A végtelen lehetőségek iparága
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
Erőteljes megszorításokat tartalmaz az Orbán-kormány konvergenciaprogramja, amelynek fő irányát a pénzpiac méltányolja, holott tele van ellentmondásokkal.
Lefújták a pénzügyi függetlenségi harcot – derül ki az aktualizált konvergenciaprogramból, az Orbán-kormány első ilyen dokumentuma ugyanis pontosan követi az uniós sorvezetőt. Ez annyiban nem is csoda, hogy az EU gazdasági és pénzügyminiszteri tanácsa – amelyen egyébiránt Matolcsy György elnökölt – március 15-én felszólította Magyarországot és Lengyelországot, hogy szigorúan tegyenek eleget a túlzottdeficit-eljárás során nekik címzett ajánlásoknak, és Magyarország a 2009. júliusi ukáznak megfelelően 2011-ben szorítsa le államháztartása hiányát a GDP 3 százaléka alá. A tavaly januárban, még a Bajnai-kormány által átdolgozott konvergenciaprogram-változat EU-tanácsi értékeléséből pedig kiviláglik, hogy Brüsszel a kiadások reformokkal való csökkentését várja a közösségi közlekedésben, az egészségügyben, az oktatási és a nyugdíjrendszerben. A sort az újabb uniós dokumentumok az önkormányzati szektorral folytatják.
Az ajánlások teljesítéséhez az Orbán-kormánynak át kellett lépnie saját árnyékát, és a növekedési hajsza helyett az egyensúlyra helyezni a hangsúlyt. Ezt meg is tette. Mindazonáltal a 2012-től érvényesítendő megszorítások mértéke sokkoló: a többletbevételek és kiadáscsökkentések szaldója jövőre 550 milliárd, 2013-ban 902 milliárd forint. A szerkezete is az: a rokkant- és rendes nyugdíjasok, a nyugdíjkiváltságok és szociális támogatások eddigi kedvezményezettei (leszámítva a gyermekes családokat), az állástalanok, az egyetemre, főiskolára készülők, a drága gyógyszerekre szorulók, a kedvezményes áron közlekedők kivétel nélkül veszítenek, szemben a magas jövedelmű csoportokkal, valamint a kis- és középvállalkozásokkal. Nem nyernek még a közszférában foglalkoztatottak sem: keresetük a következő években csupán annyival nő, amennyi az úgynevezett „szuperbruttó” 2013-ig tartó, fokozatos megszüntetéséből adódik. Nem várható a családi pótlék emelése, a támogatás fő módszere változatlanul a gyermekek után járó adókedvezmény marad, ami szintén a magasabb jövedelműeket segíti.
A kiadáscsökkentés módozatait sem Brüsszel, sem az IMF nem írja elő a magyar kormánynak, csupán ahhoz ragaszkodik, hogy egy-egy állam tartsa be az uniós szabályokat, és ügyeljen adóssága finanszírozhatóságára. Magyarországi tárgyalásai után közzétett jelentésében az IMF delegációját vezető Christoph Rosenberg kifejezetten azt hangsúlyozta: a szociális juttatások tervezett megnyirbálása során el kell kerülni, hogy a szegényekre aránytalan terhek nehezedjenek, inkább jövedelemtől függő, semmint mindenkire egyformán vonatkozó megoldást volna célszerű alkalmazni. A programban megjelenített összefüggések szerint a támogatások valóban célzottak lesznek, csak éppen nem a leginkább rászorulókat fogják segíteni.
Bár a múlt pénteken közzétett konvergenciaprogram, műfajidegen módon, az előző kormányt is vádolja, az unió által kiegyenlítendőnek, lefaragandónak ítélt hiánytételek nagyobb részét már az Orbán-kormány hozta össze. A Bajnai-kabinet tervezett fiskális pályájáról Brüsszel még úgy vélekedett, hogy az adócsökkentések következtében a 2011-es deficit-előirányzat nem volt kellőképpen alátámasztva, emiatt a GDP 0,5 százalékára tehető korrekciót tartott szükségesnek. Az Orbán-kormány tovább növelte a célérték és a várható hiányszám közötti távolságot: az egykulcsos személyi jövedelemadó és az 500 millió forintos adóalapig tíz százalékra csökkentett társasági adó együttesen több mint 600 milliárd forintnyi, a GDP 2 százalékát meghaladó mínuszt jelent. Az adóváltozások „azonnali bevételi hiányt idéztek elő a költségvetésben” – ismeri el maga a konvergenciaprogram is.
