Új korszak jön a dízelek műszaki vizsgáztatásában Magyarországon

Az autóállomány harmada dízel itthon.

  • HVG HVG
Új korszak jön a dízelek műszaki vizsgáztatásában Magyarországon

Magyarországon is közeledik a pillanat, amikor a szigorúbb környezetvédelmi előírások miatt már nem vizsgázhatnak le azok a dízelautók, amelyekből eltávolították a részecskeszűrőt, vagy egyszerűen túl sok szilárd anyagot bocsátanak ki. A kormány már 2021-ben beszerzett 25 darab részecskeszámláló készüléket (AVL Ditest Counter), ám ezek egyelőre használaton kívül maradtak.

A Telex szerint a most készülő új irányelv kötelezővé fogja tenni ezek használatát, a bevezetés után pedig már nem elég a kipufogógáz füstösségét vizsgálni: az apró, akár 20 nanométeres részecskék jelenlétét is ki fogják mutatni, amelyek bizonyítottan komoly egészségügyi kockázatot jelentenek.

Magyarországon az autóállomány harmada dízel, jellemzően 15 évnél idősebb jármű, így a részecskeszámlálók bevezetése látványos tisztulást hozhat a forgalomban. Jelenleg csak akkor buknak meg a manipulált dízelek a vizsgán, ha a vizsgabiztos kiszúrja a csalás nyomait.

A Telex névtelenül nyilatkozó forrása szerint először az állami, nem sokkal később pedig a magánkézben lévő vizsgaállomásokon sem lesz lehetséges levizsgáztatni a rossz állapotú vagy a részecskeszűrő illegális eltávolítása után továbbra is használt dízelmotoros személy- és teherautókat.

Az Európai Unióban egyelőre csak az Euro 5 és Euro 6 besorolású autók és teherautók esetében van szó a részecskeszámlálás kötelezővé tételéről, az ezeknél régebbi dízelek esetében nem.