Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ad6ccfaf-b517-4a5b-9e95-84ca503abfd1","c_author":"Üdülés Ausztriában","category":"brandchannel","description":"Az osztrák Alpok nyári élmények egész sorával várja az idelátogatókat. Szédítő magaslatok, kristálytiszta vizű tavak és számos lehetőség az aktív kikapcsolódásra – mutatjuk, mi az, amit nem érdemes kihagyni.","shortLead":"Az osztrák Alpok nyári élmények egész sorával várja az idelátogatókat. Szédítő magaslatok, kristálytiszta vizű tavak és...","id":"20250424_feelaustria_adrenalin_alpok_ausztria_nyaralas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad6ccfaf-b517-4a5b-9e95-84ca503abfd1.jpg","index":0,"item":"73b719f1-70d1-474d-9823-6c0470701c2d","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250424_feelaustria_adrenalin_alpok_ausztria_nyaralas","timestamp":"2025. június. 14. 11:30","title":"Ilyen egy kirándulás, amely az egész családnak szórakoztató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Üdülés Ausztriában","c_partnerlogo":"70c878ef-b3d1-46f9-bb8b-a23cffee679c","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"c1e08162-1458-417c-9ec0-c4d9fc9c3246","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Huszonnégy vizsgált ország közül tizenkilencben a többség bizalmatlan az amerikai elnökkel.","shortLead":"Huszonnégy vizsgált ország közül tizenkilencben a többség bizalmatlan az amerikai elnökkel.","id":"20250613_pew-research-kozvelemeny-kutatas-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c1e08162-1458-417c-9ec0-c4d9fc9c3246.jpg","index":0,"item":"14892d8c-4a61-4db1-b2e6-5c1f3725901d","keywords":null,"link":"/vilag/20250613_pew-research-kozvelemeny-kutatas-donald-trump","timestamp":"2025. június. 13. 14:40","title":"Pew Research: Magyarország azon kevesek közé tartozik, ahol az emberek többsége bízik Trumpban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a3c6fe8-1520-422c-a2d8-9e79b50aa503","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Fennakadások vannak az ivóvíz-szolgáltatásban Keszthelyen, Vonyarcvashegyen és Gyenesdiáson, a 71-es főúton a forgalmat is korlátozni kellett.","shortLead":"Fennakadások vannak az ivóvíz-szolgáltatásban Keszthelyen, Vonyarcvashegyen és Gyenesdiáson, a 71-es főúton a forgalmat...","id":"20250615_csotores-balaton-vizhiany-vonyarcvashegy-gyenesfias-keszthely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a3c6fe8-1520-422c-a2d8-9e79b50aa503.jpg","index":0,"item":"b707bf7c-a2ce-4366-b1bd-1c75338341c8","keywords":null,"link":"/itthon/20250615_csotores-balaton-vizhiany-vonyarcvashegy-gyenesfias-keszthely","timestamp":"2025. június. 15. 11:52","title":"Csőtörés miatt vízhiány van több Balaton-parti településen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bf2a7982-867f-45ee-a33b-0c2dba9d4cb3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Izraeli tudósok egy speciális megoldást alkalmazva érték el, hogy a mesterséges intelligencia működése úgy legyen karcsúbb, hogy közben ne váljon pontatlanabbá.","shortLead":"Izraeli tudósok egy speciális megoldást alkalmazva érték el, hogy a mesterséges intelligencia működése úgy legyen...","id":"20250615_mesterseges-intelligencia-memoriahasznalat-szamitasi-hatekonysag-koltseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bf2a7982-867f-45ee-a33b-0c2dba9d4cb3.jpg","index":0,"item":"b3922acc-2216-487b-a12d-af755ee6c4a8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250615_mesterseges-intelligencia-memoriahasznalat-szamitasi-hatekonysag-koltseg","timestamp":"2025. június. 15. 10:03","title":"-90% memóriahasználat: úgy összezsugorították az MI-t, mint eddig soha","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a81b817-ed73-409b-aeaf-660b6c053e0a","c_author":"Riba István","category":"360","description":"Egészen megveszekedett az orbáni propaganda, most már teljes erővel uszul arra, akinek egy jó szava is van a honvédő háborút folytató Ukrajnáról. Innen már csak egy lépés az „ukránbérencség”. Az „imperialisták bérence” fordulat szinte napi szitokszó volt a Rákosi-korszakban, amelyet a mai propagandisták láthatóan jól ismernek. Legalábbis úgy tűnik, szívesen merítenek az akkori szövegekből.","shortLead":"Egészen megveszekedett az orbáni propaganda, most már teljes erővel uszul arra, akinek egy jó szava is van a honvédő...","id":"20250614_Orban-kormanyzati-propaganda-Rakosi-korszak-haboru-beke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a81b817-ed73-409b-aeaf-660b6c053e0a.jpg","index":0,"item":"7258ee29-735f-4447-b268-eda01eb978b8","keywords":null,"link":"/360/20250614_Orban-kormanyzati-propaganda-Rakosi-korszak-haboru-beke","timestamp":"2025. június. 