Hírlevelek
Menü

Olvasási mód:

Betűméret:

Betűstílus:

#pedagógia

Serdült Viktória hvg360

Nyolcvan külföldi gyerek egy iskolában? A Bajza utcában már tanítják is, hogyan kell szót érteni egymással

Budapest néhány belső kerületében ma már minden negyedik lakó külföldi, az ő gyerekeiknek pedig akkor is iskolába kell járniuk, ha egy szót sem beszélnek magyarul. Így került több tucat külföldi kisdiák a VI. kerületi Bajza utcai Általános Iskolába is, ahol azonban nem ijedtek meg a kihívástól. Ehhez persze a körzeti iskolában nemcsak az idegen környezetbe kerülő kisdiákokon, hanem a velük kommunikálni nem tudó tanárokon is segíteni kellett. Ma viszont már nemcsak fővárosi, hanem vidéki iskolákból is tőlük kérnek segítséget. Egy multikulturális állami általános története.

Balla István hvg360

„Este tíz után ír rám fenyegetően az anyuka, hogy mit csináltam én az ő kislányával”

Bár szinte közhely, hogy akkor lehet sikeres a gyerekek nevelése, ha a pedagógusok és a szülők kölcsönösen partnernek tekintik egymást, sokszor a partnerség helyett a bizalmatlanság jellemző a kapcsolatukra. Egyszerre jellemző, hogy alig van kommunikáció a felek között, és az, hogy ha van, akkor az a tanárok számára akár kifejezetten zavaró éjszakai vagy hétvégi telefonokat és üzeneteket is jelenthet.

United Way

Be tudnak illeszkedni a Magyarországon maradt menekültek?

Az orosz-ukrán háború következtében Kárpátaljáról nagy számban menekültek hazánkba magyar anyanyelvű roma családok. A kezdeti segítségnyújtás az életfeltételeik megteremtésére irányult, de a Magyarországon maradt menekültek számára ugyanígy lényeges, hogy a társadalomba való beilleszkedésben is segítséget kapjanak. Ennek fontos része, hogy az ide érkező gyerekek ne csak együtt élni, de együtt tanulni is tudjanak a helyi közösségben, a hátrányos helyzetű fiatalok mentorálásával és módszertani fejlesztésével foglalkozó Motiváció Oktatási Egyesület pedig éppen ebben segít nekik. A szegedi tanévzáró eseményükön mi is ott voltunk, és a kezdeményezés hátteréről, részleteiről kérdeztük a szakembereket.

HVG360 hvg360

Hogyan neveljünk kreatív és boldog gyereket? – 6. rész: Fontos a figyelem és a biztatás

Miért hagyjuk, hogy a gyermekünk megtapasztalja tettei és döntései természetes következményeit? Miért inkább a szándékot és az erőfeszítéseket ismerjük el az automatikus dicséret helyett? Bármilyen intézménybe jár is a gyermekünk, a Montessori-szemléletmóddal kölcsönös odafigyelésen, elfogadáson és tiszteleten alapuló környezetet alakíthatunk ki otthonunkban. Az elismert Montessori-pedagógusok olyan szokások megalapozásában segítenek, amelyeket minden korosztálynál, a családi élet legkülönbözőbb területein alkalmazhatunk. A Montessori-szemlélet a mindennapokban című könyvet melyből több részletet is közlünk, a HVG Könyvek adja ki. Ez sorozatunk befejező része.

HVG360 hvg360

Hogyan neveljünk kreatív és boldog gyereket? – 5. rész: Milyen az érzelmileg biztonságos környezet?

Miért hagyjuk, hogy a gyermekünk megtapasztalja tettei és döntései természetes következményeit? Miért inkább a szándékot és az erőfeszítéseket ismerjük el az automatikus dicséret helyett? Bármilyen intézménybe jár is a gyermekünk, a Montessori-szemléletmóddal kölcsönös odafigyelésen, elfogadáson és tiszteleten alapuló környezetet alakíthatunk ki otthonunkban. Az elismert Montessori-pedagógusok olyan szokások megalapozásában segítenek, amelyeket minden korosztálynál, a családi élet legkülönbözőbb területein alkalmazhatunk. A Montessori-szemlélet a mindennapokban című könyvet melyből több részletet is közlünk, a HVG Könyvek adja ki.

