A néhány éve bevezetett megyei matricarendszer és a használata nagyjából kialakult mára, azonban mint látni lehet, még mindig előfordulnak problémás helyzetek. A megyei rendszer szabályait kihasználva ugyanis – amelynek értelmében egy adott megyei matricával a szomszédos megye/megyék első lehajtóját is használhatjuk – akár könnyen büntetésbe is szaladhatunk.
Az Autopult.hu oldalon jelent meg egy eset leírása, amely egy lezárt lehajtó miatt, majdnem beleszaladtak egy bírságba. Budapestről, Tatabányára autóztak az M1-es autópályát egy Pest megyei és a Fejér megyei éves jogosultsággal, amivel még használni lehet a Tatabánya-Óváros lehajtót, vagyis Komárom-Esztergom megye első lehajtóját.
Évek óta így járnak, azonban most az M1 építési munkálatai miatt le van zárva a Tatabánya-Óváros lehajtó. (Erre az autópályán elhelyezett kiírások időben figyelmeztetnek, amiket szerencsére észrevettek, így lehajtottak Tatabánya-Óváros előtt, vagyis Fejér megye utolsó lehajtóján.) De vajon továbbhajthattunk volna?
A józan ész azt diktálná, hogy használhatjuk a következő lehajtót, hiszen nem a mi hibánkból nem hajtottunk le az utolsó szabályosan használható lehajtón, és nem tehetünk róla, hogy építik az autópályát. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-t megkeresve meglepő módon ott azt mondták, nem lehet a következő lehajtóig elmenni bírság nélkül. (Pedig a lehajtó lezárása miatt nem is lehetne mást tenni, vagyis elvileg az a lehajtó most nem is létezik.)
A NÚSZ Zrt. kollégája szerint két dolgot tehetünk: először is figyeljük, vegyük észre időben a kiírást a lezárt lehajtó(k)ra vonatkozóan, és ennek megfelelően hajtsunk le korábban. Amennyiben pedig továbbszaladnánk, és a következő lehajtót kell igénybe vennünk, a 60 perces szabályt kihasználva a ‘tiltott’ szakaszra történő belépést követő 60 percen belül gyorsan vásároljuk meg az érintett ‘új’ megye éves matricáját vagy a legrövidebb (10 napos) országos úthasználati jogosultságot, ami még mindig jobb, mint a büntetés.
Frissítés - a Nemzeti Útdíjfizető Zrt. a megjelent cikkhez a következő pontosítást kérte: „a honlapunkon is megtalálható 36/2007. (III.26.) GKM rendelet értelmében a díjköteles útszakaszon a csomóponti lehajtó lezárása esetén az azt követő első, le nem zárt csomóponti lehajtóig lehet következmények nélkül hajtani”. Lezárt lehajtó miatt senki nem kap pótdíjat.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.