Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0cf5d52f-aadf-4172-9a62-b80f951e6cbb","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"A hatóság szerint a Sztárban Sztár All Stars zsűritagjainak trágárkodásai megsértették a kiskorúak védelmére vonatkozó törvényi rendelkezéseket.","shortLead":"A hatóság szerint a Sztárban Sztár All Stars zsűritagjainak trágárkodásai megsértették a kiskorúak védelmére vonatkozó...","id":"20250410_tv2-tragar-beszed-birsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0cf5d52f-aadf-4172-9a62-b80f951e6cbb.jpg","index":0,"item":"f5f86d8e-1050-46df-af56-a024bf74bf43","keywords":null,"link":"/elet/20250410_tv2-tragar-beszed-birsag","timestamp":"2025. április. 10. 10:24","title":"Trágár beszéd miatt négymillió forintra bírságolta a médiatanács a TV2-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40bfd920-f3a7-43d2-8f88-00934944cbcd","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Úgy tűnik, a Royal Mail meghallotta az idők szavát.","shortLead":"Úgy tűnik, a Royal Mail meghallotta az idők szavát.","id":"20250410_brit-postalada-napelem-szkenner-csomagkuldes-royal-mail","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40bfd920-f3a7-43d2-8f88-00934944cbcd.jpg","index":0,"item":"b430b8d9-5e20-4e6d-87a9-727318cfe781","keywords":null,"link":"/elet/20250410_brit-postalada-napelem-szkenner-csomagkuldes-royal-mail","timestamp":"2025. április. 10. 12:25","title":"175 év után megújulnak a brit postaládák, napelemet és vonalkódolvasót is kapnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"057f2e54-c78d-41a8-a8c8-b140341d33e1","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ksenia Karelinát egy orosz–német férfira cserélték ki, aki mikrochipeket csempészett Moszkvának.","shortLead":"Ksenia Karelinát egy orosz–német férfira cserélték ki, aki mikrochipeket csempészett Moszkvának.","id":"20250410_fogolycsere-orosz-balerina-csempesz-egyesult-allamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/057f2e54-c78d-41a8-a8c8-b140341d33e1.jpg","index":0,"item":"b94574fc-d674-40fd-b960-494e15de641b","keywords":null,"link":"/vilag/20250410_fogolycsere-orosz-balerina-csempesz-egyesult-allamok","timestamp":"2025. április. 10. 13:02","title":"Fogolycserével szabadult egy orosz balerina, aki 12 évet kapott, mert 50 dollárral segítette Ukrajnát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"391d7f61-dd9a-434d-b368-eb6916f7e7b7","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Egyelőre fizetést sem tud utalni a dolgozóknak a Magyar Súlyemelő Szövetség új vezetése, mert állítólag elveszett az ehhez szükséges mobiltelefon. Nagy Péter, aki a szervezetet 2008 óta irányító Dobos Imrét váltotta az elnöki poszton, úgy érzi, hogy az előző vezetés akadályozza az érdemi munka megkezdését. A háromszoros olimpikon azt mondja, a következő négy évben új alapokra akarják helyezni a sportág működését, hogy 2036-ban már biztosan legyenek magyar súlyemelők az olimpián.","shortLead":"Egyelőre fizetést sem tud utalni a dolgozóknak a Magyar Súlyemelő Szövetség új vezetése, mert állítólag elveszett...","id":"20250410_nagy-peter-magyar-sulyemelo-szovetseg-elnokvalasztas-tisztujitas-dobos-imre-sportagfejlesztes-utanpotlas-olimpia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/391d7f61-dd9a-434d-b368-eb6916f7e7b7.jpg","index":0,"item":"a7caa2da-6184-4cf3-98bf-c7d20b9e4bec","keywords":null,"link":"/sport/20250410_nagy-peter-magyar-sulyemelo-szovetseg-elnokvalasztas-tisztujitas-dobos-imre-sportagfejlesztes-utanpotlas-olimpia","timestamp":"2025. április. 10. 15:33","title":"„Sportszakmai, működési és gazdasági hiányosságok tömkelegével szembesültünk” – átvilágítással kezdi a munkát Nagy Péter, a súlyemelő-szövetség új elnöke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7334464a-bd8c-4ce0-8499-231fdec2a4af","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Önkénteseket keresnek, akik sétálnának egy nagyot, és közben keresnék az ürgelyukakat.","shortLead":"Önkénteseket keresnek, akik sétálnának egy nagyot, és közben keresnék az ürgelyukakat.","id":"20250410_urge-osszeiras-szamlalas-urgelyuk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7334464a-bd8c-4ce0-8499-231fdec2a4af.jpg","index":0,"item":"f6893fbc-bb01-4c57-acfe-2e0b5522ccef","keywords":null,"link":"/zhvg/20250410_urge-osszeiras-szamlalas-urgelyuk","timestamp":"2025. április. 10. 