Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c6bd5ebb-d6dc-4f82-b9b7-4a52b61c0865","c_author":"Mészáros Márton","category":"360","description":"A nagy cégek elköteleződése töretlen a munkavállalók egészsége iránt, az állami szférában és a kkv-szektorban azonban sokan lemondtak a munkaalkalmassági vizsgálatokról. A Belügyminisztérium nem siet a magyarázattal.","shortLead":"A nagy cégek elköteleződése töretlen a munkavállalók egészsége iránt, az állami szférában és a kkv-szektorban azonban...","id":"20250310_hvg-foglalkozasegeszsegugy-alkalmassagi-vizsgalat-nagy-cegek-kkv-allam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6bd5ebb-d6dc-4f82-b9b7-4a52b61c0865.jpg","index":0,"item":"f253fd14-5aa4-4001-989a-636be057e7e8","keywords":null,"link":"/360/20250310_hvg-foglalkozasegeszsegugy-alkalmassagi-vizsgalat-nagy-cegek-kkv-allam","timestamp":"2025. március. 10. 09:30","title":"„Az ülőmunka az új dohányzás”, de az államot újabban nem érdekli dolgozói egészsége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e03fa1a9-46e0-4c39-adc8-e6de69ff96e8","c_author":"MTI","category":"kkv","description":"A szakszervezet 8 százalékos béremelést és három pluszszabadnapot követel. ","shortLead":"A szakszervezet 8 százalékos béremelést és három pluszszabadnapot követel. ","id":"20250310_nemet-repuloterek-figyelmezteto-sztrajk-szakszervezet-kollektiv-szerzodes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e03fa1a9-46e0-4c39-adc8-e6de69ff96e8.jpg","index":0,"item":"ef940f0a-dcbf-49b4-831b-0cb3918582fe","keywords":null,"link":"/kkv/20250310_nemet-repuloterek-figyelmezteto-sztrajk-szakszervezet-kollektiv-szerzodes","timestamp":"2025. március. 10. 06:18","title":"Egynapos sztrájk kezdődött 13 német repülőtéren, 3400 járatot töröltek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0888e3c-853d-40a6-8009-4c7defed3a24","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ritkán találnak olyan súlyos hibát, mint amire két spanyol kutató bukkant. A kiaknázásával gyakorlatilag minden veszélyben lehet, ami egy hálózaton van a sebezhető eszközzel.","shortLead":"Ritkán találnak olyan súlyos hibát, mint amire két spanyol kutató bukkant. A kiaknázásával gyakorlatilag minden...","id":"20250310_wifi-bluetooth-chip-espressif-esp32-sebezhetoseg-tamadas-biztonsagi-res","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0888e3c-853d-40a6-8009-4c7defed3a24.jpg","index":0,"item":"d2e7a92d-5014-45da-a701-d3014087097d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250310_wifi-bluetooth-chip-espressif-esp32-sebezhetoseg-tamadas-biztonsagi-res","timestamp":"2025. március. 10. 16:17","title":"Egymilliárd eszközben van ott a chip, amiről most kiderült: nagyon súlyos hibát hordoz magában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"afd354f4-55a2-41b8-8eed-6d0fd66fae9b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy brit vállalat csodaanyagként is emlegetett grafént állít elő a metánból, az új eljárás révén pedig hétköznapi termékek lehetnek tartósabbak.","shortLead":"Egy brit vállalat csodaanyagként is emlegetett grafént állít elő a metánból, az új eljárás révén pedig hétköznapi...","id":"20250310_metan-karosanyag-kibocsatas-uj-eljaras-atalakitas-grafen-hidrogen-eloallitas-levidian","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afd354f4-55a2-41b8-8eed-6d0fd66fae9b.jpg","index":0,"item":"a70e454e-8c2f-468f-a668-02d93cafcbaf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250310_metan-karosanyag-kibocsatas-uj-eljaras-atalakitas-grafen-hidrogen-eloallitas-levidian","timestamp":"2025. március. 10. 08:03","title":"84-szer károsabb a szén-dioxidnál, de most találtak egy módszert, amivel jóra fordítható a metán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5dd9aef0-e18d-46e0-9294-f344936626e1","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A „csendes gyilkos” végzett velük, szombat este találtak rá a holttestre.","shortLead":"A „csendes gyilkos” végzett velük, szombat este találtak rá a holttestre.","id":"20250309_pest-megye-szen-monoxid-mergezes-halal-kutyak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5dd9aef0-e18d-46e0-9294-f344936626e1.jpg","index":0,"item":"5b781567-1ca3-479d-a406-a9b29ddd35f5","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_pest-megye-szen-monoxid-mergezes-halal-kutyak","timestamp":"2025. március. 09. 