Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3fba4f56-88c9-44ef-91e7-bc121b69271f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A férfi életveszélyesen megfenyegette az áldozatát arra az esetre, ha elmondaná, mi történt. A kislány bátyja buktatta le az erőszaktevőt. ","shortLead":"A férfi életveszélyesen megfenyegette az áldozatát arra az esetre, ha elmondaná, mi történt. A kislány bátyja buktatta...","id":"20250611_fegyhaz-pedofil-eroszak-szomszed-9-eves-kislany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3fba4f56-88c9-44ef-91e7-bc121b69271f.jpg","index":0,"item":"e4e01e07-4aa5-4e04-8281-e007399ccc09","keywords":null,"link":"/itthon/20250611_fegyhaz-pedofil-eroszak-szomszed-9-eves-kislany","timestamp":"2025. június. 11. 11:33","title":"Több mint 14 év fegyházat kapott a férfi, aki megerőszakolta a 9 éves szomszéd kislányt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"974db1c1-b171-41ed-8028-4c7876a04e05","c_author":"Illényi Balázs","category":"360","description":"A jövő nem fenyegető, befolyásolhatatlan árnykép, hanem feltérképezhető és alakítható valóság – állítja új könyvében Meskó Bertalan orvosi jövőkutató. Miért beszélgessünk a jövőbeni énünkkel, mi az, hogy jövőkerék, és hogyan vessük be a backcastingot? Aggódjunk-e a mesterséges intelligencia miatt, és mit kellett volna tenni a parajdi sóbányánál?","shortLead":"A jövő nem fenyegető, befolyásolhatatlan árnykép, hanem feltérképezhető és alakítható valóság – állítja új könyvében...","id":"20250611_hvg-Onsorsjavitas-mesko-bertalan-jovokutatas-szorongas-forgatokonyvek-elorejelzes-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/974db1c1-b171-41ed-8028-4c7876a04e05.jpg","index":0,"item":"f401a675-9854-438c-b46e-b81859d4a048","keywords":null,"link":"/360/20250611_hvg-Onsorsjavitas-mesko-bertalan-jovokutatas-szorongas-forgatokonyvek-elorejelzes-interju","timestamp":"2025. június. 11. 13:50","title":"Magyarország, konstans jövősokk – hogyan csökkentsük a szorongást a jövőkutató módszereivel?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"554c0912-e04a-491f-a0ca-a38b381b539d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Kategóriájában nincs gyorsabb a Nordschleifén a Xiaomi SU7 Ultránál.","shortLead":"Kategóriájában nincs gyorsabb a Nordschleifén a Xiaomi SU7 Ultránál.","id":"20250611_ujabb-korrekord-a-porschekat-es-teslakat-vero-xiaomi-villanyautotol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/554c0912-e04a-491f-a0ca-a38b381b539d.jpg","index":0,"item":"e4c1aba3-5fb5-412d-9818-6df679bb35f3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250611_ujabb-korrekord-a-porschekat-es-teslakat-vero-xiaomi-villanyautotol","timestamp":"2025. június. 11. 08:15","title":"Újabb körrekord a Porschékat és Teslákat verő legdurvább Xiaomi villanyautótól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a991663a-d80f-48f8-a7ec-be021a79b205","c_author":"BioTechUSA-cégcsoport ","category":"brandcontent","description":"A modern életmód számos olyan rejtett terhet ró a szervezetünkre, amelyeket nem mindig érzékelünk azonnal. Ahhoz, hogy hosszú távon is energikusak, kiegyensúlyozottak és egészségesek maradhassunk, elengedhetetlen, hogy ne csak a mozgásra és a kalóriákra figyeljünk oda – hanem a tudatos, célzott vitaminpótlásra is. ","shortLead":"A modern életmód számos olyan rejtett terhet ró a szervezetünkre, amelyeket nem mindig érzékelünk azonnal. Ahhoz...","id":"20250430_BiotechUSA-vitaminok-taplalekkiegeszito-multivitamin-tapanyagok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a991663a-d80f-48f8-a7ec-be021a79b205.jpg","index":0,"item":"6fbcb8da-4e7e-40f3-a3ca-d6ee30618b68","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250430_BiotechUSA-vitaminok-taplalekkiegeszito-multivitamin-tapanyagok","timestamp":"2025. június. 11. 15:30","title":"Mi már nem olyan minőségű zöldségeket eszünk, mint a nagyszüleink","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e3ce4184-3fca-406c-b12d-6e6cf316737a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Április elején kezdődött utoljára 3-assal az euró árfolyama, akkor sem tartott sokáig.","shortLead":"Április elején kezdődött utoljára 3-assal az euró árfolyama, akkor sem tartott sokáig.","id":"20250611_Benezett-400-forint-ala-az-euro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3ce4184-3fca-406c-b12d-6e6cf316737a.jpg","index":0,"item":"59b1b65b-62ff-419b-ac36-2003bb305ce6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250611_Benezett-400-forint-ala-az-euro","timestamp":"2025. június. 