HVG360 hvg360

Hogyan neveljünk kreatív és boldog gyereket? – 4. rész: Tanuljuk meg a gyerek nézőpontjából szemlélni a világot

Miért hagyjuk, hogy a gyermekünk megtapasztalja tettei és döntései természetes következményeit? Miért inkább a szándékot és az erőfeszítéseket ismerjük el az automatikus dicséret helyett? Bármilyen intézménybe jár is a gyermekünk, a Montessori-szemléletmóddal kölcsönös odafigyelésen, elfogadáson és tiszteleten alapuló környezetet alakíthatunk ki otthonunkban. Az elismert Montessori-pedagógusok olyan szokások megalapozásában segítenek, amelyeket minden korosztálynál, a családi élet legkülönbözőbb területein alkalmazhatunk. A Montessori-szemlélet a mindennapokban című könyvet melyből több részletet is közlünk, a HVG Könyvek adja ki.

HVG360 hvg360

Hogyan neveljünk kreatív és boldog gyereket? – 3. rész: Szülőként figyeljünk egymásra

Miért hagyjuk, hogy a gyermekünk megtapasztalja tettei és döntései természetes következményeit? Miért inkább a szándékot és az erőfeszítéseket ismerjük el az automatikus dicséret helyett? Bármilyen intézménybe jár is a gyermekünk, a Montessori-szemléletmóddal kölcsönös odafigyelésen, elfogadáson és tiszteleten alapuló környezetet alakíthatunk ki otthonunkban. Az elismert Montessori-pedagógusok olyan szokások megalapozásában segítenek, amelyeket minden korosztálynál, a családi élet legkülönbözőbb területein alkalmazhatunk. A Montessori-szemlélet a mindennapokban című könyvet melyből több részletet is közlünk, a HVG Könyvek adja ki.

HVG360 hvg360

Hogyan neveljünk kreatív és boldog gyereket? – 2. rész: "Nem formálhatjuk a gyerekeket, akár a gyurmát"

Miért hagyjuk, hogy a gyermekünk megtapasztalja tettei és döntései természetes következményeit? Miért inkább a szándékot és az erőfeszítéseket ismerjük el az automatikus dicséret helyett? Bármilyen intézménybe jár is a gyermekünk, a Montessori-szemléletmóddal kölcsönös odafigyelésen, elfogadáson és tiszteleten alapuló környezetet alakíthatunk ki otthonunkban. Az elismert Montessori-pedagógusok olyan szokások megalapozásában segítenek, amelyeket minden korosztálynál, a családi élet legkülönbözőbb területein alkalmazhatunk. A Montessori-szemlélet a mindennapokban című könyvet melyből több részletet is közlünk, a HVG Könyvek adja ki.

HVG360 hvg360

Hogyan neveljünk kreatív és boldog gyereket? – 1. rész: Mi az a Montessori?

Miért hagyjuk, hogy a gyermekünk megtapasztalja tettei és döntései természetes következményeit? Miért inkább a szándékot és az erőfeszítéseket ismerjük el az automatikus dicséret helyett? Bármilyen intézménybe jár is a gyermekünk, a Montessori-szemléletmóddal kölcsönös odafigyelésen, elfogadáson és tiszteleten alapuló környezetet alakíthatunk ki otthonunkban. Az elismert Montessori-pedagógusok olyan szokások megalapozásában segítenek, amelyeket minden korosztálynál, a családi élet legkülönbözőbb területein alkalmazhatunk. A Montessori-szemlélet a mindennapokban című könyvet melyből több részletet is közlünk, a HVG Könyvek adja ki.

Révész Sándor hvg360

Béka a zsebben, óra a tóban - 125 éve halt meg az utolsó erdélyi polihisztor, Brassai Sámuel

A 19. században fejlődtek odáig a tudományok, hogy ne lehessen többé polihisztorkodni. Erdély utolsó polihisztora a 125 évvel ezelőtt, 1897. június 24-én elhunyt Brassai Sámuel volt. Ő gyakorolta a legnagyobb hatást Erdély szellemi életére a 19. században, amelyet gyakorlatilag végigélt. Élete végén százévesnek nyilvánított magát, holott szinte biztos, hogy 97 volt „csupán”. Pedagógiai nézeteivel messze megelőzte a korát - sajnos a mi korunkat is.

Halmschlager Andrea hvg360

Ujházy András közoktatásról, tudományról: „Az emberiség nem beavatott része feladta a megértést”

A kormánynak közel hárommilliárd forintnyi uniós támogatást kell visszafizetnie, mert nem arra költötte, amire kellett volna. Például nem az Öveges-programra, amelynek célja a hatékonyabb és korszerűbb természettudományos oktatás előmozdítása. Interjú a mindenkori kabinetek általtalán legmostohábban kezelt területről, a hazai természettudományos oktatásról Ujházy András vegyész-kémiatanárral, volt iskolaigazgatóval, az Öveges József Tanáregylet elnökhelyettesével. Aki szerint a gyerekek túlterheltsége részben az alulterheltségükből fakad, és 12 éves kortól ragaszkodni kellene az egymásra épülő szaktárgyakhoz.

