Fogyóban a méz a devizahiteles madzagról
Fordulat a hitel-visszatérítési pszichodrámában? Képlet van, de más nincs, sőt távolodóban a devizahitelesek tájékoztatásának várható időpontja. Bölcsen cselekedett, aki nem költötte el előre a várt nagy dohányt, mert nagyon úgy néz ki, nem is lesz az annyira nagy. Mikor és mennyit? Továbbra sem tudni szinte semmit, de úgy fest, inkább később és még inkább kevesebb. Mintha már nem lenne olyan széles a vigyor a svájci frankos autóban furikázó kolléga arcán. Kapitalista realizmus 3.0.
Ahogy közeleg – illetve amint majd látni fogjuk, épp hogy nem nagyon közeleg, inkább csak cammog – a devizahitelesek tájékoztatása arról, hogy akkor pontosan mennyit is szakítanának a kormány jóvoltából a bankoktól, úgy néz ki, egyre szerényebb ívű lesz a költekezés a talált pénzből.
Fogy a méz a madzagról, egyre vékonyabb összegre számíthat autólízinges kollégánk, aki a visszatérítési saga elején még millió közeli kasszírozással is számolhatott (volna) az első – persze ki tudja, milyen alapon végzett – sajtókalkulációk alapján. Ma már úgy fest, e kétségkívül csinos összeg fele is bőven zsíros fogásnak számítana. A szinte folyamatosan napvilágra kerülő újabb és újabb számításokról persze rendre kiderül, hogy legfeljebb műkedvelők matekja. Műkedvelés ide, műkedvelés oda, ezek a számítgatások ahhoz ezért pont elégségesek , hogy az autóját svájcifrank-hitelből spendírozó kolléga kedélyállapotát a “na, akkor indulhat a pénzeső” hangulatból a “valami azért csak összejön ebből is” érzésbe rombolják.
Stabil támaszt jelentett azonban, hogy a szüret(?) ideje megállíthatatlanul közeledett. Főleg, hogy kijött végre valami konkrétum is, amibe lehetne kapaszkodni a célbank feszítése során, jelesül a jegybanki képlet, aminek alapján kiszámolják, hogy mennyi jár vissza. “Na, most, most végre kiderül legalább a mennyi.” A mikorra ugyanis már több banki látogatása során is nagyjából egybevágó utalást kapott, így azt csak pótcselekvésként feszegette, amikor legutóbb a mennyiről érdeklődött újfent egy eddig még meg nem látogatott XI. kerületi fiókban. Pedig e kérdésben is jókora – kell-e mondani, hogy kevéssé örömteli –, meglepetésben volt része. No, de erről majd később.
A láthatatlan bankfiók, ami ott volt
Szóval kijött a képlet. “Végre, most már ki lehet számolni a mennyit, vége a műkedvelő sajtótalálgatásoknak” – gondolta a kolléga, s azzal kereste fel a fiókot, hogy amikor kijön, a legfőbb gondja az lesz, mire állítsa be a talált pénzt. Hiszen a nemzeti bank már közzétette a képletet, aminek alapján egyértelmű lesz, mennyivel vastagszik – az egyébként egy másik pénzintézetnél vezetett – bankszámlája. Hát nem pont így lett.
Eleve nehezen indult a banki expedíció, emberünk, bár előzetesen analóg módon rögzítette a célkeresztbe jelölt bankfiók lokalizációját – magyarul felírta egy cetlire –, amikor azonban szükség lett volna erre az információra, mégsem állt rendelkezésre, magyarul eltévedt a kolléga, és azt sem tudta, merre induljon a 2x kétsávos, villamossal nehezített budapesti (budai) sugárúton. Oké, akkor jöjjön a digitális megoldás, persze nem véletlenül nem ezzel kezdte, fontos helyzetekben gyakran torkollott aszfaltalapú Odüsszeiába az eleve rendszerint nagyon bizonytalan kimenetelű mobilnetes tájékozódás.
Ezúttal azonban sikerrel zárult a meglepően rövid okostelefonos kaland, nagyjából ugyanott találta meg a fiókot, ahonnan indult az újbudai autós bolyongás (erről egy régi emlék ugrott be: még friss egyetemista korában a ‘80-as évek elején színházba menet erős késésben lendületesen lefüttyentett egy taxit – akkor még csak kockás meg Volán volt, na persze az illegálokon kívül –, beugrott, “Vigyen a Játékszínhez!”. Vágtattak volna a November 7. tér felé, de 40 méter után valamiért mégis megfékezte a Ladát, kifizette a 20 forintos alapdíjat, mert tarifában mérhető távolságot nem haladt, kiugrott és spuri vissza. Jól sejtette: pont a Játékszín előtt szállt be a taxiba. Akkor még csak pár hónapja volt, hogy a fővárosba költözött. Lehet, hogy a taxis is.)
Ismét kénytelen volt megállapítani, hogy ennek a banknak akadozhat a biznisz, hiszen a korában meglátogatott belbudai fiókhoz hasonlóan itt is csak alkalmazottak tartózkodtak a – lehet, hogy már ez irányú tapasztalatok alapján elég apróra szabott – pénzügyi térben, pedig itt aztán sem celebbisztróról, sem nyárias napfényről szó nem volt. Igaz, az alkalmazottak összehasonlíthatatlanul aktívabbak voltak – lehet, hogy napok óta nem került a “kezeik közé” ügyfél? –, a hivatalból mozgékony szekus mellett két kisbankár is ráesett, “miben segíthetünk, ugye, nem pénztár?” Mert a pénztár nem működött, lévén az egész rendszer üzemen kívül helyezkedett. “Nem, nem pénztár, köszönöm.” (Még nem – tette hozzá, de egyelőre csak magában.) Így viszont az ügyfélirányító információs oszlopon legalább nem kellett keresnie a “Beforgatott devizahitelesek pénzének visszaadása” című gombot a számhúzáshoz.
