Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"15f3cb2f-33bb-4acd-9afa-059b40ebb6a6","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kecskeméti László szerint a kerület polgármestere és a „baloldali mainstream média követői” próbálják őt lejáratni.","shortLead":"Kecskeméti László szerint a kerület polgármestere és a „baloldali mainstream média követői” próbálják őt lejáratni.","id":"20250312_kecskemeti-laszlo-fidesz-onkormanyzati-lakas-konnektorok-ajtofelfak-visszaszereles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15f3cb2f-33bb-4acd-9afa-059b40ebb6a6.jpg","index":0,"item":"3a6e3c77-d16e-4611-a6e4-98b8ce3d4abe","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_kecskemeti-laszlo-fidesz-onkormanyzati-lakas-konnektorok-ajtofelfak-visszaszereles","timestamp":"2025. március. 12. 16:55","title":"Azt ígéri a józsefvárosi fideszes képviselő, hogy visszaszereli korábban bérelt lakásába a konnektorokat és az ajtókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"88607766-a3ce-4b35-b466-f0eafc5fe7ea","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A MOHU szerint a takarítás az ingatlanok tulajdonosainak, kezelőinek feladata. Emellett felsorolták, milyen hulladékot nem visznek el.","shortLead":"A MOHU szerint a takarítás az ingatlanok tulajdonosainak, kezelőinek feladata. Emellett felsorolták, milyen hulladékot...","id":"20250312_takaritas-mohu-angyalfold-lomtalanitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88607766-a3ce-4b35-b466-f0eafc5fe7ea.jpg","index":0,"item":"89e93de7-175a-46df-a171-150d7022a46e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250312_takaritas-mohu-angyalfold-lomtalanitas","timestamp":"2025. március. 12. 18:22","title":"Nem takarít a MOHU Angyalföldön a lomtalanítás után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0da316fc-8cd9-4a73-8aa1-e6f8b8c0abd9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A kormánypárti publicista azt javasolta, hogy írják össze, mely bírók vettek részt a februári tüntetésen. A DK-s Vadai Ágnes Polt Péter legfőbb ügyész véleményét kérte ki az ügyben, aki a NAIH-hoz továbbította az ügyet.","shortLead":"A kormánypárti publicista azt javasolta, hogy írják össze, mely bírók vettek részt a februári tüntetésen. A DK-s Vadai...","id":"20250312_Az-adatvedelmi-hatosag-vizsgalja-Bayer-Zsolt-birolistazos-kezdemenyezeset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0da316fc-8cd9-4a73-8aa1-e6f8b8c0abd9.jpg","index":0,"item":"1edc9410-ffab-424f-b05a-eb09d31c877b","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_Az-adatvedelmi-hatosag-vizsgalja-Bayer-Zsolt-birolistazos-kezdemenyezeset","timestamp":"2025. március. 12. 11:16","title":"Már az adatvédelmi hatóság vizsgálja Bayer Zsolt bírólistázós kezdeményezését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f133967-e99b-4172-896e-fa95d2cbf979","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Gelencsér Attila, a kaposvári választókerület fideszes országgyűlési képviselője korábban arról beszélt, a felzárkóztatási programban elérhető támogatásokat célszerű lenne még a választások előtt látható fejlesztésekre fordítani. A minisztérium szerint szakmai döntések születnek minden esetben.","shortLead":"Gelencsér Attila, a kaposvári választókerület fideszes országgyűlési képviselője korábban arról beszélt...","id":"20250313_Megszolalt-a-miniszterium-a-kiszivargott-hangfelvetellel-kapcsolatban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f133967-e99b-4172-896e-fa95d2cbf979.jpg","index":0,"item":"629bba0f-e058-4b9b-abff-b858bc1c3826","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Megszolalt-a-miniszterium-a-kiszivargott-hangfelvetellel-kapcsolatban","timestamp":"2025. március. 13. 08:37","title":"Megszólalt a minisztérium a kaposvári hangfelvétellel kapcsolatban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a8bf946-8fa1-4cfa-bb74-ab8dc53648d9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Meta a tervek szerint 2026-tól használná élesben azt a házon belül fejlesztett processzort, amivel a cég mesterséges intelligenciáját lehet majd betanítani.","shortLead":"A Meta a tervek szerint 2026-tól használná élesben azt a házon belül fejlesztett processzort, amivel a cég mesterséges...","id":"20250312_meta-processzor-mesterseges-intelligencia-fejlesztes-betanitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a8bf946-8fa1-4cfa-bb74-ab8dc53648d9.jpg","index":0,"item":"2122a39f-3031-4af1-a9a9-95d93f94be9a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250312_meta-processzor-mesterseges-intelligencia-fejlesztes-betanitas","timestamp":"2025. március. 