Az izraeli-iráni háború lezárását jelentette be Donald Trump
A bejelentés hírére beszakadt az olaj ára.
A külső megjelenése és az utastere nem változott, ellenben a hajtáslánca teljesen megújult a Vitarának, melynek ára most először karcolja meg a lélektani 10 millió forintos határt. Meghajtottuk a gyengébb, lassabb és kevesebbet fogyasztó új Suzukit.
Rögtön bele is vágunk a közepébe: a legújabb Suzuki Vitara külseje egyáltalán nem változott, leszámítva egyetlen apróságot, az immár fekete hátterű hátsó hybrid feliratot.
Körülbelül hasonló mértékben változott az utastér, a műszerfalon a kormánytól balra ugyanis megjelent egy Eco gomb. Míg a külső design változatlanságát nem róhatjuk fel negatívumként, addig a műszerfalat illett volna modernizálni, mert e tekintetben most egyértelműen a testvérmodellnek, az S-Crossnak áll a zászló.
A csomagtartó is kicsit más lett, amit viszont csak akkor veszünk észre, ha felhajtjuk a padlólapot. Ekkor ugyanis kiderül, hogy a korábbinál nagyobb kapacitású akkumulátornak itt, és már nem az első ülések alatt találtak helyet.
A csomagtér kapacitása ennek jegyében 362-ről 289 literre olvadt, a maximális térfogat pedig az eddigi 1119 helyett immár csak 1046 liter.
A nemrégiben megújult S-Crosshoz hasonlóan már csak 17 colos kerekekkel rendelhető újdonság lényegi változásai a gépháztető alatt keresendők, ahol is a K14D erőforrás helyét átvette a K15C típusjelű egység.
A lökettérfogat 1373-ról 1462 köbcentiméterre növekedett, viszont nyugdíjba küldték a turbót, így a 129 lóerős teljesítmény 102 lóerőre apadt, a nyomaték pedig 235 Nm helyett mindössze 138 Nm.
Ráadásul a visszafogottabb új értékek a korábbinál magasabb fordulatszámtól állnak rendelkezésre. A csúcsteljesítmény 5500 helyett 6000-nél ébred, a nyomatékcsúcshoz pedig 2000 helyett egészen 4400-ig kell elfogatni a főtengelyt.
Érkezett viszont egy a korábbinál erősebb villanymotor, mely 14 helyett 33,4 lóerős, illetve 53 helyett 60 Nm nyomatékú, és amelynek köszönhetően az összteljesítmény végül 116 lóerő. Emlékeztetőül, a Vitara egykori 1,6 literes szívó benzinmotorja 120 lóerős és 156 Nm nyomatékú volt mindenféle elektromos rásegítés nélkül.
Míg a kínálatban továbbra is elérhető 48 V-os lágyhibrid Vitara 9,5-10,2 másodperc alatt gyorsul fel 0-ról 100-ra, addig az immár normál, vagy más néven öntöltő hibrid technikájú új modellnek ugyanehhez 12,7-13,5 másodpercnyi időre van szüksége. Ezt vezetés közben is érezni, elsősorban a turbó által már alacsony fordulattól biztosított komoly nyomaték hiányzik, ami előzések során eddig igen jól jött.
A lágyhibrid Vitara egy ideje már csak hatfokozatú kéziváltóval készül, hibrid társa pedig csak és kizárólag hatfokozatú automata egyéggel érhető el. Utóbbi nem hagyományos, hanem robotizált automata példány, mely normál szituációkban picit a várakozásaink felett teljesít, de padlógázas gyorsításkor nem vált túl finoman és jön az a bizonyos bólintás.
A cikk elején említett Eco gombot lenyomva tovább lustul a kocsi, és persze egy kicsit csökken a fogyasztás, de az első rövid menetpróba során úgy éreztük, hogy padlógázra ilyenkor is maximális erőt kapunk. A normál hibridség előnye, hogy az új Vitara immár akár tisztán elektromos módban is képes megtenni rövidebb távokat, a villanymotoros mód viszont nem erőszakolható ki manuálisan.
Tapasztalataink szerint induláskor szinte mindig beindul a benzinmotor, még akkor is, ha az akkumulátor teljesen tele van. Menet közben gázelvételre bármikor gyorsan magától leáll a belsőégésű erőforrás, már amennyiben 135 km/h-nál nem haladunk gyorsabban. Az automata motorleállító/indító rendszer nagyon finoman teszi a dolgát, az aktuális üzemmódról a kormány mögötti információs panel szolgáltat információkat.
