Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d28c5a10-2606-4ce6-a30b-7bd10e9e3371","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Lépni fognak, ha kell.","shortLead":"Lépni fognak, ha kell.","id":"20250303_nagy-marton-bankok-szamladijak-fenyegetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d28c5a10-2606-4ce6-a30b-7bd10e9e3371.jpg","index":0,"item":"28f349df-fa9c-4c22-95b6-0f30fa0c23b4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250303_nagy-marton-bankok-szamladijak-fenyegetes","timestamp":"2025. március. 03. 11:22","title":"Nagy Márton megfenyegette a bankokat az emelkedő számladíjak miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ad320a3-f1a7-48f5-8409-011ebe27e4b9","c_author":"Vándor Éva","category":"elet","description":"Az üzleti tárgyalások művészéről kiderült, valójában nem lehet vele tárgyalni. Donald Trump és J. D. Vance elégtételt akart venni egy háborús hősön, és miközben országától zsarolással elveszik ásványi kincsei egy részét, még verbálisan is meg akarták semmisíteni. Csak közben egy toporzékoló óvodás vitaképességét mutatták fel. A groteszk és megalázó jelenet a maga nyersességében fedte fel, mivel néz szembe a világ.","shortLead":"Az üzleti tárgyalások művészéről kiderült, valójában nem lehet vele tárgyalni. Donald Trump és J. D. Vance elégtételt...","id":"20250301_Trump-lenyomni-akarta-de-host-csinalt-Zelenszkijbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ad320a3-f1a7-48f5-8409-011ebe27e4b9.jpg","index":0,"item":"3c749fee-c27a-424b-af29-bb92fbfb1137","keywords":null,"link":"/elet/20250301_Trump-lenyomni-akarta-de-host-csinalt-Zelenszkijbol","timestamp":"2025. március. 01. 18:24","title":"Trump lenyomni akarta, de hőst csinált Zelenszkijből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"833c653c-0e1f-4ae3-b48c-6f9a2ca8f67b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250302_fudan-akkumulator-google-maps-hatvanpusztai-birtok-fold-jovoje-szimulacio-androidos-virus-viber-szuperapp-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/833c653c-0e1f-4ae3-b48c-6f9a2ca8f67b.jpg","index":0,"item":"148800e3-096b-4b5b-9ebd-6c7fa5a50252","keywords":null,"link":"/tudomany/20250302_fudan-akkumulator-google-maps-hatvanpusztai-birtok-fold-jovoje-szimulacio-androidos-virus-viber-szuperapp-interju","timestamp":"2025. március. 02. 12:00","title":"Ez történt: Sikerült megcsinálni, 1500 helyett 12 000 töltést is bír az újfajta akkumulátor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f5eeb73-db5a-4fa5-9d05-33d5d2ad7952","c_author":"Kovács István","category":"360","description":"Bár Oroszországot hozzák fel példaként, amikor az LMBTQ-közösség elleni magyar kormányzati lépésekről beszélünk, Moszkvában és Szentpéterváron a Pride betiltása fordított utat járt be, mint Magyarországon: hamarabb tiltották be a felvonulásokat, mint hogy jogszabályban korlátozták volna a melegek jogait.","shortLead":"Bár Oroszországot hozzák fel példaként, amikor az LMBTQ-közösség elleni magyar kormányzati lépésekről beszélünk...","id":"20250302_pride-moszkva-lmbt-torveny-oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f5eeb73-db5a-4fa5-9d05-33d5d2ad7952.jpg","index":0,"item":"1ac49ea2-663d-47e8-9cd4-86b471ce848d","keywords":null,"link":"/360/20250302_pride-moszkva-lmbt-torveny-oroszorszag","timestamp":"2025. március. 02. 15:00","title":"Az orosz elnyomás magasabb fokozata: 100 évre tiltották be a Pride-ot Moszkvában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c7852dd-a89b-457a-8e3b-ebc348658221","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Barcelonában tartották meg a legdurvább Porsche Taycant is simán verő Xiaomi SU7 Ultra európai premierjét – ott voltunk, mutatjuk mit láttunk.","shortLead":"Barcelonában tartották meg a legdurvább Porsche Taycant is simán verő Xiaomi SU7 Ultra európai premierjét – ott...","id":"20250303_europaban-az-1548-loeros-csucs-Xiaomi-SU7-Ultra-teszt-velemeny-mwc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c7852dd-a89b-457a-8e3b-ebc348658221.jpg","index":0,"item":"76bd37de-b9e8-4f28-b169-7ddca22c9170","keywords":null,"link":"/cegauto/20250303_europaban-az-1548-loeros-csucs-Xiaomi-SU7-Ultra-teszt-velemeny-mwc","timestamp":"2025. március. 