12. 10:03","title":"Már teszteli a saját processzorát a Meta, felpörgetheti a mesterséges intelligenciáját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6d8fdd31-5a04-47c7-ad48-606897848f6b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Célzott támadásokhoz használhattak több fertőzött androidos programot is, ezekkel gyakorlatilag minden létező adatot el lehetett lopni a készülékekről. Legalább egy az Android hivatalos alkalmazásboltjába is bekerült.","shortLead":"Célzott támadásokhoz használhattak több fertőzött androidos programot is, ezekkel gyakorlatilag minden létező adatot el...","id":"20250313_eszak-korea-hackerek-kospy-fertozott-android-alkalmazasok-adatok-ellopasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6d8fdd31-5a04-47c7-ad48-606897848f6b.jpg","index":0,"item":"c5a44bcc-9fc9-48c5-9e16-ad6f24376b95","keywords":null,"link":"/tudomany/20250313_eszak-korea-hackerek-kospy-fertozott-android-alkalmazasok-adatok-ellopasa","timestamp":"2025. március. 13. 11:03","title":"Letöltötte ezt az androidos alkalmazást? Akkor Észak-Koreában landolhattak az adatai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73cf7ea5-f996-47b0-adfd-369b8e44880f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Komoly felháborodást váltott ki az Atletico Madrid szurkolóiból, hogy a Real Madrid elleni Bajnokok Ligája-mérkőzésen a büntetőpárbajnál a játékvezető érvénytelenítette Julian Alvarez találatát. Szurkolók és néhány újság is egy rejtélyes chipről beszél, amely érzékelte a szabálytalanságot. Az UEFA szerint nem ez történt.","shortLead":"Komoly felháborodást váltott ki az Atletico Madrid szurkolóiból, hogy a Real Madrid elleni Bajnokok Ligája-mérkőzésen...","id":"20250313_bajnokok-ligaja-atletico-madrid-real-madrid-julian-alvarez-bunteto-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73cf7ea5-f996-47b0-adfd-369b8e44880f.jpg","index":0,"item":"e16912fb-1d3d-4d54-bc5d-6d4064ba05b7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250313_bajnokok-ligaja-atletico-madrid-real-madrid-julian-alvarez-bunteto-video","timestamp":"2025. március. 13. 14:03","title":"Megszólalt az UEFA: Nincs olyan chip a BL-labdában, ami segített volna érvényteleníteni az Atletico Madrid büntetőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d430298b-f2eb-46fd-8738-57af41abef3a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már a Microsoft is tud arról a hibáról, ami gyakorlatilag ellehetetleníti a nyomtatást Windows 10 és 11 alatt. Javítás lesz, de hogy mikor, azt nem tudni.","shortLead":"Már a Microsoft is tud arról a hibáról, ami gyakorlatilag ellehetetleníti a nyomtatást Windows 10 és 11 alatt. Javítás...","id":"20250313_microsoft-windows-nyomtatas-hiba-halandzsa-nyomtatasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d430298b-f2eb-46fd-8738-57af41abef3a.jpg","index":0,"item":"1654d095-d521-4b8a-b4a0-e9f2346f34f5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250313_microsoft-windows-nyomtatas-hiba-halandzsa-nyomtatasa","timestamp":"2025. március. 13. 09:03","title":"Szöveg helyett halandzsa – újabb hiba van a Windowsban, a nyomtatókat érinti","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
E-útdíj: a hibákat tagadják, problémamegoldás sincs
Szabó M. István
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A kormány szerint minden rendben van, az autópálya-kezelő a hibák visszajelzésére szólította fel a fuvarozókat, az érintettek viszont az első heti tapasztalatok alapján az e-útdíj rendszer azonnali felfüggesztését javasolták. Szerintük a félremérések miatt máris több mint 100 milliós kár érte őket.
Kisebb szópárbajjal végződött hétfőn az a sajtóesemény, melyet három fuvarozó szervezet hirdetett meg, a témája a használatarányos útdíjrendszer (röviden elektronikus, avagy e-útdíj) működésének első hete volt – és amelynek végén váratlanul szót kért az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) marketingvezetője. Utóbbi ugyanis alaptalannak minősítette az egy órán keresztül sorolt hibákat és hiányosságokat, párbeszédre szólította fel a szakmai szervezeteket, elutasítva ezzel azt a fuvarozói álláspontot, amely szerint a rendszert le kellene állítani, és a hibáit az újraindítás előtt kijavítani. Az ÁAK hivatalos álláspontja szerint a hibákat, ha egyáltalán léteznek, csak a fuvarozók visszajelzései alapján lehet kiküszöbölni.