14. 08:00","title":"Lassan már a Rákosi-korszakból merít a kormányzati propaganda","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3b4c0c07-f99b-4734-969c-02f3489d6e20","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az iOS 26-tal kezdődően – a megfelelő beállítások mellett – nem tudnak majd a gyerekek engedély nélkül kapcsolatot létesíteni új telefonszámokkal.","shortLead":"Az iOS 26-tal kezdődően – a megfelelő beállítások mellett – nem tudnak majd a gyerekek engedély nélkül kapcsolatot...","id":"20250613_apple-iphone-gyerekvedelmi-funkciok-biztonsag-ismeretlen-szamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3b4c0c07-f99b-4734-969c-02f3489d6e20.jpg","index":0,"item":"387ae173-1580-4925-8444-3b483b0ac245","keywords":null,"link":"/tudomany/20250613_apple-iphone-gyerekvedelmi-funkciok-biztonsag-ismeretlen-szamok","timestamp":"2025. június. 13. 16:03","title":"Gyerekvédelmi funkciók jönnek az iPhone-okra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"412cf973-290d-409b-82eb-241512257b9a","c_author":"Gyükeri Mercédesz ","category":"gazdasag","description":"Amikor Ranjeet Singh Dhillon egy jómódú indiai család tagjaként úgy döntött, Európában próbál szerencsét, semmit nem tudott Magyarországról, azt gondolta, biztos nagy ország, ha annyi érmet szerez az olimpián. Több üzlettel próbálkozott, köztük volt az Aboriginal ruhamárka is, és húsz éve nyitotta meg az egyik legismertebb budapesti indiai éttermet, az Indigót. A HVG-nek arról is beszélt, igaz-e, hogy minden indiai étel csípős, és arról is, nyitna-e éttermet hazájában.","shortLead":"Amikor Ranjeet Singh Dhillon egy jómódú indiai család tagjaként úgy döntött, Európában próbál szerencsét, semmit nem...","id":"20250613_hvg-portre-Ranjeet-Singh-Dhillon-Indigo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/412cf973-290d-409b-82eb-241512257b9a.jpg","index":0,"item":"703d886b-fb24-4483-8674-0787026736a5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250613_hvg-portre-Ranjeet-Singh-Dhillon-Indigo","timestamp":"2025. június. 13. 19:30","title":"„Mindig szerencsés voltam, kedvesek voltak velem a magyarok, de az elmúlt pár évben érezni megkülönböztetést”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ad425ef-137e-4281-9172-72b1a0225b5f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A külügy szerint a botrány után kirúgták Dudás Zoltán Szilárdot, így nem küldik diplomáciai szolgálatra.","shortLead":"A külügy szerint a botrány után kirúgták Dudás Zoltán Szilárdot, így nem küldik diplomáciai szolgálatra.","id":"20250613_bukarest-diplomata-foosztalyvezeto-szolo-utcai-javitointezet-igazgato-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ad425ef-137e-4281-9172-72b1a0225b5f.jpg","index":0,"item":"43548e20-2231-4102-a152-cd9afcb1604a","keywords":null,"link":"/itthon/20250613_bukarest-diplomata-foosztalyvezeto-szolo-utcai-javitointezet-igazgato-ebx","timestamp":"2025. június. 13. 14:51","title":"Bukarestbe szánták diplomatának azt a főosztályvezetőt, aki kinevezte a Szőlő utcai javítóintézet igazgatóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Évről évre kisebb városnyi ember hal meg, szenved sérülést közúti balesetben Magyarországon. Többen törvényi szigorítást sürgetnek, miután a szigorított rendőri ellenőrzések hiábavalóak szinte.
HVG
Szeptember harmadik hétvégéjén 18 súlyos személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt a közutakon, ennek következtében 21-en vesztették életüket. A rendőrség azzal magyarázta az újabb értelmetlen halálsorozatot, hogy a többfelé zajló politikai demonstrációk lekötötték az erőit, kénytelen volt lemondani a július vége óta tartó fokozott hétvégi közlekedési razziáról. Ez az érvelés aligha elegendő: egy héttel korábban 23-an haltak meg az utakon, többen, mint az előtte lévő két hétvégén együttvéve. Akkor az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) azt közölte, hogy a halálos kimenetelű balesetek nem a szemmel tartott útszakaszokon, illetve nem az ellenőrzések ideje alatt történtek.
Az ezredfordulót követően szinte megállíthatatlanul emelkedik a közúti baleset következtében megsérült személyek száma: 2000-ben 22 698, tavaly viszont már 27 505 ember szorult kisebb-nagyobb kórházi ápolásra. S bár az elveszett emberi életet aligha lehet forintosítani, a Közlekedéstudományi Intézet még 1999-ben évi 100 milliárd forintra becsülte a közlekedési szerencsétlenségekből eredő összes kárt, amelyet ma már annak legalább a duplájára tesznek.
