Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Egy nagy hatalmú producer bukása, egy kínai film berobbanása, az elmúlt évtizedet meghatározó sorozatok kifulladása jellemezte Hollywood elmúlt egy évét, ha csak a számokat nézzük. Ezekből az is jól látszik: az Oscar-jelölés nem jelent kasszasikert.

Oscar 2018
Ismét izgulhattunk magyar jelöltért a filmes világ legnagyobb eseményén, az Oscar-díjak átadóján, a sorozatban harmadik magyar siker azonban nem jött össze, Enyedi Ildikó Testről és lélekről című alkotása nem nyert. Mint azonban filmkritikus kollégánk írta, így is volt mit ünnepelni. Egyébként temérdek téma volt, amivel az Akadémia kezdhetett volna valamit, de a jubileumi díjkiosztó kreatívjai végül az álmosító biztonsági játékot választották. Összegyűjtöttünk ide mindent, amit a 2018-as Oscar-díjról tudni kell.
Friss cikkek a témában

Nők által vezetett, női filmstúdióvá alakulhat át a szexbotrányaiba belebukott Harvey Weinstein produkciós cége – ennél nagyobb meglepetés nem kellett a vasárnapi Oscar-gála elé Hollywoodban. A film fővárosának átalakulását azonban nem csak ez jelzi: láthatóan kezdenek kikopni a jól ismert sorozatok és rohamléptekkel törnek elő a nézőket a tévé elé szegező streamszolgáltatók.

De mielőtt gyászkönnyeinktől kezdene rozsdásodni a Transformers-széria valamelyik alakváltó robotja, nézzük, mit néztek tavaly az Egyesült Államokban és világszerte legtöbben a mozikban.

A legnagyobb kasszasiker, akárcsak egy évvel korábban vagy 2015-ben, a Star Wars-saga aktuális leágazása volt, most azonban nem csak az elsőségnek örülhet a készítő Buena Vista, de az előző részhez képest bő százmillió dollárral magasabb amerikai bevételnek is. Annak meg pláne, hogy a tíz legnagyobb kasszasiker közül négy az ő produkciójukban készült – a négy együtt 4,3 miliárd dollárt hozott a konyhára.

A legnagyobb kasszasikerek az USA-ban (zárójelben az amerikai/világszintű bevétel millió dollárban)

  1. Star Wars: Az utolsó Jedik (619/1330)

  2. A szépség és a szörnyeteg (504/1264)

  3. Wonder Woman (413/822)

  4. A galaxis őrzői 2 (390/864)

  5. Jumanji – vár a dzsungel (388/922)

  6. Pókember – hazatérés (334/880)

  7. Az (327/700)

  8. Thor: Ragnarök (315/854)

  9. Gru 3 (265/1034)

  10. Az Igazság Ligája (229/658)

    Forrás: Box Office Mojo

Egy dolog feltűnhetett: akárcsak egy évvel ezelőtt, a legjobb film díjára esélyes Oscar-jelöltek közül egyet sem találhatunk a top tízben. Sőt, volt olyan film, amelyik még a legnézettebb száz film közé se került be.

Szólíts a neveden: popcornnal nem az igazi?
InterCom

Oscar-jelöltek a kasszasikerek listáján (zárójelben az amerikai bevétel, millió dollárban)

14. Dunkirk (188)

15. Tűnj el! (176)

40. A Pentagon titkai (79)

49. A víz érintése (56)

51. A legsötétebb óra (55)

54. Három óriásplakát Ebbing határában (51)

56. Lady Bird (48)

105. Fantomszál (20)

114. Szólíts a neveden (16)

A Star Wars: az utolsó Jedik négy Oscar-jelölést is kapott ugyan, de a „nagy” kategóriák közül csak a zenéje esélyes az elismerésre. A szépség és a szörnyetegnél is csak a jelmez- és a díszlettervezők izgulhatnak, a legjobb film kategóriában azonban a legnézettebb is csak a 14. helyre tudott felkapaszkodni.