Fuvarozók kérik
Mindez azt követően hangzott el, hogy Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára, Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz) főtitkára és Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NIT Hungary) ügyvezető főtitkára hosszan sorolta azokat a példákat, amelyek miatt arra kérték a kormányzatot, hogy legalább a hibák kijavításáig állítsa le az alig egy hete elindított rendszert.
Egyirányú utca: hátraarc nincs
Horváth Szabolcs
Karmos Gábor elsősorban azt kifogásolta, hogy a kormány sem az útdíj mértékéről, sem annak gyors bevezetéséről nem egyeztetett a szakmai érdekképviseletekkel, és bár jogszabály mondja ki, mind a mai napig nincs a témában társadalmi egyeztető szervezet. Karmos szerint sok probléma forrása az előrefizetős (prepaid-) rendszer, mivel az útvonal módosulása esetén nincs olyan mechanizmus beépítve, ami ezt fizetési oldalon bármilyen módon korrigálni engedné. Az MKFE főtitkára szerint ez az EU-ban általános használatú nemzetközi fuvaregyezményt (CRM) figyelmen kívül hagyását is jelenti, melynek éppen az az egyik sarokpontja, hogy a fuvarozót a feladó a célkoordináta módosításával más átadási helyre is irányíthatja. Ez esetben azonban ma Magyarországon a fuvarozót biztosan kár éri, mert az előre megváltott „jegye” nem váltható vissza, de azt a fuvardíjban elszámolni sem lehet – mondta az egyesület főtitkára.
Csoma az nem Csorna
A Fuvosz tapasztalatai szerint a használatarányos útdíjfizetési rendszer rosszul számláz, és megkárosítja a vállalkozókat. A szövetség számításai szerint egy hét alatt több mint 100 millió forintra nőtt a különbség a kiszámlázott és a valós úthasználat után fizetendő összeg között. Például abból adódóan, hogy egy Kazincbarcika-Tarnaszentmiklós fuvarra vetítve, az útvonaltervező által kalkulált 35 383 forint e-útdíj helyett a rendszer 44 229 forint fizetési kötelezettséget ír elő. A legdurvább elszámolási hibát a Csorna-Gönyű közti 49,2 km útszakaszra találták, ahol több mint 232 km-es díjtétel jelenik meg. És bár a problémát (azt, hogy két hasonló nevű települést téveszt össze a rendszer egymással, Csorna helyett ugyanis Csomát mérte be) már június 24-én jelezték az iCellnek és az ÁAK-nak is, Peredi elmondása szerint hétfőn délelőtt a hibát még nem javították ki.
Csak apró malőrök
Az elektronikus útdíj-rendszer július 1-jei bevezetése óta, vagyis az első héten 300 ezer úthasználat történt, s a problémás esetek száma nem haladta meg ezek egy százalékát, a rendszernek tehát voltak gyermekbetegségei, de rendszerszerű hibáról nincs szó – mondta Völner Pál, a fejlesztési tárca államtitkára hétfői sajtótájékoztatóján. Az államtitkár hangsúlyozta, hogy a problémákat mielőbb orvosolni fogja az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. A túlszámlázásokkal kapcsolatban Völner elmondta, hogy csak a tényleges összeget kell megfizetni, s a károsultnak pedig mielőbb – peren kívül – vissza kell kapnia az indokolatlanul levont összeget.
Az is vitatható, hogy a cégeknek a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárműveik után akkor is a teljes útszakaszra kell útdíjat fizetniük, ha azon csupán néhány száz métert tesznek meg. Például Debrecenben, ahol azáltal, hogy egy teherautó naponta 8-10 alkalommal ki-be hajtott a cége telephelyére, több mint 100 km útdíjnak megfelelő összeget kellene utána fizetni, amikor a jármű alig 2-3 km-t közlekedett a minősített, ún. „elemiútdíj-köteles” szakaszon. Mindez abból ered, hogy a vonatkozó törvény a 6513 kilométeres fizetős úthálózatot 2075 elemi szakaszra bontotta, és bármely szakasz megkezdése után a rendszer automatikusan az egész szakaszra számolja el a fizetendő útdíjat – akár csak a mobilszolgáltatóknál a megkezdett perc alapú díjszabás.
