A végtelen lehetőségek iparága
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
Hatalmas HÉV-fejlesztést, az 5-ös metró első ütemét, és egy új vasúti alagutat is kaphat Budapest a kormány legújabb döntése szerint. Jól látszik, hogy újra a főváros lehet a fejlesztési pénzek kedvezményezettje, de mi ebben az önkormányzat szerepe?
Tekintélyes mennyiségű budapesti fejlesztésről mondta ki a szombaton megjelent kormányhatározat, hogy támogatni kívánják.
A tényleg szükséges fejlesztéseket vették előre
Fontos és régóta kívánt projektekre esett a választás. A HÉV-ek ezzel az elavult járműparkkal és leromlott infrastruktúrával egyszerűen már nem tarthatók sokáig fenn elégséges szolgáltatási színvonalon, és ugyanez igaz a Nyugati és Déli pályaudvar vágányzatára. Mindezek felújítása pedig felfoghatatlan, ezermilliárdos nagyságrendű összeg. Nem csupán a mostani infrastruktúrát pofoznák ki, hanem tényleges fejlesztések is megvalósulnának, például minden HÉV-vonal hosszabb lenne (a ráckeveit 1880-as átadása óta szeretnék a Közvágóhídtól továbbvinni). A Déli és Nyugati pályaudvar közé építendő alagúttal pedig országszerte is javulnának a vasúti kapcsolatok – semmi akadálya nem lenne például a Nyíregyházáról Sopronba menő közvetlen vonatoknak, melyek a Nyugatinál és a Délinél is meg tudnának állni.
Visszakerült a fejlesztések fókusza Budapestre
Míg a 2014–20-as uniós pénzügyi ciklusban a vidék, és elsősorban a közút és a vasútvonalak, a 2021-ben induló pénzügyi ciklusban ismét a főváros, és elsősorban a városi és elővárosi vasúti közlekedés kerül majd a pénzelosztás fókuszába. Ezt maga Fürjes Balázs Budapestért és az agglomerációért felelős államtitkár mondta egy a Déli pályaudvar jövőjéről tartott szeptemberi fórumon.
A városközi közlekedésre nagyon sok pénzt költöttünk már az előző uniós ciklusban – szinte minden fontos vasútvonal megújult és minden megyeszékhely megkapja a maga gyorsforgalmi útját, ha beváltja a kormány az ígéretét. Ráadásul Debrecen, Miskolc és Szeged is komoly villamosfejlesztéseket tudhatott magáénak az elmúlt évtizedben.
Álló felvonók, omló állomások, félkész projektek - csak úgy szórjuk a pénzt a vasútra
Százmilliárdokat költöttek pályakorszerűsítésekre, ahol alig csökkent a menetidő. Állomásokat építettek át ott, ahol alig járnak utasok. Ki a hibás? Lassan a 2014-20-as uniós ciklus feléhez érkezünk, amelyben kiemelten magas összeget, több forrásból 1200 milliárd forintot költhetünk vasútépítésre. Történelmi lehetőség ez a magyar vasút számára, de a közelmúltban átadott fejlesztéseket elnézve, a pénzt gyakran csak elvesztegetjük.
A most bejelentett fejlesztések elsősorban a fővárosi agglomerációra koncentrálnak majd, nagyjából 275 ezer autó lépi át a városhatárt naponta, és a kötöttpályás közlekedés nem tud már versenyt tartani a települések növekedésével, régóta szükség lenne az agglomerációs vonalak fejlesztésére.
Vitézy: Kevés a főváros, hogy megoldja az elviselhetetlen dugókat
A MÁV, a Volán és a BKK fölött álló integrált regionális közlekedésszervezőt kellene létrehozni Budapesten és környékén, máshogy már nem megoldhatók a főváros közlekedési gondjai - egyebek mellett erről beszélt Vitézy Dávid, a BKK első vezérigazgatója a Rajk László Szakkollégium által szervezett előadáson kedden.
Ennek egyik legfontosabb lépése a járműcsere – ami a nagyvasúton már végső szakaszában jár (123 Flirt motorvonat állt forgalomba az elővárosokban és 19 emeletes vonat áll megrendelés alatt). A HÉV-eken pedig most megtörténhet az ígéret szerint. A másik, amitől vonzóbb lehet a vasút az agglomerációban: ha a meglévő vonalak jobb városi kapcsolatokat kapnak, ez pedig mind szerepel az elfogadott kormányhatározatban (a déli HÉV-ek behozatala a Kálvin térig, a gödöllői HÉV összekötése a 2-es metróval, távlatilag a szentendrei HÉV-et is áthoznák a pesti oldalra). A vasúti alagútnak köszönhetően pedig az összes Dél- és Nyugat-Buda felől jövő vonat elérhetné Észak-Pestet, és fordítva, az észak-pesti agglomerációból is átszállás nélkül lehetne Dél-Budára utazni.
Újabb jel, hogy a főváros megkerülhető
Az elfogadott projektekből az is következhet: a kormány döntött a főváros nélkül, a felsorolt projektek közül mindegyik MÁV- és MÁV–HÉV-hatáskör, azaz állami beruházás(az 5-ös metrót is föld alá vezetett HÉV-ként kell elképzelni). Újabb jel, ami azt mutatja, mennyi beleszólása van, lehet a budapesti városvezetésnek a területén tervezett fejlesztésekbe.
Még egy, a fővárosi projektek vergődésére utaló jel: már hétszer kitolták az önkormányzat kezelésében megvalósuló 3-as metró felújításának következő, Lehel tér–Nagyvárad tér közötti szakaszára vonatkozó tender határidejét, mert gyaníthatóan túlárazás miatt eddig nem érkeztek elfogadható ajánlatok.
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
Az öröklés előkészítése, a vagyon átruházása bonyolult, tudatosságot igénylő folyamat – különösen akkor, ha működő cég is van a javak között.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
Rövid távra is érdemes az időszakosan szabad forrásokat hozamot termelő formában tartani.
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Az elnökkel egyszer az irodájában, egyszer pedig Lengyelországban próbáltak végezni.
Új idegenrendészeti eljárás indul.
Orbán korábban azt mondta, ez tüdőn lőné a gazdaságot.
Karácsony Gergely ismét felhívta a figyelmet arra: önkormányzati rendezvényről van szó.
Július elején újabb hullámra lehet számítani.
A Cargolux három Boeing 747-ese közvetlenül az iráni légtér előtt tűnt el a nyomkövető rendszerekből, és azóta sem tudni, hol vannak.