14:09","title":"Idén is összeírják az ürgéket, lehet jelentkezni a számlálásra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e693297c-0dc9-407c-b8e8-c95432b7c420","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A több tekintetben is csalódást keltő jelenlegi AMG C 63 utódjában várhatóan nem V8-as, hanem 6 hengeres motor lesz.","shortLead":"A több tekintetben is csalódást keltő jelenlegi AMG C 63 utódjában várhatóan nem V8-as, hanem 6 hengeres motor lesz.","id":"20250409_alig-veszik-igy-tavozik-a-kinalatbol-a-4-hengeres-mercedes-amg-c-63","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e693297c-0dc9-407c-b8e8-c95432b7c420.jpg","index":0,"item":"cd92ab54-7ddd-40ce-8d0c-4bbd4facc75f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250409_alig-veszik-igy-tavozik-a-kinalatbol-a-4-hengeres-mercedes-amg-c-63","timestamp":"2025. április. 09. 07:59","title":"Alig veszik, így távozik a kínálatból a méregerős, de csak 4 hengeres Mercedes-AMG C 63","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Itt az amerikai birodalom vége. Trump vámjai az újkori történelem legnagyobb gazdaságpolitikai hibáját jelentik. Amit Amerika csinál, az öngyilkosság. Az EU félénk, Kína dühös, Trump pedig szadista hajlamait éli ki és gúnyolódik. Az amerikai elnök vámháborúja a világsajtó fókuszában. Lapszemle.","shortLead":"Itt az amerikai birodalom vége. Trump vámjai az újkori történelem legnagyobb gazdaságpolitikai hibáját jelentik. Amit...","id":"20250410_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"40a75180-f8d7-4999-8f8d-53ed20c23820","keywords":null,"link":"/360/20250410_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. április. 10. 10:30","title":"Miért függesztette fel Trump a vámokat – maga döntött, vagy egy tévéinterjú térítette jobb belátásra?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"751fe048-0863-4202-bf19-e27b5178ea9b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy hiba miatt korábban már megesett, hogy hirdetéseket hallhattak a Spotify Premium előfizetői, de ezt akkor gyorsan javították. Az aggodalom azonban maradt a felhasználókban, hogy mi van, ha ez nem is véletlen volt – a Spotify most egy rövid nyilatkozatban reagált a dologra.","shortLead":"Egy hiba miatt korábban már megesett, hogy hirdetéseket hallhattak a Spotify Premium előfizetői, de ezt akkor gyorsan...","id":"20250409_spotify-premium-elofizetes-reklamok-pletykak-nyilatkozat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/751fe048-0863-4202-bf19-e27b5178ea9b.jpg","index":0,"item":"4930d03c-9dad-428d-b090-8cc0927bc3c5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250409_spotify-premium-elofizetes-reklamok-pletykak-nyilatkozat","timestamp":"2025. április. 09. 12:03","title":"Tényleg jönnek a reklámok a fizetős Spotifyba? Megszólalt a cég az ügyben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Már nem kell sok idő ahhoz, hogy az interneten megrendelt árut ne a postás, hanem egy drón juttassa el a címzetthez. A világ egyik vezető cégének boszorkánykonyhájában jártunk, hogy megnézzük, hol tart a fejlesztés. Kudarcot és meghökkentő technikai megoldásokat egyaránt láttunk.
A német posta egyik új típusú drónjának kedden kellett volna elszállítania egy csomagot az egyik alpesi síterepre, amely a tengerszint felett 1200 méterrel fekszik. A tervek szerint a drón a közeli völgyben lévő településről indult volna, és mindössze 8 perc alatt tette volna meg a légvonalban 8 kilométeres utat, 600 méteres szintkülönbséget legyőzve. A feltételes mód nagyon is indokolt, a légi járművet ugyanis nem indították útnak.
Az éles bemutatót megakasztotta, hogy a környéken hirtelen lehullott csaknem fél méter hó, a hőmérséklet mínusz 5-10 fok közé esett, de ami még fontosabb: ezen a rövid távon is kiszámíthatatlanná vált az időjárás. Márpedig a drón útját technikailag nagyon alaposan meg kell tervezni: ha két hegycsúcs között hirtelen nagyon megváltoznak a viszonyok, abból baj lehet.
Egy drón nem egyszerűen úgy közlekedik, hogy a megadott GPS koordináták alapján „odatalál” a célpontba, hanem sok pontból álló, előre meghatározott útvonalat követ, biztonsági okokból három egymástól független navigációs rendszert és két egymástól független irányítási technológiát használ, útközben állandóan ellenőrizve pozícióját.
Akkor nem megy, amikor kéne?
Itt tartunk tehát most a drónfejlesztéssel, amelytől a nagy logisztikai világcégek olyan sokat várnak: amikor a legnagyobb szükség lenne a drónra (mert például a nagy hó és a fagy miatt az utak járhatatlanok), pont akkor nem tudják használni. A Deutsche Post DHL a világ élvonalában van a projekttel, vagyis valószínű, hogy amit a németek kockázatos repülésnek tartanak, az tényleg az.
