Tényleg ördögtől való egy dízel kombi? Teszten a vadonatúj VW Passat
Míg a riválisai lényegében egytől egyik kihaltak, addig a Volkswagen Passat a jelek szerint él és virul. Kipróbáltuk, hogy mit tud a gyakorlatban az elődjénél sokkal nagyobb és igen praktikus új német kombi, ha dízel szív dobog benne.
A Ford Mondeo már jó ideje eltűnt a piacról, és a hazai vásárlók/kereskedők éppúgy hiányolják, mint a jó öreg Fiestát.
Az Opel Insignia is hasonló sorsra jutott – aki relatíve nagy és praktikus csomagterű villámosra vágyik, annak csak az Astra kombi maradt. És akkor idevehetjük még a Mazda 6-ot is, melynek utolsó példányait ezekben a napokban, hetekben adják át a megrendelőknek.
A divatterepjárók jöttek, láttak, győztek – a hagyományos építésű szedánok és kombik életét szinte teljesen ellehetetlenítették.
Szerencsére azért még akadnak olyan vállalatok, melyek igyekeznek kiszolgálni a konzervatív értékrendű vásárlók igényeit is: ilyen például a Volkswagen, mely az enyhén légüres térbe dobja most be az elsőtől az utolsó csavarig teljesen új Passatot.
Irány Szlovákia!
Vélhetően maguk a VW döntéshozói sem sejtették 1973-ban, hogy az akkor frissen piacra dobott Passat mekkora sikereket fog elérni, és hogy 5 évtized alatt több, mint 34 millió példányt értékesítenek majd belőle.
2024-ben már a kilencedik generációnál tartunk, melyet sokan Messiásként vártak, hiszen a még 2014-ben kijött igencsak koros elődmodellen az utóbbi időkben megannyi ránc tűnt fel.
Kijelenthetjük, hogy ezek a bizonyos ráncok most mind dizájn, mind technika tekintetében ki lettek vasalva, fel lettek varrva. A B9-es Passat egész formásra sikeredett, de persze csak VW mércével mérve, hiszen ahogy az lenni szokott, a német márka modelljei sokkal inkább a racionalitásról, semmint az emócióról szólnak.
Az eddigi gyártási helyszínen, a németországi Emdenben már az elektromos testvérmodell, az ID.7 készül – ez az első Passat, mely testvérmodelljéhez, a szintén vadonatúj Superbhez hasonlóan Pozsonyban látja meg a napvilágot (utóbbi eddig Kvasinyban készült).
A két típus alapformaterve nagyon hasonlít egymáshoz, azonban míg a Passat kicsit lágyabb, finomabb vonalvezetésű, addig a Superb esetében kicsit többet használtak a vonalzót a tervezők.
A Passat arcát a világító díszcsíkkal összekötött hatszögletű fényszórók, a világítás nélküli konzervatív logó és a vízszintes osztatú lökhárító határozza meg.
Oldalról a minden korábbinál nyúlánkabb formaterv tűnik fel leginkább, hátul pedig ott a szintén egymással összekötött két karakteres lámpatest, és ezúttal végre elbukjuk a szekunder szégyenérzetet keltő kamu kipufogóvégeket.
Gigantikus
A korábbi Superbek méretesebbek voltak a Passatoknál, most viszont már olyan szoros a testvéri kapcsolat, hogy e tekintetben nincs eltérés: mindkét modell hatalmas kívül és belül egyaránt.
Az elődjénél 14 centiméterrel hosszabb, 2 centiméterrel szélesebb és 5 centiméterrel nagyobb tengelytávú új Passat konkrétan 4,92 méter hosszú, vagyis alig 3 centiméterrel rövidebb egy puttonyos Mercedes E-osztálynál.
Mivel a szedán az utóbbi időkben elég gyenge eladási mutatókat produkált, az aktuális generációból már csak kombi készül. Szemben a szedánként és kombiként is kapható Superbbel és a tisztán elektromos ID.7-tel.
A helykínálat több, mint pazar. Egy jól megtermett sofőr mögött úgy fér el egy hasonló adottságú utas, hogy a lábai elött arasznyi a hely, és az utastér széltében, magasságában is igen szellős.
