Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3f36efbf-c8ec-4d3c-be36-0011789616cd","c_author":"Kasza János","category":"tudomany","description":"A név január 1-jétől már közös, de még nem ért véget teljesen a Vodafone, a DIGI, az Antenna Hungária és az Invitech összevonása a One ernyője alatt – a következő hónapokban még számítani lehet pár változásra, de ezek jórészt már csak cégjogi dolgokat érintenek.","shortLead":"A név január 1-jétől már közös, de még nem ért véget teljesen a Vodafone, a DIGI, az Antenna Hungária és az Invitech...","id":"20250102_vodafone-digi-egyesules-one-magyarorszag-markavaltas-osszeolvadas-ugyfelszolgalat-szamlabefizetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f36efbf-c8ec-4d3c-be36-0011789616cd.jpg","index":0,"item":"57f89143-3228-446d-b5b2-d66b97e63b89","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_vodafone-digi-egyesules-one-magyarorszag-markavaltas-osszeolvadas-ugyfelszolgalat-szamlabefizetes","timestamp":"2025. január. 02. 12:44","title":"Van, ami változott, és van, ami maradt: itt van minden, amit a Vodafone-ból és a DIGI-ből létrejött One ügyfeleként tudnia kell","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"860931db-3c04-49d3-8d9e-53c6b05129fa","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Az információ nem az igazság nyersanyaga? Miért mondja a rendszerváltás előtti demokratikus ellenzék egyik legismertebb alakja, hogy akkor szabadabban dönthetett a sorsáról, mint ma? Miből lehet sejteni, hogy a kormány optimista lózungjai ellenére nem indul be a gazdaság 2025-ben? Ez a HVG új évi első lapszámának ajánlója, a Fülszöveg.","shortLead":"Az információ nem az igazság nyersanyaga? Miért mondja a rendszerváltás előtti demokratikus ellenzék egyik legismertebb...","id":"20250101_hvg-Hamvay-Peter-Fulszoveg-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/860931db-3c04-49d3-8d9e-53c6b05129fa.jpg","index":0,"item":"a3c37975-7e1a-4f1e-82dd-64553a39c91f","keywords":null,"link":"/360/20250101_hvg-Hamvay-Peter-Fulszoveg-2025","timestamp":"2025. január. 01. 08:30","title":"Hamvay Péter: Hideg, meleg, hibrid és kereskedelmi háború vár ránk az új évben is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2365c5f7-0bb3-4bb4-9077-8a1acf04a559","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Egy videó elég volt ahhoz, hogy beinduljon a kurtabaing-henger, és agyonverje a dévérkeszeget és a paptetűt.","shortLead":"Egy videó elég volt ahhoz, hogy beinduljon a kurtabaing-henger, és agyonverje a dévérkeszeget és a paptetűt.","id":"20250102_roman-elnokvalasztas-ev-hala-szavazas-influenszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2365c5f7-0bb3-4bb4-9077-8a1acf04a559.jpg","index":0,"item":"df42d5d6-5688-4d4c-a70b-cada758595a1","keywords":null,"link":"/elet/20250102_roman-elnokvalasztas-ev-hala-szavazas-influenszer","timestamp":"2025. január. 02. 16:36","title":"Nem elég a román elnökválasztás, már az év hala szavazásba is beavatkoztak a TikTokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4e7770c-06ba-40f7-8361-84a5355da09f","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"2025 elején közel hetven új nyilvános EV-töltőt adnak át Magyarországon, ebből több mint félszáz uniós forrásból létesül, miután lejár az EU-s töltőtelepítési pályázatok első körének teljesítési határideje. Majd pár hónapra rá már a második körben vállalt töltőket kell üzembe helyezni. Összesen öt kör van, 2026 végéig tartó átadásokkal. Közben mozgásban van a magyar pályázat is, ami 2028-as átadásokkal folytathatja a megkezdett utat, ez a projekt a vidéki vakfoltokra telepítene töltőket, egyelőre harmincöt településre, de a pályázat kiírói végül több mint 100 helyszínnel számolnak.","shortLead":"2025 elején közel hetven új nyilvános EV-töltőt adnak át Magyarországon, ebből több mint félszáz uniós forrásból...","id":"20250102_elektromos-autozas-magyarorszag-nyilvanos-toltoallomasok-telepites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4e7770c-06ba-40f7-8361-84a5355da09f.jpg","index":0,"item":"d53e25ae-67e5-48fd-8968-4ae5cc3bb4d4","keywords":null,"link":"/360/20250102_elektromos-autozas-magyarorszag-nyilvanos-toltoallomasok-telepites","timestamp":"2025. január. 