Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1fe6ec1b-7fa2-439c-abd9-4c5bddc7d529","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A férfit, akit zaklatásért jelentett fel a szomszédja, az óvodából vitték el, ahol kertészként dolgozott.","shortLead":"A férfit, akit zaklatásért jelentett fel a szomszédja, az óvodából vitték el, ahol kertészként dolgozott.","id":"20250602_serelemdij-rendorseg-gyanusitas-zaklatas-szomszedok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fe6ec1b-7fa2-439c-abd9-4c5bddc7d529.jpg","index":0,"item":"fbb8dce9-8245-4621-b8a6-4f88bcc6a022","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_serelemdij-rendorseg-gyanusitas-zaklatas-szomszedok","timestamp":"2025. június. 02. 12:23","title":"Egymilliót kell fizetnie a rendőrségnek, mert a semmiért gyanúsított meg egy családapát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bfc7da20-3450-4656-9dc9-597deed2dc92","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Nem a sznobok vesznek részt egy ilyen együttműködésben, mert elég nagy elkötelezettség és rugalmasság kell hozzá – mondja Dezsény Zoltán mezőgazdász, aki kaliforniai mesterdiplomával Nógrád megyében, a 400 lakosú Terényben visz egy Magyarországon nemigen ismert különleges gazdaságot. HVG-portré.","shortLead":"Nem a sznobok vesznek részt egy ilyen együttműködésben, mert elég nagy elkötelezettség és rugalmasság kell hozzá –...","id":"20250601_Dezseny-Zoltan-gazdalkodo-hvg-portre-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bfc7da20-3450-4656-9dc9-597deed2dc92.jpg","index":0,"item":"15e0d623-b5f6-471d-b6f9-cf13312f55b2","keywords":null,"link":"/360/20250601_Dezseny-Zoltan-gazdalkodo-hvg-portre-interju","timestamp":"2025. június. 01. 10:30","title":"„Aki megtanulja a cukkinit sokféleképpen elkészíteni, az hosszú távon is elégedett” – így él egy hazai zöldségközösség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0e337ee-35a8-49f8-8368-787545ab7a18","c_author":"bankmonitor.hu","category":"kkv","description":"Alapvetően pozitívnak tekinthető az, amit az önkéntes nyugdíjpénztáraknál lehet látni. Folyamatosan emelkedik a tagok száma és átlagos befizetése is. A 2025 első negyedévében látott 12 ezer forintos átlagos havi tagi befizetésből azonban nem fog összejönni semmi a nyugdíjas évekre. Sőt, ez az összeg reál értelemben elmarad a 2020-as átlagos tagi befizetések szintjétől is.","shortLead":"Alapvetően pozitívnak tekinthető az, amit az önkéntes nyugdíjpénztáraknál lehet látni. Folyamatosan emelkedik a tagok...","id":"20250602_Atlagosan-havi-12-ezer-Ft-ot-fizettek-be-a-tagok-az-ONYP-szamlajukra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0e337ee-35a8-49f8-8368-787545ab7a18.jpg","index":0,"item":"e926ab0b-8852-42aa-a0fd-7cdec92a6842","keywords":null,"link":"/kkv/20250602_Atlagosan-havi-12-ezer-Ft-ot-fizettek-be-a-tagok-az-ONYP-szamlajukra","timestamp":"2025. június. 02. 11:08","title":"Csalódottak lesznek azok a nyugdíjasok, akik most az átlagos havi összeget fizetik be az önkéntes pénztárakba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f3de770-bbdc-4ae9-9edb-589cf350bb8c","c_author":"Kovács István","category":"360","description":"Már csak egy olyan orosz stratégiai bombázótípus van, amellyel pótolni lehet az ukránok által elpusztított gépeket, az is elavult és nagyon drága. Az oroszok várhatóan kemény választ fognak adni a repülőtereiket ért támadásokra, de kicsi a valószínűsége annak, hogy a Kreml atomfegyvert vetne be, még úgy is, hogy a nukleáris doktrínájuk szerint erre lehetőségük van.","shortLead":"Már csak egy olyan orosz stratégiai bombázótípus van, amellyel pótolni lehet az ukránok által elpusztított gépeket...","id":"20250602_oroszorszag-strategiai-bombazo-ukrajna-drontamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f3de770-bbdc-4ae9-9edb-589cf350bb8c.jpg","index":0,"item":"714a86d5-1ea9-48b9-b302-f0e9be5c7cf5","keywords":null,"link":"/360/20250602_oroszorszag-strategiai-bombazo-ukrajna-drontamadas","timestamp":"2025. június. 