03. 09:49","title":"Európában az 1548 lóerős csúcs Xiaomi: Ultra mobillal fotóztuk körbe az Ultra autót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2b53a03-cb20-4b85-9518-08afe1116abe","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az iPhone néhány, nem mindenki számára ismert billentyűparancsa, funkciója könnyebbé, gyorsabbá teheti a szövegek begépelését a telefonon. Ezekből mutatunk néhányat az alábbiakban.","shortLead":"Az iPhone néhány, nem mindenki számára ismert billentyűparancsa, funkciója könnyebbé, gyorsabbá teheti a szövegek...","id":"20250302_gyorsabb-gepeles-iphone-iras-ios-tippek-funkciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2b53a03-cb20-4b85-9518-08afe1116abe.jpg","index":0,"item":"e0d29e5b-b3df-4aab-9ab8-27f60823eff9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250302_gyorsabb-gepeles-iphone-iras-ios-tippek-funkciok","timestamp":"2025. március. 02. 17:03","title":"Mutatunk pár trükköt: gyorsabban írhat majd az iPhone-ján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b71fc911-4833-4d78-bc55-1968bcda3331","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Egyelőre nem zajlanak tárgyalások a második szakaszról sem.","shortLead":"Egyelőre nem zajlanak tárgyalások a második szakaszról sem.","id":"20250301_izrael-hamasz-tuszok-tuzszunet-meghosszabbitas-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b71fc911-4833-4d78-bc55-1968bcda3331.jpg","index":0,"item":"206fc322-1c7f-44c8-a69c-271ce2705a4d","keywords":null,"link":"/vilag/20250301_izrael-hamasz-tuszok-tuzszunet-meghosszabbitas-targyalas","timestamp":"2025. március. 01. 12:05","title":"Izrael meghosszabbította volna a tűzszünet első szakaszát, a Hamász nemet mondott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31a3e4b3-acf6-44d9-abd2-d89683774396","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A technológiai minimalizmusra, a randiappok helyett használható tematikus közösségi alkalmazásokra és a digitális halhatatlanság kérdésére érdemes figyelni idén a mesterséges intelligencián túl – áll a VML elemzőcég 2025-ös trendriportjában.","shortLead":"A technológiai minimalizmusra, a randiappok helyett használható tematikus közösségi alkalmazásokra és a digitális...","id":"20250301_vml-future-2025-elorejelzes-trendek-alkalmazasok-innovacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31a3e4b3-acf6-44d9-abd2-d89683774396.jpg","index":0,"item":"5099b4bb-9fe5-478e-96d3-2ca67d22c26e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250301_vml-future-2025-elorejelzes-trendek-alkalmazasok-innovacio","timestamp":"2025. március. 01. 18:03","title":"A Tindernél meg a Facebooknál valójában sokkal jobb online helyek is vannak a valódi ismerkedésre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
E-útdíj: a hibákat tagadják, problémamegoldás sincs
Szabó M. István
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A kormány szerint minden rendben van, az autópálya-kezelő a hibák visszajelzésére szólította fel a fuvarozókat, az érintettek viszont az első heti tapasztalatok alapján az e-útdíj rendszer azonnali felfüggesztését javasolták. Szerintük a félremérések miatt máris több mint 100 milliós kár érte őket.
Kisebb szópárbajjal végződött hétfőn az a sajtóesemény, melyet három fuvarozó szervezet hirdetett meg, a témája a használatarányos útdíjrendszer (röviden elektronikus, avagy e-útdíj) működésének első hete volt – és amelynek végén váratlanul szót kért az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) marketingvezetője. Utóbbi ugyanis alaptalannak minősítette az egy órán keresztül sorolt hibákat és hiányosságokat, párbeszédre szólította fel a szakmai szervezeteket, elutasítva ezzel azt a fuvarozói álláspontot, amely szerint a rendszert le kellene állítani, és a hibáit az újraindítás előtt kijavítani. Az ÁAK hivatalos álláspontja szerint a hibákat, ha egyáltalán léteznek, csak a fuvarozók visszajelzései alapján lehet kiküszöbölni.