A romló helyzetet a legkülönfélébb okokkal magyarázzák a szakemberek, de szinte egyöntetűen a szabályok drákói szigorítását sürgetik. A közlekedésbiztonságban kulcsszerepet játszó rendőrség ugyanakkor láthatóan gyengélkedik. Csekély az utakra vezényelhető, az agresszív járművezetők megfékezésére bevethető állomány, elavult és hiányos a technikai felszerelés, sokszor húszéves sebességmérőkkel kell dolgozni - mondta a HVG-nek Pausz Ferenc, az ORFK közlekedésrendészeti osztályának vezetője. Ausztriában már 1200 lézeres traffipaxot használnak, miközben itthon a sebesség-ellenőrző eszközök száma nem több 120-nál. Pausz alezredes azt tartja a legfájdalmasabbnak, hogy a politika csak szavakban áll ki a közlekedésbiztonság javításáért. A hiányos jogszabályi háttér példájaként említette, hogy még a meglévő sebességmérőket sem lehet hatékonyan bevetni, mivel a járműtulajdonosok nem kötelesek magukra vagy hozzátartozóikra terhelő vallomást tenni a "ki ült a volánnál" kérdésnél.
[[ Oldaltörés: Nem vált be a pontrendszer (Oldaltörés) ]]
Magyarországon nincs visszatartó ereje a Nyugaton jól bevált közlekedési előéleti, közkeletű nyelven a büntető pontrendszernek sem. Miután a hazai utakon nemigen inti le a rendőr a szabálytalankodókat, még az agresszív vezetők többsége is nagy eséllyel megússza, hogy valaha is eléri a jogosítványvesztéssel járó maximális 18 pontot. Mindezzel együtt az ORFK az utóbbi években bekeményített: a rend őrei közlekedési szabálysértések miatt tavaly több mint 408 ezer személyt jelentettek fel, 10 százalékkal többet, mint az előző esztendőben. Az egy főre jutó átlagos bírság összege is emelkedett, 20 863 forintról 22 135-re.
A közlekedésbiztonság súlyos állapotáért korántsem csak a rendőri tehetetlenség hibáztatható. Egy közelmúltban végzett lakossági közvélemény-kutatás szerint a megkérdezetteket leginkább az utak állapota és általában a közlekedési morál bosszantja, a rendőri ellenőrzések gyakorisága, minősége csak a hatodik helyen áll e felsorolásban. Siska Tamás közlekedéspszichológus úgy látja, az általános közerkölcs, így mindenekelőtt a felértékelődött versenyszellem a közlekedők magatartásában is visszatükröződik. Az utakon gyakori a kíméletlen előnyszerzésre törekvés, a szabályok semmibevétele, a vezetők a veszélyt alá-, a képességeiket pedig túlbecsülik.
"A sebességhatárok betartását tekintve nálunk a szabályszegés normálisnak, a jogkövetés deviánsnak számít" - panaszkodik Siska Tamás. "Amikor közlekedési morálról beszélek, elsősorban arra gondolok, hogy a közlekedők önként betartják-e a szabályokat, még ha nem kell is rendőri ellenőrzéstől tartaniuk. Ennél azonban többre lenne szükség: például ha gyermek vagy idős ember akar átkelni az úttesten, akkor lassítok, esetleg megállok, ott is, ahol nincs kijelölt gyalogos-átkelőhely." Mindez jámbor óhajnak tűnik a közlekedéspszichológus szerint, aki úgy látja, mintha a közvélemény tudomásul venné a közlekedésből eredő veszteségeket, a politikusok pedig vonakodnának meghozni olyan népszerűtlen, ám fontos döntéseket, amelyekkel növelni lehetne az ellenőrzések hatékonyságát.
A halálos közlekedési balesetek bírósági megítélése sem egységes, amit rendkívül aggályosnak tart Borbély Zoltán legfőbb ügyészségi szóvivő, közlekedési szakjogász. A halálos közúti balesetek gondatlan okozóira 1-5 év közötti szabadságvesztés szabható ki, a kettőnél több ember halálát okozó gondatlan járművezetők pedig 2 évtől 8 évig terjedő szabadságvesztéssel sújthatók. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy a gondatlanságból okozott halálos balesetek elkövetőinek több mint a kétharmadát csak felfüggesztett börtönre ítélik. Ez még a vitatott ügyekben is bevett bírói gyakorlat - természetesen az összes bűnügyi körülményt mérlegelni kell a megalapozott ítélethez.
Az autógyártók a dizájn és a teljesítmény mellett a legtöbbet az autók biztonságára költik. De vajon eleget? Az új autók többsége legalább négycsillagos minősítést kap a hivatalos törésteszteken. A valóságban is így védenek ezek az autók?
Bármelyikünket érheti közlekedési baleset. A pánikot csökkentheti, valamint a későbbi kárrendezési ügyintézést megkönnyíti, ha tudjuk, mi a teendőnk egy ilyen szituációban. Mire számíthatunk, ha vita merül fel a másik féllel szemben? Milyen lehetőségünk van, amennyiben a károkozó ismeretlen, vagy például egy szarvas, netán rendőr?
Az infláció gyorsul, a közlekedés lassul, elkészült egy mindenkit meglepő törvényjavaslat, amely kiütheti a plázákat, a kormány pedig megemelte a hiánycélt.