02. 19:10","title":"Ukrajna olyan kárt okozott hétvégén az oroszoknak, amelyet legalább tíz év és tömérdek pénz lesz rendbehozni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4df3b1e-8449-47e5-9928-517800dbca4e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Frissített külsővel és modernizált technikával támad a legújabb Land Rover Defender.","shortLead":"Frissített külsővel és modernizált technikával támad a legújabb Land Rover Defender.","id":"20250602_itt-a-megujult-land-rover-defender","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4df3b1e-8449-47e5-9928-517800dbca4e.jpg","index":0,"item":"222cf31a-3c12-4145-b182-757831a6596c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_itt-a-megujult-land-rover-defender","timestamp":"2025. június. 02. 08:41","title":"Itt a megújult Land Rover Defender, akár 635 lovas biturbó V8-cal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cbb9c883-ffd4-46bd-97e4-78ccf1939258","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Magyar Péter felhívást intézett Mészáros Lőrinchez, hogy élő, egyenes adásban is mesélje el meggazdagodásának történetét.","shortLead":"Magyar Péter felhívást intézett Mészáros Lőrinchez, hogy élő, egyenes adásban is mesélje el meggazdagodásának...","id":"20250602_magyar-peter-meszaros-lorinc-nyilt-level-valasz-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cbb9c883-ffd4-46bd-97e4-78ccf1939258.jpg","index":0,"item":"35732df9-2116-4231-96d6-2cfc6d390676","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_magyar-peter-meszaros-lorinc-nyilt-level-valasz-ebx","timestamp":"2025. június. 02. 22:16","title":"Magyar Péter válaszolt Mészáros Lőrinc levelére: Félek, hogy ezek nem az ön saját gondolatai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"333345d5-bce4-4bc0-b13b-f30f09b858e6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Super Mustang Mach-E az elképesztően erős elektromos hajtásról és a brutális leszorítóerőről szól.","shortLead":"A Super Mustang Mach-E az elképesztően erős elektromos hajtásról és a brutális leszorítóerőről szól.","id":"20250603_elgurultak-a-ford-gyogyszerei-orult-szornyeteg-bukkant-fel-super-mustang-mach-e","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/333345d5-bce4-4bc0-b13b-f30f09b858e6.jpg","index":0,"item":"ffc2c22b-9f6a-48fe-9c62-9a1bd04eb9dd","keywords":null,"link":"/cegauto/20250603_elgurultak-a-ford-gyogyszerei-orult-szornyeteg-bukkant-fel-super-mustang-mach-e","timestamp":"2025. június. 03. 06:41","title":"Elgurultak a Ford gyógyszerei, őrült szörnyeteg bukkant fel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d79c84f-c54c-442a-9b48-35d0dce01ed5","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A tárcavezető 47 millió forintot vett fel a nyereség terhére.","shortLead":"A tárcavezető 47 millió forintot vett fel a nyereség terhére.","id":"20250602_batidai-vadaszkastely-rekordnyereseg-rekordbevetel-lazar-janos-osztalek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d79c84f-c54c-442a-9b48-35d0dce01ed5.jpg","index":0,"item":"4dc423bf-6256-4b4c-bb17-a638cdf0924d","keywords":null,"link":"/kkv/20250602_batidai-vadaszkastely-rekordnyereseg-rekordbevetel-lazar-janos-osztalek","timestamp":"2025. június. 02. 16:13","title":"Rekordévet zárt tavaly Lázár Jánosék batidai vadászkastélya, de csak a miniszter kapott osztalékot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Budapest rengeteg pénzt kap a közlekedés fejlesztésére, de a fővárosnak ehhez nem sok köze lehet
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Hatalmas HÉV-fejlesztést, az 5-ös metró első ütemét, és egy új vasúti alagutat is kaphat Budapest a kormány legújabb döntése szerint. Jól látszik, hogy újra a főváros lehet a fejlesztési pénzek kedvezményezettje, de mi ebben az önkormányzat szerepe?