Fuvarozók kérik
Mindez azt követően hangzott el, hogy Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára, Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz) főtitkára és Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NIT Hungary) ügyvezető főtitkára hosszan sorolta azokat a példákat, amelyek miatt arra kérték a kormányzatot, hogy legalább a hibák kijavításáig állítsa le az alig egy hete elindított rendszert.
Egyirányú utca: hátraarc nincs
Horváth Szabolcs
Karmos Gábor elsősorban azt kifogásolta, hogy a kormány sem az útdíj mértékéről, sem annak gyors bevezetéséről nem egyeztetett a szakmai érdekképviseletekkel, és bár jogszabály mondja ki, mind a mai napig nincs a témában társadalmi egyeztető szervezet. Karmos szerint sok probléma forrása az előrefizetős (prepaid-) rendszer, mivel az útvonal módosulása esetén nincs olyan mechanizmus beépítve, ami ezt fizetési oldalon bármilyen módon korrigálni engedné. Az MKFE főtitkára szerint ez az EU-ban általános használatú nemzetközi fuvaregyezményt (CRM) figyelmen kívül hagyását is jelenti, melynek éppen az az egyik sarokpontja, hogy a fuvarozót a feladó a célkoordináta módosításával más átadási helyre is irányíthatja. Ez esetben azonban ma Magyarországon a fuvarozót biztosan kár éri, mert az előre megváltott „jegye” nem váltható vissza, de azt a fuvardíjban elszámolni sem lehet – mondta az egyesület főtitkára.
Csoma az nem Csorna
A Fuvosz tapasztalatai szerint a használatarányos útdíjfizetési rendszer rosszul számláz, és megkárosítja a vállalkozókat. A szövetség számításai szerint egy hét alatt több mint 100 millió forintra nőtt a különbség a kiszámlázott és a valós úthasználat után fizetendő összeg között. Például abból adódóan, hogy egy Kazincbarcika-Tarnaszentmiklós fuvarra vetítve, az útvonaltervező által kalkulált 35 383 forint e-útdíj helyett a rendszer 44 229 forint fizetési kötelezettséget ír elő. A legdurvább elszámolási hibát a Csorna-Gönyű közti 49,2 km útszakaszra találták, ahol több mint 232 km-es díjtétel jelenik meg. És bár a problémát (azt, hogy két hasonló nevű települést téveszt össze a rendszer egymással, Csorna helyett ugyanis Csomát mérte be) már június 24-én jelezték az iCellnek és az ÁAK-nak is, Peredi elmondása szerint hétfőn délelőtt a hibát még nem javították ki.
Csak apró malőrök
Az elektronikus útdíj-rendszer július 1-jei bevezetése óta, vagyis az első héten 300 ezer úthasználat történt, s a problémás esetek száma nem haladta meg ezek egy százalékát, a rendszernek tehát voltak gyermekbetegségei, de rendszerszerű hibáról nincs szó – mondta Völner Pál, a fejlesztési tárca államtitkára hétfői sajtótájékoztatóján. Az államtitkár hangsúlyozta, hogy a problémákat mielőbb orvosolni fogja az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. A túlszámlázásokkal kapcsolatban Völner elmondta, hogy csak a tényleges összeget kell megfizetni, s a károsultnak pedig mielőbb – peren kívül – vissza kell kapnia az indokolatlanul levont összeget.
Az is vitatható, hogy a cégeknek a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárműveik után akkor is a teljes útszakaszra kell útdíjat fizetniük, ha azon csupán néhány száz métert tesznek meg. Például Debrecenben, ahol azáltal, hogy egy teherautó naponta 8-10 alkalommal ki-be hajtott a cége telephelyére, több mint 100 km útdíjnak megfelelő összeget kellene utána fizetni, amikor a jármű alig 2-3 km-t közlekedett a minősített, ún. „elemiútdíj-köteles” szakaszon. Mindez abból ered, hogy a vonatkozó törvény a 6513 kilométeres fizetős úthálózatot 2075 elemi szakaszra bontotta, és bármely szakasz megkezdése után a rendszer automatikusan az egész szakaszra számolja el a fizetendő útdíjat – akár csak a mobilszolgáltatóknál a megkezdett perc alapú díjszabás.