Mégis, a kudarc ellenére szinte biztos, hogy a postai csomagokat szállító drónok látványa pár éven belül olyan megszokott lesz, mint a bicikliző postásoké (legalábbis a világ fejlett országaiban). Ma még nehéz elképzelni, hogy egy automata vezérlésű drón leszáll a címzett kertjében, leteszi a csomagot, majd tovább röppen, de azok alapján, amit most a német posta bemutatott, nem is kell. Sőt, azt sem, ahogy a kertben a kutya kibontja a leszállított csomagot.
A DHL ugyanis most már nem ebben gondolkodik, hanem ebben:
Deutsche Post DHL
Ez egy csomagátvevő (és küldő) kültéri automata, hasonló ahhoz, amelyből Németországban jelenleg már több mint 3 ezer van, de Magyarországon is egyre népszerűbb. Különösen az internetes kereskedelemben fontos, a megrendelt árut a vevő egy neki megfelelő helyen veheti át belőle, a számára alkalmas időpontban. Ez nem akármilyen csomagtároló, hanem olyan, amelyiknek a teteje kinyílik, ha közelít hozzá egy drón:
Deutsche Post DHL
Ilyenkor a teteje hirtelen leszállópályává változik, a drón pedig milliméter pontosan landol rajta, és azonnal robotkarok rögzítik az egységhez. A dokkolás után a drón automatikusan leadja a csomagjait, amelyek azokba a rekeszekbe kerülnek, ahonnan a címzett át tudja majd venni. A másik rekeszekben lévő, feladott csomagokat a drón felpakolja, és ezek után már csak egy fontos lépés van: elemet kell cserélnie magában, és jöhet a felszállás. A következő célpont lehet egy másik csomagátvevő automata, vagy egy regionális központ. Ez ma a működő valóság, akkor is, ha egy alpesi síterep extrém körülményei között (még) megbukott az éles bemutató.
Hol az üzleti modell?
De miért éri meg jobban egy méregdrága drónnal feltöltetni a csomagkiadót, mint egy postással? Amikor Jürgen Gerdest, a Deutsche Post DHL igazgatósági tagját hasonló üzleti kérdésekkel szembesítették, a válaszaiból kiderült, hogy a modell üzletileg nincs még kitalálva. A németek azt állítják, hogy konkrétan (még) nem tudják, mennyibe fog kerülni a feladónak egy drónos csomagszállítás, jellemzően hova és mit fognak a masinával szállítani, és hogy végső soron csökkenti-e a drón a cég költségeit.
A most bemutatott drónnak megvannak a maga határai, amelyek jóval szűkösebbek egy nagy postászsáknál: összesen 2 kilogramm csomagot tud szállítani, viszonylag tűrhető, de nem túl nagy űrtartalomban. Arra kiválóan alkalmas, hogy például egy sürgős gyógyszercsomagot nagyon gyorsan eljuttasson oda, ahova hagyományos eszközökkel nehéz vagy lassú lenne, de üzleti öngyilkosság lenne karácsonyi képeslapok célba juttatására használni.
„Ha csak költségcsökkentésben gondolkozik valaki, akkor soha egyetlen kutatási projektet se indítson, ezt javaslom” – vágott vissza Jürgen Gerdes egy üzleti modellt firtató kérdésre. És bár konkrétumokat a jövőbeni terveikről nem nagyon árult el, az mégis kiderült, hogy általánosságban miért kell a drón a DHL-nek.
A nagy megrendelőket (tömeges csomagfeladókat) általában a legkevésbé sem érdekli, hogy a pakkot milyen módszerrel juttatják a célba, csak az a lényeges, hogy minél gyorsabban és előre kiszámítható módon eljusson a küldemény a címzettekhez.
A drón használata abban segíthet, hogy a német postának olyan hálózata legyen, amelyben egy tengeri szigetre vagy akár egy alpesi síterepre is ugyanazokat a határidőket garantálni tudja, mint amit Berlin központjában.
Egy nagy internetes áruháznál ez versenyelőny lehet. A drón fejlesztésének és használatának extra költségeit tehát szétteríthetik a hálózatban, amely egyébként naponta mintegy 4 millió csomagot kezel.
Ez már nem is drón, ez már kisrepülő
A fejlesztés gőzerővel megy, két évvel ezelőtt még az alábbi videóban is látható drónnal kísérletezett a cég, amely még emberi segítséget igényelt a feltöltéshez és az ürítéshez:
A most bemutatott gép ehhez képest jókora előrelépésnek, és sokkal reálisabb megoldásnak tűnik:
Deutsche Post DHL
Ez már csak le- és felszálláskor hasonlít helikopterre, utazás közben elfordítja a szárnyát, és kisrepülőként halad, 80-130 km/h-s sebességgel 70-100 méter magasságban. A bemutató kudarca ellenére a német postánál állítják, hogy a kereskedelmi használat legnagyobb gátja ma már nem a technika kiforratlansága, hanem a repülés engedélyezésének bürokratikussága. Ahhoz, hogy a drón a síterepre felvigyen egyetlen adag csomagot, ma még tíznél is több egyedi hatósági engedélyt kellett beszerezni – ezúttal ráadásul feleslegesen.