Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"47a11c36-5fde-4ec5-ace1-d73f1631173b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Nem véletlenül igyekezett megszerezni a magyar miniszterelnök a magyarellenes román elnökjelölt szimpátiáját.","shortLead":"Nem véletlenül igyekezett megszerezni a magyar miniszterelnök a magyarellenes román elnökjelölt szimpátiáját.","id":"20250530_VSquare-Orbanek-mar-komolyan-tartanak-attol-hogy-megvonhatja-az-EU-Magyarorszag-szavazati-jogat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/47a11c36-5fde-4ec5-ace1-d73f1631173b.jpg","index":0,"item":"df29e1cf-e87e-40f1-b848-672de9254737","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_VSquare-Orbanek-mar-komolyan-tartanak-attol-hogy-megvonhatja-az-EU-Magyarorszag-szavazati-jogat","timestamp":"2025. május. 30. 10:15","title":"VSquare: Orbánék már komolyan tartanak attól, hogy az EU-ban megvonhatják Magyarország szavazati jogát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Alfons Mais úgy véli, ismét növekszik a fenyegetés Moszkva részéről, módszeresen zajlanak az előkészületek a hosszan tartó viszályra a Nyugattal és évszámot is mondott, hogy szerinte mikor lehet számítani a támadásra. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Alfons Mais úgy véli, ismét növekszik a fenyegetés Moszkva részéről, módszeresen zajlanak az előkészületek a hosszan...","id":"20250531_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"658629a9-00af-41ca-8a57-eff6f1b0435c","keywords":null,"link":"/360/20250531_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. május. 31. 10:13","title":"Nemzetközi lapszemle: A Bundeswehr főparancsnoka szerint az orosz haderők összecsapásra készülnek a NATO-val","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f6dc8aa-c06f-43c2-80ef-16c598e77cff","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A polgármester úgy véli, az önkormányzati szerepvállalás csak „feszes keretek között” történhet meg, és csak rövid távra.","shortLead":"A polgármester úgy véli, az önkormányzati szerepvállalás csak „feszes keretek között” történhet meg, és csak rövid...","id":"20250530_labdarugas-fehervar-fc-szekesfehervar-onkormanyzat-garancsi-istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f6dc8aa-c06f-43c2-80ef-16c598e77cff.jpg","index":0,"item":"ffd37fca-c85c-4514-8970-77a86d2e14e1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_labdarugas-fehervar-fc-szekesfehervar-onkormanyzat-garancsi-istvan","timestamp":"2025. május. 30. 11:41","title":"Cser-Palkovics szerint van mód a Fehérvár FC megmentésére, már tárgyalnak Garancsival","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b77876d-0b62-431c-857b-9aad05c84f58","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"Júniustól a késési biztosítás is megérkezik az új alkalmazásba.","shortLead":"Júniustól a késési biztosítás is megérkezik az új alkalmazásba.","id":"20250530_mav-applikacio-vonatjegy-buszjegy-vasarlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b77876d-0b62-431c-857b-9aad05c84f58.jpg","index":0,"item":"7be68428-f528-4fb2-97f9-3c188a5f688a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_mav-applikacio-vonatjegy-buszjegy-vasarlas","timestamp":"2025. május. 30. 11:06","title":"Fejlesztés a MÁV appjában: már vonat- és buszjegyet is lehet benne venni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ae7913b-fb4d-4b10-941f-16f72c3d203c","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Kell Morrist csak megfigyelésre vitték kórházba.","shortLead":"Kell Morrist csak megfigyelésre vitték kórházba.","id":"20250530_alaszka-gleccser-sziklaomlas-tulelo-turista","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ae7913b-fb4d-4b10-941f-16f72c3d203c.jpg","index":0,"item":"088345e6-0e61-4e2a-9805-c8676d5d80f3","keywords":null,"link":"/elet/20250530_alaszka-gleccser-sziklaomlas-tulelo-turista","timestamp":"2025. május. 30. 10:39","title":"Rázuhant egy 320 kilós szikla, de a haja szála sem görbült egy alaszkai turistának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b711e29a-e874-4e8b-898b-4c1a4307b8e6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem feltétlen csak ezen lista alapján érdemes autót választani, de szempontként érdekes lehet.","shortLead":"Nem feltétlen csak ezen lista alapján érdemes autót választani, de szempontként érdekes lehet.","id":"20250530_Ezek-a-legjobb-es-legrosszabb-ar-ertek-aranyu-villanyautok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b711e29a-e874-4e8b-898b-4c1a4307b8e6.jpg","index":0,"item":"c55a77b8-6f41-498d-bf55-e22ac9533868","keywords":null,"link":"/cegauto/20250530_Ezek-a-legjobb-es-legrosszabb-ar-ertek-aranyu-villanyautok","timestamp":"2025. május. 