Ez a Dunkirk volt, amely nem került be ugyan az első tízbe, mégis megdöntött egy rekordot: Christopher Nolan mozija világszinten 526 millió dolláros bevétellel minden idők legsikeresebb II. világháborús filmje lett. A film sikerét részben annak tudják be, hogy a stúdió és maga a rendező is sokat beszélt a bemutató idején arról, az IMAX kamerával forgatott film igazi élményt a moziban nyújt.

Kenneth Branagh a Dunkirk című filmben
Intercom

Moziba csábítani a nézőket azonban egyre nehezebb feladat a filmkészítők számára. A tévé vagy a számítógép monitora nem csak kényelmesebb, de az előfizetéses modell is kevésbé kockázatosabb, mint beülni a moziba egy filmre, amely akár bűnrossz is lehet. Ezért is számít nagy dolognak az, hogy a legjobb nem angol nyelvű film kategóriájának magyar jelöltjét, Enyedi Ildió Testről és lélekről című filmjét a Netflix is felvette streamelhető progjamjai közé.

De térjünk vissza a Dunkirkre: a brit helytállásról szóló gigantikus tabló még egy szempontból különleges. Egy örök szabály alól is kivétel ugyanis, mivel nem a mozis és az Oscar-jelölés szempontjából is főszezonnak számító év végén mutatták be, hanem a nyár közepén. 2017-ben is csupán két ilyen mozi volt, a Dunkirken kívül az év meglepetésfilmje, a Tűnj el, amelynek talán még a készítői sem értették, mit keres az év legjobb filmjei között a faji kérdéseket feszegető horror. A film több mint egy éve, 2017. február 24-én került az amerikai mozikba – és még idén februárban is vetítették.

Támadnak a kínaiak

2017-ben még egy rekord megdőlt: soha ennyi film nem szerzett félmilliárd dollárnál magasabb bevételt az amerikai mozikban. A 18 film közül a Dunkirken kívül csak három másik nem volt szuperhős- vagy egyéb széria része: a Szépség és a szörnyeteg, a Coco és a Stephen King regényéből készült Az – igaz, utóbbi kettőnek már készül a második epizódja.

A Szépség és a szörnyeteg - egyelőre nem tervezik a folytatást
Fórum Hungary

Az összbevételt tekintve azonban nincs oka az elégedettségre a producereknek: a jegyekből 11,06 milliárd dollár, a tavalyinál 6 százalékkal kevesebb pénz áramlott a kasszájukba.

Más szempontból is különleges volt a tavalyi év: most először került fel a világ száz legnagyobb kasszasikere közé egy nem Hollywoodban készült alkotás, az angol címén Wolf Warrior, magyarul Harcos farkas vagy Farkasharcos címen ismert akciófilm második része. A világszerte eddig 870 millió dollárt összehozott film azonban ennél jóval feljebb jutott: világszerte ez lett a hetedik legsikeresebb film 2017-ben.

A nagy bukás

A Kincsem világa

Magyarország sem nagyon tér el a világtól: nálunk is Az utolsó Jedik, a Gru 3 és a Thor volt a legnépszerűbb hollywoodi alkotás. Gru és Dru kalandjai és a Marvel szuperhősei közé csúszott be a harmadik helyre a Kincsem, ezen kívül csupán egy magyar film, a Viszkis került be az első tízbe. A Testről és lélekről a 42. a listán.


Hollywood legmeghatározóbb eseménye 2017-ben nem ez volt, hanem az egyik legbefolyásosabb független producer bukása. Harvey Weinstent nők – köztük híres színésznők – tucatjai vádolták meg szexuális zaklatással, ami – sokáig úgy tűnt – stúdiója végét is jelentette: a TWC február végén folyamodott csődvédelemért.