Az 50 liternyit gyarapodott csomagtartó alaphelyzetben 690 literes, a hátsó üléstámlák ledöntésével pedig egészen 1920 literig bővíthető. Vagyis körülbelül akkora a raktér, mint a Superbben, és egyértelműen nagyobb, mint amekkorát az E-osztály vagy az 5-ös BMW kombi változatai virítanak.
A plugin hibrid kivitel esetében viszont be kell érnünk 510-1770 literrel, ami nagyjából a kombi ID.7 szintje (545-1714 liter). A csomagtér a nagyra nyíló ötödik ajtón keresztül kiválóan pakolható, és megannyi ötletes megoldás segít abban, hogy a cókmókjaink ne rakoncátlankodjanak utazás közben.
Nagy mozi
A kiváló minőségű, személyre szabható grafikájú digitális műszeregység 10,25 colos képátlójú, és alaphelyzetben 12,9 colos az infotainment rendszer érintőkijelzője.
Felár ellenében egy minden korábbinál nagyobb, konkrétan 15 colos képernyő trónol középen, mely már-már pazarlóan és feleslegesen hatalmas.
A VW egyértelműen meg akarja mutatni, hogy ő bizony ilyet is tud, de ami ennél fontosabb, hogy a szoftver végre sokkal jobban kezelhető és egyben fürgébb is, mint a gyártó közelmúltban kijött modelljei esetében.
A dedikált klímavezérlőpanel emléke sajnos a múlt homályába vész, ezúttal be kell érnünk a villanyos VW-kból ismerős tapicsíkkal, amely viszont legalább végre háttérvilágítást kapott.
Az alul enyhén csapott és remek fogású kormányon szerencsére nem érintésérzékeny felületek, hanem hagyományos nyomógombok figyelnek, ugyanúgy, mint a nemrégiben ráncfelvarrt Golfon.
Az anyagminőség átlag feletti, egyedül talán az ajtók tárolórekeszeinek kopogósan kemény műanyagjaiba lehet belekötni. Az ablakemelő gombokból az ID-kkel ellentétben nem lett elspórolva egyetlen darab sem, a kormány mögött jobb oldal elhelyezett forgatható PRND kar viszont az ID.7-ből lehet ismerős.
Az ablaktörlő a bal oldali karral kezelhető, a Start/Stop gomb a dupla rolóval fedett középkonzol bal oldalán landolt. Természetesen adott a vezeték nélküli mobiltöltő, az USB-C portok immár akár 45 W-ot is le tudnak adni, és a hátsó könyöktámaszból kihajtható tablettartó mellett sem mehetünk el szó nélkül.
Felnőttként hátul középen nem a legjobb ülni a vaskos kardánalagút miatt, viszont legalább hátra is jutott nemcsak légbefúvó, hanem külön klímavezérlő panel is, és a csomagtartóban még egy 230 V-os dugaljt is felfedezhetünk.
A 12.1 csatornás 700 W-os Harman Kardon hi-fi véleményünk szerint megéri az érte elkért 342 ezer forintos összeget, valamint a 760 ezer forintos szuperokos fényszórót, az 518 ezer forintos részben nyitható panorámatetőt és adott esetben a 450 ezer forintos rejtett vonóhorgot is érdemes lehet megrendelni.
Gázolaj a tűzre
A VW a közelmúltban igen komolyan megégette magát a dízelbotrány kapcsán, és többek közt ennek is tudható be, hogy azóta eminens tanulóként próbálja piacra dobni újabbnál újabb villanyautóit. Az elektromos ID.7 a lehetőségekhez képest szerethetőre sikeredett, de szerencsére továbbra is velünk maradt a Passat, mely számos különböző hajtáslánccal kapható.
Tesztautónk “szíve” egy 2 literes 4 hengeres turbódízel motor, melynek 150 lóereje és 360 Nm-es nyomatéka bőven elegendő a szürke hétköznapok során, és az előzések is gyorsan, biztonságosan letudhatók vele. A 9,3 másodperces 0-100-as szintidejű és 223 km/h végsebességű Passat persze nem versenyautó, de ezt senki sem várja el tőle.
A kiváló hangszigetelésnek köszönhetően relatíve kevés motor- és szélzaj jut be az utastérbe, és az átlagnál haladósabb, rumlisabb teszthét során mért 5,7 literes átlagfogyasztásra sem lehet panasz. Az 1200 kilométert alulról súroló hatótávra pedig pláne nem.
