Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e3a6107b-9859-4744-8dd6-5a3ed7bceb9d","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A csatorna azt állítja, hogy csak a január 20-i hétre vonatkozott az ajánlat.","shortLead":"A csatorna azt állítja, hogy csak a január 20-i hétre vonatkozott az ajánlat.","id":"20250203_labdarugas-bajnokok-ligaja-rtl-kozvetites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3a6107b-9859-4744-8dd6-5a3ed7bceb9d.jpg","index":0,"item":"a17095d4-42c5-42fa-8777-8dcf088fa97c","keywords":null,"link":"/elet/20250203_labdarugas-bajnokok-ligaja-rtl-kozvetites","timestamp":"2025. február. 03. 14:55","title":"Az RTL szerint félreértés, hogy az RTL+-on minden BL-meccset élőben közvetítenének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8dca1f8f-1a5c-424a-acdb-20757615df2c","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A megengedettnél magasabban repülhetett az a katonai helikopter, amely egy utasszállító repülőgéppel ütközött nemrég a washingotin repülőtér közelében.","shortLead":"A megengedettnél magasabban repülhetett az a katonai helikopter, amely egy utasszállító repülőgéppel ütközött nemrég...","id":"20250202_Washington-repulogep-helikopter-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8dca1f8f-1a5c-424a-acdb-20757615df2c.jpg","index":0,"item":"c2389963-4629-4a50-9ce7-16d28d6eaea1","keywords":null,"link":"/vilag/20250202_Washington-repulogep-helikopter-baleset","timestamp":"2025. február. 02. 15:35","title":"Új fejlemények a washingtoni légikatasztrófáról: túl magasan repült a Black Hawk, megnevezték a másodpilótát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89dd0307-c9d2-4a82-8e11-a90abb8f38b2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Fidesz alelnöke szerint a kegyelmi botránnyal indult 2024-es év a kormány számára politikailag rendkívül sikeres volt. Magyar Péterről pedig azt gondolja, hogy egy „idegbeteg csávó”.","shortLead":"A Fidesz alelnöke szerint a kegyelmi botránnyal indult 2024-es év a kormány számára politikailag rendkívül sikeres...","id":"20250203_Kubatov-Gabor-Magyar-Peter-egy-gatlastalan-hulye-gyerek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89dd0307-c9d2-4a82-8e11-a90abb8f38b2.jpg","index":0,"item":"7e092451-06db-4074-ae7e-ad20e618fb99","keywords":null,"link":"/itthon/20250203_Kubatov-Gabor-Magyar-Peter-egy-gatlastalan-hulye-gyerek","timestamp":"2025. február. 03. 08:23","title":"Kubatov Gábor: Magyar Péter egy gátlástalan hülye gyerek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f713573f-b77f-4da8-bd65-c49fcc1ba1f6","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Orosz–ukrán háború, közel-keleti válság, az Egyesült Államok területszerző szándékai és Kína hasonló ambíciói – ilyen körülmények között tartanak informális EU-csúcsot hétfőn Brüsszelben. Az állam- és kormányfők megbeszélésére hivatalos a NATO főtitkára és a brit miniszterelnök is. Orbán Viktor szerint Magyarország a változások nyertese lesz – akármit is jelentsen ez a mai nappal összefüggésben.","shortLead":"Orosz–ukrán háború, közel-keleti válság, az Egyesült Államok területszerző szándékai és Kína hasonló ambíciói – ilyen...","id":"20250203_eu-csucs_vedelem_orosz-ukran-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f713573f-b77f-4da8-bd65-c49fcc1ba1f6.jpg","index":0,"item":"4def1ea3-6bc5-4d13-ac67-b452f3438c3f","keywords":null,"link":"/eurologus/20250203_eu-csucs_vedelem_orosz-ukran-haboru","timestamp":"2025. február. 03. 08:45","title":"Trump fenyegetései árnyékában kezdődik az EU-csúcs Brüsszelben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68258366-1a45-45b5-aa54-6052958e3f67","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250202_deepseek-mi-lakhato-bolygo-ismeretlen-agyterulet-repulogep-baleset-galaxy-watch-vercukormeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68258366-1a45-45b5-aa54-6052958e3f67.jpg","index":0,"item":"53096628-40b1-4597-ae15-a1bea6066029","keywords":null,"link":"/tudomany/20250202_deepseek-mi-lakhato-bolygo-ismeretlen-agyterulet-repulogep-baleset-galaxy-watch-vercukormeres","timestamp":"2025. február. 