szerző:
Demeter Péter
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Ennyi van az órájában. Csaknem 1,3 millió kilométer. Kipróbáltunk egy ilyet.

A Skoda Európa-szerte turnéztatja egy autóját, amely futásteljesítménye alapján mostanra 31-szer kerülte meg a Földet. Pedig a kis Fabia maximum Európa útjait koptatta, de azt elég keményen. Tízéves korára belecsavartak 1 258 632 kilométert, ami eddig életének 3615 napjára vetítve napi több mint 300 kilométer futást jelent. Szürreális, igaz? Hát, nem egy nyugodt élet, de ez is olyan, mint a jó fogsor ötvenévesen, ha megvan a kellő gondoskodás, nem lehetetlen.

Az első generációs Fabia eleve kicsit olyan, mintha rosszul lőtték volna be anno az anyakonszernnél. Milyen is legyen az éppen átvett cseh márka a Skoda kisautója, hogy ne fenyegesse a VW Polót, de eléggé meggyőző legyen, hogy rákapjanak a vevők. Utólag megítélve biztosan jobb lett, mint amilyennek talán a német tulajdonú konszern székhelyén is szerették volna. A két következő generáció, sokkal kevésbé sikerült ilyen meggyőzőre. A Volkswagen-konszern addigra nagyon kimódolta, kinek mennyi jár a pénzéért, hogy a márkák közötti sorrend azért érzékelhető legyen.

©

Egy ilyen közel 1,3 milliót futott autónak leginkább eszmei értéke van, de az nagyon. Hiába egy 30 milllás új Audi Q7 e-tron, amit esetleg tesztautóként kapunk, abból éppen most ontják a gyárak az új darabokat, de egy 1,3 millió kilométert futott Skoda Fabiát nem lehet minden nap leakasztani. Ennek megfelelően nagy tisztelettel viszonyultunk a géphez. Egy ilyen sokat látott autónak egyébként sincs piaci ára, keresni is felesleges 400-500 ezret futott autós hirdetést, nagyjából nem lesz, mert minek? Ki merné megvenni?

Pedig biztos vannak valójában ilyen autók a placcon. Csak hát, bevált módszerek is vannak ellene, hogy ne legyen félmillió az órában.

De milyen is egy ilyen csoda-Skoda?

GALÉRIA
©

Az egész karosszérián persze számtalan kis burgonya chips-szerű lepattogás van, és a beltér is visszaadja az elmúlt évek nem éppen nyugdíjas tempóját. A kormány tükörsima, a váltógombját, mintha egy sörétes puskával lőtték volna telibe, az üléskárpit, mint a könyvelők öltönyének könyöke, a leginkább nyúzott területen felfeslett, a pedálgumik, mint a letaposott házi papucs sarka, ferdén lekopott. A műszerfali kijelző pixelei is hangulatosan homályosak mára. Elfáradtak ezek. A sofőrülés is mély és kemény, pedig biztos nem 100 kilós rögbisek jártak vele.

Persze nincs ingyen 1,3 millió kilométer

- 236 liter motorolaj, 9 garnitúra fékbetét, 4 aksi, 8 garnitúra ablaktörlőlapát

- szélvédőcsere (473 898 km-nél), tömítéscsere (525 125 km-nél), váltóműjavítás (898 716 km-nél), turbófeltöltő-csere (991 507 km-nél), kuplungcsere (1 071 000 km-nél), hengerfejtömítés-csere (1 082 000 km-nél), szelepemelő-csere (1 218 000 km-nél). Mindent gyári alkatrésszel cseréltek.

- eredeti kormánymű, minden karosszériaelem eredeti, a kipufogórendszer eredeti, a belső kárpit eredeti.

De, eközben a használatot döntően befolyásoló elemek, mint a futómű, a motor, köszönik szépen kiváló egészségnek örvendenek. Ez az 1896 köbcentis dízelmotor (PD TDI), amely hivatalosan 100 lóerős, mind a mai napig bőven érződik is annyinak. A 240 Nm-es nyomatékának köszönhetően, ami 1700-1800-as fordulatoknál még mindig szépen meglódítja a kasznit elismerést vált ki.

A gondos karbantartás miatt pedig, egyáltalán nem szenved menet közben, nem instabil a kormányzás, sem a jármű futása, nem kopog sem a motor, sem a futómű, a fék rendben, az ABS dolgozik, ha kell, a váltó pontos, és szerencsére minden fokozatot egyformán szeret. A tempomat is működik, a klíma sarkköri levegőt fúj, a villanyablakok működnek, bár itt az első tényleges baki, a jobb hátsó nem megy le.

A Fabiák jellegzetes, idegesítő misztériuma a hátsó ajtónál beázás, ami miatt az ajtók gumi tömítései alatt megáll a víz itt nem is látszik, pedig, ha ez egyszer elkezd rozsdásodni, akkor vége a szép állapotnak az biztos. Egyébként szerkezetileg itt-ott azért van rozsda, ami miatt nem patika teljesen az autó, az A-oszlop aljában vagy a küszöbök alján már hólyagos a festék.

A nagy kérdés persze, ha beüt valami tényleg komoly, mennyit lenne érdemes rákölteni? Vélhetően semennyit, nyugdíjazni lehet a gépet, de semmiképpen nem temetni.

Korábbi autós tesztjeinket ide kattintva találja. Még több tesztért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
A Facebooké lett egy újabb cég is, egymilliárd dollárt fizethettek értük

A Facebooké lett egy újabb cég is, egymilliárd dollárt fizethettek értük

Transzneműként bújt elő Ellen Page hollywoodi színész

Transzneműként bújt elő Ellen Page hollywoodi színész

Azt hitte, elrakhatja a bankautomatában felejtett egymillió forintot

Azt hitte, elrakhatja a bankautomatában felejtett egymillió forintot