szerző:
Tetszett a cikk?

Megérkeztek hazánkba az iX szabadidő-autó első példányai, gyorsan üléspróbát vettünk a későbbiekben akár 600 lóerős motorral is rendelhető elektromos újdonságban.

A BMW Csoport kínálatában eddig három tisztán elektromos hajtásláncú autót lehetett találni. A kompakt BMW i3 már hosszú évek óta kapható, a hasonló technikára épülő és hasonló méretű Mini Cooper SE nemrég tűnt fel a színen, és ugyancsak a közelmúltban érkezett meg a BMW iX3 divatterepjáró.

Ezekhez csatlakozott a novemberben leleplezett BMW iX, amelyet a müncheni gyártó már az első pillanattól kezdve villanyautónak tervezett, és amelyre a hivatalos bemutatóig BMW iNextként hivatkoztak. Az újdonság első példányai a napokban megérkeztek Budapestre, ahol sikerült alaposan szemügyre venni őket.

Alapfelszereltséggel így mutat
László Ferenc

Az iX 3,1 centiméterrel hosszabb, 2,5 centiméterrel nagyobb tengelytávú, 5 centiméterrel alacsonyabb, illetve 3,7 centiméterrel keskenyebb az aktuális X5-ösnél. 4,95 méteres hossza révén kicsinek semmiképp sem nevezhető, de élőben kisebbnek tűnik, mint fotókon.

Ilyen a jobban felszerelt változat
László Ferenc

A formaterv enyhén megosztóra sikeredett, de ugyebár a szépség megítélése meglehetősen szubjektív dolog. A frontrészt a hatalmas vesék uralják, melyek a minimális hűtésigény miatt ezúttal funkció nélküliek.

Pontosabban mögöttük találhatók a különböző szenzorok, így a vesék fedőlapja fűtőszálat kapott, hogy télen ne okozzon gondot a ráfagyás. A lökhárító alsó részében aktív lamellás hűtésre lehetünk figyelmesek.

Az X6-ostól eltérően ezúttal nem világít a hűtőrács
László Ferenc

A vékonyra húzott fényszórók felár ellenében lézer technológiájúak, és 600 méterre világítanak. A gépháztetőt csak szervizben lehet felnyitni, kiegészítő első csomagtartót nem kapunk. A BMW-embléma felpattintható, az alatta lévő lyukba a szélvédőmosó folyadék tölthető be.

László Ferenc
Egy másik német márka juthat erről eszünkbe
László Ferenc

A kerekek alapáron 20 colosak, felár ellenében pedig 21-22 colos méret is választható. Mint megtudtuk, a különleges gumiabroncsok a Rolls-Royce-okéhoz hasonló egyedi hangcsillapító habréteget vonultatnak fel, ezenkívül pedig az autó egésze igen komoly zajszigetelést kapott.

Kék féknyereg jár a Sport kivitelhez
László Ferenc

Digitális helyett teljesen hagyományosak a tükrök, a kilincsek elektromosak és süllyesztettek, kezelésük kívül-belül kényelmes. A típus talán legegyedibb designeleme a vékony hátsó lámpa, mely oldalt BMW feliratot visel magán. A kocsi alja teljes egészében burkolt a minimális légellenállás miatt, mint ahogy a felniket is aerodinamikai megfontolások alapján alakították ki.

Csak a frontrész, a hátsó szekció, az alváz és a 20-22 colos kerekek aerodinamikai optimalizálásával 65 kilométerrel tudták növelni a hatótávolságot.

Kézreálló kilincs
László Ferenc

Mivel az első példányok még nem a termék végleges minőségét képviselő prototípusok, a gyártó nem engedélyezte az utastér fotózását. Az öt személynek kényelmes utazást biztosító iX kormánya hatszögletű, amire a BMW-nél még nem volt példa, de hasonló kormány található a például a legújabb Chevrolet Corvette-ben. Az ajtók a kupék mintájára keret nélküli kivitelűek.

BMW

A kormány mögött egy 12,3 colos digitális műszeregység teljesít szolgálatot, amely egy egységet alkot a mellette lévő 14,9 colos érintőképernyővel. Hagyományos nyomógombokból minden korábbinál kevesebbet találunk, az utastér minősége az első rövid találkozó alapján egészen kiváló, több kategóriával a Teslák felettinek mondható.