A cég vagyontárgyait néhány nappal később meglepetésre egy nők vezette befektetési cég vásárolta fel, azt azonban nem tudni, hogy a cég mikor kezdi meg a filmgyártást.

A TWC mélyrepülése azonban nem a Weinstein miatti vádak miatt indult el: a 2015-ig még bőven 500 millió dollár feletti bevételt elérő stúdió 2016-ban és 2017-ben még 200 milliót sem tudott összehozni.

Nem Weinsten az egyetlen vesztes a tavalyi évben. Hollywood a legrosszabb nyári szezonját könyvelhette el, a befektetők is elfordultak a stúdióktól, és a tévé is minden korábbinál erősebb támadást intéz a moziipar ellen. Ahogy a Variety elemzésében egy szakértő megjegyezte: „Korábban ha az emberek a szórakoztatásra gondoltak, a Vissza a jövőbe vagy az E.T. került szóba. Ma a Stranger things vagy a Trónok harca.” Nem mintha a mozikban nem kapnának sorozatokat.

2017-ben azonban az is látszott, hogy egy bevált széria sem garancia a kasszasikerre: a Transformers franchise legkevesebb bevételt hozó darabja volt Az utolsó lovag, igaz, a 600 milliós bevétel még mindig jónak számított az aktuális Alien 240 milliójához vagy a Szárnyas fejvadász folytatásának 260 milliójához képest.

Szárnyas fejvadász 2049: nem robbantott a pénztáraknál
Intercom

Hollywood mindebből nem azt a következtetést vonja le, hogy a képregényhősökhöz képest szofisztikáltabb sorozatok (nem a Transformersre gondoltunk) hanyatlásnak indultak, hanem azt, hogy a nézőknek új sorozatokra van szükségük. A legújabb, már 2018-ban startolt franchise, a Fekete párduc azonban még egy igényre is reflektál: most először fekete szuperhős viszi a hátán a filmet.

Hogy a fekete közönségnek ez mennyire fontos, nem tudni, a két évvel ezelőtti Oscar-gála bojkottja után mindenesetre szembetűnő volt már 2016-ban, hogy mennyi afroamerikai hős került a hollywoodi filmekbe és a tavalyi Oscar-jelöltek közé (A számolás joga, Holdfény, Kerítések, Loving). Erre az évre ez a tematika mintha kifulladt volna, a jelölt filmek közül mindössze a Tűnj el! feszeget faji témákat. Az új iránynak megfelelően viszont beszuszakoltak a jelöltek közé egy nőt: a korábban színészként ismert Greta Gerwig ráadásul rendezőként két nő, egy anya és kamasz lánya közötti kapcsolatról rendezte (és írta) Lady Bird című filmjét.

Lady Bird
A24

Ez azért nem jelenti azt, hogy a filmekben is több nő jelent volna meg: a San Diego-i egyetem Oscar-gálára időzített összesítése szerint a száz legnagyobb kasszasiker alig negyedében láthattunk női főhőst, ez az arány egy évvel korábban még 29 százalék volt. Jó hír, hogy az év talán két legmeghatározóbb filmje azért ebbe a kategóriába tartozik: a legnagyobb kasszasiker Star Wars és az Oscarra legesélyesebbnek tartott Három óriásplakát Ebbing határában is egy nő küzdelmét mutatja be.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Bicsérdi Ádám Kult

A mozi él, virul, és színesebb, mint valaha – a legjobb filmek 2017-ből

Ebben az évben azok a filmek emelkedtek ki a mezőnyből, amelyek fittyet hánytak a hagyományos történetmesélési, műfaji elvárásokra, vagy 2017 valóságáról tudtak értékes, emberi gondolatot megfogalmazni. Ki gondolta volna, hogy egy kis költségvetésű horror, vagy egy maratoni hosszúságú tévésorozat mutathat majd irányt a jövő filmeseinek az idei felhozatalból?