","index":0,"item":"4d362adc-6161-412e-ae94-c62066dfaf93","keywords":null,"link":"/itthon/20250409_franciaorszag-rexhino-abazaj-atadas-elutasitas","timestamp":"2025. április. 09. 16:45","title":"Franciaország nem adja át Magyarországnak a „becsület napi” támadásokkal gyanúsított albán férfit, mert nem garantált az alapvető jogainak tiszteletben tartása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c3e4785-d5bd-4d6c-8400-9ee9d55b0f26","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Trump szerint a kínaiak alkut akarnak kötni, csak nem tudják, hogyan tegyék.","shortLead":"Trump szerint a kínaiak alkut akarnak kötni, csak nem tudják, hogyan tegyék.","id":"20250408_A-Kinaval-szembeni-vamok-szerdan-legalabb-104-szazalekra-emelkednek-kozolte-a-Feher-Haz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c3e4785-d5bd-4d6c-8400-9ee9d55b0f26.jpg","index":0,"item":"f1149b6a-f093-48e4-a361-0e77097356b8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250408_A-Kinaval-szembeni-vamok-szerdan-legalabb-104-szazalekra-emelkednek-kozolte-a-Feher-Haz","timestamp":"2025. április. 08. 20:12","title":"A Kínával szembeni vámok szerdán legalább 104 százalékra emelkednek – közölte a Fehér Ház","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"feb4e0af-802a-4c6e-ad64-27dfba2c49d4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A 2,4 tonnás Smart #5 Brabus körülbelül akkora, mint egy Mercedes GLC és bőven kevesebb, mint 4 másodperc alatt tudja le a 0-100-as gyorsulást.","shortLead":"A 2,4 tonnás Smart #5 Brabus körülbelül akkora, mint egy Mercedes GLC és bőven kevesebb, mint 4 másodperc alatt tudja...","id":"20250409_646-loerovel-debutalt-az-eddigi-legdurvabb-smart-5-brabus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/feb4e0af-802a-4c6e-ad64-27dfba2c49d4.jpg","index":0,"item":"8c255f2e-b263-412f-b891-f3abb321a54e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250409_646-loerovel-debutalt-az-eddigi-legdurvabb-smart-5-brabus","timestamp":"2025. április. 09. 07:21","title":"646 lóerővel debütált az eddigi legdurvább Smart","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"47fabdef-81ce-4faf-be31-cc57e55dc3ff","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"A Barcelona gyakorlatilag bejutott az elődöntőbe, a PSG nagyot küzdött és végül kettővel nyert a Bajnokok Ligája negyeddöntőjében.","shortLead":"A Barcelona gyakorlatilag bejutott az elődöntőbe, a PSG nagyot küzdött és végül kettővel nyert a Bajnokok Ligája...","id":"20250409_bajnokok-ligaja-fc-barcelona-borussia-dortmund-paris-saint-germain-aston-villa-osszefoglalo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/47fabdef-81ce-4faf-be31-cc57e55dc3ff.jpg","index":0,"item":"b036332d-fbe5-4611-b3be-4cc98b857984","keywords":null,"link":"/sport/20250409_bajnokok-ligaja-fc-barcelona-borussia-dortmund-paris-saint-germain-aston-villa-osszefoglalo-ebx","timestamp":"2025. április. 09. 22:55","title":"Gálázott a Barca a tavalyi BL-döntős ellen, a PSG hatalmas fölénye a meccs végére törte meg az Aston Villát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8aa76e4f-85d0-4637-b8ee-beae658d0f81","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A most debütált Lada Niva Sport 39 lóerővel erősebb az alapmodellnél.","shortLead":"A most debütált Lada Niva Sport 39 lóerővel erősebb az alapmodellnél.","id":"20250410_48-eve-gyartjak-es-most-sokkal-erosebb-lett-a-jo-oreg-lada-niva-sport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8aa76e4f-85d0-4637-b8ee-beae658d0f81.jpg","index":0,"item":"f3ae825b-828e-484c-99c2-f9e913b14431","keywords":null,"link":"/cegauto/20250410_48-eve-gyartjak-es-most-sokkal-erosebb-lett-a-jo-oreg-lada-niva-sport","timestamp":"2025. április. 10. 