Csődbe mennek a kisebb fuvarozó cégek az útdíj miatt
Fél éve vezették be az útdíjat, de a kisebb vállalkozások tönkre mennek tőle.
Fél éve vezették be az útdíjat, de a kisebb vállalkozások tönkre mennek tőle.
Miközben a kormányzati kommunikációban az a legfontosabb a tavaly júliustól bevezetett elektronikus útdíj-rendszerrel kapcsolatban, hogy az képes volt túlteljesíteni a bevételi célt, és 75 milliárd helyett 79 milliárd forintot tett az államkasszába, a rendszer éppen a fenntarthatóságával nem foglalkozik. A fuvarozók ugyanannyit fizetnek egy null-kilométeres, és egy 10 éves teherautó után is.
Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) tapasztalatai szerint az útdíjfizetésre kötelezettek gyorsan megtanulták a július elsején bevezetett új rendszer használatát, ez a regisztrált felhasználók és tehergépjárművek növekvő számából is látszik.
Riadót fújt a külföldi kamionosok ellen a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke a Magyar Hírlapban.
Eddig jellemzően kisebb cégek igényelték a kedvezményes hitelt, de olyan cég is akadt az igénylők között, amelynek több mint 20 tehergépjárműve van. Eddig közel egymilliárdot folyósítottak.
Két hónap alatt 26 milliárd forint bevételt hozott az e-útdíjrendszer, az eddigi eredmények alapján tarthatónak tűnik a fél évre tervezett 75 milliárd forint – írja a Világgazdaság keddi számában.
Több alsóbbrendű úton megnövekedett a teherforgalom az elektronikus útdíj bevezetése miatt; a fejlesztési minisztérium kész megvizsgálni a forgalom gyorsforgalmi és főutakra terelésének további lehetőségeit, azonban nem tervezi a díjköteles szakaszok körének jelentős kiterjesztését – írta szerdai számában a Napi Gazdaság.
Az e-útdíj miatt keletkezett többletköltséget az elmúlt hetek tapasztalatai szerint a fuvarozók teljes egészében áthárítják a szállítás megrendelőjére, azaz a termelőre, feldolgozóra vagy kereskedőre - közölte a Magyar Állattenyésztők Szövetsége (MÁSZ) az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében. Ez a többletteher a szállítási díj harmadát teszi ki az adataik szerint.
A kormány szerint minden rendben van, az autópálya-kezelő a hibák visszajelzésére szólította fel a fuvarozókat, az érintettek viszont az első heti tapasztalatok alapján az e-útdíj rendszer azonnali felfüggesztését javasolták. Szerintük a félremérések miatt máris több mint 100 milliós kár érte őket.
Az e-útdíjról szóló rendelet szerint a fuvarozók június 20-tól regisztrálhatják járműveiket az Állami Autópálya Kezelő rendszerében. A rendszer tesztelése még mindig tart, ezért nem biztos, hogy holnap megkezdhető a regisztráció. Az ÁAK oldalán a kezdés dátumát átírták június 24-re.
Óránként az eddigi bér duplája, 2800 forint illeti meg azt a kamionsofőrt, aki Németország területére lép, még akkor is, ha magyar fuvarcégnél dolgozik. Az év elején bevezetett német törvény mégsem okozhat örömet a sofőröknek, mert a magyar munkahelyük nem bírja el a jóval magasabb fizetést. Egy munkavállaló így havonta akár 200 ezer forint költségnövekedést jelent a munkahelyének. Ezért a magyar fuvarcégek rá vannak kényszerítve, hogy ügyeskedjenek – és ők ügyeskednek.
Idén rekordszámú felszámolási és kényszertörlési eljárás indult a szállítmányozási cégek ellen Magyarországon, közülük is a közúti fuvarozók állnak a legrosszabbul.
Egységesítette a kormány a fuvarozókra több szabályszegésért kiszabható bírságot.
Munkabeszüntetést helyeztek kilátásba jövő hétre a romániai fuvarozók, akik így akarnak tiltakozni az ellen, hogy januártól pótlólagos jövedéki adót vetnének ki az üzemanyagra a kormány. A literenként hét eurócentes - a minden évben betervezett emelésen felüli - jövedékiadó-emelést a román kormány azért akarja bevezetni, hogy az így befolyt összegből autópályát építhessenek.
A Waberer's szállítmányozási cég áthárítja ügyfeleire az útdíjfizetésből fakadó extraköltségeit – közölte az Index.
A fuvarozók arra kérik a kormányt, hogy az e-útdíjat csak egy hónapos tesztidőszak után indítsa be, ellenkező esetben akár áruellátási problémák is jöhetnek az országban – írja a csütörtöki Napi Gazdaság.
A munkavállalók számára előnyösen módosították a kollektív szerződést a fuvarozók.
Kedvezményes hitelből fizethetik a fuvarozók az elektronikus útdíjat, erre kamiononként 1 millió forintot vehetnek fel a vállalkozók.
A használatarányos útdíj, azaz az e-útdíj bevezetése előtt 25 napos valós próbaidőre van szükségük a fuvarozóknak, különben kilométeres sorok alakulhatnak ki a határokon – közölte a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz) csütörtökön.
Épülnek a kamerás megfigyelőrendszer első elemei a 49-es úton. A július 1-jével startoló e-útdíj-rendszer bár csak őszre készül el teljesen, kizárja a bliccelést az útdíjas szakaszokon.