Fontos és régóta kívánt projektekre esett a választás. A HÉV-ek ezzel az elavult járműparkkal és leromlott infrastruktúrával egyszerűen már nem tarthatók sokáig fenn elégséges szolgáltatási színvonalon, és ugyanez igaz a Nyugati és Déli pályaudvar vágányzatára. Mindezek felújítása pedig felfoghatatlan, ezermilliárdos nagyságrendű összeg. Nem csupán a mostani infrastruktúrát pofoznák ki, hanem tényleges fejlesztések is megvalósulnának, például minden HÉV-vonal hosszabb lenne (a ráckeveit 1880-as átadása óta szeretnék a Közvágóhídtól továbbvinni). A Déli és Nyugati pályaudvar közé építendő alagúttal pedig országszerte is javulnának a vasúti kapcsolatok – semmi akadálya nem lenne például a Nyíregyházáról Sopronba menő közvetlen vonatoknak, melyek a Nyugatinál és a Délinél is meg tudnának állni.
Visszakerült a fejlesztések fókusza Budapestre
Míg a 2014–20-as uniós pénzügyi ciklusban a vidék, és elsősorban a közút és a vasútvonalak, a 2021-ben induló pénzügyi ciklusban ismét a főváros, és elsősorban a városi és elővárosi vasúti közlekedés kerül majd a pénzelosztás fókuszába. Ezt maga Fürjes Balázs Budapestért és az agglomerációért felelős államtitkár mondta egy a Déli pályaudvar jövőjéről tartott szeptemberi fórumon.
Százmilliárdokat költöttek pályakorszerűsítésekre, ahol alig csökkent a menetidő. Állomásokat építettek át ott, ahol alig járnak utasok. Ki a hibás? Lassan a 2014-20-as uniós ciklus feléhez érkezünk, amelyben kiemelten magas összeget, több forrásból 1200 milliárd forintot költhetünk vasútépítésre. Történelmi lehetőség ez a magyar vasút számára, de a közelmúltban átadott fejlesztéseket elnézve, a pénzt gyakran csak elvesztegetjük.
A most bejelentett fejlesztések elsősorban a fővárosi agglomerációra koncentrálnak majd, nagyjából 275 ezer autó lépi át a városhatárt naponta, és a kötöttpályás közlekedés nem tud már versenyt tartani a települések növekedésével, régóta szükség lenne az agglomerációs vonalak fejlesztésére.
A MÁV, a Volán és a BKK fölött álló integrált regionális közlekedésszervezőt kellene létrehozni Budapesten és környékén, máshogy már nem megoldhatók a főváros közlekedési gondjai - egyebek mellett erről beszélt Vitézy Dávid, a BKK első vezérigazgatója a Rajk László Szakkollégium által szervezett előadáson kedden.
Ennek egyik legfontosabb lépése a járműcsere – ami a nagyvasúton már végső szakaszában jár (123 Flirt motorvonat állt forgalomba az elővárosokban és 19 emeletes vonat áll megrendelés alatt). A HÉV-eken pedig most megtörténhet az ígéret szerint. A másik, amitől vonzóbb lehet a vasút az agglomerációban: ha a meglévő vonalak jobb városi kapcsolatokat kapnak, ez pedig mind szerepel az elfogadott kormányhatározatban (a déli HÉV-ek behozatala a Kálvin térig, a gödöllői HÉV összekötése a 2-es metróval, távlatilag a szentendrei HÉV-et is áthoznák a pesti oldalra). A vasúti alagútnak köszönhetően pedig az összes Dél- és Nyugat-Buda felől jövő vonat elérhetné Észak-Pestet, és fordítva, az észak-pesti agglomerációból is átszállás nélkül lehetne Dél-Budára utazni.
Újabb jel, hogy a főváros megkerülhető
Az elfogadott projektekből az is következhet: a kormány döntött a főváros nélkül, a felsorolt projektek közül mindegyik MÁV- és MÁV–HÉV-hatáskör, azaz állami beruházás(az 5-ös metrót is föld alá vezetett HÉV-ként kell elképzelni). Újabb jel, ami azt mutatja, mennyi beleszólása van, lehet a budapesti városvezetésnek a területén tervezett fejlesztésekbe.