07:59","title":"48 éve gyártják, és most sokkal erősebb lett a jó öreg Lada Niva","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"edc431b8-4226-4ff0-b356-60c44cfb2ce1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Bridgestone megvillantotta a tervét, hogy milyen abroncsokkal szerelné fel a jövőben a Holdra tartó autót. A szerkezetnek több ezer kilométert kell hiba nélkül megtennie az égitesten.","shortLead":"A Bridgestone megvillantotta a tervét, hogy milyen abroncsokkal szerelné fel a jövőben a Holdra tartó autót...","id":"20250408_holdjaro-kerek-abroncs-bridgestone-terv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/edc431b8-4226-4ff0-b356-60c44cfb2ce1.jpg","index":0,"item":"3d111631-fe71-4615-ad2d-d867d2b16f66","keywords":null,"link":"/tudomany/20250408_holdjaro-kerek-abroncs-bridgestone-terv","timestamp":"2025. április. 08. 14:03","title":"Speciális abroncsokat kaphat az új holdjáró, nem gumiból készülnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"346bfcf3-6329-42e7-a634-2e0dbf765cd9","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Donald Trump a vámháborújával meg akarja osztani az Európai Unió tagállamait, és ha az olasz kormányfő különalkut köt vele, akkor azzal ezt el is éri – véli a francia ipari miniszter.","shortLead":"Donald Trump a vámháborújával meg akarja osztani az Európai Unió tagállamait, és ha az olasz kormányfő különalkut köt...","id":"20250409_vamhaboru-meloni-trump-europai-egyseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/346bfcf3-6329-42e7-a634-2e0dbf765cd9.jpg","index":0,"item":"80d28819-3259-4ec7-8be0-c3bc97007ebb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250409_vamhaboru-meloni-trump-europai-egyseg","timestamp":"2025. április. 09. 13:13","title":"Egy francia miniszter szerint az európai egységet áshatja alá Meloni amerikai látogatása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e8dd79f-070e-40d5-b540-c4b3de1e3264","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az AP újságíróit azért minősítették nem kívánatosnak az amerikai elnök hivatalában, mert nem voltak hajlandók Amerikai-öbölként hivatkozni a Mexikói-öbölre.","shortLead":"Az AP újságíróit azért minősítették nem kívánatosnak az amerikai elnök hivatalában, mert nem voltak hajlandók...","id":"20250409_ap-birosag-trump-kitiltas-alkotmany-mexikoi-obol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e8dd79f-070e-40d5-b540-c4b3de1e3264.jpg","index":0,"item":"36fae89e-938e-49fa-ab46-32444b914b8a","keywords":null,"link":"/vilag/20250409_ap-birosag-trump-kitiltas-alkotmany-mexikoi-obol","timestamp":"2025. április. 09. 08:46","title":"A bíróság szerint még Donald Trump sem tilthatja ki a neki nem tetsző újságírókat a Fehér Házból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Évről évre kisebb városnyi ember hal meg, szenved sérülést közúti balesetben Magyarországon. Többen törvényi szigorítást sürgetnek, miután a szigorított rendőri ellenőrzések hiábavalóak szinte.
HVG
Szeptember harmadik hétvégéjén 18 súlyos személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt a közutakon, ennek következtében 21-en vesztették életüket. A rendőrség azzal magyarázta az újabb értelmetlen halálsorozatot, hogy a többfelé zajló politikai demonstrációk lekötötték az erőit, kénytelen volt lemondani a július vége óta tartó fokozott hétvégi közlekedési razziáról. Ez az érvelés aligha elegendő: egy héttel korábban 23-an haltak meg az utakon, többen, mint az előtte lévő két hétvégén együttvéve. Akkor az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) azt közölte, hogy a halálos kimenetelű balesetek nem a szemmel tartott útszakaszokon, illetve nem az ellenőrzések ideje alatt történtek.
Az ezredfordulót követően szinte megállíthatatlanul emelkedik a közúti baleset következtében megsérült személyek száma: 2000-ben 22 698, tavaly viszont már 27 505 ember szorult kisebb-nagyobb kórházi ápolásra. S bár az elveszett emberi életet aligha lehet forintosítani, a Közlekedéstudományi Intézet még 1999-ben évi 100 milliárd forintra becsülte a közlekedési szerencsétlenségekből eredő összes kárt, amelyet ma már annak legalább a duplájára tesznek.
