szerző:
hvg.hu

Hazánkban ugyan nem tiltják az álló helyzeti motormelegítést, de több országban igen. Hol kisebb, hol nagyobb büntetés jár érte.

A mai modern személyautók – legyen szó benzines vagy éppen dízel típusokról – nem igazán igénylik azt, hogy a téli zimankóban elindulás előtt bemelegítsük a motorjukat. Egy rövid bemelegítésről persze szó lehet, de alapvetés, hogy napjaink autóit sokkal jobb úgy üzemi hőfokra hozni, hogy óvatos gázpedálkezeléssel mihamarabb elindulunk velük.

A német autóklub, az ADAC tesztjei azt mutatták, hogy -10 Celsius-fokos környezeti hőmérséklet esetén négy percnyi álló helyzeti motorjáratás után csak -7 Celsius-fokig melegszik a motorolaj, az utastérbe pedig 13 Celsius-fokos levegőt fúj a ventilátor. És ehhez 1 deciliter üzemanyagot fogyaszt el az e közben igen magas károsanyag-kibocsátású autó.

Ettől függetlenül a téli hónapokban sokan mind a mai napig 5-10 percig álló helyzetben járatják a kocsijuk motorját, és csak ezt követően kelnek útra. Ez nem igazán jó ötlet, főleg akkor, ha külföldön járva olyan országokban teszik ezt, ahol büntetés jár az álló helyzeti motormelegítésért.

Ilyen ország például a szomszédos Ausztria, ahol a helyi autóklub arra figyelmeztet, hogy akár 5 000 eurós (1,6 millió forint) pénzbírság is járhat a figyelmetlen autósoknak. Még pedig azért, mert tettükkel egyrészt szennyezik a környezetet, másrészt feleslegesen keltenek zajt. Ilyen esetekben viszonylag ritkán szabják ki a maximális pénzbírságot, az autósoknak általában 75-150 euróval (24-48 ezer forint) lesz vékonyabb a pénztárcájuk.

Németországban 10 eurós (3 200 forint) büntetés jár az álló helyzeti motormelegítésért, Svájcban pedig 60 frankos (17 000 forint) pénzbírságra lehet számítani ilyen helyzetben. Magyarországon jelenleg nem büntetik az indulás előtti tartós motorjáratást.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Drágulni fog a Netflix

Drágulni fog a Netflix

Soha nem látott külsőt kaphat a Vivo új okostelefonja

Soha nem látott külsőt kaphat a Vivo új okostelefonja

Rákötötték a diákokat a virtuális valóságra, és olyan dolog történt, amire nem számítottak

Rákötötték a diákokat a virtuális valóságra, és olyan dolog történt, amire nem számítottak

Kinevezték a Holokauszt Emlékközpont új vezetőjét

Kinevezték a Holokauszt Emlékközpont új vezetőjét

Szívómotoros V8-as őserő: itt az új Lexus RC F, félhet a BMW M4?

Szívómotoros V8-as őserő: itt az új Lexus RC F, félhet a BMW M4?

Honnan tudja egy orosz autós, hogy igazán hideg van? – videó

Honnan tudja egy orosz autós, hogy igazán hideg van? – videó