Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bd38fe16-1539-4433-afe5-b4652a07116b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Érdemben ugyanakkor nem reagáltak a Tisza vezetőjének az állításaira. ","shortLead":"Érdemben ugyanakkor nem reagáltak a Tisza vezetőjének az állításaira. ","id":"20250322_magyar-peter-hatvanpuszta-orban-ittas-vezetes-reakcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd38fe16-1539-4433-afe5-b4652a07116b.jpg","index":0,"item":"e376b8bc-cc14-4ffb-ab84-a9f59925f610","keywords":null,"link":"/itthon/20250322_magyar-peter-hatvanpuszta-orban-ittas-vezetes-reakcio","timestamp":"2025. március. 22. 14:02","title":"A kormány szerint „még viccnek is rossz”, amit Magyar Péter a hatvanpusztai fákról és Orbán ittas vezetéséről állít","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d704ca8-ae8c-4c38-96de-52386ec75155","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"360","description":"A tagállamok Magyarország nélkül fogadtak el egy 14 pontos állásfoglalást Ukrajnáról a csütörtöki EU-csúcson. Megismétlődött az a forgatókönyv, amit két hete a rendkívüli, Ukrajnáról és a közös védelemről szóló találkozón már teszteltek és működött.","shortLead":"A tagállamok Magyarország nélkül fogadtak el egy 14 pontos állásfoglalást Ukrajnáról a csütörtöki EU-csúcson...","id":"20250322_EU-csucs_Orban-Viktor_Europai-Unio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d704ca8-ae8c-4c38-96de-52386ec75155.jpg","index":0,"item":"c6689a8e-aa3f-4f32-9385-36bc12f3bde5","keywords":null,"link":"/360/20250322_EU-csucs_Orban-Viktor_Europai-Unio","timestamp":"2025. március. 22. 10:30","title":"Az új normalitás az EU-ban: Hogyan neveld az Orbánodat?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"41db833b-e15d-49e3-8e51-b00797f5a721","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Vannak témák, amelyekről legszívesebben tudomást sem szeretnénk venni. Ilyen a végrendelkezés is, mégis érdemes tudni, miről dönthetünk még életünkben és mivel jár egy végrendelet kedvezményezettjének lenni.","shortLead":"Vannak témák, amelyekről legszívesebben tudomást sem szeretnénk venni. Ilyen a végrendelkezés is, mégis érdemes tudni...","id":"20250324_Vegrendelet---Kasszakulcs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41db833b-e15d-49e3-8e51-b00797f5a721.jpg","index":0,"item":"637a9fad-909d-487b-8301-4b80d59bfeb0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250324_Vegrendelet---Kasszakulcs","timestamp":"2025. március. 24. 06:00","title":"Hogyan támadhatom meg a végrendeletet? - Kasszakulcs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43ac9a33-0ecc-45cc-a503-ca171cc6edee","c_author":"Kuglics Sarolta (EUrologus)","category":"360","description":"Speciális programokkal, algoritmusokkal segítik az onkológiai kezeléseket Európa-szerte, eljön az idő, hogy szoftvert ír fel receptre az orvos. ","shortLead":"Speciális programokkal, algoritmusokkal segítik az onkológiai kezeléseket Európa-szerte, eljön az idő, hogy szoftvert...","id":"20250323_Rakgyogyitas-mesterseges-intelligenciaval-europai-onkologiai-terkep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43ac9a33-0ecc-45cc-a503-ca171cc6edee.jpg","index":0,"item":"3e3fd653-9966-4fe6-9292-39279ee5a4f4","keywords":null,"link":"/360/20250323_Rakgyogyitas-mesterseges-intelligenciaval-europai-onkologiai-terkep","timestamp":"2025. március. 23. 14:00","title":"Rákgyógyítás mesterséges intelligenciával: hogyan veszi fel Európa a versenyt a világszinten is rossz helyzettel?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c77700c-fda4-4e74-a83e-0b38d3a8b3f9","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Korábban Biden is megtette ugyanezt Trumppal szemben, mondván, nem lehet megbízni benne. ","shortLead":"Korábban Biden is megtette ugyanezt Trumppal szemben, mondván, nem lehet megbízni benne. ","id":"20250322_Trump-megvonta-minositett-informaciok-hozzaferes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c77700c-fda4-4e74-a83e-0b38d3a8b3f9.jpg","index":0,"item":"0d1c4182-2186-4a70-b23a-c6e7a1db1cf7","keywords":null,"link":"/vilag/20250322_Trump-megvonta-minositett-informaciok-hozzaferes","timestamp":"2025. március. 