A romló helyzetet a legkülönfélébb okokkal magyarázzák a szakemberek, de szinte egyöntetűen a szabályok drákói szigorítását sürgetik. A közlekedésbiztonságban kulcsszerepet játszó rendőrség ugyanakkor láthatóan gyengélkedik. Csekély az utakra vezényelhető, az agresszív járművezetők megfékezésére bevethető állomány, elavult és hiányos a technikai felszerelés, sokszor húszéves sebességmérőkkel kell dolgozni - mondta a HVG-nek Pausz Ferenc, az ORFK közlekedésrendészeti osztályának vezetője. Ausztriában már 1200 lézeres traffipaxot használnak, miközben itthon a sebesség-ellenőrző eszközök száma nem több 120-nál. Pausz alezredes azt tartja a legfájdalmasabbnak, hogy a politika csak szavakban áll ki a közlekedésbiztonság javításáért. A hiányos jogszabályi háttér példájaként említette, hogy még a meglévő sebességmérőket sem lehet hatékonyan bevetni, mivel a járműtulajdonosok nem kötelesek magukra vagy hozzátartozóikra terhelő vallomást tenni a "ki ült a volánnál" kérdésnél.
[[ Oldaltörés: Nem vált be a pontrendszer (Oldaltörés) ]]
Magyarországon nincs visszatartó ereje a Nyugaton jól bevált közlekedési előéleti, közkeletű nyelven a büntető pontrendszernek sem. Miután a hazai utakon nemigen inti le a rendőr a szabálytalankodókat, még az agresszív vezetők többsége is nagy eséllyel megússza, hogy valaha is eléri a jogosítványvesztéssel járó maximális 18 pontot. Mindezzel együtt az ORFK az utóbbi években bekeményített: a rend őrei közlekedési szabálysértések miatt tavaly több mint 408 ezer személyt jelentettek fel, 10 százalékkal többet, mint az előző esztendőben. Az egy főre jutó átlagos bírság összege is emelkedett, 20 863 forintról 22 135-re.
A közlekedésbiztonság súlyos állapotáért korántsem csak a rendőri tehetetlenség hibáztatható. Egy közelmúltban végzett lakossági közvélemény-kutatás szerint a megkérdezetteket leginkább az utak állapota és általában a közlekedési morál bosszantja, a rendőri ellenőrzések gyakorisága, minősége csak a hatodik helyen áll e felsorolásban. Siska Tamás közlekedéspszichológus úgy látja, az általános közerkölcs, így mindenekelőtt a felértékelődött versenyszellem a közlekedők magatartásában is visszatükröződik. Az utakon gyakori a kíméletlen előnyszerzésre törekvés, a szabályok semmibevétele, a vezetők a veszélyt alá-, a képességeiket pedig túlbecsülik.
"A sebességhatárok betartását tekintve nálunk a szabályszegés normálisnak, a jogkövetés deviánsnak számít" - panaszkodik Siska Tamás. "Amikor közlekedési morálról beszélek, elsősorban arra gondolok, hogy a közlekedők önként betartják-e a szabályokat, még ha nem kell is rendőri ellenőrzéstől tartaniuk. Ennél azonban többre lenne szükség: például ha gyermek vagy idős ember akar átkelni az úttesten, akkor lassítok, esetleg megállok, ott is, ahol nincs kijelölt gyalogos-átkelőhely." Mindez jámbor óhajnak tűnik a közlekedéspszichológus szerint, aki úgy látja, mintha a közvélemény tudomásul venné a közlekedésből eredő veszteségeket, a politikusok pedig vonakodnának meghozni olyan népszerűtlen, ám fontos döntéseket, amelyekkel növelni lehetne az ellenőrzések hatékonyságát.
A halálos közlekedési balesetek bírósági megítélése sem egységes, amit rendkívül aggályosnak tart Borbély Zoltán legfőbb ügyészségi szóvivő, közlekedési szakjogász. A halálos közúti balesetek gondatlan okozóira 1-5 év közötti szabadságvesztés szabható ki, a kettőnél több ember halálát okozó gondatlan járművezetők pedig 2 évtől 8 évig terjedő szabadságvesztéssel sújthatók. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy a gondatlanságból okozott halálos balesetek elkövetőinek több mint a kétharmadát csak felfüggesztett börtönre ítélik. Ez még a vitatott ügyekben is bevett bírói gyakorlat - természetesen az összes bűnügyi körülményt mérlegelni kell a megalapozott ítélethez.
Az autógyártók a dizájn és a teljesítmény mellett a legtöbbet az autók biztonságára költik. De vajon eleget? Az új autók többsége legalább négycsillagos minősítést kap a hivatalos törésteszteken. A valóságban is így védenek ezek az autók?
Bármelyikünket érheti közlekedési baleset. A pánikot csökkentheti, valamint a későbbi kárrendezési ügyintézést megkönnyíti, ha tudjuk, mi a teendőnk egy ilyen szituációban. Mire számíthatunk, ha vita merül fel a másik féllel szemben? Milyen lehetőségünk van, amennyiben a károkozó ismeretlen, vagy például egy szarvas, netán rendőr?