11:34","title":"Két kutyájával együtt halt meg egy férfi Pest megyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c90d69d4-2a2b-4d9b-8336-b177ea21ffdf","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az európai országok továbbra is támogatnák Ukrajnát, és attól tartanak, hogy Oroszország nem áll le, más országokat is meg fog támadni.","shortLead":"Az európai országok továbbra is támogatnák Ukrajnát, és attól tartanak, hogy Oroszország nem áll le, más országokat is...","id":"20250310_felmeres-donald-trump-diktator","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c90d69d4-2a2b-4d9b-8336-b177ea21ffdf.jpg","index":0,"item":"3a888977-0893-479e-a2a7-8f7bdd6178bc","keywords":null,"link":"/vilag/20250310_felmeres-donald-trump-diktator","timestamp":"2025. március. 10. 12:17","title":"Felmérés: Donald Trumpot a britek, a franciák és a németek többsége is diktátornak tartja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b23c8f4b-16e9-4881-ba5f-81f2ab6fd12a","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"sport","description":"Az OSC korosztályos csapatainál dolgozó szakember – akit társai Manónak becéztek – szombat éjjel tragikus hirtelenséggel halt meg .","shortLead":"Az OSC korosztályos csapatainál dolgozó szakember – akit társai Manónak becéztek – szombat éjjel tragikus...","id":"20250309_elhunyt-Monostori-Attila-114-szeres-valogatott-vizilabdazo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b23c8f4b-16e9-4881-ba5f-81f2ab6fd12a.jpg","index":0,"item":"01c8a761-8ca4-48e4-9376-8d0b3f2cb0a2","keywords":null,"link":"/sport/20250309_elhunyt-Monostori-Attila-114-szeres-valogatott-vizilabdazo","timestamp":"2025. március. 09. 12:09","title":"53 évesen elhunyt Monostori Attila 114-szeres válogatott vízilabdázó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39d28ab5-8a68-4363-b0dc-0dbf44eecd76","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ügyes módszerekkel árasztja el a webet az orosz dezinformációs gépezet, és úgy tűnik, már arra is rájöttek, hogyan lehet befolyásolni az MI-chatbotok válaszait.","shortLead":"Ügyes módszerekkel árasztja el a webet az orosz dezinformációs gépezet, és úgy tűnik, már arra is rájöttek, hogyan...","id":"20250310_pravda-orosz-propagandahalozat-alhirek-terjesztese-mesterseges-intelligencia-valaszok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39d28ab5-8a68-4363-b0dc-0dbf44eecd76.jpg","index":0,"item":"e0b108f4-c03b-47a0-8f74-f7473e9af78c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250310_pravda-orosz-propagandahalozat-alhirek-terjesztese-mesterseges-intelligencia-valaszok","timestamp":"2025. március. 10. 15:03","title":"3,6 millió álhír egy év alatt: annyi valótlanságot terjeszt az orosz propagandahálózat, hogy már a ChatGPT is visszamondja őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Csak egy apró jelölés az első ajtószárnyakon, amely az összkerékhajtásra utal, ugyanakkor ezzel igazán elit szintre ugrott minden szempontból az új MINI Clubman.
Jó, valóban nem éppen az az ország vagyunk, ahol az összkerékhajtásnak értelme igazán van. De mielőtt teljesen lemondanánk róla, vegyünk figyelembe más szempontokat. Manapság az összkerékhajtás az egyik legfontosabb státuszjegy a prémiumkategóriában. Ennek nyomán pedig egyre többet adnak el ezek a márkák ilyen hajtással. Csak példaként említve, a BMW-k 60 százaléka már négykerékhajtással megy el nálunk is. Egyébiránt, ahogyan az automataváltók rengeteget fejlődtek az utóbbi 10 évben, az összkerékhajtási rendszerek is legalább ennyit javultak ez idő alatt. A két egység fejlődését is nagyjából ugyan azon igények motiválták.
Mindig is hiányzott a MINI klasszikusnak nevezhető palettájáról, az elsőkerekes hagyományokat igen tisztelő hajtáslánc mellé az összkerékhajtással is rendelkező variáns. Persze a MINI Countryman-ben vagy a Paceman-ben kapható volt ilyen változat is, de azok nagyon más kategóriájú autók, a go-kartos eredeti élményhez nem sok párhuzammal köthetőek. Úgy tűnik viszont azzal, hogy a márka a Clubmant átpozícionálta, már belefért ez a prémium hajtásláncot kínáló változat is a portfólióba.
D.P.
Az idén bemutatott új Clubman eleve más szegmensnek játszik, mint a megszokott három vagy ötajtós MINI. Itt a célközönség a kifejezetten családi cégautós vevőkör, amelynek a helyszükséglete jelentősebb. Ennek megfelelően a Clubman szélessége 9 centivel több, mint egy ötajtósé és a tengelytávban is plusz 10 centivel nagyobb (2670mm). Teljes hosszban pedig nem kevesebb, mint 27 centimétert tettek hozzá az ötajtós változathoz. Ez, a 4253 milliméteres autó ezzel teljesen más karakterű is, mint az eddigiek. A csomagtere az All4-változat esetében is 360 literes, amire nem lehet különösebb kifogás egy általános használatú juttatásautónál, akárcsak az öt teljes értékű üléshelyre, amelyek közül a hátsók 40:20:40 arányban dönthetők, így akár 1250 literes szabad helyet is nyerve a kocsiban. Ráadásul továbbra is igen egzotikus formában nyílik az a csomagtért, a kettényíló ajtókkal.