Az áthidaló megoldásokat – azaz a bevételek gyarapítását banki, ágazati különadókkal és a magán-nyugdíjpénztári vagyon felhasználásával – az Európai Bizottság legfeljebb arra tartja alkalmasaknak, hogy rövid távon kisegítsék a költségvetést. „Ezek az adók jelenlegi formájukban nem támogatják az országban a befektetési klímát és a növekedést” – foglalt állást április 11-én az Európai Bizottság küldöttsége, amely a Nemzetközi Valutaalappal közös hitelprogram utóvizsgálatát végezte el. A konvergenciaprogram ezt annyiban vitatja, hogy szerinte az idén nagyjából 350 milliárd forint bevételt hozó banki és ágazati különadók olyan szektorokat érintettek, amelyek a válságot a legsikeresebben vészelték át, volt elég tartalékuk, emiatt az időleges elvonások „hosszú távon nem hatnak növekedési potenciáljukra”. Az érintettek nyilatkozatai ezt látványosan cáfolják. Jövőre 16 milliárd forinttal tovább súlyosbodnak a honi innovációs kiadások zömét produkáló gyógyszeripar terhei is, holott az ágazat már Molnár Lajos minisztersége óta különadót fizet. Összehasonlításul: 2009-ben a gyógyszeripar k+f ráfordítása 51 milliárd forint volt, és abban az évben az Egészségbiztosítási Alap már 43 milliárd forintját nyelte el az ágazatnak. A különadóval büntetett szektorok berzenkedése ellenére a program merészebb változata a 2013–2015-ös periódusban évi 4,8–5,5 százalékos gazdasági növekedést vizionál; a szolidabb 3,2–3,5 százalékost.
Ami az államháztartást illeti, mind az IMF, mind Brüsszel az egyszeri bevételektől és a konjunkturális ingadozásoktól megtisztított úgynevezett strukturális egyenlegre koncentrál, ennek várható alakulásához méri a kiadások elvárt csökkentését. Márpedig a strukturális deficit tavaly óta növekedett, és ezt a konvergenciaprogram sem vitatja: a különadók megszüntetésével a hiány a GDP 4,5-5 százaléka lenne. A kiadásokat a kormány a Széll Kálmán-tervben meghirdetett menetrend szerint óhajtja lejjebb vinni (HVG, 2011. március 5.), amelynek céljait nehéz volna vitatni. Ezek: az államadósság csökkentése, a lehető leggyorsabb gazdasági növekedés elérése és a későbbi eladósodás megakadályozása. A növekedést a program a külpiaci konjunktúrára, a növekvő beruházási hányadra és a javuló foglalkoztatásra építi, amit az elemzők szintén méltányolnak. Azt már sokkal kevésbé, hogy az államadósság csökkentésének fő eszköze a magán-nyugdíjpénztári vagyon 60 százalékának e célú felhasználása lesz.
A célok és a bevetni szándékozott eszközök között nagyok az ellentmondások. A munkanélkülieknek járó támogatás időtartamának 90 napra csökkentését például Matolcsy azzal indokolta, hogy ezzel a munkába állást ösztönzik; csakhogy a legutóbbi KSH-gyorsjelentés szerint 487 ezer munkanélküli több mint fele egy évnél régebben keres állást, helyzetük ettől nem javul, sőt romlik. Megtakarítást vár Matolcsy a rokkantnyugdíjasok felülvizsgálatától is, ha a tervei teljesülnek, 100-150 ezer régi-új munkavállalónak kell megélhetésre alkalmas állást kreálni. A feszültségeket enyhítheti, hogy az új közmunkaprogram a miniszter szerint 190 ezer embernek nyújt „rövid távon” munkaalkalmat, napi 4 órában. Ezzel együtt „a munkanélküliek száma rövid távon még nőhet is” – összegzi a konvergenciaprogram, ám ennek a mellékelt táblázatokban nincs nyoma. Feltehetően a fiatalkori munkanélküliséget fogja növelni, hogy az államilag támogatott egyetemi-főiskolai férőhelyeket a kormány a mostani 53 ezerről 2014-re 30 ezerre kívánja csökkenteni, a többieknek fizetniük kell a képzésért. A program gyorsabb növekedési pályája szerint a munkanélküliség a mai, 11,5 százalékos rátáról 2015-re 6 százalék alá bukik, ami vitathatatlanul merész feltételezés. Mint ahogy feltehetően az is, hogy „az emberek többsége egyetért a strukturális program elveivel”; utóbbit a kormányközeli Századvég felmérésére alapozva állítják a program szerzői.
FARKAS ZOLTÁN
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
Az öröklés előkészítése, a vagyon átruházása bonyolult, tudatosságot igénylő folyamat – különösen akkor, ha működő cég is van a javak között.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
Rövid távra is érdemes az időszakosan szabad forrásokat hozamot termelő formában tartani.
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Az elnökkel egyszer az irodájában, egyszer pedig Lengyelországban próbáltak végezni.
Új idegenrendészeti eljárás indul.
Orbán korábban azt mondta, ez tüdőn lőné a gazdaságot.
Karácsony Gergely ismét felhívta a figyelmet arra: önkormányzati rendezvényről van szó.
Július elején újabb hullámra lehet számítani.
A Cargolux három Boeing 747-ese közvetlenül az iráni légtér előtt tűnt el a nyomkövető rendszerekből, és azóta sem tudni, hol vannak.