11. 09:56","title":"Benézett 400 forint alá az euró","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b71ba663-4320-450f-885a-b2090536f388","c_author":"HVG","category":"360","description":"Az egykori fővárosi Bárka Színház felélesztését is magával hozhatja annak a vállalkozásnak a megalapítása, amely kezdetben a Színház és Film Intézet, valamint a Színház- és Filmművészeti Szakgimnázium és Technikum vizsgaműveinek professzionális színházi előadását menedzseli majd.","shortLead":"Az egykori fővárosi Bárka Színház felélesztését is magával hozhatja annak a vállalkozásnak a megalapítása, amely...","id":"20250612_hvg-barka-szinhaz-barka-muhely-csanyi-janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b71ba663-4320-450f-885a-b2090536f388.jpg","index":0,"item":"dbd4b9ad-01f5-48b4-b1bf-0c5a9bdb4ff1","keywords":null,"link":"/360/20250612_hvg-barka-szinhaz-barka-muhely-csanyi-janos","timestamp":"2025. június. 12. 11:03","title":"Bárka Műhely: a színházi legenda újjáéled","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05a4bb01-5cda-43f6-ac1c-53740c200515","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egyelőre nem tudni, mikor indulhat el az űrbe a második magyar űrhajós.","shortLead":"Egyelőre nem tudni, mikor indulhat el az űrbe a második magyar űrhajós.","id":"20250612_kapu-tibor-urutazas-halasztas-nemzetkozi-urallomas-nasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05a4bb01-5cda-43f6-ac1c-53740c200515.jpg","index":0,"item":"a0a99cd8-39d6-4e1a-9db2-083a306bf6ce","keywords":null,"link":"/tudomany/20250612_kapu-tibor-urutazas-halasztas-nemzetkozi-urallomas-nasa","timestamp":"2025. június. 12. 17:55","title":"Tovább húzódik Kapu Tibor űrutazásának startja, most a Nemzetközi Űrállomással vannak gondok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45a627bd-0bc3-4a3c-b906-69ba1ae535da","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Beletekintünk a divatterepjárók üveggömbjébe: az előzetes, hivatalosan meg nem erősített híradások alapján a következő években több érdekes új modellre is lehet számítani. ","shortLead":"Beletekintünk a divatterepjárók üveggömbjébe: az előzetes, hivatalosan meg nem erősített híradások alapján a következő...","id":"20250612_hvg-trend-suv-modellek-2026-2030","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45a627bd-0bc3-4a3c-b906-69ba1ae535da.jpg","index":0,"item":"916673c7-dc09-4544-ab53-fcea8d5db1e5","keywords":null,"link":"/cegauto/20250612_hvg-trend-suv-modellek-2026-2030","timestamp":"2025. június. 12. 18:00","title":"Új SUV-modellek a láthatáron: ezekre az autókra vár a fél világ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Már nem kell sok idő ahhoz, hogy az interneten megrendelt árut ne a postás, hanem egy drón juttassa el a címzetthez. A világ egyik vezető cégének boszorkánykonyhájában jártunk, hogy megnézzük, hol tart a fejlesztés. Kudarcot és meghökkentő technikai megoldásokat egyaránt láttunk.
A német posta egyik új típusú drónjának kedden kellett volna elszállítania egy csomagot az egyik alpesi síterepre, amely a tengerszint felett 1200 méterrel fekszik. A tervek szerint a drón a közeli völgyben lévő településről indult volna, és mindössze 8 perc alatt tette volna meg a légvonalban 8 kilométeres utat, 600 méteres szintkülönbséget legyőzve. A feltételes mód nagyon is indokolt, a légi járművet ugyanis nem indították útnak.
Az éles bemutatót megakasztotta, hogy a környéken hirtelen lehullott csaknem fél méter hó, a hőmérséklet mínusz 5-10 fok közé esett, de ami még fontosabb: ezen a rövid távon is kiszámíthatatlanná vált az időjárás. Márpedig a drón útját technikailag nagyon alaposan meg kell tervezni: ha két hegycsúcs között hirtelen nagyon megváltoznak a viszonyok, abból baj lehet.
Egy drón nem egyszerűen úgy közlekedik, hogy a megadott GPS koordináták alapján „odatalál” a célpontba, hanem sok pontból álló, előre meghatározott útvonalat követ, biztonsági okokból három egymástól független navigációs rendszert és két egymástól független irányítási technológiát használ, útközben állandóan ellenőrizve pozícióját.
Akkor nem megy, amikor kéne?
Itt tartunk tehát most a drónfejlesztéssel, amelytől a nagy logisztikai világcégek olyan sokat várnak: amikor a legnagyobb szükség lenne a drónra (mert például a nagy hó és a fagy miatt az utak járhatatlanok), pont akkor nem tudják használni. A Deutsche Post DHL a világ élvonalában van a projekttel, vagyis valószínű, hogy amit a németek kockázatos repülésnek tartanak, az tényleg az.
