szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az alapvető KRESZ-szabályokkal a legtöbben tisztában vagyunk, de mi a helyzet a trükkösebbekkel, amelyek parkolásra, elsőbbségadásra, vezetés közbeni mobilhasználatra és zöld rendszámos autókra vonatkoznak?

Közel 17 ezren töltötték ki azt a KRESZ tudásmérő kvízt, amelyet az OTP Mobil és Pető Attila közlekedési szakértő közösen készített.

A kvíz eredményeiről most számoltak be. A kitöltők mintegy 70 százaléka még akkor is 4-es vagy 5-ös jegyet adott magának, ha átlagosan csak a kérdések felét tudták helyesen megválaszolni.

Hol és mikor parkolhatunk, várakozhatunk?

A legnehezebbnek bizonyult kérdések közé három parkolással kapcsolatos is bekerült. A legkevésbé a mozgáskorlátozottakat szállító járművek részére fenntartott helyek szabályozásait ismerik a megkérdezettek. Csaknem 70 százalékuk gondolta úgy, hogy más járművel közlekedve nem teheti ki utasát ezeken a parkolóhelyeken, pedig a KRESZ szerint van erre lehetőségünk.

Mozgáskorlátozottakat szállító járművek részére fenntartott várakozóhelye bárki megállhat – pl. kiszállhat valaki az autóból -, csak a várakozás tiltott. (KRESZ 17.§.1.e.)

Fazekas István

Hasonlóan nagy fejtörést okozott, hogy milyen esetben nem kell fizetnünk az egyébként díjköteles parkolási övezetben. A helyes választ – vagyis azt, hogy akkor, ha a jármű csomagtartójából a mögöttünk álló másik járműbe pakolunk 20 percen keresztül – alig több mint a válaszadók ötöde találta el.

A megállásért nem kell fizetni – pl. a rakodás időkorlát nélkül lehetséges. Ha a vezető nincs az autójánál, vagy ott van, de eltelt 5 perc, akkor ez már várakozás, ami díjköteles.

A legnagyobb tévhitek közé tartozik a kapukijáróban várakozás tilalma is: a válaszadók háromnegyede szerint ez minden esetben tilos, pedig valójában megtehetjük, amíg nem akadályozzuk a ki-, vagy behajtó járműveket.

Kapukijáróban akkor nem lehet ott várakozni, ha ténylegesen akadályozol egy be vagy kihajtó járművet. (KRESZ 41.2.c.)

Telefonhasználat az utakon

Bár kevesen (a kitöltők 28 százaléka) tudják, a KRESZ szerint egy esetben lehetséges az utazás közbeni kézben tartott mobilhasználat: amennyiben forgalmi okból állunk meg (például piros lámpánál vagy dugóban), ebben a pár percben használhatjuk a telefonunkat.

Ilyenkor hívás mellett a navigációs alkalmazást is elindíthatjuk és kezelhetjük, azonban amint mozgásba kerül az autó, le kell tennünk a készüléket. Fontos, hogy amint egy kicsit is előre gurulunk mobilozás közben, máris szabályt sértettünk, hiszen a jármű halad. A kitöltők 72 százaléka úgy véli, hogy soha nem szabad autóvezetés közben kézben tartva használni készüléküket.

A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat, de forgalmi okból történő állás közben igen. (KRESZ 3.§.2.)

Szabálytalanságok és büntetések

A vezetés közbeni mobilhasználat egyébként nemcsak balesetveszélyes, de pénzbüntetéssel is jár: 10 000 forintos helyszíni bírság és 3 büntetőpont az ára a menet közbeni telefonálásnak.

Sőt, szabálysértési eljárásban 20 000 forintra emelkedhet a büntetés. A várakozási és tolatási tilalom megszegése is 10-20 000 forintos díjszabást von maga után, ezeknél még drágább a kötelező haladási irány és a balra-jobbra bekanyarodni tilos tábla figyelmen kívül hagyása. Ez 50 000 forint bírsággal jár.

A kötelező haladási irány és a balra-jobbra bekanyarodni tilos tábla figyelmen kívül hagyása 50.000 forint bírsággal jár. A várakozási tilalom, és tolatási tilalom megszegése 10-20.000 forint. (1/F. melléklet a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelethez.)

A kvízből kiderült, hogy a válaszadók kétharmada tisztában van a büntetési tételek egymáshoz viszonyított mértékével, súlyával.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!