22. 17:52","title":"Tizenöt név volt Trump feketelistáján, akiktől megvonta, hogy minősített információkhoz férhessenek hozzá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a0db097-bfab-4b74-9013-fc738b2496da","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A UK Subs pedig elég jó név a szakmában. ","shortLead":"A UK Subs pedig elég jó név a szakmában. ","id":"20250322_Nem-engedtek-be-az-USA-ba-a-Trump-kritikus-brit-punkzenekart","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a0db097-bfab-4b74-9013-fc738b2496da.jpg","index":0,"item":"9ef6dd2c-aae2-42dd-a3a0-aac4fc48473b","keywords":null,"link":"/elet/20250322_Nem-engedtek-be-az-USA-ba-a-Trump-kritikus-brit-punkzenekart","timestamp":"2025. március. 22. 18:13","title":"Nem engedték be az USA-ba a Trump-kritikus brit punkzenekart","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"11ae6e8b-704c-4b55-9019-1771374c8980","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A kormány „még viccnek is rossz” reakciója után a Tisza vezetője azt kérdezte Orbán Viktortól, hogy valóban a lányáé-e a balatoni gigakúria, amely miatt elterelték még a kéktúrát is. ","shortLead":"A kormány „még viccnek is rossz” reakciója után a Tisza vezetője azt kérdezte Orbán Viktortól, hogy valóban a lányáé-e...","id":"20250322_magyar-peter-orban-viktor-roban-rahel-hatvanpuszta-balatonhenye-birtok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/11ae6e8b-704c-4b55-9019-1771374c8980.jpg","index":0,"item":"bdca6c2b-0783-4edb-9ed5-b3f75048a5f1","keywords":null,"link":"/itthon/20250322_magyar-peter-orban-viktor-roban-rahel-hatvanpuszta-balatonhenye-birtok","timestamp":"2025. március. 22. 16:05","title":"„A pánikszoba is a szülőknek készült?” – Magyar Péternek vannak még kérdései Hatvanpusztáról ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19aec360-be82-48bb-8b12-28317536fb27","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"cegauto","description":"Két ügyben is hasonló ítéletet hozott a zalai bíróság.","shortLead":"Két ügyben is hasonló ítéletet hozott a zalai bíróság.","id":"20250322_Ittas-rolleresek-buktak-az-autos-jogsijukat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19aec360-be82-48bb-8b12-28317536fb27.jpg","index":0,"item":"53936275-8c54-4c5f-aecb-1a2bc37735aa","keywords":null,"link":"/cegauto/20250322_Ittas-rolleresek-buktak-az-autos-jogsijukat","timestamp":"2025. március. 22. 14:31","title":"Ittas rolleresek bukták az autós jogsijukat is Zalaegerszegen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
E-útdíj: a hibákat tagadják, problémamegoldás sincs
Szabó M. István
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A kormány szerint minden rendben van, az autópálya-kezelő a hibák visszajelzésére szólította fel a fuvarozókat, az érintettek viszont az első heti tapasztalatok alapján az e-útdíj rendszer azonnali felfüggesztését javasolták. Szerintük a félremérések miatt máris több mint 100 milliós kár érte őket.
Kisebb szópárbajjal végződött hétfőn az a sajtóesemény, melyet három fuvarozó szervezet hirdetett meg, a témája a használatarányos útdíjrendszer (röviden elektronikus, avagy e-útdíj) működésének első hete volt – és amelynek végén váratlanul szót kért az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) marketingvezetője. Utóbbi ugyanis alaptalannak minősítette az egy órán keresztül sorolt hibákat és hiányosságokat, párbeszédre szólította fel a szakmai szervezeteket, elutasítva ezzel azt a fuvarozói álláspontot, amely szerint a rendszert le kellene állítani, és a hibáit az újraindítás előtt kijavítani. Az ÁAK hivatalos álláspontja szerint a hibákat, ha egyáltalán léteznek, csak a fuvarozók visszajelzései alapján lehet kiküszöbölni.
Fuvarozók kérik
Mindez azt követően hangzott el, hogy Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára, Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz) főtitkára és Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NIT Hungary) ügyvezető főtitkára hosszan sorolta azokat a példákat, amelyek miatt arra kérték a kormányzatot, hogy legalább a hibák kijavításáig állítsa le az alig egy hete elindított rendszert.
