Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Az üzemanyagárakat 480 forintban maximálták, amiről február 15 előtt dönt újra a kormány.
A magyarok többsége egyetért azzal, hogy a kormánynak tennie kell valamit a magas üzemanyagárak ellen, azonban más módszerrel vennék fel a harcot – derült ki a Pulzus Kutató felméréséből, amit a napi.hu számára készített.
A téma aktualitását az adja, hogy (első körben) február 15-ig tart az üzemanyagárstop, ami 480 forinton maximálta a benzin és a gázolja árát. A rendelkezés november 15-én lépett életbe, Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a szabályozás meghosszabbítását firtató kérdésre a múlt heti kormányinfón azt mondta, hogy február 15-ig dönteni fog a kormány róla.
A cikk szerint várhatóan az ársapka meghosszabbításáról fog dönteni a kormány politikai okok miatt – a GKI is erre számít – mivel anélkül a benzin ára 510, a gázolajé 530 forint lenne.
A Pulzus közvéleménykutatása szerint azonban ezzel csak a megkérdezettek 26 százaléka ért egyet. A többség (63 százalék) úgy véli, hogy áfacsökkentéssel kellene enyhíteni az autósok terheit. Egy harmadik választ, a rászorulóknak adott támogatást vagy kedvezményes kupont mindössze 14 százalék támogatná.
A cikkben megjegyzik, hogy az árstop a vállalkozásokat terheli meg, aminek az a veszélye, hogy bezárnak a kutak – három töltőállomással ez már meg is történt –, míg az adócsökkentés a költségvetést terhelné.
Más kérdés, hogy az üzemanyagok esetében az adócsökkentésnek nem nagyon van tere: a jövedéki adó literenkénti összegét uniós előírás szabályozza, a magyarországi szint ezt épphogy eléri, és ugyancsak az EU rendelkezik arról, hogy az üzemanyagok esetében nem lehet kedvezményes áfakulcsot alkalmazni.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.