Hozzáértő szakit csípett meg
Vezette elő a mikort és a mennyit, és indult is az “egyelőre semmit nem tudunk mondani…” típusválasz, de a távolabbi ügyféldokkolónál (három pult volt a fiókban, de csak kettő tartott nyitva) ülő hölgy egy közbeszúrt megjegyzésével jóval nagyobb tájékozottságot sejtetett, így ott folytatódott az akció. “Hitel vagy lízing?" – jött a szakértés látszatát keltő kérdés. “Nem, nem hitel. Lízing."
"Végre, itt nem kell Ádámtól-Évától kezdeni a sztorit, úgy néz ki, értjük egymást." A kezdeti optimizmus azonban pillanat alatt elillant, mintha soha nem is lett volna. Arról ugyanis a tájékozottabb látszatot keltő alkalmazott sem tudott, hogy ekkor már napok óta nyilvános volt a – három közül az egyik – képlet, sőt azt sem tudta hogy három képlet alapján számolhatnak a bankok. "Na, vazz, ez hogy lehetséges?"
A képletekkel kapcsolatos információhiány már-már elkedvetlenítette a kollégát, hogy még mindig csak a homály, de hirtelen új információval gazdagodott – bár erről valószínűleg előzetesen szívesen lemondott volna. A legutóbbi – még októberi – látogatáskor ugyanis az volt a mondás, hogy a vonatkozó jogszabály november elsejei hatályba lépéséhez képest “kell pár hét, mire kikalkuláljuk az összeget”. “Hiszen ez már-már itt is van” – kezdett volna svungot venni, hogy akkor már meg tudják mondani, ugye?
Kiderült azonban, hogy az az alkalmazott igencsak nagyvonalúan ítélte meg a helyzetet, Újbudán ugyanis arról tájékoztattak, hogy “november-december folyamán számítjuk ki”, kinek mennyi jár vissza. Az meg azért már kilóg a “pár hét” még belátható távlatából, a kolléga tapasztalatból tudja, hogy a december végi mondásokból gyakran csak januárban lesz valami, meg olyan nincs is, hogy “december végéig”, mert a december – lassan már hivatalosan is – csak két hétig tart. Utána már csak a céges meg az otthoni év végi bulik miatt röffentik be a szürkeállományt a versenyszférában. Pedig a matekben a fiókhálózat munkatársai is részt vesznek, nem minden a központra hárul.
Később tudom meg, mennyi lóvé üti a markom
Fokozta a nyomasztást a kisbankár hölgy azzal, hogy a jogosult ügyfelek várhatóan az első negyedévben kapnak értesítést a mennyiről – sőt, a legújabb hírek már április végéig tolják a megmondás végét. Na, puff neki. Ez legalább másfél-két hónapos késés az eddigiekhez képest. S, az ügyintéző valószínűleg még nem is olvasta azokat a híreket, hogy április végéig nyúlik a megmondás határideje. Képlet meg még mindig csak egy van – persze nem az, ami a kolléga pénztárcáját vastagítaná.
Emberünk arcára vélhetően csalódottsággal vegyes fásultság ült ki (a legritkább esetben tudja megfékezni, hogy azonnal és nyilvánvalóan látsszon rajta, mit gondol), mert a hölgy, hogy oldja a kriptai hangulatot, “ha gondolja, rá tudok nézni a számlájárá”-t ajánlotta. (Most akkor működik a rendszer, vagy nem? Meg különben is minek?) Azért feltámadt a kíváncsiság benne, hogy nincs is számlája ennél a banknál, de akkor vajon mit nézne? Ez persze ki is derült az adatok egyeztetése után, de nem adta fel a számlamutogatást, mert “a kerületben van a lízing ügyfélszolgálat, ott mindenről pontosabb információkat tudnak adni”. Miről is? A szerződés kézben, a teljesítési igazolás kézben, a forgalmi kézben, minden kézben, csak pont a pénz nincs a kézben, sőt pont távolodni és fogyni látszik.
Persze ez is nagyon hasznos hír, mert a múltkor semmit nem tudtak mondani sem a szerződésről, sem az adatváltozásról, nagyjából semmilyen adminisztrációs helyzetről – sőt, nagyon másról sem –, most már legalább tudható, hová lehet fordulni bármilyen, lízinggel összefüggő kérdéssel. Ezt fontos tudni, lehet, hogy “legközelebb ott próbálok meg többet megtudni”.
A látogatás aztán kurtán-furcsán fejeződött be: az addig roppant készséges – sőt, helyenként talán túl is vállaló – pénzügyi irodista a bankja által indított per kimenetelére vonatkozó kérdésre lefagyott. Elsőre összevissza válaszolt, abban sem volt biztos, hogy nyert-e, vagy vesztett, a fellebbezésre és annak kimenetelére vonatkozó érdeklődésre pedig a bájtok közé menekült, majd percekig húzódó néma billentyűzés végén azt tudta mondani, hogy “erről nem tudunk információt adni”. Tessééék? Hiszen ezekről a fordulatokról nagyjából valós időben nyomatja a nemzeti hírvállalat a híreket, hiszen a bankok szépen sorban elbuknak minden fellebbezést, ami a zembereknek persze jó, így azt nagy erőkkel kell kommunikálni. Lehet, hogy az újbudai fiókba nem jutnak el azok a hírek sem, amiknek mindenképpen el kell jutniuk? Vagy visszajött a rég látott, ám módfelett hatékonynak bizonyult öncenzúra?
“Legközelebb mindenesetre megnézem a lízing ügyfélszolgálatot, ott biztosan mindent tudnak.” Csak még legyen értelme.