Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3808a412-f961-45ed-87a2-8120396daccc","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Italszolgáltatásra alapított vállalkozást a Tisza Párt elnökének volt barátnője, akinek üzlettársa is van.","shortLead":"Italszolgáltatásra alapított vállalkozást a Tisza Párt elnökének volt barátnője, akinek üzlettársa is van.","id":"20250408_vogel-evelin-vallalkozas-cegvilag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3808a412-f961-45ed-87a2-8120396daccc.jpg","index":0,"item":"a2b36358-96e0-4cac-9277-b9f7d335d671","keywords":null,"link":"/360/20250408_vogel-evelin-vallalkozas-cegvilag","timestamp":"2025. április. 08. 10:08","title":"A vendéglátásban próbálkozik Vogel Evelin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c823eb6-aa43-4a08-bd32-dcf2572f7cf9","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A főigazgató jogi lépéseket tervez a feltehetően mesterséges intelligenciával készített kép miatt. ","shortLead":"A főigazgató jogi lépéseket tervez a feltehetően mesterséges intelligenciával készített kép miatt. ","id":"20250409_okovacs-szilveszter-operahaz-szakszervezet-testszegyenites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c823eb6-aa43-4a08-bd32-dcf2572f7cf9.jpg","index":0,"item":"f57b56d2-1067-410e-a0c7-2a7f3cc015c4","keywords":null,"link":"/elet/20250409_okovacs-szilveszter-operahaz-szakszervezet-testszegyenites","timestamp":"2025. április. 09. 09:04","title":"Ókovács Szilveszter szerint testszégyenítés, amit az operaházi szakszervezet tett vele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e693297c-0dc9-407c-b8e8-c95432b7c420","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A több tekintetben is csalódást keltő jelenlegi AMG C 63 utódjában várhatóan nem V8-as, hanem 6 hengeres motor lesz.","shortLead":"A több tekintetben is csalódást keltő jelenlegi AMG C 63 utódjában várhatóan nem V8-as, hanem 6 hengeres motor lesz.","id":"20250409_alig-veszik-igy-tavozik-a-kinalatbol-a-4-hengeres-mercedes-amg-c-63","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e693297c-0dc9-407c-b8e8-c95432b7c420.jpg","index":0,"item":"cd92ab54-7ddd-40ce-8d0c-4bbd4facc75f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250409_alig-veszik-igy-tavozik-a-kinalatbol-a-4-hengeres-mercedes-amg-c-63","timestamp":"2025. április. 09. 07:59","title":"Alig veszik, így távozik a kínálatból a méregerős, de csak 4 hengeres Mercedes-AMG C 63","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da3829f0-d129-4a7d-9806-14314a01d5c1","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250409_Marabu-Feknyuz-Magas-korrupcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da3829f0-d129-4a7d-9806-14314a01d5c1.jpg","index":0,"item":"9bf5627f-61a7-411f-85b3-47ff252d6572","keywords":null,"link":"/itthon/20250409_Marabu-Feknyuz-Magas-korrupcio","timestamp":"2025. április. 09. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Magas korrupció, mi?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c904b112-727c-4dba-8442-c71a172fca98","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Néhány hete elismerte a BKV, hogy az oroszok nem felújították, hanem újragyártották a 3-as metró szerelvényeit, illetve az is kiderült, hogy mikor lehet klíma a kocsikban. A Duma Aktuál csapata ennek örömére felidézte Tarlós István legjobb aranyköpéseit a korábban felmerült problémákról. Mond valakinek valamit a nagy fakockaszabotázs? Az összeesküvés-elméletekből pedig nincs hiány, Litkai Gergelyék elsősorban a hörcsögtulajdonosoknak és a vonatozóknak ajánlják, hogy figyeljenek. ","shortLead":"Néhány hete elismerte a BKV, hogy az oroszok nem felújították, hanem újragyártották a 3-as metró szerelvényeit, illetve...","id":"20250409_duma-aktual-bkk-metrokocsik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c904b112-727c-4dba-8442-c71a172fca98.jpg","index":0,"item":"8a6a5609-493a-4f3a-b10c-aaf5b3c13684","keywords":null,"link":"/360/20250409_duma-aktual-bkk-metrokocsik","timestamp":"2025. április. 09. 18:30","title":"Klímaválság és fakocka: az orosz metrókocsik története soha nem érhet véget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8f2800a-1bc9-4c65-bfcc-e2f9d564ca33","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Itt a megoldás azok számára, akik az eddigi 782 lóerőt esetleg pazarlóan soknak tartják.","shortLead":"Itt a megoldás azok számára, akik az eddigi 782 lóerőt esetleg pazarlóan soknak tartják.","id":"20250409_gyengebb-de-meg-igy-is-680-lovas-uj-bentleyk-erkeztek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8f2800a-1bc9-4c65-bfcc-e2f9d564ca33.jpg","index":0,"item":"4296d334-b167-4429-80f2-eafd0171ba00","keywords":null,"link":"/cegauto/20250409_gyengebb-de-meg-igy-is-680-lovas-uj-bentleyk-erkeztek","timestamp":"2025. április. 09. 08:41","title":"Gyengébb, de még így is 680 lovas új Bentley-k érkeztek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2dd78b19-9ec9-4f64-bd78-fc14683d8a2f","c_author":"Domokos László","category":"360","description":"Három év után idén újra nagyot nőtt a cégautóadó mértéke, és a folyamat nem áll le. Az adónemmel kapcsolatos főbb tudnivalókat foglaltuk össze.","shortLead":"Három év után idén újra nagyot nőtt a cégautóadó mértéke, és a folyamat nem áll le. Az adónemmel kapcsolatos főbb...","id":"20250409_hvg-cegautoado-nav","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2dd78b19-9ec9-4f64-bd78-fc14683d8a2f.jpg","index":0,"item":"ad1ea383-22d2-4ce5-ade8-6371c72bef75","keywords":null,"link":"/360/20250409_hvg-cegautoado-nav","timestamp":"2025. április. 09. 09:37","title":"A kormányzati kreativitás áldozatai lesznek azok is, akik cégautóadót fizetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7b305fc-bda4-42c0-ac53-71ec3a41693e","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A vámháború továbbra is hatással van a piacokra, az USA–Kína kölcsönös emelés hírére jelentősen estek az európai tőzsdék.","shortLead":"A vámháború továbbra is hatással van a piacokra, az USA–Kína kölcsönös emelés hírére jelentősen estek az európai...","id":"20250409_Minuszban-zart-a-magyar-tozsde","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7b305fc-bda4-42c0-ac53-71ec3a41693e.jpg","index":0,"item":"8c683938-0019-4c86-bb8d-cc538cf5e8fe","keywords":null,"link":"/kkv/20250409_Minuszban-zart-a-magyar-tozsde","timestamp":"2025. április. 09. 18:36","title":"Trump vámjai miatt szerdán is mínuszban zárt a magyar tőzsde","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem valljuk be, de valójában fogalmunk sincs, meg lehet-e állni mozgáskorlátozott parkolóhelyen
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Az alapvető KRESZ-szabályokkal a legtöbben tisztában vagyunk, de mi a helyzet a trükkösebbekkel, amelyek parkolásra, elsőbbségadásra, vezetés közbeni mobilhasználatra és zöld rendszámos autókra vonatkoznak?