Egyirányú utca: hátraarc nincs
Horváth Szabolcs
Karmos Gábor elsősorban azt kifogásolta, hogy a kormány sem az útdíj mértékéről, sem annak gyors bevezetéséről nem egyeztetett a szakmai érdekképviseletekkel, és bár jogszabály mondja ki, mind a mai napig nincs a témában társadalmi egyeztető szervezet. Karmos szerint sok probléma forrása az előrefizetős (prepaid-) rendszer, mivel az útvonal módosulása esetén nincs olyan mechanizmus beépítve, ami ezt fizetési oldalon bármilyen módon korrigálni engedné. Az MKFE főtitkára szerint ez az EU-ban általános használatú nemzetközi fuvaregyezményt (CRM) figyelmen kívül hagyását is jelenti, melynek éppen az az egyik sarokpontja, hogy a fuvarozót a feladó a célkoordináta módosításával más átadási helyre is irányíthatja. Ez esetben azonban ma Magyarországon a fuvarozót biztosan kár éri, mert az előre megváltott „jegye” nem váltható vissza, de azt a fuvardíjban elszámolni sem lehet – mondta az egyesület főtitkára.
Csoma az nem Csorna
A Fuvosz tapasztalatai szerint a használatarányos útdíjfizetési rendszer rosszul számláz, és megkárosítja a vállalkozókat. A szövetség számításai szerint egy hét alatt több mint 100 millió forintra nőtt a különbség a kiszámlázott és a valós úthasználat után fizetendő összeg között. Például abból adódóan, hogy egy Kazincbarcika-Tarnaszentmiklós fuvarra vetítve, az útvonaltervező által kalkulált 35 383 forint e-útdíj helyett a rendszer 44 229 forint fizetési kötelezettséget ír elő. A legdurvább elszámolási hibát a Csorna-Gönyű közti 49,2 km útszakaszra találták, ahol több mint 232 km-es díjtétel jelenik meg. És bár a problémát (azt, hogy két hasonló nevű települést téveszt össze a rendszer egymással, Csorna helyett ugyanis Csomát mérte be) már június 24-én jelezték az iCellnek és az ÁAK-nak is, Peredi elmondása szerint hétfőn délelőtt a hibát még nem javították ki.
Csak apró malőrök
Az elektronikus útdíj-rendszer július 1-jei bevezetése óta, vagyis az első héten 300 ezer úthasználat történt, s a problémás esetek száma nem haladta meg ezek egy százalékát, a rendszernek tehát voltak gyermekbetegségei, de rendszerszerű hibáról nincs szó – mondta Völner Pál, a fejlesztési tárca államtitkára hétfői sajtótájékoztatóján. Az államtitkár hangsúlyozta, hogy a problémákat mielőbb orvosolni fogja az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. A túlszámlázásokkal kapcsolatban Völner elmondta, hogy csak a tényleges összeget kell megfizetni, s a károsultnak pedig mielőbb – peren kívül – vissza kell kapnia az indokolatlanul levont összeget.
Az is vitatható, hogy a cégeknek a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárműveik után akkor is a teljes útszakaszra kell útdíjat fizetniük, ha azon csupán néhány száz métert tesznek meg. Például Debrecenben, ahol azáltal, hogy egy teherautó naponta 8-10 alkalommal ki-be hajtott a cége telephelyére, több mint 100 km útdíjnak megfelelő összeget kellene utána fizetni, amikor a jármű alig 2-3 km-t közlekedett a minősített, ún. „elemiútdíj-köteles” szakaszon. Mindez abból ered, hogy a vonatkozó törvény a 6513 kilométeres fizetős úthálózatot 2075 elemi szakaszra bontotta, és bármely szakasz megkezdése után a rendszer automatikusan az egész szakaszra számolja el a fizetendő útdíjat – akár csak a mobilszolgáltatóknál a megkezdett perc alapú díjszabás.
A fuvarozók szerint nem csak a július 1-i rendszerindítás fulladt káoszba, hanem a mindennapi működés során sem javult a helyzet, ezért le kellene állítani a rendszert. Ami a költségeket illeti, nemcsak a fuvardíj emelkedik 28-32 százalékkal a rendszer bevezetése miatt, hanem kilométerenként még 22 forint extra költség is keletkezik, aminek a hátterében a rossz térkép, a fuvarozásból kieső idő, a pénzügyi anomáliák és adminisztrációs többletköltségek állnak. „Ez tisztán a fuvarozó kára, ami a kapkodással, az előkészítetlenséggel és az élesben indulással magyarázható, de amit simán letolnának a torkukon” – mondta Dittel Gábor, a NIT Hungary vezetője, aki hozzátette: noha a kormány arra tett ígéretet a fuvarozókkal kötött stratégiai megállapodásban, hogy létrehoz díjfizetést segítő kedvezményes forgóeszközhitel-konstrukciókat, de ilyenhez még senki nem jutott hozzá.