A fuvarozók szerint nem csak a július 1-i rendszerindítás fulladt káoszba, hanem a mindennapi működés során sem javult a helyzet, ezért le kellene állítani a rendszert. Ami a költségeket illeti, nemcsak a fuvardíj emelkedik 28-32 százalékkal a rendszer bevezetése miatt, hanem kilométerenként még 22 forint extra költség is keletkezik, aminek a hátterében a rossz térkép, a fuvarozásból kieső idő, a pénzügyi anomáliák és adminisztrációs többletköltségek állnak. „Ez tisztán a fuvarozó kára, ami a kapkodással, az előkészítetlenséggel és az élesben indulással magyarázható, de amit simán letolnának a torkukon” – mondta Dittel Gábor, a NIT Hungary vezetője, aki hozzátette: noha a kormány arra tett ígéretet a fuvarozókkal kötött stratégiai megállapodásban, hogy létrehoz díjfizetést segítő kedvezményes forgóeszközhitel-konstrukciókat, de ilyenhez még senki nem jutott hozzá.
Ezután következett a már említett szópárbaj, melyben az ÁAK marketingvezetője először azt olvasta a fuvarozók fejére, hogy őket meg se hívták. Majd kijelentette, hogy a fuvarozók nem hajlandóak igényelni nyomkövető készüléket a speditőröktől, pedig azoknál az állítása szerint 100 ezres készlet vár megrendelésre. Továbbá elmondta, hogy míg a térképhibákat nem jelentik, azokat nem is tudják javítani.
Hova vezet?
„Megint azt a kommunikációs trükköt vették elő, hogy azt mondják, hogy bár vannak a hibák, de ígérik: minden probléma el lesz hárítva. Jelenleg viszont éppen az a helyzet, hogy a rendszerben semmiféle problémamegoldás nem zajlik” – mondta az egyik fuvarozónak az eseményt követően, egy kávé mellett Vereczkey Zoltán, az MKFE elnöke. Nehezményezte, hogy bár ők előre szóltak, kérték a kormányt, az iCellt, az ÁAK-t is, hogy vegyék figyelembe az aggályaikat, és ne indítsák el tesztelés nélkül a rendszert, hiába. „Hát, most látszik, hova vezet az, ha átnéznek a szakmai észrevételeken” – tette hozzá.
Mint azt az elnök a hvg.hu-nak egy hónappal az indulás előtt elmondta: a hazai fuvarozók felét is bedöntheti a tesztüzem nélküli start, mert a rendszer bizonytalan működésének a kárvallottjai az egyébként is feszített pénzügyi helyzetben működő kis és közepes fuvarozócégek lehetnek. Vereczkey most azt mondta: a félelme beigazolódott, mert az e-útdíj rendszer tragikusan gyengén vizsgázott.
A rendszerbe lépést a GPS-szolgáltató sem ajánlja
Egy GPS-alapú flottakövetéssel foglalkozó cég vezetője lapunknak ma azt mondta: adatvédelmi aggályai miatt, egy héttel a rendszer indulását követően sem javasolná jó szívvel senkinek, hogy a fuvaradataihoz hozzáférhetőségét kérő regisztrációs rendszerbe bejelentkezzen. A legnagyobb problémát azonban szerinte az jelenti majd, hogy az elszámolási viták a GPS-alapú flottakövetési szolgáltatók és az ügyfelek között eldönthetetlen lesz, mert az elszámolási hibák gyakorlatilag ellenőrizhetetlenek. „Eltérés van az elszámolt kilométerekben a fedélzeti OBU által mért, valamint a szakaszolt jegyes rendszer között, és ez ki fogja verni a biztosítékot a fuvarozóknál, ebben biztos vagyok” – mondta a cégvezető.
Amikor a hvg.hu a HU-GO rendszer ügyfélszolgálatán azt tudakolta, hogy amennyiben fuvarozóként valaki efféle elszámolási problémával találkozik, mi a teendő, a válasz annyi volt, hogy azt a GPS-szolgáltatóval kell kivizsgáltatni. A gond csak az, hogy az útdíjat nem a flottakövető szolgáltató szedi be, így kérdéses, hogy minek lesz érdemi hatása a vita rendezésére. A GPS-szolgáltató szerint ez a felállás könnyen végeláthatatlan jogi csatározásokat indíthat el: a megkárosított fuvarozó beperli a GPS-szolgáltatóját (hogy az rosszul számolja el a kilométereit), a GPS üzemeltető az ÁAK adatszolgáltatását vitatja, az ügybe gyorsan bekapcsolódhat a biztosító, és annak igazságügyi szakértője. Bírósági perek tömegének nézhetünk elébe. „Mindezt egy olyan piacon, ahol alapvetően a bizalom hozza össze a feleket” – mondta a szakember, aki szerint ezt a terhet a szektor nem fogja tudni robbanás nélkül kezelni.