30. 20:20","title":"Ezek a legjobb és legrosszabb ár-érték arányú villanyautók hatótávjuk szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28a0ce57-8ce0-4e37-808b-9424cea46fa2","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Több napra kiesik a Török Áramlat.","shortLead":"Több napra kiesik a Török Áramlat.","id":"20250530_Torok-Aramlat-leall-karbantartas-csovezetek-orosz-gaz-Gazprom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28a0ce57-8ce0-4e37-808b-9424cea46fa2.jpg","index":0,"item":"27ce3d9e-5149-436c-b0d4-6c4b61c1732e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_Torok-Aramlat-leall-karbantartas-csovezetek-orosz-gaz-Gazprom","timestamp":"2025. május. 30. 12:10","title":"Karbantartás miatt leállítják a csővezetéket, amelyiken az orosz gáz jön Magyarországra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50475d79-930c-40bb-8ee2-30ee44bfc3b3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Német kutatóknak sikerült hélium-3 ionokat generálniuk egy fúziós erőműben, ami nemcsak a fúziós energia előállításához, de a világegyetem jobb megismeréséhez is közelebb vihet.","shortLead":"Német kutatóknak sikerült hélium-3 ionokat generálniuk egy fúziós erőműben, ami nemcsak a fúziós energia...","id":"20250530_fuzios-energia-helium-3-ion-eloallitasa-wendelstein-7-x","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50475d79-930c-40bb-8ee2-30ee44bfc3b3.jpg","index":0,"item":"5b601670-1bed-47ad-bac0-ad5a0d31427e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250530_fuzios-energia-helium-3-ion-eloallitasa-wendelstein-7-x","timestamp":"2025. május. 30. 18:03","title":"Áttörés a magfúzióban: közelebb került a valósághoz a korlátlan energia előállítása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hány ezer tonnás présgépek dübörögnek a Suzukinál? Mennyi benzint tankolnak a 0 kilométeres autókba? Hány percig esőztetik a kocsikat? Jövünk a válaszokkal!
A Suzuki esztergomi gyárában 1992 kora nyarán készültek el az első autók, 2024. február 8-án délelőtt pedig legördült a gyártósorról a 4 milliomodik kocsi, konkrétan egy GLX-felszereltségű, elefántcsont-kozmikus, fekete gyöngyház fényezésű normál hibrid összkerék-hajtású Vitara.
A jubileumi példányt normál módon értékesítik
László Ferenc
A 32 éve üzemelő gyáregységet nemcsak a jubileumi modell miatt kerestük fel, hanem többek közt azért is, hogy testközelből ismerkedjünk meg a Suzuki gyártási folyamataival.
A megfelelő védőfelszerelések felvételét követően a présüzemben kezdtük a túrát, ahol először egy 3500 tonnával, majd pedig egy 5600 tonnával dolgozó kisebb hegyomlásnyi masinát tekintettünk meg. A beérkező acéllemezekből itt készülnek a különböző karosszéria elemek, így például a tető, az ajtók és a csomagtérajtó.
Az ütemesen dolgozó présgépek nem kis zajt csapnak, és ritmusos mini földrengést generálnak. A gigantikus Komatsu masinák által kiköpött alkatrészek minőségét javarészt szemrevételzéssel ellenőrzik, de folyamatosan dolgoznak a folyamatok automatizálásán, és mint megtudtuk, a selejtarány rendkívül alacsony.
A kisebbik présgép
László Ferenc
A nagyobb masina és az elkészült alkatrészek
László Ferenc
A présgépek cserélhető szerszámai
László Ferenc
Az évente maximum 300 ezer autó előállítására képes, 2200+900 főt foglalkoztató gyáregység hegesztőüzemében kevés alkalmazott tevékenykedik, ez itt sokkal inkább az 530 fürgén és szuperpontosan dolgozó robot terepe.
Praktikus és persze kötelező viselet a speciális védőszemüveg, ugyanis sok helyen repkednek a szikrák. Ezek igen látványosak, de alapvetően elkerülhetetlen rossznak tekinthetők, és a végeredményképp keletkező kisebb fémdarabokat nem sokkal később manuális porszívózással távolítják el a karosszéria aljából.
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
A csavarozási munkálatok részben automatizáltak, a manuális csavarozást pedig olyan szupermodern behajtógépek segítik, melyeket vezeték nélküli módon számítógépek segítségével lehet beprogramozni a kívánt paraméterekre. Így a munkásoknak már nem érzésre kell eltalálniuk a meghúzáshoz optimális nyomatékot.