Ezután következett a már említett szópárbaj, melyben az ÁAK marketingvezetője először azt olvasta a fuvarozók fejére, hogy őket meg se hívták. Majd kijelentette, hogy a fuvarozók nem hajlandóak igényelni nyomkövető készüléket a speditőröktől, pedig azoknál az állítása szerint 100 ezres készlet vár megrendelésre. Továbbá elmondta, hogy míg a térképhibákat nem jelentik, azokat nem is tudják javítani.
Hova vezet?
„Megint azt a kommunikációs trükköt vették elő, hogy azt mondják, hogy bár vannak a hibák, de ígérik: minden probléma el lesz hárítva. Jelenleg viszont éppen az a helyzet, hogy a rendszerben semmiféle problémamegoldás nem zajlik” – mondta az egyik fuvarozónak az eseményt követően, egy kávé mellett Vereczkey Zoltán, az MKFE elnöke. Nehezményezte, hogy bár ők előre szóltak, kérték a kormányt, az iCellt, az ÁAK-t is, hogy vegyék figyelembe az aggályaikat, és ne indítsák el tesztelés nélkül a rendszert, hiába. „Hát, most látszik, hova vezet az, ha átnéznek a szakmai észrevételeken” – tette hozzá.
Mint azt az elnök a hvg.hu-nak egy hónappal az indulás előtt elmondta: a hazai fuvarozók felét is bedöntheti a tesztüzem nélküli start, mert a rendszer bizonytalan működésének a kárvallottjai az egyébként is feszített pénzügyi helyzetben működő kis és közepes fuvarozócégek lehetnek. Vereczkey most azt mondta: a félelme beigazolódott, mert az e-útdíj rendszer tragikusan gyengén vizsgázott.
A rendszerbe lépést a GPS-szolgáltató sem ajánlja
Egy GPS-alapú flottakövetéssel foglalkozó cég vezetője lapunknak ma azt mondta: adatvédelmi aggályai miatt, egy héttel a rendszer indulását követően sem javasolná jó szívvel senkinek, hogy a fuvaradataihoz hozzáférhetőségét kérő regisztrációs rendszerbe bejelentkezzen. A legnagyobb problémát azonban szerinte az jelenti majd, hogy az elszámolási viták a GPS-alapú flottakövetési szolgáltatók és az ügyfelek között eldönthetetlen lesz, mert az elszámolási hibák gyakorlatilag ellenőrizhetetlenek. „Eltérés van az elszámolt kilométerekben a fedélzeti OBU által mért, valamint a szakaszolt jegyes rendszer között, és ez ki fogja verni a biztosítékot a fuvarozóknál, ebben biztos vagyok” – mondta a cégvezető.
Amikor a hvg.hu a HU-GO rendszer ügyfélszolgálatán azt tudakolta, hogy amennyiben fuvarozóként valaki efféle elszámolási problémával találkozik, mi a teendő, a válasz annyi volt, hogy azt a GPS-szolgáltatóval kell kivizsgáltatni. A gond csak az, hogy az útdíjat nem a flottakövető szolgáltató szedi be, így kérdéses, hogy minek lesz érdemi hatása a vita rendezésére. A GPS-szolgáltató szerint ez a felállás könnyen végeláthatatlan jogi csatározásokat indíthat el: a megkárosított fuvarozó beperli a GPS-szolgáltatóját (hogy az rosszul számolja el a kilométereit), a GPS üzemeltető az ÁAK adatszolgáltatását vitatja, az ügybe gyorsan bekapcsolódhat a biztosító, és annak igazságügyi szakértője. Bírósági perek tömegének nézhetünk elébe. „Mindezt egy olyan piacon, ahol alapvetően a bizalom hozza össze a feleket” – mondta a szakember, aki szerint ezt a terhet a szektor nem fogja tudni robbanás nélkül kezelni.
Portugália legyőzte Dániát a Nemzetek Ligája negyeddöntőjében, így ők lesznek ott a magyar válogatott csoportjában a 2026-os világbajnokság selejtezőjében.
Vannak témák, amelyekről legszívesebben tudomást sem szeretnénk venni. Ilyen a végrendelkezés is, mégis érdemes tudni, miről dönthetünk még életünkben és mivel jár egy végrendelet kedvezményezettjének lenni.