02. 12:30","title":"Jön a nagy földindulás: így szórják tele az országot e-autó töltőállomásokkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32a69f9d-33f3-4fa9-bec8-9fe37249a586","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Volt bőven dolga a köztereseknek.","shortLead":"Volt bőven dolga a köztereseknek.","id":"20250101_szilveszter-szemet-budapest-fkf","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32a69f9d-33f3-4fa9-bec8-9fe37249a586.jpg","index":0,"item":"23446b8c-b898-4d0c-89af-1e289dee3e88","keywords":null,"link":"/itthon/20250101_szilveszter-szemet-budapest-fkf","timestamp":"2025. január. 01. 19:07","title":"Több mint nyolc tonna szemetet eredményezett a szilveszterezés Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"efd397fc-bfd3-4bb3-988c-ed8a99a766af","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ez már valóban a bőség zavara: 2024-ben annyi játék jelent meg a Steam játékplatformon, amit már lehetetlen követni. A rekordszám jól hangzik, viszont felveti a kérdést: nem lenne jobb a kissé kevesebb?","shortLead":"Ez már valóban a bőség zavara: 2024-ben annyi játék jelent meg a Steam játékplatformon, amit már lehetetlen követni...","id":"20250102_steam-uj-jatekok-rekordev-statisztika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efd397fc-bfd3-4bb3-988c-ed8a99a766af.jpg","index":0,"item":"66dd155e-775a-4e73-8982-95edeb991f45","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_steam-uj-jatekok-rekordev-statisztika","timestamp":"2025. január. 02. 23:35","title":"Minden egyes nap 52 új játék: sosem volt még ennyire jó év PC-játékosoknak a Steamen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0913b75b-f79b-4249-b150-a5da630a3982","c_author":"Gergely Márton","category":"360","description":"A végzetes ostobaság az volt, hogy nem láttuk a veszélyét, hogy kétharmaddal korlátlan hatalmat lehet szerezni – mondja a január 2-án nyolcvanéves Haraszti Miklós. Az egykori ellenálló, volt SZDSZ-es politikus egy színes forradalom esélyét látja a mai Magyarországon.","shortLead":"A végzetes ostobaság az volt, hogy nem láttuk a veszélyét, hogy kétharmaddal korlátlan hatalmat lehet szerezni – mondja...","id":"20250102_hvg-haraszti-miklos-interju-rendszervaltas-Kadar-Orban-rendszer-Magyar-Peter-alkotmanyossag-szines-forradalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0913b75b-f79b-4249-b150-a5da630a3982.jpg","index":0,"item":"b93b9403-8f8e-48dd-8bce-ef10d25acf48","keywords":null,"link":"/360/20250102_hvg-haraszti-miklos-interju-rendszervaltas-Kadar-Orban-rendszer-Magyar-Peter-alkotmanyossag-szines-forradalom","timestamp":"2025. január. 02. 10:30","title":"Haraszti Miklós: Minden kleptokrácia az arany vécékefén bukott el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Tizenhét órát kellett várakozniuk a Spanyolországhoz tartozó szigeten az utasoknak. ","shortLead":"Tizenhét órát kellett várakozniuk a Spanyolországhoz tartozó szigeten az utasoknak. ","id":"20250102_Tenerife-Wizz-Air-repulogep-utas-Budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631.jpg","index":0,"item":"0519b808-40e5-4ed4-b38d-8da2395de0c2","keywords":null,"link":"/elet/20250102_Tenerife-Wizz-Air-repulogep-utas-Budapest","timestamp":"2025. január. 02. 12:49","title":"Madárral ütközött a Wizz Air gépe, ezért Tenerifén rekedtek egy éjszakára a Budapestre tartó utasok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Budapest rengeteg pénzt kap a közlekedés fejlesztésére, de a fővárosnak ehhez nem sok köze lehet
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Hatalmas HÉV-fejlesztést, az 5-ös metró első ütemét, és egy új vasúti alagutat is kaphat Budapest a kormány legújabb döntése szerint. Jól látszik, hogy újra a főváros lehet a fejlesztési pénzek kedvezményezettje, de mi ebben az önkormányzat szerepe?