Közel 17 ezren töltötték ki azt a KRESZ tudásmérő kvízt, amelyet az OTP Mobil és Pető Attila közlekedési szakértő közösen készített.
A kvíz eredményeiről most számoltak be. A kitöltők mintegy 70 százaléka még akkor is 4-es vagy 5-ös jegyet adott magának, ha átlagosan csak a kérdések felét tudták helyesen megválaszolni.
Hol és mikor parkolhatunk, várakozhatunk?
A legnehezebbnek bizonyult kérdések közé három parkolással kapcsolatos is bekerült. A legkevésbé a mozgáskorlátozottakat szállító járművek részére fenntartott helyek szabályozásait ismerik a megkérdezettek. Csaknem 70 százalékuk gondolta úgy, hogy más járművel közlekedve nem teheti ki utasát ezeken a parkolóhelyeken, pedig a KRESZ szerint van erre lehetőségünk.
Mozgáskorlátozottakat szállító járművek részére fenntartott várakozóhelye bárki megállhat – pl. kiszállhat valaki az autóból -, csak a várakozás tiltott. (KRESZ 17.§.1.e.)
Fazekas István
Hasonlóan nagy fejtörést okozott, hogy milyen esetben nem kell fizetnünk az egyébként díjköteles parkolási övezetben. A helyes választ – vagyis azt, hogy akkor, ha a jármű csomagtartójából a mögöttünk álló másik járműbe pakolunk 20 percen keresztül – alig több mint a válaszadók ötöde találta el.
A megállásért nem kell fizetni – pl. a rakodás időkorlát nélkül lehetséges. Ha a vezető nincs az autójánál, vagy ott van, de eltelt 5 perc, akkor ez már várakozás, ami díjköteles.
A legnagyobb tévhitek közé tartozik a kapukijáróban várakozás tilalma is: a válaszadók háromnegyede szerint ez minden esetben tilos, pedig valójában megtehetjük, amíg nem akadályozzuk a ki-, vagy behajtó járműveket.
Kapukijáróban akkor nem lehet ott várakozni, ha ténylegesen akadályozol egy be vagy kihajtó járművet. (KRESZ 41.2.c.)
Telefonhasználat az utakon
Bár kevesen (a kitöltők 28 százaléka) tudják, a KRESZ szerint egy esetben lehetséges az utazás közbeni kézben tartott mobilhasználat: amennyiben forgalmi okból állunk meg (például piros lámpánál vagy dugóban), ebben a pár percben használhatjuk a telefonunkat.
Ilyenkor hívás mellett a navigációs alkalmazást is elindíthatjuk és kezelhetjük, azonban amint mozgásba kerül az autó, le kell tennünk a készüléket. Fontos, hogy amint egy kicsit is előre gurulunk mobilozás közben, máris szabályt sértettünk, hiszen a jármű halad. A kitöltők 72 százaléka úgy véli, hogy soha nem szabad autóvezetés közben kézben tartva használni készüléküket.
A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat, de forgalmi okból történő állás közben igen. (KRESZ 3.§.2.)
Szabálytalanságok és büntetések
A vezetés közbeni mobilhasználat egyébként nemcsak balesetveszélyes, de pénzbüntetéssel is jár: 10 000 forintos helyszíni bírság és 3 büntetőpont az ára a menet közbeni telefonálásnak.
Sőt, szabálysértési eljárásban 20 000 forintra emelkedhet a büntetés. A várakozási és tolatási tilalom megszegése is 10-20 000 forintos díjszabást von maga után, ezeknél még drágább a kötelező haladási irány és a balra-jobbra bekanyarodni tilos tábla figyelmen kívül hagyása. Ez 50 000 forint bírsággal jár.
A kötelező haladási irány és a balra-jobbra bekanyarodni tilos tábla figyelmen kívül hagyása 50.000 forint bírsággal jár. A várakozási tilalom, és tolatási tilalom megszegése 10-20.000 forint. (1/F. melléklet a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelethez.)
A kvízből kiderült, hogy a válaszadók kétharmada tisztában van a büntetési tételek egymáshoz viszonyított mértékével, súlyával.