02. 12:03","title":"Ez történt: Jó hír jött a szúrás nélküli, 24 órás vércukorszintmérésről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b3ebd948-1267-4c18-af46-94e35ca638bb","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"A tüntetők választ akarnak kapni arra is, hogy miért költöttek 16 millió eurót a pályaudvar felújításra, amely eredetileg 3 millióba került volna.","shortLead":"A tüntetők választ akarnak kapni arra is, hogy miért költöttek 16 millió eurót a pályaudvar felújításra, amely...","id":"20250203_szerbia-ujvidek-palyaudvar-tragedia-korrupcio-gyanu-nyomozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b3ebd948-1267-4c18-af46-94e35ca638bb.jpg","index":0,"item":"5c816932-25a9-4150-8168-82b0668d3b25","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_szerbia-ujvidek-palyaudvar-tragedia-korrupcio-gyanu-nyomozas","timestamp":"2025. február. 03. 18:49","title":"Korrupció gyanújával indítottak nyomozást az újvidéki tragédia ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c0f8d55-4a62-4c1c-9d42-a858e3d41885","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hétfőn az USAID dolgozóit hazaküldték, a szervezet nyilvános internetes oldala elérhetetlen.","shortLead":"Hétfőn az USAID dolgozóit hazaküldték, a szervezet nyilvános internetes oldala elérhetetlen.","id":"20250203_Marco-Rubio-kulugyminiszter-felfuggesztette-az-USA-nemzetkozi-fejlesztesi-ugynoksegenek-mukodeset-mert-szerinte-nem-igazodott-az-amerikai-nemzeti-erdekekhez","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c0f8d55-4a62-4c1c-9d42-a858e3d41885.jpg","index":0,"item":"d3985476-1a06-45ac-b9b7-fb38048afbd1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_Marco-Rubio-kulugyminiszter-felfuggesztette-az-USA-nemzetkozi-fejlesztesi-ugynoksegenek-mukodeset-mert-szerinte-nem-igazodott-az-amerikai-nemzeti-erdekekhez","timestamp":"2025. február. 03. 22:00","title":"Marco Rubio külügyminiszter felfüggesztette az USA nemzetközi fejlesztési ügynökségének működését, mert szerinte nem igazodott az amerikai nemzeti érdekekhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: vadászik a magyar kormányelit, a Rákos pedig Dubaj.","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250131_Rakosdubaj-orrszarvu-vadaszat-NER-elit-mini-Dubaj-Semjen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"d8130487-394a-42c6-abb4-ad0dda09e337","keywords":null,"link":"/itthon/20250131_Rakosdubaj-orrszarvu-vadaszat-NER-elit-mini-Dubaj-Semjen","timestamp":"2025. február. 02. 06:00","title":"Elvitelre #104: Rákosdubajon lehet majd orrszarvút lőni?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Miközben a kormányzati kommunikációban az a legfontosabb a tavaly júliustól bevezetett elektronikus útdíj-rendszerrel kapcsolatban, hogy az képes volt túlteljesíteni a bevételi célt, és 75 milliárd helyett 79 milliárd forintot tett az államkasszába, a rendszer éppen a fenntarthatóságával nem foglalkozik. A fuvarozók ugyanannyit fizetnek egy null-kilométeres, és egy 10 éves teherautó után is.
Az Európai Unióban a közúti közlekedésből származó széndioxid-kibocsátás negyedéért az e-útdíjjal érintett, 3 és fél tonnánál nehezebb tehergépjárművek a felelősek. A használatarányos elektronikus útdíjfizetési rendszer bevezetése ennél fogva nem csak az úthálózat fenntartását finanszírozhatja, de a járműpark korszerűsítéséhez, és a kisebb káros anyag kibocsátáshoz is utat nyithat. Az EU-ban a legtöbb helyen ez utóbbit egyszerűen a gépjárművekben lévő motorok EURO besorolásához kötve, differenciálják az útdíjakat.