Fontos és régóta kívánt projektekre esett a választás. A HÉV-ek ezzel az elavult járműparkkal és leromlott infrastruktúrával egyszerűen már nem tarthatók sokáig fenn elégséges szolgáltatási színvonalon, és ugyanez igaz a Nyugati és Déli pályaudvar vágányzatára. Mindezek felújítása pedig felfoghatatlan, ezermilliárdos nagyságrendű összeg. Nem csupán a mostani infrastruktúrát pofoznák ki, hanem tényleges fejlesztések is megvalósulnának, például minden HÉV-vonal hosszabb lenne (a ráckeveit 1880-as átadása óta szeretnék a Közvágóhídtól továbbvinni). A Déli és Nyugati pályaudvar közé építendő alagúttal pedig országszerte is javulnának a vasúti kapcsolatok – semmi akadálya nem lenne például a Nyíregyházáról Sopronba menő közvetlen vonatoknak, melyek a Nyugatinál és a Délinél is meg tudnának állni.
Visszakerült a fejlesztések fókusza Budapestre
Míg a 2014–20-as uniós pénzügyi ciklusban a vidék, és elsősorban a közút és a vasútvonalak, a 2021-ben induló pénzügyi ciklusban ismét a főváros, és elsősorban a városi és elővárosi vasúti közlekedés kerül majd a pénzelosztás fókuszába. Ezt maga Fürjes Balázs Budapestért és az agglomerációért felelős államtitkár mondta egy a Déli pályaudvar jövőjéről tartott szeptemberi fórumon.
Százmilliárdokat költöttek pályakorszerűsítésekre, ahol alig csökkent a menetidő. Állomásokat építettek át ott, ahol alig járnak utasok. Ki a hibás? Lassan a 2014-20-as uniós ciklus feléhez érkezünk, amelyben kiemelten magas összeget, több forrásból 1200 milliárd forintot költhetünk vasútépítésre. Történelmi lehetőség ez a magyar vasút számára, de a közelmúltban átadott fejlesztéseket elnézve, a pénzt gyakran csak elvesztegetjük.
A most bejelentett fejlesztések elsősorban a fővárosi agglomerációra koncentrálnak majd, nagyjából 275 ezer autó lépi át a városhatárt naponta, és a kötöttpályás közlekedés nem tud már versenyt tartani a települések növekedésével, régóta szükség lenne az agglomerációs vonalak fejlesztésére.
A MÁV, a Volán és a BKK fölött álló integrált regionális közlekedésszervezőt kellene létrehozni Budapesten és környékén, máshogy már nem megoldhatók a főváros közlekedési gondjai - egyebek mellett erről beszélt Vitézy Dávid, a BKK első vezérigazgatója a Rajk László Szakkollégium által szervezett előadáson kedden.
Ennek egyik legfontosabb lépése a járműcsere – ami a nagyvasúton már végső szakaszában jár (123 Flirt motorvonat állt forgalomba az elővárosokban és 19 emeletes vonat áll megrendelés alatt). A HÉV-eken pedig most megtörténhet az ígéret szerint. A másik, amitől vonzóbb lehet a vasút az agglomerációban: ha a meglévő vonalak jobb városi kapcsolatokat kapnak, ez pedig mind szerepel az elfogadott kormányhatározatban (a déli HÉV-ek behozatala a Kálvin térig, a gödöllői HÉV összekötése a 2-es metróval, távlatilag a szentendrei HÉV-et is áthoznák a pesti oldalra). A vasúti alagútnak köszönhetően pedig az összes Dél- és Nyugat-Buda felől jövő vonat elérhetné Észak-Pestet, és fordítva, az észak-pesti agglomerációból is átszállás nélkül lehetne Dél-Budára utazni.
Újabb jel, hogy a főváros megkerülhető
Az elfogadott projektekből az is következhet: a kormány döntött a főváros nélkül, a felsorolt projektek közül mindegyik MÁV- és MÁV–HÉV-hatáskör, azaz állami beruházás(az 5-ös metrót is föld alá vezetett HÉV-ként kell elképzelni). Újabb jel, ami azt mutatja, mennyi beleszólása van, lehet a budapesti városvezetésnek a területén tervezett fejlesztésekbe.
A végzetes ostobaság az volt, hogy nem láttuk a veszélyét, hogy kétharmaddal korlátlan hatalmat lehet szerezni – mondja a január 2-án nyolcvanéves Haraszti Miklós.