Beülve a kocsiba nincs szinte egyetlen olyan részlet, amibe minőségileg bele lehetne kötni. Persze eleve kell az attitűd, aminek alapján vonzónak találjuk ezt a fajta autót. Az utastérben mostanra, a Clubman esetében második generáció idejére, azt lehet mondani minden formai és kezelőelem nem csak dizájnos, de helyére is került, funkcionális. A kormányoszlopra költözött sebesség- és fordulatszámmérő, a középkonzol kijelzője 8,8 col képátlójú tányérja, a MINI saját "i-Drive-rendszere", a színes LED-gyűrű a kijelző körül, az egyedi billenő kapcsolók, a motorindító és más beállítások kettősállású kapcsolói egytől-egyig igényes és funkcionális megoldások.
D.P.
Az egyik legjobb benzinmotor jelenleg a placcon a Cooper S 192 lóerős, kétliteres kettős turbó fokozatú (TwinPower Turbo) motorja. A 1998 köbcentis motorból 4700-6000-es fordulat között igazán kijön a bugi. A motor nagyon alacsony fordulatról is húz, a műszer kiosztása 7000-es fordulatig tart, már hatezernél a vörös zónában vagyunk, a forgatónyomaték maximuma 280 Nm, ami már 1250-es fordulatszámnál megvan. Mindehhez pedig az összkerékhajtás révén aztán végképp felsőligás lett ez a változat. Ezzel a pakettel, a Clubmannel legalább olyan jó autózni mint a sima rövidebb, MINI Cooper S-sel. (És, ahogyan Kimi Räikkönent is megkérdezték persze nem a MINI-kapcsán: hátsókerékhajtás, vagy összkerékhajtás, ő bizony már csak az összkerékre szavaz. "Nagyobb tempó, nagyobb tapadás, nagyobb móka". Szóval komoly rajongótábora van mára az összkerék hatjásnak, jól látszik.) Lehet is a Clubman All4-ral csapatósan autózni és a rajtok külön fenomenálisak, ahogyan elrugaszkodik az autó. A menetdinamikára, semmilyen panasz nem lehet, pedig a Clubman S ebben a formában - minden kerekét hajtva 1450 kilós -, vagyis 90 kilóval nehezebb, mint 1360 kilós elsőkerekes testvére, nem is beszéve a Cooper S-ről, amelynél 230-cal nehezebb.
+: minden apró részlete rendben van kívül-belül, a hajtáslánc minden eleme prémiumligás
–: korántsem nagy csomagtér, kérdéses mennyire valós igény az összkerékhajtás
A hatfokozatú váltó mozgatásával viszont nagyon kell igyekezni, mert az első három fokozatot pillanatok alatt leforgathatjuk. Nem véletlen, hogy Sport-módban, amikor igazán harap a gázpedálra a Clubman S a 0-100-as sprintet 7 másodperc alatt lerendezi. (Igaz a sima elsőkerék-hajtással is megvan 7,2 másodperc alatt). A MINI Clubman All4 egyébként alapesetben az elsőkerékhajtást használja, mint a márka többi modellje, a Dynamic Stability Control (DSC) rendszer az, amely a tapadási tényezőknek megfelelően juttat akár 30 százaléknyi nyomatékot a hátsó tengelyekre is szükség esetén. Szóval azért, nem egy állandó összkerékhajtás képességeivel kell számítani.
D.P.
A rendszer nem csak a kerekek forgási sebességét, a hosszirányú és oldalgyorsulásokat veszi figyelembe, de a gázpedál helyzetét, a motor nyomatékát, a kormányzási szöget, valamint a vezető által éppen beállított menetmód beállításait is. Ennek megfelelően avatkozik be korábban, vagy később a rendszer a tapadási határokon. Ha ehhez, még azt az élményt is hozzácsapjuk, ahogyan a Clubman is bő gázzal húzatás után gázelvételre - illetve visszaváltás előtt - már zárja a gyújtást, de a szelepeket még nem, a rendszer szépen visszadurrog.
Az összkerékhajtás mindenképpen további értékeket rendel a megújult Clubmanhez. Hogy mindez megéri majd a felárát, arról inkább az eladások döntsenek majd, de ami az árakat illeti, nem csak képességeiben lett az egyik legkomolyabb MINI az összkerekes Clubman. A MINI Cooper Clubman All4 S-nek ugyan még nincs magyar ára, de például Németországban 29 500 euróról indul, a sima elsőkerekes Clubman S, 2000 euróval olcsóbb.