Kézi váltó nincs a kínálatban, a hatgangos PHEV-eket leszámítva az összes Passatban hétfokozatú duplakuplungos automata váltó teljesít szolgálatot. A DSG mintha picit fürgébbé vált volna, és mintha kicsit finomabban kapcsolna, de azért látunk még benne további fejlődési potenciált.
A kormányzás a kategóriaátlagnál talán picit kevésbé szintetikus, de hagyományos értelemben vett vezetési élményre ne nagyon számítsunk. A vezetéstámogató rendszer mindent tud, amit 2024-ben illik tudni ebben a kategóriában, kár, hogy tapasztalataink szerint a technika néha picit túlizgul bizonyos forgalmi helyzeteket.
A futómű egy amolyan remek arany középutas fajta, az aprólékosan személyre szabható adaptív technikáért mindenképpen megéri kifizetni a 485 ezer forintos felárat. A 18 colos felnikre szerelt gumik is egész ballonosak, nem rontanak túl sokat az 1,7 tonnás dízel komfortján.
Mi van még?
A 2 literes TDI elérhető mezítlábas 122 lóerős és 320 Nm-es, illetve puccos 193 lovas és kereken 400 Nm-es változatban is, utóbbihoz alapáron jár az összkerék-hajtás.
A 48 V-os lágyhibrid technikával megspékelt 1,5 literes 4 hengeres benzines Passat 150 lóereje és 250 Nm-es nyomatéka is sok mindenre elég lehet, ráadásul mivel ez az alapmodell mindössze 1572 kilogrammos, a fogyasztása is igen kellemesnek ígérkezik.
A 2 literes benzines Passat 204 lóerős és 320 Nm-es produkciót ad elő, az összkerekes főnöki kivitel 265 lóereje és 400 Nm-es nyomatéka pedig már 5,8 másodperces 0-100-at, illetve 250 km/h végsebességet tesz lehetővé.
A plugin hibridekben 1,4 helyett már 1,5 literes benzines egység rejtőzik, mely az elektromos rásegítéssel együtt kiviteltől függően 204-272 lóerőt, illetve 350-400 Nm-t szabadít rá a kerekekre.
Bár az üzemanyagtartály ez esetben mindössze 45 literes, a gyártó mégis 1000 kilométeres összhatótávot ígér, illetve azt, hogy az akár 50 kW-tal tölthető akkumulátornak köszönhetően akár 132 kilométer is megtehető tisztán villannyal.
Konklúzió, árak, alternatívák
A Volkswagen renoméját a közelmúltban nemcsak a dízelbotrány, hanem a gyatra villanyautók is megtépázták, most viszont nagyon űgy tűnik, hogy a Passat révén a német gyártó végre vissza tudott kanyarodni a hagyományos értékei irányába.
Nem, az új Passat sem formaterve, sem utastere, sem hajtáslánca révén nem képes kiváltani különösebb érzelmeket, de ez nem is a feladata. Ez egy olyan, abszolút 2024-es sztenderdek mentén készített praktikus kombi, mely elsősorban tágas utasterével, hatalmas csomagterével és takarékos hajtásláncával képes hódítani.
És jelenleg nehéz elképzelni nála praktikusabb családi autót, ami elsősorban azok számára lehet jó hír, akiket már kiráz a hideg a SUV-októl, illetve akik esetleg sosem rajongtak ezekért az emelt kasztnis modellekért.
A végén pedig már csak egyetlen dolog maradt hátra, igen, az ár. Nos, a 150 lovas benzines Passat 16,9 millió forintos hivatalos listaáron nyit, de mivel ebből lejön egy komolyabb importőri kedvezmény, így akár 15 millió forintból is megúszható a vásárlás.
A Passat életét a legközelebbi rokona, a Superb nehezítheti meg leginkább, mely hasonló motorizáltság esetén már 13,6 millió forint ellenében hazavezethető.
Az arany középutas 150 lovas TDI kedvezményes indulóára 15,8 millió forint, a 265 lovas benzines csúcsmodellért alaphangon 18,8 millió forintot kérnek el, a 272 lovas komolyabb PHEV pedig 21,1 millió forinton nyit.
A 500-600 kilogrammal nehezebb, kisebb csomagterű elektromos VW ID.7 Tourer 22,8 millió forint ellenében 286 lóerős hátsókerék-hajtást és 600 kilométert közelítő hatótávot ígér. Szabad a választás.