Smart csavarbehajtó, nem kapni hasonlót a helyi Aldiban
László Ferenc
A csavarozást mi magunk is kipróbáltuk
László Ferenc
A 600 magyar ajkú szlovákot foglalkoztató gyárban távol-keleti munkások is dolgoznak. A műszak előtti eligazításon maximális a rend és a fegyelem, olyannyira, hogy mindenkinek a saját felszigszalagozott helyén kell végighallgatnia a szükséges tudnivalókat.
Adott munkaállomásokon kötelező a füldugó használata, de a vezeték nélküli fülesek tiltott eszközök, a munka közbeni zenehallgatás nem engedélyezett. Mint megtudtuk, az alkalmazottakat próbálják arra ösztönözni, hogy időről időre rotálódjanak a monoton munkafolyamatok között, de a legtöbbjük inkább kitart a már alaposan begyakorlott tevékenységei mellett.
Mindenki tudja hol a helye
László Ferenc
Többek közt kamerákkal ellenőrzik a minőséget
László Ferenc
Míg korábban sokszor érkeztek japán mérnökök a gyárba, addig ma már szinte minden feladatot a hazai szürkeállományra bíznak, és a japán kollégák általában már csak az ünnepélyes pillanatokra érkeznek Magyarországra. A tavaly szeptembertől tizennégy hazai diáknak szakmai gyakorlatot biztosító vállalat többek közt a prototípusok fejlesztésében is kiveszi a részét.
Az elkészült karosszériákat nemcsak szemrevételezéssel, hanem kamerákkal, illetve szúrópróbaszerűen szuperpontos letapogató berendezéssel is ellenőrzik. Kényes feladat a biztonsági előírások miatt egy ideje már kamerát is felvonultató szélvédő beragasztása, az uretán felkenésének minőségét 600 pont/centiméteres pontosságú 3D-szkennerrel csekkolják.
A dugattyúkat tartalmazó motorblokk Japánból érkezik, az erőforrások végszerelése Esztergomban zajlik. Az elkészült motorokat az első felfüggesztéssel együtt szerelik be a készülőfélben lévő autókba.
Az Európán kívüli piacokra mind a mai napig gyártanak normál benzines kocsikat, ezek előállítása azonban pár hónapon belül le fog állni. Ezt követően már csak és kizárólag lágyhibrid és normál hibrid Vitarák és S-Crossok fogják elhagyni a gyártósorokat.
A magyar piacon 116-129 lóerős Suzukik kaphatók
László Ferenc
László Ferenc
A turbós benzines lágyhibrid modellek apró, kis túlzással élve powerbank kategóriás kiegészítő akkumulátora elfér az első ülés alatt, a szívó benzines normál hibridek komolyabb méretű telepét a csomagtér alá szerelik be.
László Ferenc
László Ferenc
A bal-, illetve jobbkormányos műszerfalakat emberi ellenőrzés és végszerelés mellett robotok segítségével emelik be a kocsikba.
László Ferenc
A gyártósor közepén lévő mini üzemanyagtöltő állomáson normál módon kézzel tankolják meg a kocsikat. Az európai piacos példányokba minimum 5, a távolra vonatoztatott, hajóztatott kocsikba maximum 9 liter 95-ös Mol benzint tankolnak, az átlag 5,8 liter.
A speciálisan megvilágított fényalagútban a legkisebb karosszériahibákat is könnyen ki lehet szúrni, végül pedig következik az esőztetés, ahol 2,5 percig minden autót mesterséges monszunnak vetnek alá.
László Ferenc
A dupla esőztető kabin
László Ferenc
Az elkészült kocsik a 7 ezer férőhelyes udvaron várnak szállításra, a világ 123 országába, így többek közt a Suzuki hazájába, Japánba is visznek innen autókat. Az esztergomi telep régiós logisztikai központként is funkcionál, ide érkeznek be a világ más tájain készülő modellek, így például az Ignis, a Swift és a Jimny, illetve az átbrandelt Toyoták, vagyis a Swace és az Across.
A jelenleg naponta mintegy 650 autót készítő esztergomi Suzuki gyár legolcsóbb hazai piacos modellje a Vitara, mely 7 millió forinton nyit, a fullos példányokat pedig 11,5 millió forintos áron jegyzik. A kicsit nagyobb S-Cross árcéduláján 7,5-12 millió forintos összeg szerepel.
László Ferenc
László Ferenc
Konkrétan ez a 4 milliomodik hazai gyártású Suzuki