Mégis, a kudarc ellenére szinte biztos, hogy a postai csomagokat szállító drónok látványa pár éven belül olyan megszokott lesz, mint a bicikliző postásoké (legalábbis a világ fejlett országaiban). Ma még nehéz elképzelni, hogy egy automata vezérlésű drón leszáll a címzett kertjében, leteszi a csomagot, majd tovább röppen, de azok alapján, amit most a német posta bemutatott, nem is kell. Sőt, azt sem, ahogy a kertben a kutya kibontja a leszállított csomagot.
A DHL ugyanis most már nem ebben gondolkodik, hanem ebben:
Deutsche Post DHL
Ez egy csomagátvevő (és küldő) kültéri automata, hasonló ahhoz, amelyből Németországban jelenleg már több mint 3 ezer van, de Magyarországon is egyre népszerűbb. Különösen az internetes kereskedelemben fontos, a megrendelt árut a vevő egy neki megfelelő helyen veheti át belőle, a számára alkalmas időpontban. Ez nem akármilyen csomagtároló, hanem olyan, amelyiknek a teteje kinyílik, ha közelít hozzá egy drón:
Deutsche Post DHL
Ilyenkor a teteje hirtelen leszállópályává változik, a drón pedig milliméter pontosan landol rajta, és azonnal robotkarok rögzítik az egységhez. A dokkolás után a drón automatikusan leadja a csomagjait, amelyek azokba a rekeszekbe kerülnek, ahonnan a címzett át tudja majd venni. A másik rekeszekben lévő, feladott csomagokat a drón felpakolja, és ezek után már csak egy fontos lépés van: elemet kell cserélnie magában, és jöhet a felszállás. A következő célpont lehet egy másik csomagátvevő automata, vagy egy regionális központ. Ez ma a működő valóság, akkor is, ha egy alpesi síterep extrém körülményei között (még) megbukott az éles bemutató.
Hol az üzleti modell?
De miért éri meg jobban egy méregdrága drónnal feltöltetni a csomagkiadót, mint egy postással? Amikor Jürgen Gerdest, a Deutsche Post DHL igazgatósági tagját hasonló üzleti kérdésekkel szembesítették, a válaszaiból kiderült, hogy a modell üzletileg nincs még kitalálva. A németek azt állítják, hogy konkrétan (még) nem tudják, mennyibe fog kerülni a feladónak egy drónos csomagszállítás, jellemzően hova és mit fognak a masinával szállítani, és hogy végső soron csökkenti-e a drón a cég költségeit.
A most bemutatott drónnak megvannak a maga határai, amelyek jóval szűkösebbek egy nagy postászsáknál: összesen 2 kilogramm csomagot tud szállítani, viszonylag tűrhető, de nem túl nagy űrtartalomban. Arra kiválóan alkalmas, hogy például egy sürgős gyógyszercsomagot nagyon gyorsan eljuttasson oda, ahova hagyományos eszközökkel nehéz vagy lassú lenne, de üzleti öngyilkosság lenne karácsonyi képeslapok célba juttatására használni.
„Ha csak költségcsökkentésben gondolkozik valaki, akkor soha egyetlen kutatási projektet se indítson, ezt javaslom” – vágott vissza Jürgen Gerdes egy üzleti modellt firtató kérdésre. És bár konkrétumokat a jövőbeni terveikről nem nagyon árult el, az mégis kiderült, hogy általánosságban miért kell a drón a DHL-nek.
A nagy megrendelőket (tömeges csomagfeladókat) általában a legkevésbé sem érdekli, hogy a pakkot milyen módszerrel juttatják a célba, csak az a lényeges, hogy minél gyorsabban és előre kiszámítható módon eljusson a küldemény a címzettekhez.
A drón használata abban segíthet, hogy a német postának olyan hálózata legyen, amelyben egy tengeri szigetre vagy akár egy alpesi síterepre is ugyanazokat a határidőket garantálni tudja, mint amit Berlin központjában.
Egy nagy internetes áruháznál ez versenyelőny lehet. A drón fejlesztésének és használatának extra költségeit tehát szétteríthetik a hálózatban, amely egyébként naponta mintegy 4 millió csomagot kezel.
Ez már nem is drón, ez már kisrepülő
A fejlesztés gőzerővel megy, két évvel ezelőtt még az alábbi videóban is látható drónnal kísérletezett a cég, amely még emberi segítséget igényelt a feltöltéshez és az ürítéshez:
A most bemutatott gép ehhez képest jókora előrelépésnek, és sokkal reálisabb megoldásnak tűnik:
Deutsche Post DHL
Ez már csak le- és felszálláskor hasonlít helikopterre, utazás közben elfordítja a szárnyát, és kisrepülőként halad, 80-130 km/h-s sebességgel 70-100 méter magasságban. A bemutató kudarca ellenére a német postánál állítják, hogy a kereskedelmi használat legnagyobb gátja ma már nem a technika kiforratlansága, hanem a repülés engedélyezésének bürokratikussága. Ahhoz, hogy a drón a síterepre felvigyen egyetlen adag csomagot, ma még tíznél is több egyedi hatósági engedélyt kellett beszerezni – ezúttal ráadásul feleslegesen.