BMW

Az ívelt kivitelű egyedi kijelzőpanel enyhén a vezető felé fordul, és a BMW azt állítja, hogy jelenleg nincs az iX-ben lévőnél egyszerűbben kezelhető és biztonságosabb felhasználói felület.

Hagyományos középkonzol nincsen, a megszokott váltókar helyett pedig csak egy kompakt menetirányváltót kapunk. Jól mutat a kör alakú középső tekerőgomb, mely ugyanúgy átlátszó kristályüvegből készült, mint az első ülések ajtókon elhelyezett kezelőgombjai.

BMW

A HUD-ot és a legdurvább hifi esetén 30 hangszórót a "shy tech" hitvallás jegyében minden korábbinál jobban elrejtették, a kellemes tapintású felületek egy része fűthető, és a BMW-nél most először ülésbe integrált hangszórókat is rendelhetünk. A kulcs hagyományos kivitelű, érintőkijelzős okoskulcs nem rendelhető.

László Ferenc

Ha minden funkció aktív, akkor a 30 antennával felvértezett iX az eddigieknél 10-20x nagyobb adatmennyiséget állít elő. Ez a gyártó első úgynevezett gigabites modellje, amelynek adatátviteli csúcstempója a 30 Gbit/s-ot is elérheti.

A csomagtartó a padló alatti rekesszel együtt 500 literes, ami nem kevés, de a külső méretek ismertében tágasnak sem mondható. A természetesen elektromos mozgatású ötödik ajtóval együtt felnyílnak a hátsó lámpák, melyeket ilyenkor Opel Insignia módon kiegészítő belső lámpatestek helyettesítenek.

László Ferenc

Legolcsóbban 28 millió forint ellenében lehet BMW iX-ünk, ennyibe kerül ugyanis az xDrive40 alapmodell.

A természetesen hagyományos váltó nélküli, alapáron összkerekes SUV 326 lóereje és 630 Nm-es nyomatéka 6,1 másodperces 0-100-as gyorsulást tesz lehetővé, a végsebesség 200 km/h, vagyis 20 km/h-val nagyobb a villanyautók esetében mostanság megszokottnál.

László Ferenc

A bruttó 76,6 kWh, nettó 71 kWh kapacitású, alul elhelyezett akkumulátor a WLTP-szabvány szerint egy töltéssel mintegy 425 kilométeres hatótávot biztosít. 11 kW-os AC töltővel 8 óra egy teljes töltés, 150 kW-os DC áram esetén pedig 31 perc alatt megoldható egy 0-80 százalékos procedúra.

10 perc DC-töltéssel akár 95 kilométeres hatótáv is nyerhető. A maximum 164 kW-os rekuperációra képes modell aksija még 80 százalékos töltöttségi szintnél is 50 kW-tal tölthető.

László Ferenc

A 34 millió forinttól induló iX xDrive50 523 lóerős, illetve 765 Nm-es produkciót ad elő, ami 4,6 másodperces 0-100-as szintidőt eredményez, a végsebesség ezúttal is 200 km/h.

A bruttó 111,5, nettó 105,2 kWh telep ideális esetben 630 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé.

László Ferenc

AC esetén 11 óra egy teljes töltés, 200 kW-os DC-töltővel pedig akár 35 perc alatt megúszható egy 0-80 százalékos töltés. Utóbbi esetben 10 perc alatt akár 150 kilométeres hatótávra is szert lehet tenni.

A legnagyobb rekuperációs teljesítmény eléri a 208 kW-ot, és remek dolog, hogy még 80 százalékos töltöttségi szint esetén is közel 100 kW-tal tölthető a telep.

László Ferenc

A BMW iX a németországi Dingolfingben készül, a hazai forgalmazás 2021 novemberében kezdődik meg. A későbbiekben érkezik az egyelőre ismeretlen árú iX M60 csúcsmodell, melyről egyelőre csak annyit lehet tudni, hogy teljesítménye 600 lóerő magasságában mozog.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!