szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kevesebb az élelmiszerüzlet és a cipőbolt, de több van a vegyes üzletekből. A legdinamikusabban a gépjármű-, járműalkatrész-üzletek és gépjárműüzemanyag-töltő állomások bővültek az év első felében.

A telítődés és a fokozódó koncentráció jeleit mutatta a kiskereskedelmi üzlethálózat 2006 első negyedévében. Március 31-én Magyarországon 111,9 ezer vállalkozás összesen 166,5 ezer kiskereskedelmi üzletet működtetett. A működő kiskereskedelmi üzletek számának csekély változása továbbra is magas cserélődési ütem mellett következett be - tette közzé honlapján a Központi Statisztikai Hivatal. 2006 első negyedévében 6,4 ezer új üzletet nyitottak és 6,7 ezer üzletet zártak be. Egy év alatt az üzletállomány 15 százaléka cserélődött ki.

2006 első negyedévében 280-nal (2 ezrelékkel) csökkent a működő üzletek száma, március végén az üzletszám 689-cel (4 ezrelékkel) haladta meg az egy évvel korábbit. A kiskereskedelmi üzlethálózat 2006 első negyedévben egyedül Közép-Magyarországon (90 üzlettel) és Dél-Alföldön (40 üzlettel) bővült. A legjelentősebb üzletszám-csökkenés (175) az északalföldi és (100) a dél-dunántúli régióban mutatkozott.

A változások tovább erősítették a területi koncentrációt az országos kiskereskedelmi üzlethálózatban. 2006 első negyedévében tovább nőtt a közép-magyarországi régió súlya, ahol az üzletállomány 29,4%-a (19,5%-a Budapesten) volt található. A többi régió súlya 10–15% között oszlott meg.

Az első negyedévben bekövetkezett üzletszám-csökkenés a fővároson kívül az összes településtípusban éreztette hatását. A legnagyobb visszaesés (289) a községekben jelentkezett, miközben további 5 település kiskereskedelmi üzlettel való ellátottsága meg is szűnt.

Az üzlettípusok közül az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek számának évek óta tartó csökkenése tovább folytatódott, a forgalom hipermarketekbe koncentrálódásának következtében. Az első negyedévben számuk 408-tal (0,8 százalékkal), arányuk a kiskereskedelmi üzletállományon belül március végére 29 százalékra mérséklődött.

Ezzel egyidejűleg a nem élelmiszert forgalmazó kiskereskedelmi üzletek arányában összességében csekély növekedés mutatkozott, számuk mindössze 32-vel emelkedett, ami 64 százalékos részesedésükben sem okozott lényeges változást. Közülük a legnagyobb bővülés az iparcikk jellegű vegyes üzletek (188 egység) körében volt megfigyelhető, míg a textil-, ruházati és lábbeliszaküzletek hálózata 201-gyel csökkent. Az első negyedévben legdinamikusabban a gépjármű-, járműalkatrész-üzletek és gépjárműüzemanyag-töltő állomások országos állománya bővült. Számuk 96-tal (0,9 százalékkal), arányuk 7 százalékra emelkedett.

Az üzemeltetői koncentráció növekedésének egyik jele, hogy az első negyedévben több mint százzal csökkent az üzletet működtető vállalkozások száma. A mérséklődés mintegy háromnegyede az együzletes vállalkozásoknál következett be, míg erőteljesen bővült a 6–10 üzletesek száma. Így március végén egy gazdasági szervezet átlagosan 1,49 üzletet működtetett. Az első negyedévben több mint félezerrel, egy év alatt 1,8 ezerrel csökkent az egyéni vállalkozók által üzemeltetett üzletek száma, míg a társas vállalkozásoké (0,3, illetve 2,5 ezerrel) bővült.

Az üzlethálózatot üzemeltető gazdasági szervezetek főtevékenységük szerinti megoszlásában sem történt lényeges elmozdulás. 2006 első negyedév végén a kiskereskedelmi üzletek háromnegyed részét a kereskedelem és javítószolgáltatás ágazatba sorolt vállalkozások működtették. A más főtevékenységű gazdasági szervezetek közül a legtöbb üzletet az iparvállalatok (12 ezer) és az ingatlanügyek és gazdasági szolgáltatásokba tartozók (9 ezer) üzemeltették.

2006 első negyedévben újabb lendületet vett az új típusú, nagy alapterületű létesítmények nyitása: a Tesco Siklóson, Szentesen és Szolnokon bővítette hipermarket-hálózatát. Ezzel együtt március végére az üzlethálózat eladótere három hónap alatt 89 ezer négyzetméterrel összesen 17,4 milló négyzetméterre emelkedett, míg az egy üzletre jutó átlagos alapterület 104 négyzetméter volt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Gazdaság

Hipermarketből vesszük a mosószert

A mosószerek kiskereskedelmi piaca évi 35 milliárd forint körül stagnál, míg a mennyiségben mért értékesítés két százalékkal nőtt tavaly, az előző évhez képest. Az eladásokban domináló por átlagos fogyasztói ára csökkent egy év alatt, míg a speciális, kézi mosáshoz használt készítmények átlagára növekszik. Többek között ezt állapítja meg az ACNielsen piackutató vállalat folyamatos felmérése.

hvg.hu Gazdaság

Eltűnhetnek a kisboltok

Magyarországon a napi fogyasztási cikkek kiskereskedelmi forgalma 2000 óta megtorpanás nélkül növekszik, és a tavalyi év végére mintegy 55 százalékkal nőtt az ezredfordulóhoz képest. Mindemellett a fogyasztók vásárlási szokásaiban lényeges változások nem következtek be – állapítja meg a GfK Hungária Piackutató Intézet Kereskedelmi Analízisek 2005 című tanulmánya.

hvg.hu Vállalkozás

Fokozott veszélyben a kisboltok

Az utóbbi időszakban elkövetett rablások tapasztalatait figyelembe véve megállapítható, hogy a kereskedelmi egységek közül a kisebb, azaz egy-két főt foglalkoztató üzletek fokozott veszélynek vannak kitéve. Az Országos Rendőrfőkapitányság (ORFK) a biztonságtechnikai megoldások mellett javasolja a támadás estén jelző rendszer kiépítését a szomszédos üzlethelységben.

MTI Gazdaság

Lejárt az óriás hipermarketek építésének ideje

A nagy, 10 ezer négyzetméter feletti mega hipermarketek építésének ideje lejárt Magyarországon, a jövőben kisebb, 3000 négyzetméteres áruházakat építenek majd a fejlesztők - jelentette ki Madarász Tamás, a Tesco Global Áruházak Rt. Hálózatfejlesztési igazgatója egy konferencián.