Balla István Élet+Stílus

Tényleg belefér egy-egy pofon a nevelési folyamatba?

Egy minapi Márki-Zay Péter-interjú nyomán újra fellángolt a vita a gyereknevelésben alkalmazható testi fenyítésről. Ha azt gondolnánk, hogy a „fekete pedagógia” nézeteit már rég elfeledtük, nagyot tévedünk. Bár a törvény tiltja, elfogadott nevelési eszközként tekintünk ma is egy-egy pofonra vagy fenékre verésre.

Scheer Katalin Élet+Stílus

Engem is vert az apám, mégis diktátor lett belőlem

Hitler maga volt a megtestesült gonosz, aki démoni erejével milliókat volt képes megbabonázni? Vagy a karlengető millióknak volt szükségük egy megfellebbezhetetlen autoritásra, akit gondolkodás nélkül követhettek? Alice Miller szerint a nácizmus gyilkos tombolását két évszázadnyi szisztematikus gyereküldözés alapozta meg, ezt hívjuk ma fekete pedagógiának. És ha azt hisszük, hogy rég meghaladtuk a 18-19. század nevelési elveit, akkor vagy naivak vagyunk, vagy még nem néztünk szembe saját gyerekkorunk realitásával.

Papp Réka Kinga hvg360

Papp Réka Kinga: Évnyitó szabadesésben

Érdemi terv nincs, a felkészülés elmaradt, a kora tavaszinál jóval súlyosabb járványhelyzetben mennek a gyerekek iskolába. Pedig lehetett volna készülni: a családok bevonásával, igényfelméréssel, differenciálással, a távoktatási infrastruktúra fejlesztésével. Meg leginkább a követelmények kidobásával. Csupa olyasmivel, amit a Klebelsberg Központ lehetetlenné tesz, sőt, alkalmanként üldöz.

Windisch Judit Itthon

Iskolarendőrök: a kormány megint büntetésben gondolkodik problémamegoldás helyett

Szeptembertől iskolaőröket küld 500 általános és középiskolába a kormány, akik a 12 évesnél idősebb gyerekeket szükség esetén meg is bilincselhetik. A tanárokat védenék az agressziótól, ám több szakemberrel beszéltünk, akik szerint ez csak tüneti kezelés. Ritók Nóra úgy látja: a gyöngyöspatai ítéletre adott választ a kormány, ami egy újabb bélyeg és a kirekesztést erősíti.

1 2
Valamikor, valamiért katonákat küldünk Afrikába: amit tudni lehet és amit titkol a kormány a csádi katonai misszióról

Valamikor, valamiért katonákat küldünk Afrikába: amit tudni lehet és amit titkol a kormány a csádi katonai misszióról

Egy magyar kutatás szerint a terelőkutyáknak jobb a szaglásuk, mint a vadászkutyáknak

Egy magyar kutatás szerint a terelőkutyáknak jobb a szaglásuk, mint a vadászkutyáknak

DK: Nyomozást indít az OLAF az Orbán-kormány „kastélymutyija” miatt

DK: Nyomozást indít az OLAF az Orbán-kormány „kastélymutyija” miatt

150 milliárd forintnyi pénzből indítaná meg a szlovák kormány a bősi erőmű fejlesztését

150 milliárd forintnyi pénzből indítaná meg a szlovák kormány a bősi erőmű fejlesztését

Újabb milliárdokat szórtak ki a kormány plakátjaira, a Szuverenitásvédelmi Hivatal és a diákhitel kommunikációjára is jutott

Újabb milliárdokat szórtak ki a kormány plakátjaira, a Szuverenitásvédelmi Hivatal és a diákhitel kommunikációjára is jutott

Már Szerbia is Srí Lankáról importál sofőröket

Már Szerbia is Srí Lankáról importál sofőröket

Szaúd-Arábiára cseréli Iránt Szíria

Szaúd-Arábiára cseréli Iránt Szíria

Műorrnak hitte egy sminkes Adrien Brody orrát, és mindenáron megpróbálta leszedni az arcáról

Műorrnak hitte egy sminkes Adrien Brody orrát, és mindenáron megpróbálta leszedni az arcáról

Több ezer kínai munkás érkezik Szegedre a BYD-gyár miatt

Több ezer kínai munkás érkezik Szegedre a BYD-gyár miatt

A címlapról ajánljuk