Az Európai Unióban 1994 óta létezik az a szabályozás, mely a károsanyag-kibocsátás alapján is kategorizálja a személy-, és teherjárműveket. A autógyártók kötelezettséget vállaltak, hogy bizonyos időpontra vállalják az előírásnak megfelelő normák eléréséhez szükséges technológiák alkalmazását, és a motorjaik kisebb káros anyag kibocsátásúakká válnak. Jelenleg az EURO 5 (illetve: tavaly év végétől az EURO 6) besorolású járművek számítanak a legmodernebbeknek. Ahol az EU-ban működik használatarányos e-útdíjrendszer, ott az EURO besorolás egyben a tarifadifferenciálásnak is az alapja. Az alapelv az, hogy minél modernebb az adott teherautó, annál kisebb díjegységet kell fizetnie a fuvarozókat – így motiválják a modernebb, kevésbé környezetszennyező flották üzemeltetését.
Kamerák már vannak...
MTI / Balázs Attila
Ilyesféle differenciálás nálunk is van: más összeget fizet kilométerenként az EURO 1, 2 és 3 osztályba sorolt járművek üzemben tartója. A probléma az, hogy az EURO 3 kategóriától a rendszer mindenkit ugyanúgy mér. Egy kalap alatt kezeli a rendszer, a nemzetközi forgalomból lassan már kikopó EURO 3-asokat a legmodernebbekkel. Előbbiek akár 10 évesek is lehetnek, és jórészt már nullára írt teherautót takarnak, ami azzal jelent a rendszerben problémát, hogy az esetleg 0 kilométeres, épp csak munkára fogott, legmodernebb EURO 6-osok fuvarköltségébe még évekig be kell épülnie a beruházási költségének.
Logisztikai szakemberek szerint ez azért jelent problémát, mert az e-útdíj szabályozásból ma az következik, hogy kifizetődőbb a rosszabb állapotú, leharcoltabb, de mindenképp környezetszennyezőbb járművekkel fuvarokért jelentkezni, mert azzal összességében olcsóbb lehet a fuvarozás – hiszen a teherszállításban a üzemköltségek ma már mindenki számára nagyon hasonlók.
„Ez így pedig nem jó” – állítja Papp Zoltán, a Bau-Trans Kft ügyvezetője. A szállítmányozási cég első embere szerint bár nálunk a legfiatalabb az e-útdíj rendszer, az e tekintetben nem állja ki a versenyt sem a német, sem az osztrák, sem a svájci díjtételekkel.
Amíg Magyarországon az EURO 3-tól EURO 6-ig terjedő kategóriába tartozó járművek után ugyanannyit kell fizetni kilométerenként, addig a másik három vizsgált országban ezt a tartományt is erősen tagolják. Az EURO 0-tól az EURO 6-ig (illetve EURO EEV) terjedő besorolásban a négynél több tengelyes teherjárművek úthasználata után fizetendő díj, fokozatosan csökken a környezetkímélőbb megoldást használó kamionok felé haladva. Így például Ausztriában összesen négy díjkategória létezik EURO 3 és EURO 6 között, de hasonló a helyzet Lengyelországban is, valamint a többi visegrádi ország is előrébb jár ebben Magyarországhoz képest, nemcsak a nyugat-európai országok.
„Szlovákiában eddig az EURO 3 kategóriába tartozó, illetve az ennél modernebb kamionokat különböztették meg a kilométerdíjakban, ez januártól azonban változik. Az EURO 3 és EURO 4 kategóriában jegyzett teherjárművek egy díjkategóriába kerülnek, míg az EURO5, EURO6 és EURO EEV minősítésű kamionok egy másikba. Ez a logika érvényesül majd Csehországban is” – magyarázta Papp Zoltán. Úgy látja, ez a logikus irány, így ideje volna ezt a hazai útdíj-rendszerben is megtenni.
A károsanyag-kibocsátás csökkentésének ösztönzése a közlekedésben központi feladatnak számít, mivel az Eurostat 2011-es adatai szerint ez a szektor az EU-ban a második legnagyobb üvegházhatású gázok (ÜHG) kibocsátója, és a teljes közlekedési szegmens emissziójának több mint 90 százalékáért pedig a közúti közlekedés a felelős.