Céges bankkártyák – Hogyan osszunk?
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Miközben a kormányzati kommunikációban az a legfontosabb a tavaly júliustól bevezetett elektronikus útdíj-rendszerrel kapcsolatban, hogy az képes volt túlteljesíteni a bevételi célt, és 75 milliárd helyett 79 milliárd forintot tett az államkasszába, a rendszer éppen a fenntarthatóságával nem foglalkozik. A fuvarozók ugyanannyit fizetnek egy null-kilométeres, és egy 10 éves teherautó után is.
Az Európai Unióban a közúti közlekedésből származó széndioxid-kibocsátás negyedéért az e-útdíjjal érintett, 3 és fél tonnánál nehezebb tehergépjárművek a felelősek. A használatarányos elektronikus útdíjfizetési rendszer bevezetése ennél fogva nem csak az úthálózat fenntartását finanszírozhatja, de a járműpark korszerűsítéséhez, és a kisebb káros anyag kibocsátáshoz is utat nyithat. Az EU-ban a legtöbb helyen ez utóbbit egyszerűen a gépjárművekben lévő motorok EURO besorolásához kötve, differenciálják az útdíjakat.
Az Európai Unióban 1994 óta létezik az a szabályozás, mely a károsanyag-kibocsátás alapján is kategorizálja a személy-, és teherjárműveket. A autógyártók kötelezettséget vállaltak, hogy bizonyos időpontra vállalják az előírásnak megfelelő normák eléréséhez szükséges technológiák alkalmazását, és a motorjaik kisebb káros anyag kibocsátásúakká válnak. Jelenleg az EURO 5 (illetve: tavaly év végétől az EURO 6) besorolású járművek számítanak a legmodernebbeknek. Ahol az EU-ban működik használatarányos e-útdíjrendszer, ott az EURO besorolás egyben a tarifadifferenciálásnak is az alapja. Az alapelv az, hogy minél modernebb az adott teherautó, annál kisebb díjegységet kell fizetnie a fuvarozókat – így motiválják a modernebb, kevésbé környezetszennyező flották üzemeltetését.
Logisztikai szakemberek szerint ez azért jelent problémát, mert az e-útdíj szabályozásból ma az következik, hogy kifizetődőbb a rosszabb állapotú, leharcoltabb, de mindenképp környezetszennyezőbb járművekkel fuvarokért jelentkezni, mert azzal összességében olcsóbb lehet a fuvarozás – hiszen a teherszállításban a üzemköltségek ma már mindenki számára nagyon hasonlók.
„Ez így pedig nem jó” – állítja Papp Zoltán, a Bau-Trans Kft ügyvezetője. A szállítmányozási cég első embere szerint bár nálunk a legfiatalabb az e-útdíj rendszer, az e tekintetben nem állja ki a versenyt sem a német, sem az osztrák, sem a svájci díjtételekkel.
Amíg Magyarországon az EURO 3-tól EURO 6-ig terjedő kategóriába tartozó járművek után ugyanannyit kell fizetni kilométerenként, addig a másik három vizsgált országban ezt a tartományt is erősen tagolják. Az EURO 0-tól az EURO 6-ig (illetve EURO EEV) terjedő besorolásban a négynél több tengelyes teherjárművek úthasználata után fizetendő díj, fokozatosan csökken a környezetkímélőbb megoldást használó kamionok felé haladva. Így például Ausztriában összesen négy díjkategória létezik EURO 3 és EURO 6 között, de hasonló a helyzet Lengyelországban is, valamint a többi visegrádi ország is előrébb jár ebben Magyarországhoz képest, nemcsak a nyugat-európai országok.
„Szlovákiában eddig az EURO 3 kategóriába tartozó, illetve az ennél modernebb kamionokat különböztették meg a kilométerdíjakban, ez januártól azonban változik. Az EURO 3 és EURO 4 kategóriában jegyzett teherjárművek egy díjkategóriába kerülnek, míg az EURO5, EURO6 és EURO EEV minősítésű kamionok egy másikba. Ez a logika érvényesül majd Csehországban is” – magyarázta Papp Zoltán. Úgy látja, ez a logikus irány, így ideje volna ezt a hazai útdíj-rendszerben is megtenni.
A károsanyag-kibocsátás csökkentésének ösztönzése a közlekedésben központi feladatnak számít, mivel az Eurostat 2011-es adatai szerint ez a szektor az EU-ban a második legnagyobb üvegházhatású gázok (ÜHG) kibocsátója, és a teljes közlekedési szegmens emissziójának több mint 90 százalékáért pedig a közúti közlekedés a felelős.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Részletesen bemutatjuk az ilyen esetben felmerülő kötelezettségeket, amelyekkel számolni kell.
Egyre több szektorban kötelező a felelősségbiztosítás. Mire nyújt valódi védelmet? És mikor fizetjük hiába a díjat?
Július 1. fontos határidő a megváltozott a gazdasági tevékenységek egységes ágazati osztályozási rendszerének (TEÁOR) változása miatt.
Ma egy éve szűnt meg a kötelező akciózás, a kormány azonban nem tudta elengedni, továbbra is hatósági eszközökkel próbálja alacsonyabban tartani az árakat. De sikerült?
Az Ügyvédkör elnökét és egy volt belügyminisztert kérdeztünk.
Dr. Kincse Csongor arról beszélt, hogy nem kapott egyértelmű választ, amikor a munkába állásról érdeklődött.
Még mindig téma a szombati budapesti Pride a világsajtóban.
A szakértő szerint Európa vezetői végre ráébredtek a geopolitikai veszélyekre.
A volt igazságügyi minisztert tanúként hallgatta meg a bíróság a Schadl-ügyben.