Az üzemanyagtartály változatlanul 47 literes, az akkumulátor kapacitása 384-ről 840 Wh-ra nőtt. A 7 litert meghaladó tesztfogyasztásunk több szempontból sem mérvadó, a valódi fogyasztásra majd egy hosszabb teszt során derülhet fény. A kéziváltós lágyhibrid változatnál 60-80 kilogrammal nehezebb automata hibrid Vitara WLTP szerinti fogyasztása 5,3-6 liter között alakul az első/összkerék-hajtás függvényében.
Nem hangzik rosszul, de hozzá kell tenni, hogy a jóval fürgébb lágyhibrid modell ennél csak mintegy 0,05-0,07 literrel fogyaszt többet.
Számításaink szerint emiatt csak több mint 6 millió kilométer után térülne meg a normál hibrid technika, vagyis lényegében soha. Amennyiben a körülbelül 0,5 literrel magasabb fogyasztású automata váltós lágyhibrid S-Cross-szal vetjük össze az új Vitarát, akkor nagyságrendileg 500 ezer kilométer után kerülünk egálba.
Az új Vitara sajnos nagyon drága lett. A GL+ alapfelszereltségű kétkerék-hajtású alapmodell 8,41 millió forinton nyit, vagyis 2,16 millió forinttal drágább a hasonló kivitelű lágyhibrid Vitaránál.
A csúcsot az általunk is kipróbált összkerekes és fullextrás GLX jelenti, mely kereken 10 millió forintba kerül, ami 2,25 millió forintos felárat jelent a 48 V-os modellhez képest. A metál és gyöngyház fényezések felára 170 ezer forint, a kéttónusú fényezésért pedig 240 ezer forintot kérnek el (utóbbi nem rendelhető az S-Crosshoz).
Összegezzük egy picit a dolgokat! A legújabb Vitara változatlan külső és belső mellett kisebb csomagteret, gyengébb motort, lomhább viselkedést, kicsit alacsonyabb fogyasztást és jelentősen durvább árcédulát vonultat fel. Nem kell komolyabb merészség ahhoz, hogy kijelentsük: nem lesz egyszerű dolga a piacon, még akkor sem, ha manapság ugyebár minden egyre drágább.
Házon belül komoly konkurenciát jelent a hatalmas, 596-1606 literes csomagtartójú Swace, melyet 8,56-9,91 millió forintos áron jegyeznek. Igaz, hogy ez az 1,8 literes motorra épülő szintén normál hibrid hajtású, Toyota Corolla-alapú kombi nem rendelhető összkerék-hajtással, cserébe viszont erősebb, fürgébb és kevesebbet fogyaszt, mint a legújabb Vitara.
Olcsóbb alternatíva a tavaly év végén felfrissített és 6,49-8,93 millió forintos áron jegyzett S-Cross, mely azonos felszereltség és automata váltó esetén mintegy 1,1-1,3 millió forinttal olcsóbb a fullhibrid Vitaránál. Ráadásul modernebb a műszerfala és kicsit tágasabb az utas- és csomagtere.
Az automata váltós és relatíve fürge új Suzukira korrekt áron vágyók jobban teszik, ha minél hamarabb lecsapnak a megfelelő lágyhibrid S-Crossra, ugyanis hamarosan ez a modell is csak az érkezőben lévő normál hibrid hajtással lesz elérhető a kényelmesebb váltóval. És nem kérdés, hogy ennek ára már nem csak eléri majd a 10 millió forintot, hanem meg is fogja haladni azt.
A végére pedig egy kis nosztalgia: 2018-ban 3,89 millió forinton búcsúzott az 1,6 literes szívó motoros Vitara és 4,77 millió forinton nyitott az 1,4 literes turbó kivitel.
A 2020 elején debütált lágyhibrid Vitara alapára 4,99 millió forint volt, de azóta ugyebár nem kevés víz lefolyt a Duna esztergomi szakaszán.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.
A bejelentés hírére beszakadt az olaj ára.
Bár Donald Trump amerikai elnök hétfő este bejelentette, hogy megszületett Izrael és Irán között a tűzszüneti megállapodás, az érdekelt felek egyike sem erősítette meg hivatalosan is a fegyvernyugvási alku tényét.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Korábban Lázár János azzal vádolta meg őket, hogy túlterheléses támadást indítottak az EMMA rendszere ellen.
Lázár János tiszás hőbörgésről és hobbivasutas dünnyögésről írt a Facebookon.
Érdekes részletek derültek ki az uniós külügyminiszterek hétfői tanácsülését követően, ahol Szijjártó Péter az Oroszországgal szembeni következő szankciós csomag vétóját jelentette be, Szlovákiával együtt.
Karácsony Gergely ismét felhívta a figyelmet arra: önkormányzati rendezvényről van szó.