A fuvarozók szerint nem csak a július 1-i rendszerindítás fulladt káoszba, hanem a mindennapi működés során sem javult a helyzet, ezért le kellene állítani a rendszert. Ami a költségeket illeti, nemcsak a fuvardíj emelkedik 28-32 százalékkal a rendszer bevezetése miatt, hanem kilométerenként még 22 forint extra költség is keletkezik, aminek a hátterében a rossz térkép, a fuvarozásból kieső idő, a pénzügyi anomáliák és adminisztrációs többletköltségek állnak. „Ez tisztán a fuvarozó kára, ami a kapkodással, az előkészítetlenséggel és az élesben indulással magyarázható, de amit simán letolnának a torkukon” – mondta Dittel Gábor, a NIT Hungary vezetője, aki hozzátette: noha a kormány arra tett ígéretet a fuvarozókkal kötött stratégiai megállapodásban, hogy létrehoz díjfizetést segítő kedvezményes forgóeszközhitel-konstrukciókat, de ilyenhez még senki nem jutott hozzá.
Ezután következett a már említett szópárbaj, melyben az ÁAK marketingvezetője először azt olvasta a fuvarozók fejére, hogy őket meg se hívták. Majd kijelentette, hogy a fuvarozók nem hajlandóak igényelni nyomkövető készüléket a speditőröktől, pedig azoknál az állítása szerint 100 ezres készlet vár megrendelésre. Továbbá elmondta, hogy míg a térképhibákat nem jelentik, azokat nem is tudják javítani.
Hova vezet?
„Megint azt a kommunikációs trükköt vették elő, hogy azt mondják, hogy bár vannak a hibák, de ígérik: minden probléma el lesz hárítva. Jelenleg viszont éppen az a helyzet, hogy a rendszerben semmiféle problémamegoldás nem zajlik” – mondta az egyik fuvarozónak az eseményt követően, egy kávé mellett Vereczkey Zoltán, az MKFE elnöke. Nehezményezte, hogy bár ők előre szóltak, kérték a kormányt, az iCellt, az ÁAK-t is, hogy vegyék figyelembe az aggályaikat, és ne indítsák el tesztelés nélkül a rendszert, hiába. „Hát, most látszik, hova vezet az, ha átnéznek a szakmai észrevételeken” – tette hozzá.
Mint azt az elnök a hvg.hu-nak egy hónappal az indulás előtt elmondta: a hazai fuvarozók felét is bedöntheti a tesztüzem nélküli start, mert a rendszer bizonytalan működésének a kárvallottjai az egyébként is feszített pénzügyi helyzetben működő kis és közepes fuvarozócégek lehetnek. Vereczkey most azt mondta: a félelme beigazolódott, mert az e-útdíj rendszer tragikusan gyengén vizsgázott.
A rendszerbe lépést a GPS-szolgáltató sem ajánlja
Egy GPS-alapú flottakövetéssel foglalkozó cég vezetője lapunknak ma azt mondta: adatvédelmi aggályai miatt, egy héttel a rendszer indulását követően sem javasolná jó szívvel senkinek, hogy a fuvaradataihoz hozzáférhetőségét kérő regisztrációs rendszerbe bejelentkezzen. A legnagyobb problémát azonban szerinte az jelenti majd, hogy az elszámolási viták a GPS-alapú flottakövetési szolgáltatók és az ügyfelek között eldönthetetlen lesz, mert az elszámolási hibák gyakorlatilag ellenőrizhetetlenek. „Eltérés van az elszámolt kilométerekben a fedélzeti OBU által mért, valamint a szakaszolt jegyes rendszer között, és ez ki fogja verni a biztosítékot a fuvarozóknál, ebben biztos vagyok” – mondta a cégvezető.
Amikor a hvg.hu a HU-GO rendszer ügyfélszolgálatán azt tudakolta, hogy amennyiben fuvarozóként valaki efféle elszámolási problémával találkozik, mi a teendő, a válasz annyi volt, hogy azt a GPS-szolgáltatóval kell kivizsgáltatni. A gond csak az, hogy az útdíjat nem a flottakövető szolgáltató szedi be, így kérdéses, hogy minek lesz érdemi hatása a vita rendezésére. A GPS-szolgáltató szerint ez a felállás könnyen végeláthatatlan jogi csatározásokat indíthat el: a megkárosított fuvarozó beperli a GPS-szolgáltatóját (hogy az rosszul számolja el a kilométereit), a GPS üzemeltető az ÁAK adatszolgáltatását vitatja, az ügybe gyorsan bekapcsolódhat a biztosító, és annak igazságügyi szakértője. Bírósági perek tömegének nézhetünk elébe. „Mindezt egy olyan piacon, ahol alapvetően a bizalom hozza össze a feleket” – mondta a szakember, aki szerint ezt a terhet a szektor nem fogja tudni robbanás nélkül kezelni.